Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fundering kring att klippa baggar  (läst 1269 gånger)

Camillur

  • Inlägg: 58
Fundering kring att klippa baggar
« skrivet: 08 okt-09 kl 10:22 »
Inför den kommande betäckningen har vi för första gången två baggar. De står nu ensamma i ett bås i väntan på att få göra sitt jobb.

Här om kvällen klippte vi dem och upplevde då något lite märkligt. Då den ena blivit klippt och släptes tillbaka till den oklippta blev det ett väldigt slagsmål. De hann inte puckla på varandra särskilt länge eftersom vi släpade ut den andre för att bli klippt. Men de var verkligen uppretade.

När vi sen skulle släppa ihop de nyklippta herrarna så stängde vi in dem trångt - men de nosade bara lite på varandra och sen hände inget mer!

Upplever ni samma sak? Att sålänge båda baggarna är nyklippta så blir det inget bråk?? När bara en är klippt verkade de inte känna igen varandra...

Bor tillsammans med Jonas, värmländska får, grannens katter, för många rådjur och några dammråttor på en liten gård mellan Lysekil och Kungshamn i Bohuslän.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Fundering kring att klippa baggar
« Svar #1 skrivet: 08 okt-09 kl 10:25 »
Så där förvirrade blir får när man klipper dom:)
Även tackorna   börjar ofta stånga varandra.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Fundering kring att klippa baggar
« Svar #2 skrivet: 08 okt-09 kl 14:53 »
Så där förvirrade blir får när man klipper dom:)
Även tackorna   börjar ofta stånga varandra.

Jo det har vi märkt här. Får är ... ehm... smarta djur, eller hur var det nu?  ::)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Fundering kring att klippa baggar
« Svar #3 skrivet: 08 okt-09 kl 20:30 »
Vi klipper aldrig baggarna innan betäckningen. Jag tror att de mår bättre, ser större ut och "doftar" godare. Så klipp aldrig baggen innan betäckning. Har jag fel?   

Monica H

  • Inlägg: 240
    • Halland
SV: Fundering kring att klippa baggar
« Svar #4 skrivet: 08 okt-09 kl 20:43 »
Tackor gillar oklippta baggar el. baggar med "hår på bröstet" som jag läste någonstans, baggar däremot gillar nyklippta tackor.
Halland è bäst

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Fundering kring att klippa baggar
« Svar #5 skrivet: 08 okt-09 kl 21:41 »
Jag har också hört det där med att man inte ska klippa baggen före betäckningen från flera håll för att tackorna gillar honom oklippt. MEN jag klipper oftast mina ändå eftersom jag gärna vill ha deras ull skräpfri också. Och har aldrig haft några problem med att få tackorna dräktiga. Kanske det är så att dom tar vad dom får;) 
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Fundering kring att klippa baggar
« Svar #6 skrivet: 09 okt-09 kl 07:36 »
Att de slåss efter klippning beror ju på att de luktar annorlunda, mot med full päls. De reagerar på dofter och troligt kan ju vara att de visst känner igen den nyklippta, men tycker den luktar fel/illa och helt enkelt mobbar den? Ett sätt att klättra i rang kanske (mer än dumhet då)?

Camillur

  • Inlägg: 58
SV: Fundering kring att klippa baggar
« Svar #7 skrivet: 09 okt-09 kl 09:33 »
Jo, visst luktar de annorlunda, det förstår jag. Men det konstiga var ju att de inte bråkade när båda var klippta...
Bor tillsammans med Jonas, värmländska får, grannens katter, för många rådjur och några dammråttor på en liten gård mellan Lysekil och Kungshamn i Bohuslän.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser