Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kor i fårstallet?  (läst 5183 gånger)

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Kor i fårstallet?
« skrivet: 06 okt-09 kl 19:58 »
Hej

Jag frågade min veterinär när han var här i ett annat ärende om han trodde jag kunde ha mina två fjällnära kvigor inne hos fåren över vintern. Det trodde han skulle gå jättebra.

Men nu börjar jag fundera lite hur det ska gå rent praktiskt. Jag har fårhuset inne i en maskinhall där fåren kan gå ut och in som dom vill till hagen. Hur gör jag med ströet? Kan jag ha djupströbädd fast där är kor eller ska jag mocka rent varje dag. Mineraler och saltsten, kan de ha samma? Jag är nybörjare på kor, har bara haft dem en månad. Hade dom trivts tillsammans? Jag tycker bara det verkar så tråkigt för korna att stå uppbundna hela vintern.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

mazze

• Småland
    • Komålen
SV: Kor i fårstallet?
« Svar #1 skrivet: 06 okt-09 kl 20:10 »
Det går o ha kor på djupströbädd men det krävs mängder med halm och ofta förväxer klövarna sig. Bäst är att de står på betong där de äter, för där hamnar mesta skiten sen djupströ där de ligger.
Om du har en uppbunden lagård så är ju ett alternativ att rasta dem några ggr i veckan.
Köp komineraler till dem.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Mushi

« Svar #2 skrivet: 06 okt-09 kl 20:16 »
Jag skulle nog gjort någon avdelning där både kor och får kan gå in och en avdelning som har någon smart passage som bara fåren kan ta sig igenom till fårens egna utrymme. Så att fåren alltid kan komma undan, framför allt när lamningen närmar sig. Viktigt att det inte blir trångt. Bra om fåren kan ta sig in till sitt både utifrån och från koutrymmet.

I avdelningen där korna får stanna kan du ha en foderhäck som passar korna (helst ska inte får och lamm komma in där! fast svårt att lösa tekniskt med tanke på hur angelägna lamm är att bajsa i foderhäckar) med mockningsbar yta och en bädd på det ställe där korna bör ligga (mysigt och dragfritt).

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 06 okt-09 kl 20:49 »
Jag har haft kor o får i samma utrymme,problem uppstog när jag ville fodra korna med kraftfoder, som fåren inte hade behov av... Men som dom gärna ville ha....

Jag mockade dagligen eller varannan dag, för fårens ull blir inte så fint av kobajs....  :-X
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 06 okt-09 kl 22:11 »
DE viktigaste är att kor o får inte är i tillsammans vid lamningen..  då kan korna smittas av elakartad Kataralfeber o de är dödligt... fåren är blir inte påverkade..

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Not/Sjukdomar-hos-notkreatur/Elakartad-katarralfeber/
 :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #5 skrivet: 13 okt-09 kl 09:18 »
Tack för svaren. Det verkar inte vara en bra idè att ha dem tillsammans. Det är nog bäst att korna får stå i kostallet (hur jag nu ska få dit dom ::))
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

pålle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 okt-09 kl 10:19 »
Tack för svaren. Det verkar inte vara en bra idè att ha dem tillsammans. Det är nog bäst att korna får stå i kostallet (hur jag nu ska få dit dom ::))
Du får vel berätta vad som felas så kan det hända att vi kan jäppa mvh

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #7 skrivet: 13 okt-09 kl 10:59 »
eller också delar du upp fårstaller i en avdelning för kossor o en får går.. om du har plats.. då kan du ju passa på att göra i ordning så att du kan bilda upp kossorna så du kan pyssla om dem.
 :-[
vad jag försår så anser amn att kataral feber inte direkt verkar smitta på bete.. utan mer då de går nära tillsammans..

Jsut nu har jag 4 kvigor o 25 får går tillsammmans o äter av en stor bal...
men att säga att de funkar bra är ju att ta i...
de funka- men de står får på balen fast man har foder häck o de blir oerhört upptrampat av korna så de stackars fåren står i lera upp till knäna... korna är ju mycket tyngre... än fåren.. så de trampar upp mycket mer så här då de inte är tjäle.. o de är inte bra..

Jag försöker av hjälpa detta genom att flytta belen varje gång... men de är inte bra iallafall..

jag skall snart ta in korna... o fåren kommer in i sin ligghall på djurströbädd.. då känns de bättre...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 21 jun-10 kl 15:54 »
Hej

Jag frågade min veterinär när han var här i ett annat ärende om han trodde jag kunde ha mina två fjällnära kvigor inne hos fåren över vintern. Det trodde han skulle gå jättebra.

Men nu börjar jag fundera lite hur det ska gå rent praktiskt. Jag har fårhuset inne i en maskinhall där fåren kan gå ut och in som dom vill till hagen. Hur gör jag med ströet? Kan jag ha djupströbädd fast där är kor eller ska jag mocka rent varje dag. Mineraler och saltsten, kan de ha samma? Jag är nybörjare på kor, har bara haft dem en månad. Hade dom trivts tillsammans? Jag tycker bara det verkar så tråkigt för korna att stå uppbundna hela vintern.

Mvh Anette

djupströ funkar bra till kor men det går en del halm fast till bara två så blir det nog inte så mycket.

Maddie

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 21 jun-10 kl 19:41 »
Jag har kalvarna i får huset under vintern, i en egen box av grindar. De har sen en egen utgång till sin hage , där de har ensilage om dagarna. Jag stänger om nätterna, mest för att vara säker på att de inte ska få för sig att hoppa ut på nätterna... ( Jo,  det har hänt   :-[  )
Innan fåren börjar lamma kör vi iväg kalvarna, tjurarna till stor tjurarna, och kvigorna till korna...
De står i halm men det går åt ! Halmar varje dag...

Sano

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 21 jun-10 kl 19:54 »
Jag hade vår kviga i fårstallet de senaste två vintrarna. På djupströbädd. Det gick jättebra. De åt samma hö och fåren fick kraftfoder som hon inte visade intresse för. Under tiden de åt det gav jag henne komineraler i krubba. Fåren fick mineraler med kraftfodret. När fåren ska lamma fick jag ta ut henne, hon var för brötig och störde dem, men fram till dess gick det fint.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #11 skrivet: 22 jun-10 kl 12:36 »
kunde ha mina två fjällnära kvigor inne hos fåren över vintern.
Ingen  bra ide att ha kor med får, speciellt inte inomhus.

"Fåren kan smitta korna med Elakartad Katarralfeber.
Viktigast ur sjukdomsförebyggande synpunkt är
-att hålla nötkreatur och får i skilda stallar.
-tackor som lammar bör ej ha kontakt med nötkreatur.

Även om smittriskerna vid sambetning hos nötkreatur och får är små, bör denna betesform undvikas, om man vill vara helt säker på att undvika sjukdomen."
Sven Viring
Fårhälsoveterinär SvDHV

Men får och kor kan smitta varandra med mera:

Klövifektioner kan smitta åt båda hållen liksom mastit.
Korna har oftast skabb som kan spridas till fåren.
BVD smittar också mellan får och kor.
Ringorm.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

• -
« Svar #12 skrivet: 18 aug-11 kl 12:00 »
Vi fick hämta en kviga på betet igår som veterinären misstänker kan ha Katarralfeber.  :-\
Symtomen stämmer delvis, hon är rödögd och det rinner mycket från ögonen, näsflöde, andas tungt, mkt trött och har ingen aptit. Dock har hon ingen feber alls och har dessutom två gånger krampat en kort stund.

Vi har visserligen får, men inte i samma stall som ungdjuren, och har aldrig sett något liknande tidigare. Nu är hon behandlad, och vi håller tummarna!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Dålig Kviga
« Svar #13 skrivet: 19 aug-11 kl 04:38 »
Hur går det med er kviga, ser hon bättre ut nu?
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

• -
« Svar #14 skrivet: 19 aug-11 kl 21:00 »
Nej, vi fick tyvärr avliva henne sent i går kväll. Ett tag såg det hoppfullt ut, hon låg bra och drack ordentligt, såg "med" ut i ögonen. Men senare kom kramperna igen, och hon blev fruktansvärt stressad av det och hamnade hela tiden liggande på sidan. Det gick inte att få upp henne att ligga bra på bröstet, än mindre att stå upp, och jag upplevde det som att hon började bli smärtpåverkad, trots att hon fått långtidsverkande smärtstillande tidigare på dagen.  :'(

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Dålig Kviga
« Svar #15 skrivet: 20 aug-11 kl 00:09 »
Fy så tråkigt!

Maddie

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 20 aug-11 kl 17:37 »
Usch så hemskt !  :'(
Tog de något prov på henne så du vet om det var det eller något av de andra som tydligen har liknande symtom ?

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Not/Sjukdomar-hos-notkreatur/Elakartad-katarralfeber/

Falin

• -
« Svar #17 skrivet: 29 aug-11 kl 12:50 »
Nej, tyvärr inte. Vi ville skicka henne till obduktion, men det gick inte att lösa med kadaverbilen rent praktiskt den här gången.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser