Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kor i fårstallet?  (läst 5183 gånger)

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Kor i fårstallet?
« skrivet: 06 okt-09 kl 19:58 »
Hej

Jag frågade min veterinär när han var här i ett annat ärende om han trodde jag kunde ha mina två fjällnära kvigor inne hos fåren över vintern. Det trodde han skulle gå jättebra.

Men nu börjar jag fundera lite hur det ska gå rent praktiskt. Jag har fårhuset inne i en maskinhall där fåren kan gå ut och in som dom vill till hagen. Hur gör jag med ströet? Kan jag ha djupströbädd fast där är kor eller ska jag mocka rent varje dag. Mineraler och saltsten, kan de ha samma? Jag är nybörjare på kor, har bara haft dem en månad. Hade dom trivts tillsammans? Jag tycker bara det verkar så tråkigt för korna att stå uppbundna hela vintern.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

mazze

• Småland
    • Komålen
SV: Kor i fårstallet?
« Svar #1 skrivet: 06 okt-09 kl 20:10 »
Det går o ha kor på djupströbädd men det krävs mängder med halm och ofta förväxer klövarna sig. Bäst är att de står på betong där de äter, för där hamnar mesta skiten sen djupströ där de ligger.
Om du har en uppbunden lagård så är ju ett alternativ att rasta dem några ggr i veckan.
Köp komineraler till dem.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Mushi

« Svar #2 skrivet: 06 okt-09 kl 20:16 »