Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bidragsfrågor  (läst 1900 gånger)

Fordson

Bidragsfrågor
« skrivet: 06 okt-09 kl 09:53 »
Har ett till arrende på gång ;D. Ägaren vill ha motsvarande gårdsbidraget i betalning (arrendet ska löpa på 5 år)

1) Kan en person ansöka om gårdsbidraget och en annan person för miljöersättning på en och samma åker? (I så fall kan ju arrendet vara på 1kr och ägaren ansöker om gårdsstödet och jag ansöker om miljöersättningen)

2) Om inte, hur formulerar man kontraktet om jag tar över gårdsbidraget (stödrätter) och ska betala den summan i arrende var år? (Summan ändras väl över tid antar jag).

3) Om ägaren ansöker om gårdsbidragen innebär väl det att han ska "förfoga" över marken den 15 juni varje år, vilket kan ses som in inskränkning i arrendet tycker jag.

Existens?

• Gäst
SV: Bidragsfrågor
« Svar #1 skrivet: 08 okt-09 kl 09:48 »
Varför dribbla med olika konstruktioner? Det är ju bara att du tar över hans stödrätter ( är det han som har dom då? ), det finns ju en speciell blankett för det.
I arrendekontraktet skriver ni att vid arrendetidens utgång skall stödrätterna återgå till markägaren.
Arrendesumman kan ju formuleras som att den ska vara densamma som gårdsstödet, om man nu inte vill skriva en lämplig summa, så mycket ändras dom ju inte. På ett sätt är ju en summa bättre, då slipper ni dividera om valutakursen och sånt. Arrendet ska ju betalas i mars, och stödet kommer ju först i december..

Allt blir så mycket enklare i bokföring och hela köret, om man gör på rätt sätt.

trädman

« Svar #2 skrivet: 08 okt-09 kl 19:57 »
Varför dribbla med olika konstruktioner? Det är ju bara att du tar över hans stödrätter ( är det han som har dom då? ), det finns ju en speciell blankett för det.
I arrendekontraktet skriver ni att vid arrendetidens utgång skall stödrätterna återgå till markägaren.
Arrendesumman kan ju formuleras som att den ska vara densamma som gårdsstödet, om man nu inte vill skriva en lämplig summa, så mycket ändras dom ju inte. På ett sätt är ju en summa bättre, då slipper ni dividera om valutakursen och sånt. Arrendet ska ju betalas i mars, och stödet kommer ju först i december..

Allt blir så mycket enklare i bokföring och hela köret, om man gör på rätt sätt.

Håller med utom på en punkt. Jag är ganska säker på att arrendeavtal måste innehålla en arrendeavgiften i kr för att avtalet ska vara giltigt. Den kan sedan kopplas till gårdsstödet genom att den årligen ska justeras på samma sätt som gårdsstödet.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 okt-09 kl 20:17 »
Nj nnej nej... så funkar inte stödrätter.

Stödrätt finns bara kvar så länge ägaren söker eu.-bidrag på dem. Gör han inte det drar Jordbruksverket in dem. Det är inget som man äger i all evighet som bara kan ligga.

Alltså tror jag att det nog är jävligt svårt med två brukare på samma mark, en som har gårdsstödet och en som har miljöstödet. De borde ju stoppa en av er.
« Senast ändrad: 08 okt-09 kl 20:23 av Stabon »

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 okt-09 kl 20:19 »
Hur tänker du nu? Jag har inte sett att nån sagt nåt om att dom är liggande, jag förutsätter att dom används av nuvarande ägare. Att föra över dom till en annan brukare är ju inget konstigt, det har jag gjort flera gånger..

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 okt-09 kl 20:30 »
Ah.. så! Nu fattar jag. Jamen det går ju.

bo_i_dala

« Svar #6 skrivet: 10 okt-09 kl 16:33 »
HEJ!
Jag har inget att tillföra UTOM att det heter "Gårdsstöd", det är inget "bidrag"- bidrag är skattefria, det är inte dessa stöd
MVH ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser