Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234504 gånger)

Lycka

• Ångermanland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #660 skrivet: 11 apr-11 kl 07:21 »
Nu tycker jag synd om dig.
Halkade själv på hönshustrappen och knäckte revben.
Fick vara hemma i två veckor, hönan höll jag så fint då jag föll.
Hoppas att det blir bra snart.
Hedemorahöns

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #661 skrivet: 11 apr-11 kl 09:47 »
Hur stort var såret? Vill inte ge dig ångerkänslor men om det inte var väldigt stort så hade hon nog läkt bra och varit återställd snart.  :-\ Jag har haft en unghöna som haft en stort sår i halsen. Såret var ungefär som en femkrona i diamter, köttigt och äckligt hacksår och jag höll på att gå och nacka henne på en gång men hejdade mig och gjorde istället rent såret och höll koll på det. Efter en vecka var det bara en liten torkad skorpa kvar av såret. Jag har även haft fåglar som fått skallen upphackad så skallbenet synts och det har likadant läkt ihop på någon vecka. De har otroligt läkkött. Bara man håller koll på såret och individens beteende.

Såret var ca 10 cm långt och 3 cm brett. Hon hade inga fjädrar kvar på ryggen eftersom hon var alla tuppars favorit (har alldeles för många tuppar och ska snart nacka dem, men vill vänta tills det finns något kött på benen) och skinnet hade blivit alldeles hårt. Jag antar att det var därför det så lätt bara skalades bort när tuppen hoppade på henne. Eftersom hon var ovillig att resa sig verkade det som att det gjorde för ont. Redan innan jag såg henne ligga still och såg såret verkade hon lite uppburrad så jag tror det var bäst att ta bort henne. Nu är hon ju i hönshimlen!   ::)
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Astra

• Uppland
« Svar #662 skrivet: 11 apr-11 kl 10:13 »
NU vet jag varför jag inte får maranägg längre. Hönorna har utvecklat smak för chokladägg >:(
 Dom äter alltså upp de bruna äggen men låter de vita vara ifred.... >:( >:( >:( >:(
Så det var alltså så!  :o och jag som mer eller mindre skämtade när jag föreslog det! Du får smygfilma dem så kanske du hittar den skyldige om det inte är allihop förståss...  :-\
Försvinningsrede kanske funkar? (hrm...märks att jag vill köpa maranägg... 8))
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #663 skrivet: 11 apr-11 kl 15:12 »
Så det var alltså så!  :o och jag som mer eller mindre skämtade när jag föreslog det! Du får smygfilma dem så kanske du hittar den skyldige om det inte är allihop förståss...  :-\
Försvinningsrede kanske funkar? (hrm...märks att jag vill köpa maranägg... 8))
Jag såg hönan som tog ägget. Så jag vet vilken höna det är... Funderar på att ta bort henne från gruppen och se om hon är ensam eller om den andra hönan också har utvecklat smak för ägg...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #664 skrivet: 11 apr-11 kl 18:41 »
Bensindriven och det är något fel så den inte pumpar in ny bensin tror vi. Om man trycker på en liten röd knapp upprepande gånger så lät motorn bra men såfort man slutade trycka så började den hacka och tillslut gick det inte att få igång den alls längre. Trotts att den var fulltankad.

Du måste förmodligen byta matarpumpen, men med lite tur är det bara bränslefiltret.
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #665 skrivet: 11 apr-11 kl 22:25 »
Blir nog inga kycklingar på vår skrocka. Hon la sig den 19/3 och inget har hänt. Utom att hon trampat sönder ett ägg så de andra är kladdiga. Han kolla två ägg. en var nog tom och en var full men var stilla. Nog inget liv i något.  :'(

freeky

• Gäst
« Svar #666 skrivet: 13 apr-11 kl 17:32 »
Blir nog inga kycklingar på vår skrocka. Hon la sig den 19/3 och inget har hänt. Utom att hon trampat sönder ett ägg så de andra är kladdiga. Han kolla två ägg. en var nog tom och en var full men var stilla. Nog inget liv i något.  :'(

Blir inga kycklingar här heller, lade i 12 hedemoraägg för 14 dargar sen i kläckarn, lyste dom idag och det finns ingenting i.Skit :'(

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #667 skrivet: 14 apr-11 kl 01:48 »
Jag var med om något så konstigt och tragiskt igår. Skulle klippa till fjädrarna i rumpan på en svart friserad dvärgkochinhöna. Hon var ju inte helt stilla men ingen panik som jag upplevde det. Stretade lite några gånger. Hon hade huvudet nedåt. När jag var klar efter några minuter så fick hon dödsryckningar och dog!!  :o. Har fått förklarat för mig att hon troligen dog av hjärtstillestånd - dvs hon blev så rädd så hon dog! Att jag känner mig dum! Nu har ju friserade ofta förstorade inre organ så hennes hjärta var då inte bäst men ändå! Trodde aldrig att lite fasthållning skulle frammana detta - nu blir det jag som tar korta pauser och kollar läget mer. Och funderar en stund på om jag vill ha fler friserade höns om de så lätt kan dö. Vad rädd stackarn måste ha varit.

Någon mer som har erfarenhet av att något sånt här har hänt?
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #668 skrivet: 14 apr-11 kl 09:58 »
Nu har ju friserade ofta förstorade inre  organ..........skriver du. Vad har du fått detta ifrån? Är det någon som forskat kring detta eller har någon bara "kläckt" ur sig detta?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #669 skrivet: 14 apr-11 kl 10:22 »
Nu har ju friserade ofta förstorade inre  organ..........skriver du. Vad har du fått detta ifrån? Är det någon som forskat kring detta eller har någon bara "kläckt" ur sig detta?

Det har jag aldrig hört heller...?!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #670 skrivet: 14 apr-11 kl 10:56 »
Det är jag som kläckt ur mig det även om jag kanske inte använde exakt de orden.

Det finns publicerad forskning som visar att friserade höns har svårare att reglera kroppstemperaturen. Vuxna djur har en höger puls (27% högre puls) och förstorade inre organ (hjärta, mjälte njurar, buksotskörtel, kräva, muskelmage mfl.) Detta gäller främst homozygota djur men vissa förändringar har även setts hos heterozygota.

Man ser även förändringar på sköldkörteln på friserade djur och tror delvis att det beror på överansträngning då ämnesomsättningen går på högvarv för att försöka kontrollera kroppstemperaturen.

Även kläckbarheten av ägg är lägre än hos icke friserade djur, främst efter homozygota djur men även efter heterozygota.

Då friseringsgenen är partiellt dominant med variabelt genomslag och även påverkas av modifeirande gener är det inte alltid lätt att se på djur om det är hetero- eller homozygota. Man kan få helt släta djur som bär frisseringsgenen och på så sätt råka få dubbelfriserade djur utan att medvetet avla på det.

Forskare som har publicerat forskningen som visat detta är bla Hutt och Landauer med flera. Den mesta forskningen är gjord på 30 och 40-talet men i princip all forskning som dom gjorde om hönsgenetik då håller måttet än i dag så jag  tror inte att det är "hitte på"
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

betsla

• Jämtland
« Svar #671 skrivet: 14 apr-11 kl 11:16 »
Tack för ett (som vanligt) superbra svar Lina!!  :)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Bubblaren

• Skåne
« Svar #672 skrivet: 14 apr-11 kl 13:05 »
Och jag tackar också för att Lina hjälpte till att svara  :)
Till nästa gång någon undrar har jag nu ett bra samlat svar med källa så Lina slipper dyka in  ;)

Jag trodde själv att det var allmänt känt bland hönsfolk.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #673 skrivet: 14 apr-11 kl 13:33 »
Ja Lina är en klippa!! :D  Dessa problem fanns inte när jag tog in de friserade för många år sedan. Det har ju kläckts några 1000 sedan dess och många utan att folk vet vad som ligger bakom för linje. Man ska ju aldrig avla på två friserade linjer t.ex. :P

Bubblaren

• Skåne
« Svar #674 skrivet: 14 apr-11 kl 14:39 »
Och det är mycket möjligt att de jag har är inkorsade på flera friserade linjer (då honom jag köpte dem av - du vet ju mycket väl vem det är Linslus) sa till mig att det var helt okej att korsa vidare på min friserade tupp och min friserade höna då de inte var släkt. Men efter råd här så fick jag höra att så kan man inte alls göra. Nu är det bara tuppen kvar. Men han fick 96 poäng på utställningen så det vore synd att bara ta bort honom. Han är stark och vann precis ett segt tuppslagsmål så jag tror hans organ verkar okej...

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #675 skrivet: 15 apr-11 kl 00:41 »
Önskar att den stackars hönan som legat på ägg sedan den 19/3 skulle fått ett gäng kycklingar.

Nu ligger hon kvar trots att dagarna går.

Hon ser ju halv död ut. :'(

Vad gör man?

betsla

• Jämtland
« Svar #676 skrivet: 15 apr-11 kl 06:22 »
Önskar att den stackars hönan som legat på ägg sedan den 19/3 skulle fått ett gäng kycklingar.

Nu ligger hon kvar trots att dagarna går.

Hon ser ju halv död ut. :'(

Vad gör man?

Inget liv i äggen då?

Kasta ut henne och stäng för redet i så fall...

fauve

• Gäst
« Svar #677 skrivet: 15 apr-11 kl 08:33 »
 :'(

Upptäckte i dag att fläkten lagt av i en av mina (dä) suros = äggen var kalla, fastän värmeindikatorn stod på 37,5 grader ( ??? )

Lyste äggen och fick kasta majoriteten av dem då det var blodring och fosterdöd, förmodligen pga att de varit för kalla, för lång tid  :-\
Har ingen aning om när fläkten lade av heller, annat än att det skett nån gång inom de senaste 10 dagarna eftersom jag har en till som står bredvid och surrar på så har jag inte hört att den slutat, utan upptäckte det nu idag när jag skulle lysa ägg.

Skittrist eftersom jag hade köpeägg i den, så efter påsk lär det bli ägginköp igen och innan dess har nog gubben fixat så att jag har en fungerande fläkt i kläckaren igen  :-*

Fick noggrant märka upp de köpeägg som trots allt innehöll en levande pycklis (hoppas de klarar sig) och lägga dem med mina egna ägg i frigolitisen, så nu håller jag tummarna för att jag har lite tur!!

Hårhäxan

• Västerbotten
« Svar #678 skrivet: 15 apr-11 kl 14:05 »
Av över 60 ägg i kläckmasinen är det bara 6 st kvar buhuuuuu för dom andra var helt enkelt inte befruktade :'(. Och nu på morgonen hörde jag kvitter från kläckaren, och en kyckling har börjat ta sej ut men den har stannat av för flera timmar sedan och inget har hänt. Motte den inte vara död!!!!!

Och jag som drömde om massor med kycklingar och att ge bort några till min otroligt fina granne buhuuuu mina fina kycklingar som inte blev!!!! :'( :'( :'(

Astra

• Uppland
« Svar #679 skrivet: 15 apr-11 kl 20:16 »
 :-\ Har nackat min första höna idag. Hon har varit blek om "nosen" några dagar och sett mer och mer medtagen ut. Tänkte först att hon kanske blir lite skum av ruggningen som är på gång nu när hon värpt hela vintern. Synade henne på alla håll och kanter utan att hitta något konstigt. Hon ville inte äta utan lade sig bara ner hela tiden och såg lidande ut. Inte halt, sned nacke, lös i magen eller snuvig. Hon var bara ett år ungefär. Fattar inte vad som var fel... Någon erfaren som har någon idé?
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser