Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234218 gånger)

Torry

SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #620 skrivet: 18 mar-11 kl 20:59 »

Anna dog idag. Hon har varit pigg och glad hela tiden därute och idag så var hon död. :(

Hönsägandets baksida  :'(
Sänder en tröstekram  :-*
//Torry

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #621 skrivet: 18 mar-11 kl 22:57 »
Har dåligt samvete. De kompisar jag bytte till mig höns av frågade idag hur det går med dvärgarna... och jag hade inte hjärta att säga att jag sålt dem vidare för leverans i morgon. :-[
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

kiwsan

• Västerbotten
« Svar #622 skrivet: 21 mar-11 kl 07:08 »
Hade besök av 2 jakthundar igår som dödade flera hönor och skadade kalkonerna så dom fick avlivas. Fyfan. Det är dessutom så att det är förbjudet att ha hundar lösa i skog och mark.

trallallaa

• Gäst
« Svar #623 skrivet: 21 mar-11 kl 20:23 »
När jag skulle natta hönsen,så stämde inte antalet Stora MESar och en av MES tupparna såg väldigt tilltuffsad ut i nyllet  :-\, hittade den saknade tuppen i utegården, död. Det var förstås den största och finaste som dog  :'(, det var den första tuppfight som slutat med döden... DEN HÄR DAGEN HAR VARIT EN SK*T DAG överhuvutaget !!! 
Blir så ledsen, då så mycket händer samtidigt :-X :-\ :'(  :'(

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #624 skrivet: 24 mar-11 kl 18:37 »
Då har man haft sina djur ute sen i söndages.
Igår stängde jag inga luckor till hönsen då jag brukar aldrig göra det på sommaren.
Men idag hittar man då sin finaste Dvärg Orpington tupp död.
Halvuppäten  var han  han också av typ en rovfågel eller räv  :-\
Nu har jag fixat luckor till alla burarna.
Hoppas på att allt ska leva nu.
mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #625 skrivet: 24 mar-11 kl 23:13 »
I går kom höken på besök & döda en höna. Hörde en höna kackla som attan & tittade ut & då satt han där & ryckte fjädrar.
Jag ut i full fart å gapa å skrek. Han bara flög upp & satte sig i granhäcken tills jag kastade sten efter han. Jag var bara 2 m i från han å ändå satt han kvar ???
En av de nya hönsen hade flugit in i granhäcken på andra sidan, men fick till slut ner henne.
Så idag har alla fått vara inne, för här skall inte matas rovfåglar >:D
Det är alltid de bästa värphönsen det händer ngt med här.....
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

The Game

• Gäst
« Svar #626 skrivet: 24 mar-11 kl 23:41 »
Måste bygga ett nytt hönshus.Jag som inte ens är färdigt med Eggeby än..
Min lille gulla kyckling är med stor sannolikhet en liten tupp..
Och jag vägrar göra mig av med honom eftersom han kommer från Steve..
Fan

/Fanihelvetet

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #627 skrivet: 25 mar-11 kl 09:00 »
Måste bygga ett nytt hönshus.Jag som inte ens är färdigt med Eggeby än..
Min lille gulla kyckling är med stor sannolikhet en liten tupp..
Och jag vägrar göra mig av med honom eftersom han kommer från Steve..
Fan

/Fanihelvetet
Haha Markim  :-*  ;) Snart kommer du ha tuppar och höns i garderoben när det inte går att bygga fler hönshus på tomten ;)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #628 skrivet: 25 mar-11 kl 09:04 »
Haha Markim  :-*  ;) Snart kommer du ha tuppar och höns i garderoben när det inte går att bygga fler hönshus på tomten ;)

Äsch då, hon får bygga på höjden!  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #629 skrivet: 25 mar-11 kl 09:19 »
Ett tips som tak till hönshägnader
 det finns ett nät som används att lägga över ensilagebollar i olika storlekar bara sätta fast med buntband
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Aklejan

• -
« Svar #630 skrivet: 25 mar-11 kl 11:54 »
Ett tips som tak till hönshägnader
 det finns ett nät som används att lägga över ensilagebollar i olika storlekar bara sätta fast med buntband

Alla såna här tips är grymma !  :D *Ska kolla upp*
Har du någon ledtråd om vars man ska leta...  ;)

fauve

• Gäst
« Svar #631 skrivet: 25 mar-11 kl 12:03 »
 :(

När jag kom ut till hönsen i morse, så låg min fina MES-tupp där stendöd. Han var hur pigg som helst när jag gjorde kväll i går, så varför han tvärdog har jag inte en susning om  ???

Inte så kul, när jag har MES-äggsbeställningar, men så vida jag inte får tag på en vuxen MES-tupp inom rimligt avstånd, så kan jag inte skicka några ägg alls förrän när ev. tuppkyckling blir vuxen..

Har just nu 2 testägg i kläckaren som är befruktade + att jag har ett fåtal ägg som jag börjat samla. Damerna är ju bara 2 och inte värper de mycket heller precis, så jag får nog ta de få ägg som jag fått + om det kommer några ägg närmaste dagarna och lägga in i nån av kläckarna här hemma när utrymme finns i någon av dem.

Trist start på dagen :-\

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #632 skrivet: 25 mar-11 kl 18:58 »
Nu har räven tagit en tvärrandig Dvärg orpington tupp  :'(
Får släppa in alla djur imorgon i stallet  :(
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

loppan-5

• Småland
« Svar #633 skrivet: 25 mar-11 kl 20:45 »
Hönsen har varit intängda i hönsgården den sissta tiden då Duvhöken har varit framme ett flertal gånger och norpat både höns och min Am rock tupp. mennär min man kom hem idag så var höngården öppen och nu fattas två höner och min stora goa plymouth rock tupp!
De har letat överallt och hittar inga spår, hoppas de blivit rädda och sitter i någon buske och glor hela natten... vill inte bli av med fler nu!

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #634 skrivet: 26 mar-11 kl 15:33 »
Den ena tuppen har varit sjuk sedan i går, så i dag blev han avlivad. Jag vet inte va som var fel, men jag misstänker att han kan ha fått et fiskben i strupen  :-\

Nu undrar jag om den andra tuppen klarar med 8 hönor (både hälla ordning och befrukta). Någon som vet?
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #635 skrivet: 27 mar-11 kl 09:16 »
Den ena tuppen har varit sjuk sedan i går, så i dag blev han avlivad. Jag vet inte va som var fel, men jag misstänker att han kan ha fått et fiskben i strupen  :-\

Nu undrar jag om den andra tuppen klarar med 8 hönor (både hälla ordning och befrukta). Någon som vet?
Tråkigt med din sjuka tupp  :( Han som är kvar lär dock inte ha några problem att ta hand om damerna :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

polly

• -
« Svar #636 skrivet: 27 mar-11 kl 22:42 »
Du hemska mellanhand  som skulle transportera de tre (via Blocket) sålda tupparna till nya ägaren uppåt i Sverige.
Du kom inte kl.tio-halv elva som vi sa. Inte heller kl.12. Strax innan kl ett ringde du och sa att du var på väg. men då levde inte tupparna längre..
Jag, (som körde sju kilometer till närmsta samhälle, för att vara snäll) behövde faktist gå inom affären och handla. Jag har ett jobb att sköta, vet du. Skulle vara där om en timma.
Hunden lämnade jag inne i bilen, och kartongen med tupparna tryggt bakom lastgallret...trodde jag...
Utkommen ur affären, ingen lång stund, men hunden hade forcerat gallret och dödat de två och skadat den andra dödligt.
Nej, det kan inte vara ditt fel, men vansinnigt nonchalant både mot mig och mot köparen, som jag upplevde som himla trevlig. Förmildrande omständighet kan vara att du inte var en hönsmänniska....
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #637 skrivet: 05 apr-11 kl 20:43 »
Måste bara gråta av mej lite  :'( Är så besviken på Posten :( Vet att man inte ska skylla på dom, men idag är jag barnsligt ledsen på dom så då får man ha lite agg mot dom..  >:D
Lyste nyss 12 ägg som jag verkligen, verkligen ville ha bebisar ur, men alla luftbubblor var helt sönderskakade och de få ägg som hade fått liv hade dött. Skiiiiiit också!!!

Sådär, nu känns det bättre ;D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #638 skrivet: 05 apr-11 kl 20:50 »
Vet hur det känns. :( Vad var det för kycklingar äggen skulle blivit?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #639 skrivet: 05 apr-11 kl 22:55 »
Vet hur det känns. :( Vad var det för kycklingar äggen skulle blivit?

Det var dvärgkochin i en färg som jag längtat efter.  :'(
Äggen var så fina och bra packade, så jag var säker på att jag äntligen skulle få några kycklingar nu, men icke!
Att jag är sur på Posten beror kanske lite på att dom "tappade bort" ett äggpaket förra månaden för mej också. Tog två dar extra innan jag fick det, och där blev det inte liv i ett enda ägg..grrr... Tråkigt, just när man lagt ner pengar på både ägg och frakt. Men det ÄR ju sånt man får räkna med, så det är väl bara att fortsätta försöka.
Men ibland blir man bara så SUR!  :-\
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 2 användare
eriksjos, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser