Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234357 gånger)

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #560 skrivet: 24 feb-11 kl 19:17 »
blir så trött.... man kan inte ha några djur nu mera,,, okej i källarn då
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #561 skrivet: 24 feb-11 kl 19:18 »
Jahap, jag hittade... F*ns j*vla sjukdomar!! Emil bor ju varken i risk eller övervakningsområdet men med tanke på att det bor duvor på deras höskulle och sitter på taket och bajsar (vem vet vart de kommer ifrån) så är det väll säkrast att bomma igen för hönsen.  :'(

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #562 skrivet: 25 feb-11 kl 09:45 »
Jaha.. och jag bor i riskområdet.. Fan också.. Man får alltså inte ens ha dem i hönsgården? Gud så kul för hönsen. Då blir det väl att behöva slakta några tuppar snart så att det blir lite rymligare ifall att det håller i sig.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #563 skrivet: 25 feb-11 kl 09:50 »
Nu ska 300 fjäderfän avlivas i enköpingstraken där de upptäckt att duvorna bar på sjukdomen. :(

http://norran.se/nyheter/inrikes/article1138148.ece
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #564 skrivet: 25 feb-11 kl 10:24 »
Idag var det planerat stora hönshusstädardagen då jag var ledig från jobbet  ;D Istället ligger jag nerbäddad med flunsan och över 39 graders feber :-X
Synd om mig och synd om hönsen :P Jag skulle mycket hellre mocka skit än ligga här :-X :-X :-X :-X

Du får sparka på mig då vi träffas igen. Jesper däckade så fort vi kom innan för dörren här hemma. De andra baren har också varit krassliga förutom en liten dam som säkert blir dälig nu till helgen. SJälv ligger jag också. Har så ont i kroppen av febern. Tack och lov att stora tösen har piggat på sig så hon gör ett jättejobb med att hjälp oss andra.

Krya på dig.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #565 skrivet: 25 feb-11 kl 10:33 »
Jag sitter också och "osar" virus här. Tack och lov har jag sluppit febern hittills (ska inte säga för mkt  :-X ) men snoret rinner, ont i skallen och gomseglet ser ut som en uppsvälld jätteblobb och gör ont.  :-X Hade tänkt städa burarna idag med. =/

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #566 skrivet: 25 feb-11 kl 11:30 »
Tror ni att Sjukdommen finns i skåne??
Går den även på höns och ankor?
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #567 skrivet: 25 feb-11 kl 15:19 »
Om man har takstol och plåt/plasttak över gården så borde det väl vara tillåtet att ha höns ute?

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #568 skrivet: 25 feb-11 kl 19:00 »
Tror ni att Sjukdommen finns i skåne??
Går den även på höns och ankor?

Om den finns i skåne framgår i så fall av jordbruksverkets sida -  men jag tror inte det, har inte kollat.
Men Ja, den går på höns och ankor tyvärr

Om man har takstol och plåt/plasttak över gården så borde det väl vara tillåtet att ha höns ute?

Det beror på om man bor inom ett riskområde - dom har hittat smittan hos vilda fåglar
eller ett skyddsområde - smittad besättning finns inom 3 km radie
jordbruksverket skickade via mail en pdf fil som jag inte klarar av att bifoga >:(  men det var en broschyr som dom tog fram med anledning av fågelinfluensan för nåt år sen - den finns förmodligen på deras hemsida att ladda ner.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #569 skrivet: 25 feb-11 kl 22:30 »
Jag är INTE glad! Vilken j*vla dag! Först har dagen varit piss pgd. av skitsnack och fördomar, pendlat mellan gråtklump, till irritation, till kokande ilska, tillbaka till besvikelse och depp. Så har man äntligen börjat sluta grubbla lite, går ut till hönsen och ser att kochinhelsikeshönshjärnan har lämnat en stor bunt ägg hon ruvat på! Alla kalla och när jag lös dem hade alla blodkärl tinat bort men såg inga blodringar/bristningar så i fort som helsike i ena kläckaren, samtidigt hör jag hur det blir ett jäkla liv nere i hönshuset, då är det kaninskrället som skuttar i andra rummet som har skjutit upp dörren och hoppat in till hönsen så där var det full panik, en svart araucanakyckling hade prövat sina små vingar och flugit upp 1 meter på burkanten, dv kochina hade rivit ned taket till sin bur i panik och "Idioten" (min grå araucanatupp) var helt jäkla hyyyysterisk och flög i nätet!

Och inte nog med detta så ligger det en kyckling som känns speciell för mig i andra kläckaren och det är väll ca 70% risk att den är död imorgon.  >:(  :'( OT så ska snoret rinna som en flod ur näsan på en, ont i halsen och en brorsa som står och slår en i ryggen under tiden man skriver.  >:D  >:( >:( >:(

......... Dålig dag idag............ Nääää?  :-X

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #570 skrivet: 25 feb-11 kl 22:52 »
Oj, verkligen bara motgångar... låter inget kul. Önskar dig en bättre dag i morgon. Håller tummarna för kycklingen också.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Aklejan

• -
« Svar #571 skrivet: 25 feb-11 kl 22:53 »
Linkoso ....Massor med krya kramar till dej!

Själv är jag inte ledsen direkt...mer frustrerad!
Har världens segaste kläckning på g....eller, *på g*... Det händer ingenting!  ::)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #572 skrivet: 26 feb-11 kl 00:56 »
Oj, verkligen bara motgångar... låter inget kul. Önskar dig en bättre dag i morgon. Håller tummarna för kycklingen också.

Nu har klockan passerat midnatt så nu är den nya dagen här... ::) Och det känns faktiskt bättre nu, kycklingen vet jag däremot inte.  :-\ Men det andra.
........ Fast .......... *suck* Ni ser själva....... DANIEL (lillebror)!! Upptäckte att han gjort det här för några dagar sedan, men det är nu när jag ska börja leta efter bilder i mapparna som det börjar bli ett stort problem!  >:( >:( Den mappen som INTE heter "hönskit" är en NY mapp jag gjort efter hans knappande!

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #573 skrivet: 26 feb-11 kl 02:29 »
kunde inte låta bli och skatta när det gällde mapparna med hönsskit, sry ;D ::)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #574 skrivet: 26 feb-11 kl 09:22 »
Ja, fick ett litet tips om hur jag ska kunna fixa till det, så ska väll försöka göra det... ::)
Glömde skriva en grej förresten igår som skulle hört till listan på jobbiga grejor... ::) Senaste säcken foder jag köpte innehöll... Hela pellets! F*N!! Inget mjöl alls! (vad är det som är så negativt med det tänker en del nu kanske) ... KYCKLINGARNA KAN JU INTE ÄTA DET HÄR! >_< Och inte säljer våran granngård kycklingstart eller så... Jag får sitta med hammare och banka sönder pelletsbitarna till mjöl och ge... Idag när jag satt där och bankade kom plötsligt en fräck kanin och satte sig bredvid  >:D och började käka utav maten!

Som "vadå, är det inte kaninpellets"... För det ser ut som det. O-o Har en lite annorlunda färg också men smakar inte annorlunda (jag smakar alltid innan jag ger djuren ifall att det skulle vara något fel på fodret   :-X)... Hönsen verkar dock inte gilla det lika mycket som de mjöligare säckarna.

Kycklingen i kläckaren var död idag. :(

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #575 skrivet: 26 feb-11 kl 09:59 »
Jag hatar mjölet! Vaktlarna, duvorna, fasanerna, berghönan äter det inte ju!!!!!!! Det är bara ankorna som äter det  o:)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #576 skrivet: 26 feb-11 kl 19:13 »
Idag har äggen legat i kläckaren i 20 dygn... inga pip ännu... börjar bli orolig.  :-\
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #577 skrivet: 26 feb-11 kl 20:56 »
Hon dog ! Min Söta LillSmurfan dog trotts att vi gjorde allt ......
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Aklejan

• -
« Svar #578 skrivet: 26 feb-11 kl 21:51 »
Idag har äggen legat i kläckaren i 20 dygn... inga pip ännu... börjar bli orolig.  :-\

Jag satt å glodde i min kläckare hela dagen på D-Day... Dag 21...
Inte ett tecken på liv...kusligt tyst!
Men...på morgonen efter var det full fart, kryllade av Vaktlar, Croad Langshan,
mina egna Brahmaraner å några Appenzeller...
2 dagar över tiden och det kläcks fortfarande...
Så...dunbollarna kommer nog!  :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #579 skrivet: 26 feb-11 kl 22:47 »
Vad skoj att det gick bra hos dig. Hoppas du har rätt att mina också bara är försenade. Jag springer här och kollar en gång i halvtimmen. :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 2 användare (1 dolda)
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser