Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234462 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #540 skrivet: 15 feb-11 kl 22:49 »
Inte skoj! En höna i blandgruppen har fått stopp i krävan.  :-\ Hon satt och dansade "hula hula" i förrgår em. Kände på den och den kändes som en normal, fylld kräva tyckte jag då. Men igår kväll så la jag märke till att hon fortfarande satt och "dansade" med kroppen i hållning likt en löpanka.  :-\ Förstod då att någonting verkar vara på tok... Jag kände på krävans storlek och tänkte - Jag avvaktar och kollar henne noga imorgon bitti när jag går upp om den har blivit mindre.

... Kommer upp... Den har INTE blivit mindre!! :( Masserade och gav henne olja, sedan iväg. När jag kom hem så hade den blivit lite mjukare, kändes som en riskudde (eller en sådan där kudde som man kan sitta på, mysiga stora fulla med ris). Blev det till att kräka henne. :X Fick upp litegranna och lät henne vila och nu ikväll så gav jag mig på henne igen.  :-\ Lyckades få upp ganska mycket "gegga" och även några klumpar havre. Brun sörja som påminner om segt snor i konsistensen och luktade gammal sur spya med galla gånger 3. :X Kunde lätt ha spytt själv om jag inte höll näsan åt ett annat håll. Satte henne på pinnen och hoppas att det har "släppt" nu. Krävan kändes ungefär hälften så stor efter "behandlingen" och hon slutade stå och leka "löpanka" i hållningen. Ville inte göra mera, kan riskera att kväva henne (i sin egen krävsörja  :-X).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #541 skrivet: 17 feb-11 kl 20:53 »
Synd!
Hur gör du för att "kräka" henne? Kan vara bra att veta...
Dv. höns, undulater & ragdoll

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #542 skrivet: 17 feb-11 kl 21:52 »
Min höna har blivit så antastad av tupparna att hon har skadat sitt "knä"
Jävla tuppar!
Hon är alldeles svullen stackaren i böjleden o kan inte stödja på benet  :-\
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #543 skrivet: 17 feb-11 kl 22:02 »
Det har släppt! :D Krävan är nästan helt "borta" nu och hon ser piggare ut! Men matvägrar. =/ Men antar att hon vet vad hon håller på det, att det är nog bäst att vänta tills krävan är helt tömd och fått vila lite innan den fylls på igen så det inte blir igenkorkat på en gång igen... Blää...  :-\ Den där maten som har gått vidare nu måste ju legat där inne i 3-4 dagar.  :-\ Äckligt, men lär nog inte vara någon fara, de brukar tåla att få i sig väldigt mycket "äckligt".

Hoppas det inte kommer tillbaka nu bara, så lilla hönan får vara frisk.

Blånelson: Jag håller henne upp och ned och masserar/klämmer på krävan. Jobbar "uppåt" så kommer snusket upp. Var väldigt noga med att hålla reda på att djuret kan andas ordentligt och håll inte på för länge i taget. Risken är att de kan kvävas av sina egna "spyor" om man inte är försiktig.

Gjorde en bild som ska likna på ett ungefär. ::)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #544 skrivet: 17 feb-11 kl 22:24 »
Så då skriver jag här i stället fö ri glädjetråden. Nu så har jag lyst fler av äggen i kläckaren och det är åtminstonde tio stycken som inte var befruktade och så är det över 25 stycken som dött. Jag slutade lysa för jag blev så ledsen. Får ta tag i det imorgon  när jag vant mig vid tanken på att det inget blir  :'(  Tänk vad dum jag var som trodde att de klarat strömavbrottet bara pga att jag lyst några stycken. Ja ja aldrig ta ut glädjen i förskott igen.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #545 skrivet: 17 feb-11 kl 22:29 »
Va tråkigt !
Hoppas det blir nåra nu iaf så mkt arbete som du lagt ner på dessa ägg .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #546 skrivet: 17 feb-11 kl 22:37 »
Jag vill så gärna ha de allihopa (och de som inte kan bo här har redan köpare - det trodde jag ju aldrig. Om alla äggen kläckts och jag hade behållit 2 tuppar och fem hönor av varje ras så hade jag haft för få fåglar kvar för att sälja till alla som hört av sig och velat köpa. Har till och med några som fårgat om det finns ägg nästa sommar. :) ) Ja ja man kan inte lyckas varje gång och nu vet jag ju att det beror på strömavbrottet och inte på att jag gjort något fel. Liv finns i en del ägg så det är inte helt kört. Jag insåg att jag lyst äggen som legat innåt rummet och började då lysa de somlegat utåt och där var det många som dött. :( Fast om man ska se något positivt i det hela så lär jag mig hur ägg ser ut när fostren dött. :(
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #547 skrivet: 18 feb-11 kl 06:50 »
Åh nej så trist.

Men det är ju inte säkert det beror på strömavbrottet.
Vi hade strömavbrott ett dygn nästan och alla överlevde.
De kanske inte var befruktade.
Så tråkigt för dig
Vet ju hur gärna du ville det skulle va 100%
Kram
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #548 skrivet: 18 feb-11 kl 17:57 »
Ledsen och frustrerad att jag inte kan ha tupp... vill ju hålla på med rashönsavel. :-\
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Idalun

• Småland
« Svar #549 skrivet: 18 feb-11 kl 20:54 »
Ska åka bort i över en vecka, vilket förvisso blir kul. Men det känns inte alls kul att lämna hönsen så länge.  :'(
Jag vet ju att mamma & pappa tar väl hand om dem, men ändå... över en vecka!   :(

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #550 skrivet: 18 feb-11 kl 21:22 »
Min favorithöna Cleopatra som var holländsk dvärg dog igår. Hon var så tam och älskade att kela. :'(
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Vitis

• Skåne
« Svar #551 skrivet: 20 feb-11 kl 12:00 »
Tråkig tråd det här... men nu är det min tur att skriva.

Vi har haft besök av en lös hund igen. Har inte sett hunden själv, grannarna har sett den, men det är spår här ute varje gång det är nysnö. Vår fina isbartupp Isac strök med tillsammans med en isbarhöna och tre maraner tidig i morse.

Fjärde gången den är här och härjar, smyger runt här gör den varje vecka.

En kanin och två hönor har fått sätta livet till tidigare.

Vi har ju dessutom en bebis som vill kunna vara ute i sandlådan till sommaren. Det börjar bli riktigt obehagligt.

Har frågat runt bland grannarna men ingen vill kännas vid kräket.

Vad gör man? Fälla? Åtla med råttgift?

Ska samla mig lite och ringa Polisen. Har fotograferat förödelsen, fjädrar och slamsor, och ruskigt stora spår i snön.

:'(

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #552 skrivet: 20 feb-11 kl 14:10 »
Tråkig tråd det här... men nu är det min tur att skriva.

Vi har haft besök av en lös hund igen. Har inte sett hunden själv, grannarna har sett den, men det är spår här ute varje gång det är nysnö. Vår fina isbartupp Isac strök med tillsammans med en isbarhöna och tre maraner tidig i morse.

Fjärde gången den är här och härjar, smyger runt här gör den varje vecka.

En kanin och två hönor har fått sätta livet till tidigare.

Vi har ju dessutom en bebis som vill kunna vara ute i sandlådan till sommaren. Det börjar bli riktigt obehagligt.

Har frågat runt bland grannarna men ingen vill kännas vid kräket.

Vad gör man? Fälla? Åtla med råttgift?

Ska samla mig lite och ringa Polisen. Har fotograferat förödelsen, fjädrar och slamsor, och ruskigt stora spår i snön.

:'(

nä fan va otäckt, någon måste väl äga den ? försö att låna en fälla å fånga kräket
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #553 skrivet: 20 feb-11 kl 19:34 »
I morse var en av mina nya dv.kochin hackad i huvet så hon var blodig. Usch vad elaka höns kan vara. Nu går dv-hönorna för sig.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #554 skrivet: 24 feb-11 kl 14:34 »
Idag var det planerat stora hönshusstädardagen då jag var ledig från jobbet  ;D Istället ligger jag nerbäddad med flunsan och över 39 graders feber :-X
Synd om mig och synd om hönsen :P Jag skulle mycket hellre mocka skit än ligga här :-X :-X :-X :-X
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #555 skrivet: 24 feb-11 kl 16:56 »
Idag var det planerat stora hönshusstädardagen då jag var ledig från jobbet  ;D Istället ligger jag nerbäddad med flunsan och över 39 graders feber :-X
Synd om mig och synd om hönsen :P Jag skulle mycket hellre mocka skit än ligga här :-X :-X :-X :-X

Attans :-\ krya på dej så att du kan mocka hos hönsen snart igen! ;)
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

ORCA

• Gäst
« Svar #556 skrivet: 24 feb-11 kl 18:49 »
Idag dog min fina rapphönstecknade tupp Tor :(

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #557 skrivet: 24 feb-11 kl 19:05 »
Ja då har NewCastle sjukan spridit sig så att nu får inga fjäderfän i stora delar av östergötland gå utomhus  - hur i jösse namn ska man hantera det här?? :-\ :-\
Dessutom blir det ju mildare nu, då vill dom verkligen ut - suck.
Ska börja med att sätta vindnät (har några meter) för fönster- och  dörröppning så dom får luft i alla fall. :(

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #558 skrivet: 24 feb-11 kl 19:10 »
Ja då har NewCastle sjukan spridit sig så att nu får inga fjäderfän i stora delar av östergötland gå utomhus  - hur i jösse namn ska man hantera det här?? :-\ :-\
Dessutom blir det ju mildare nu, då vill dom verkligen ut - suck.
Ska börja med att sätta vindnät (har några meter) för fönster- och  dörröppning så dom får luft i alla fall. :(

Va, där OCKSÅ!? Vart kan man läsa? Vilka delar av östergötland? =/

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #559 skrivet: 24 feb-11 kl 19:13 »
Hörde det på de lokala nyheterna så jag dubbelkollade på jordbruksverkets sida, där står de kommuner det gäller

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser