Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234788 gånger)

The Game

• Gäst
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #500 skrivet: 10 jan-11 kl 16:52 »
En höna som bråkar me tupparna..Hon måste va himlars tuff..
De finns sårspray som man kan köpa..
Kolla på Lg..Dom blir inte snygga men det hjälper..Färgen är lila..
/majsan

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #501 skrivet: 10 jan-11 kl 17:47 »
En höna som bråkar me tupparna..Hon måste va himlars tuff..
De finns sårspray som man kan köpa..
Kolla på Lg..Dom blir inte snygga men det hjälper..Färgen är lila..
/majsan

Så nu var jag där inne (Lg alltså ) men det blev    Anti-feather pecking spray    102,50 SEK    
i stället. Hoppas det hjälper. Hon hackade mig i fingrarna oxå när jag var där nere och hanterade henne. Vilken ilskebötta.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #502 skrivet: 11 jan-11 kl 00:14 »

Så nu var jag där inne (Lg alltså ) men det blev    Anti-feather pecking spray    102,50 SEK    
i stället. Hoppas det hjälper. Hon hackade mig i fingrarna oxå när jag var där nere och hanterade henne. Vilken ilskebötta.

Kanske försöker hon säga att hon vill bo i frysen.  :-[

Existens?

• Gäst
« Svar #503 skrivet: 11 jan-11 kl 07:03 »
Jag tror det..
Eller så äre loppor..Ska göra en granskning till  imorron..
Ringer och avbokar min psykolog ..Det här är viktigare..
Men nu har jag mitt pulver men endå..När jag ser ett kryp så blir jag vansinnig..
fan

Men du... I en annan tråd säger du att du inte äter äggen som blir... Hur kommer det sig då egentligen att du orkar lägga så mycket energi på hönsen?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #504 skrivet: 11 jan-11 kl 07:16 »
Men du... I en annan tråd säger du att du inte äter äggen som blir... Hur kommer det sig då egentligen att du orkar lägga så mycket energi på hönsen?

Jag tror inte Markim har hönsen i syfte till att få ägg. Utan snarare som många har en hund, katt t.ex. Sällskapsdjur.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

getalina

• Halland
« Svar #505 skrivet: 11 jan-11 kl 20:06 »
Kanske försöker hon säga att hon vill bo i frysen.  :-[

Tanken har funnits där men så lätt ger jag mig inte.  ;)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #506 skrivet: 11 jan-11 kl 23:06 »
lite småledsen att araucanatuppen är stygg mot houdantuppen...behöver fler hönshus....
Fjäderfän och kaniner

Wildvittra

• -
« Svar #507 skrivet: 12 jan-11 kl 11:21 »
Har fem ungtuppar på 15 hönor och ungtupparna är på hönorna hela tiden o parar sig, ibland flera på raken och de stackars hönorna har ingen chans. de har dessutom börjat mucka med varandra och kan vara riktgit grymma både mot varann o hönorna. Tupparna är tre blandisar o två felfärgade brahma, har nu mer eller mindre bestämt att ta bort de tre små o en brahma. Har aldrig tagit bort nån förut så det känns hemskt jobbigt  :(
Dessutom känns det fel att ta bort fyra friska tuppar, men för hönornas skulle måste vi nog.  :'( Brahman har vi dessutom haft länge o är en riktig personlighet, känns så sorgligt och elakt.  :-\
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
DÖD :*(
« Svar #508 skrivet: 14 jan-11 kl 15:16 »
Lilla mirakel och tre av hans kompisar har blivit tagna av råttorna !!!!
Fan fan fan  :'(
Grannens jävla vägg var så dålig att råttorna tog sej rakt igenom in till kycklingarna och hade kalas *snyft*
Nee nu tar jag hem alla småttingarna ! Hellre trångt än uppätna  :-X O jag hade ju sagt till om råttorna ......
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

getalina

• Halland
« Svar #509 skrivet: 15 jan-11 kl 00:08 »
Nä fy vad läskigt stackarna å dig oxå. Kram.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #510 skrivet: 16 jan-11 kl 09:11 »
 >:(Min första och enda kyckling dog igår 3 dagar gammal bara.
Snyft.
Bättre lycka i vår
Den va så snurrig och svag när den föddes.
Hade blod i näbbsidorna såg jag också.
Snurrsjukan kanske???
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #511 skrivet: 16 jan-11 kl 09:24 »
När de är så små drabbas de inte av den typen av sjukdommar som snurrsjuka.... den var helt enkelt inte livsduglig och det händer titt som tätt. Speciellt om man kläcker i maskin. Kläcker hönan själv, så brukar dessa ägg inte ens kläckas....

Bättre lycka nästa gång....
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #512 skrivet: 16 jan-11 kl 09:41 »
Hönan ruvade själv.
kanske därför de andra äggen inte kläcks då?
den va vinglig från början och jag förstod att den inte skulle klara sig.
jag försökte ge vitaminer men den orkade bara inte.
Hönan ligger på fler ägg få se om jag tar väck dom om några dagar kanske.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #513 skrivet: 16 jan-11 kl 09:44 »
Avvakta du med att ta bort äggen. Det är kallt ute och då kan kläckningen bli lite fördröjd...... då håller vi tummarna för någon kry unge som tittar ut ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

sarwen

• Södermanland
« Svar #514 skrivet: 21 jan-11 kl 15:39 »
Är hemma med sjuka barn och lät hönsen vara i hönsgården ett par timmar mitt på dan.
Så efter nån timme såg jag att hönsgården var tom och grinden stog öppen. Inne i hönshuset hittade jag fyra jätterädda hönor. Sen när jag letat runt på hela tomten hittade jag min isbartupp nerklämd mellan en snödriva och planket , saknar fortfarande en tupp och en höna. Tuppen är väl skit samma, han ska i alla fall slaktas, men hönan!
Jag hör på kråkorna att nåt är intressant typ tvåhundra meter bort, men kan inte gå hemmifrån när barna ligger och kräks...Vad kan ha hänt?  Hade jag bara stängt slarvigt så hade de ju bara gått och sprätt här som vanligt. En hund hade väl skällt? Om en människa hade varit där hade väl inte hönsen varit så himla rädda?  :-\

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #515 skrivet: 21 jan-11 kl 16:15 »
Är hemma med sjuka barn och lät hönsen vara i hönsgården ett par timmar mitt på dan.
Så efter nån timme såg jag att hönsgården var tom och grinden stog öppen. Inne i hönshuset hittade jag fyra jätterädda hönor. Sen när jag letat runt på hela tomten hittade jag min isbartupp nerklämd mellan en snödriva och planket , saknar fortfarande en tupp och en höna. Tuppen är väl skit samma, han ska i alla fall slaktas, men hönan!
Jag hör på kråkorna att nåt är intressant typ tvåhundra meter bort, men kan inte gå hemmifrån när barna ligger och kräks...Vad kan ha hänt?  Hade jag bara stängt slarvigt så hade de ju bara gått och sprätt här som vanligt. En hund hade väl skällt? Om en människa hade varit där hade väl inte hönsen varit så himla rädda?  :-\

Lider med dig! Brukar ni ha några rovdjur i närheten? Eller nyfikna tvåfotingar?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

sarwen

• Södermanland
« Svar #516 skrivet: 21 jan-11 kl 16:22 »
Nästan samma sak hände i somras, men det var på landet. Här bor vi ju i ett villaområde, så de flesta rovdjuren är nog tvåbenta, även om en eller annan hund brukar springa lös, nån såg en räv i höstas. Grannarna har ju ungar här med, men inte skulle väl en unge sno en höna och skrämma upp resten så de sitter och darrar...
 Är en räv så smart att han lirkar upp en lite skev hönsgårdsgrind? Inte omöjligt, va?

Hittade andra tuppen, förresten, han kom fram nu när det började skymma, till synes oskadd.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #517 skrivet: 21 jan-11 kl 16:26 »
Nästan samma sak hände i somras, men det var på landet. Här bor vi ju i ett villaområde, så de flesta rovdjuren är nog tvåbenta, även om en eller annan hund brukar springa lös, nån såg en räv i höstas. Grannarna har ju ungar här med, men inte skulle väl en unge sno en höna och skrämma upp resten så de sitter och darrar...
 Är en räv så smart att han lirkar upp en lite skev hönsgårdsgrind? Inte omöjligt, va?

Hittade andra tuppen, förresten, han kom fram nu när det började skymma, till synes oskadd.

Hur gamla är ungarna? Har de djurvett?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

sarwen

• Södermanland
« Svar #518 skrivet: 21 jan-11 kl 16:31 »
Mellanstadieålder, gulliga killar, men det finns ju annat folk i området...  Nån kan ju ha retat sig på att vi har två tuppar... (Det har jag full förståelse för, men jag tror knappt att nån varit där, vem vågar göra det i fullt dagsljus? Så fräcka är väl inte folk?) Synd att det är sån skare att man inte kan se fotspår.

sarwen

• Södermanland
« Svar #519 skrivet: 21 jan-11 kl 20:41 »
 :) ibland går det bra! Grannen hittade nyss sista hönan på sin yttertrapp, hon ville väl in och värma sig!
Så nu återstår bara en krångligare stängningsgrej på hönsgården så det inte händer igen! Tänk, vilken tur man kan ha ibland!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser