Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 235353 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #480 skrivet: 02 dec-10 kl 18:21 »
En illerfamilj har bosatt sig vid mitt ena hönshus. En sköts förra veckan. Idag hade det varit slakt i hönshuset igen... Imorgon blir det evakuering till mitt andra hönshus. Hoppas illrarna är mätta inatt så de inte tar fler.
Tur att man har reservtuppar och två hönshus.

Nej fy vilket illdåd.  :o Hoppas du får kål på den.
Mina föräldrar blev av med all sina myskankor så de ger sig på stora djur. :(

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #481 skrivet: 02 dec-10 kl 22:32 »
Nu är de flyttade till hönshus nr 2 och en anka blev halt i transporten...

Den illern som sköts förra veckan hade bara tagit en tupp o åt i godan ro och brydde sig inte om mig då jag hämtade jägaren.
Kan det vara ungillrar eller är dom sjuka? Igår var det ju "bara 2" hönor som var dödade med inälvorna uppätna.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #482 skrivet: 03 dec-10 kl 15:44 »
Det är illrars naturliga beteende bara .
Dom är hungriga o du har mat inte svårare än så .

Det jag blir ledsen över är ju att det inte finns så väldigt många illrar i naturen så jag tycker det är synd att skjuta dom .
Bättre att sätta ut en fälla o flytta dom .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #483 skrivet: 03 dec-10 kl 16:05 »
Säger detsamma, man kan inte bara döda vilda djur så tycker jag. Men,men, vad vet jag, bli inte arg!
Dv. höns, undulater & ragdoll

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #484 skrivet: 03 dec-10 kl 22:39 »
Det finns inte så många blåankor och dorkinghöns heller.
Så länge de kommer till mitt hönshus och dödar så förbehåller jag mig rätten att skydda mina djur.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #485 skrivet: 04 dec-10 kl 21:20 »
Kan du inte täta alla springor i hösnhuset så det blir helt tätt?
Dv. höns, undulater & ragdoll

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #486 skrivet: 06 dec-10 kl 22:44 »
 :( Vad ska jag göra en av mina sumatra hönor plockar bort fjädrarna på tupparna .. jag vet vem som gör det ...hon gjorde samma i sommras men la av med dumheten ...men idag såg jag att hon börjat med detta beteende igen vad ska jag göra med henne ??? är det okynnes, tråkigt för henne eller är det bara dumt beteende.. som inte går att göra nåt åt.... slakta henne vill jag inte gärna göra om det finns andra lösningar...tipps någon.....
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #487 skrivet: 06 dec-10 kl 23:03 »
susidus, testa "anti-hack" sprayen på högberga?
http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=318
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #488 skrivet: 06 dec-10 kl 23:28 »
 :)okej det ska jag göra tack för det....
;)

trallallaa

• Gäst
« Svar #489 skrivet: 07 dec-10 kl 07:58 »
Citera
Vad ska jag göra en av mina sumatra hönor plockar bort fjädrarna på tupparna
Jag hade en Mes höna som gjorde samma sak på tuppen. Jag fattar inte att tupparna bara står kvar och bli ryckta  >:( . Hur som helst, blodpudding fungerade här, därav ger jag alla, numer ,blodpudding , vissa äter det och andra inte, så det bör väl vara en brist på något näringsämne hos just de hönorna.

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #490 skrivet: 07 dec-10 kl 08:29 »
Jag hade en Mes höna som gjorde samma sak på tuppen. Jag fattar inte att tupparna bara står kvar och bli ryckta  >:( . Hur som helst, blodpudding fungerade här, därav ger jag alla, numer ,blodpudding , vissa äter det och andra inte, så det bör väl vara en brist på något näringsämne hos just de hönorna.

Ok då ska jag testa det först , går ju lite snabbare innan man får hem hack-spray...  kan ju va något hon saknar i kosten ...eller så är hon lite pervo och vill ha sin tupp naken  ;D omvänd Hönan Agda....Tack  ;D
;)

Kackelkärringen

• Småland
« Svar #491 skrivet: 07 dec-10 kl 16:05 »
Tror jag har hackspray någonstans. Hjälpte inte hos mig men vill du ha så tror jag att det finns.

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #492 skrivet: 07 dec-10 kl 18:03 »
Okej Kackelkärringen då kommer jag förbi hos dig  ;De du hemma alla dagar eller jobbar du nu ?? har bytt mobb så ditt nr är borta men ja pm ar dig..mitt nya
;)

Misonten

• Västergötland
« Svar #493 skrivet: 15 dec-10 kl 12:33 »
Kom idag ut hittade min ena saplpoot höna död i hönsgården. Hon var pigg igår, sprang runt o sprätte med dom andra :( Tråkigt när man inte ved vad som hänt ;(
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #494 skrivet: 16 dec-10 kl 23:10 »
Ledsen över att se Wall-E efter att ha blivit besegrad av en pojkspoling. :( Tog tillbaka 2 tuppar idag som flyttade som dunkycklingar till en familj som skulle börja med höns, de kan inte ha tupp där de bor så när det visade sig att det var 2 tuppar i kullen och de nu blivit så gamla att de börjat gala så blev de tvugna att göra sig av med dem. :(  Den ena hade jag tänkt behålla och kanske ta lite kycklingar till våren efter av nyfikenhet då han ser ut att kunna bli ganska fin. Den andra stackaren ryker imorgon om ingen ropar högt nu att de vill ha honom.

I alla fall så släppte jag in den lilla moppsiga, jollrande tonåringen i gruppen och SMACK... Wall-E kommer och ska visa vem som är kung... Men går inte riktigt som han tänkt sig, han kämpar och kämpar men ungf*n ger sig inte! Efter ca 20 minuters fight och en Wall-E som nog inte kommer se så snygg ut i fejjan och kammen imorgon  :-X så säckar han ihop och lägger sig i ett hörn och "gråter"... Helt knäckt såg han ut!

STACKARS WALL-E! Var på gränsen att jag kastade ut ungskiten...  :-[ Men han får stanna och vara kung för några månader då... Har lovat Wall-E att han ska få tjejerna för sig själv igen senare i vår.  :-[
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #495 skrivet: 28 dec-10 kl 23:19 »
Och jag är ledsen för min enda AMrock dvärghöna dog idag

Hon har varit dålig och jag har haft henne inne och hon har blivit bättre vid 3 tillfällen.
Men nu blev det visst för akut.

Nu måste jag leta ägg från amrock dvärg omg så jag kan få nya hönor.
Jag som bara hade en höna  snyft.....

Tuppen är såå ledsen..
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

The Game

• Gäst
« Svar #496 skrivet: 09 jan-11 kl 20:13 »
Jag är inte ledsen jag är snarare förbannad..Jag börjar smått att koka..
Vad man än gör så äre alltid något fanskap som ska jävlas med en..
Jag tror krypjävlarna är tillbaka..
Fan

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #497 skrivet: 09 jan-11 kl 20:19 »
De röda kvalstren?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

The Game

• Gäst
« Svar #498 skrivet: 09 jan-11 kl 20:23 »
Jag tror det..
Eller så äre loppor..Ska göra en granskning till  imorron..
Ringer och avbokar min psykolog ..Det här är viktigare..
Men nu har jag mitt pulver men endå..När jag ser ett kryp så blir jag vansinnig..
fan

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #499 skrivet: 09 jan-11 kl 21:48 »
En höna i finkan i källaren.  :(

Hon kan inte låta bli att hacka på tupparna och dra av fjädrarna så det blöder. Samma sak med de gamla tupparna i fjol. Men efter lite tjärkur så gick det över.

Nu verkar hon inte villa ge sig. Torkar bara av näbben och fortsätter. Dumma höna.
Kanske för att det är vinter å för lite att göra?

Ska man behöva köpa särskild spay och spraya varje cm på tupparna? Låter ohälsosamt för tupparna tycker jag men de ser för bedrövliga ut nu.

Så nu sitter 2 tuppar o 2 hönor och myser tillsammans under värmelampan nu när elaka hönan inte är där.

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser