Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234218 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #460 skrivet: 19 okt-10 kl 15:54 »
Miste 9 av våra älskade höns till en iller eller liknande i söndags (se tråden När det värsta händer). Bara 4 kvar, tomt så det värkte i hjärtat. Fick tag på lite nya höns igår och mådde lite bättre, 3 dv. kochinkycklingar, 2 unga dv. kochinhönor och 2 hett efterlängtade unga brahmahönor. Imorse var den största av brahmahönorna stendöd. Kan inte för mitt liv begripa varför, inga synliga skador. Hon var helt ok igår kväll.  :( :'(

Iller eller minkskrället kanske har varit tillbaka och bitit ihjäl brahman?  :-\
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #461 skrivet: 19 okt-10 kl 15:55 »
Jag har sagt det förut o säjer det igen ..höns är hemska på att dö ..av sej själva ...
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Wildvittra

• -
« Svar #462 skrivet: 19 okt-10 kl 16:06 »
Iller eller minkskrället kanske har varit tillbaka och bitit ihjäl brahman?  :-\

Nej tror inte det, dels tar han sig inte in i hönshuset (tror o hoppas jag!), dels var nacken ej bruten och dels var de andra hönsen varken skadade eller stressade.
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #463 skrivet: 20 okt-10 kl 00:14 »
Kanske hjärtinfarkt efter tidigare trauma...? Har ju hört att kaniner kan dö så.
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #464 skrivet: 26 okt-10 kl 20:22 »
Jahap...  :( Inte en enda egenuppfödd Sebright för i år då. Emil var hade ju 2st hemma hos sig där den ena var uppåt 10-11 veckor gammal. När han kom hem efter en vecka hos mig så fanns ingen utav dem kvar i boxen. Döda antagligen.  >:D *suck* ... Har 1 Sebrightägg i kläckaren som är befruktat... Men den dör väll också när den väl är född *ursäkta mina negativa ord ::) men efter att inte fått en enda att överleva hittills av rasen, trotts färgblandning som man tycker borde gjort lite iaf. Nä... Man tappar ju hoppet helt ::)*.  :( Trodde att någon av dessa 2 som kommit så långt skulle klara sig iaf...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

trallallaa

• Gäst
« Svar #465 skrivet: 26 okt-10 kl 20:52 »
Helt ok att bli less, det låter som jag och mina Holländare, jag kämpar och kämpar och de bara dör. Så jag förstår dig  :-\ .

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #466 skrivet: 30 okt-10 kl 10:44 »
Vi fick 3 dv.kochinkycklingar ur äggen, en dog efter en dag och nu har en till dött. Den satt fast under mamman, såg ut som att den hade fått nåt runt halsen och förmodligen blivit medsläpad och trampad på?!

Nästa gång ska jag ge henne fler ägg att ruva på, nu när jag vet att hon kan. Det verkar som att man alltid får räkna med ett visst svinn?! :-\
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #467 skrivet: 30 okt-10 kl 17:15 »
Har fått nacka en till som fick Marek plötsligt igår, från att ha varit frisk dagen innan. Numera nackas de på direkten när de visar symptom. Detta var min lilla svarta Isbarkyckling. Jag som hoppades på en svart höna till så Lufsen kunde få två fruar iaf. Två blå och en spättad kyckling kvar som jag hoppas överlever och så två Sabelpoot bor också i det drabbade hönshuset som jag håller tummarna för.

Wildvittra

• -
« Svar #468 skrivet: 01 nov-10 kl 08:56 »
 :(
Vad är Marek?
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

betsla

• Jämtland
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Smic

• Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
« Svar #470 skrivet: 01 nov-10 kl 21:00 »
Har fått nacka en till som fick Marek plötsligt igår, från att ha varit frisk dagen innan. Numera nackas de på direkten när de visar symptom. Detta var min lilla svarta Isbarkyckling. Jag som hoppades på en svart höna till så Lufsen kunde få två fruar iaf. Två blå och en spättad kyckling kvar som jag hoppas överlever och så två Sabelpoot bor också i det drabbade hönshuset som jag håller tummarna för.

Vi håller tummarna hårt för dig att det slutar snart!!

Och vi är ledsna för här har antagligen en liten vacker svart isbarhöna blivit lunch åt en rovfågel idag..  :'(

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #471 skrivet: 03 nov-10 kl 23:40 »
Jag är rädd.  :'( Rädd så det skakar i kroppen och jag fäller en tår över grannens höns. Han ringde nyss och berättade att det var oväsen ute hos hönsen. Han går ut och ser en... MÅRD!!? klättra på hans hönsnät och pressa sig igenom nätet i taket... Tuppen död... 4 höns döda... 2 chockade kvar.  :'( :'( :'( FYFAN!

Hur bra är mårdar på att ta sig in i ett stängt hönshus? Hur stora hål krävs... Jag är LIVRÄDD nu att den ska komma hit och lyckas ta sig in på något vis in till blandgruppen. De gräver inte? Är de endast aktiva på natten?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #472 skrivet: 03 nov-10 kl 23:47 »
mården är bästa klättraren av alla..vrålstark och kommer in i rätt små hål..skallen är storleken som begränsar..de gräver bra och hoppar.. dödar det mesta och kan ta död på stora  tjädertuppar till och med.. nattaktiv men kan visa sig på dagen ändå.. stor brun med en gul fläck på hakan/bröstet..något mörkare svans yvig.. fixa fälla och sätt jägare att passa genast.. gävleborgsfällan mård köper du från jägareförbundet eller ihjälfällan från gunnes...
Fjäderfän och kaniner

betsla

• Jämtland
« Svar #473 skrivet: 23 nov-10 kl 15:36 »
Nu är det min tur att vara väldigt väldigt lessen  :'(

Nu när jag kom hem så hittade jag min favorittupp Hugo stendöd i hönshuset, inga yttre skador. Fattar inte vad som hänt!? Inga andra höns är borta eller skadade...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #474 skrivet: 23 nov-10 kl 18:16 »
Sorgligt  :'(  Han var väldigt fin. Hur gammal var han? Jag har haft ett par hönor som dött bara så där, hittar inget fel på dem. Den ena var nästan exakt ett år, den andra lite äldre, men hon kan ha dött av skräck för det var en hökattack strax innan.

Vi är lite ledsna här också, för all snön som vräkt ner här har knäckt hönsgården. Igen. Den åkte ner förra året, nu blev det ännu värre, för nu gick ytterväggarna också. Vi var ändå ute och slog av snön i går.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

betsla

• Jämtland
« Svar #475 skrivet: 23 nov-10 kl 18:36 »
Sorgligt  :'(  Han var väldigt fin. Hur gammal var han? Jag har haft ett par hönor som dött bara så där, hittar inget fel på dem. Den ena var nästan exakt ett år, den andra lite äldre, men hon kan ha dött av skräck för det var en hökattack strax innan.

Han var bara 1½ år, så jag förstår verkligen inte vad det kan ha varit. Men om nån fler dör knall och fall nu så skickar jag nog in till SVA...

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #476 skrivet: 26 nov-10 kl 00:27 »
Saknar mina tuppar.  :'(

Först blev den ena tuppen sjuk å låg död en morgon. Sedan blev den andra tuppen halt. Efter veterinär besök och två olika medecin omgångar så var det bara att inse att det inte hjälpte. Avmagring, feber, hälta men åt med god aptit så det var nog Marek. Till sist kunde jag inte låta han plågas längre utan fick avliva honom. Nu ligger han bredvid sin brorsa under en hög med sten och kompostgaller så hundarna inte gräver upp dem.

Synd för dom hade precis börjat sitt liv, var inte ett år ens.  :-\
Nu hoppas jag att hönsen klarar sig. Tupparna var inte besläktade med hönorna har jag för mig. Men vilken start, nu har jag bara 4 hönor, två vuxna å två unghönor. Å Dorking är ju inte så vanliga så jag bara kan köra till närmsta gård precis.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #477 skrivet: 01 dec-10 kl 20:17 »
är en mördare.....

Skulle kolla till och plocka bort nya ägg från en höna som lagt sig att ruva nu.... hon knep tag om ett ägg mellan benen som for ner på golvet och gick sönder.... dryga två veckor hade hon ruvat på det ägget, det blödde mkt och jag kände mig så himla dum! :'(
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #478 skrivet: 01 dec-10 kl 22:48 »
En illerfamilj har bosatt sig vid mitt ena hönshus. En sköts förra veckan. Idag hade det varit slakt i hönshuset igen... Imorgon blir det evakuering till mitt andra hönshus. Hoppas illrarna är mätta inatt så de inte tar fler.
Tur att man har reservtuppar och två hönshus.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #479 skrivet: 01 dec-10 kl 22:53 »
Stackars dej Mazze!
Men tyvärr så tror jag inte att dom äter sej mätta o sen låter hönsen vara tyvärr .
Illrar betäcknas som lustmördare , dom mördar massor o sen ligger dom bara döda utan att dom äter upp dom .
Jag borde veta då jag föder upp illrar.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 2 användare
eriksjos, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser