Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 235539 gånger)

Torry

SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #400 skrivet: 22 aug-10 kl 23:12 »
Ja det är bra till mycket.  ;)
Finns på apoteket heter  Snögg Animal Soft
//Torry

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #401 skrivet: 22 aug-10 kl 23:14 »
japp, och granngården brukar ha dem.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #402 skrivet: 22 aug-10 kl 23:14 »
Aha, tack Jenny =) Inte så konstigt att jag aldrig har hört talas om det då. För nån mjölkbonde är jag inte =D

Jaja, det lär funka med eltejp eller frystejp också. Men det får bli morgondagens projekt. Nu har jag ett projekt kvar ikväll och det är att lägga mig =D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #403 skrivet: 22 aug-10 kl 23:21 »
ja snögg är det inte klister på så man kan lätt byta med tejp kanske det fastnar??? eller?
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

betsla

• Jämtland
« Svar #404 skrivet: 23 aug-10 kl 09:10 »
Weeeeeh! Prisa kycklingguden! Idag går kycklingen på foten precis som vanligt  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #405 skrivet: 25 aug-10 kl 07:19 »
Härligt!
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

betsla

• Jämtland
« Svar #406 skrivet: 26 aug-10 kl 17:39 »
Och glädje byts ut till sorg i ett tvärkast. Hittade samma kyckling död på golvet i hönshuset idag. Vet inte alls vad som har hänt, den låg stendöd på golvet... Började misstänka nåt redan när jag såg Mamma höna traska omkring ute på gården tidigare.

Jaja, det börjar i alla fall bli för kallt för att vara liten pyttekyckling nu. I morse hade vi bara +5 grader ute. Snart dags att sätta igång lite värme i hönshuset ifall det här håller i sig.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #407 skrivet: 27 aug-10 kl 15:17 »
VAFAN!?? VEM LÄMNADE DÖRREN ÖPPEN!?  :'(

Resultat: Chockad, halvt plockad och haltande Wall-E med blåmärken över hela ryggen... Fjädrar ÖVERALLT... En dv kochinhöna saknad (gömmer sig väll)... En livrädd Chabo i en buske, massa helspända höns i hönsgården... En hysterisk, uppjagad Spaniel som hade skitkul att använda Wall-E som tuggleksak. ::)  >:D  >:(
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #408 skrivet: 27 aug-10 kl 15:28 »
 :'( FY vilken otur du har alltså!!! Stackars dom :(
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #409 skrivet: 27 aug-10 kl 16:32 »
Nu blev man ju inte gladare av att sett att det är M-O som saknas... Har letat i rabatter, buskar, under bodarna, i hönshus... Puts väck! Chabon sitter fortfarande och trycker på samma gömställe så det är ju mycket möjligt att M-O sitter och gömmer sig också ännu. Efter hökattacken förra hösten var min silkeshöna puts väck i över 4 timmar för att sedan bara gå på gården igen...

Snälla, du måste komma fram innan det blir mörkt.  :'( Om inte så sätter jag mig nog allvarligt och tvingar mig att vara vaken inatt! För M-O ska banne mig inte bli rävkäk!
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

trallallaa

• Gäst
« Svar #410 skrivet: 27 aug-10 kl 16:36 »
Jaahapp, då har jag bar tre Indiska Hönor kvar  :'(.

Den ena hönan har varje kväll, försökt gå någon annanstans och lägga sig.
Var vet jag inte, men de kvällar hon gjort det, då har vi letat och letat under lastbilen, bilarna, i logen ,garaget bakom, under, bredvid, överallt. Men vi har aldrig hittat henne, utan hon har själv kommit fram på morgonen kluckandes  ::) .
Jag har hel enkelt gjort så att jag vallat in dem innan de går och lägger sig, så jag hinner före hönan  >:D .

I går kväll gjorde hon det igen, vi letade och letade, men hittade henne inte...som vanligt, men i morse fanns det inte någon Indisk Höna kluckandes utanför hönshuset...nu har räven tagit henne, faaaaaaaaan!!!!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #411 skrivet: 27 aug-10 kl 17:11 »
*Pust* :'D

Jag hittade M-O! Precis när allt kändes hopplöst och gråtklumpen var påväg så får jag syn på någon svart tuss sticka fram i det höga gräset. Det är en dv kochinrumpa! Hon skrek i högan sky innan hon märkte att det var jag och hon lugnade ned sig snabbt. En bit av hennes stjärt är avtuggad.  :-X Så hundrackarn måste ha smakat på henne med... Möjligtvis att hon gav sig på henne först och Wall-E kom för att försvara henne (har sett honom flyga på katter, hund vet jag inte, men mycket möjligt) och hamnade då själv i käftarna.

Han ligger ännu... Verkar ha ont i hälleden (vill inte stödja på vänsterfoten ordentligt).  :-\ Hoppas att han repar sig snart, lille tupp.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #412 skrivet: 27 aug-10 kl 17:12 »
Tappa inte hoppet än ang. Indiskan! Jag har haft en Islandshöna ute i skogen bland rävar i över en vecka, hon klarade sig. En appenzeller försvann också och kom inte fram nästa dag, då hon var hos grannen!

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #413 skrivet: 27 aug-10 kl 23:08 »
Vilken otur ni har! Tänker på er. Tacksam att mina "ledartanter" visar de unga in i hönshuset vid 19-tiden varje kväll och att jag har ett bra lås på huset. Skönt att den lilla svarta upphittades och hoppas att tuppen repar sig och att den Indiska kommer kluckandes i morgon bitti. Sov gott!
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #414 skrivet: 28 aug-10 kl 13:18 »
Wall-E vill inte stödja på foten ännu. :( Han känns lite svullen i knävecket (alltså riktiga "knät" som sitter högre upp, inte hälen som många kallar för knä), eller så inbillar jag mig bara.

Bara han inte har brutit någonting... Har tagit undan honom för sig själv med mat och vatten. Han kuttrade förtjust över all god mat och började moffa i sig själv... Annars så brukar han alltid locka på hönorna, men nu tycker han väll att han är mer värd maten än vad de är då han är skadad och det är synd om honom. ::) Och det är ju synd om honom, min lilla tupp!  :'( Hoppas han kryar på sig snart. Bara han ligger stilla och tar det lugnt så borde detta gå bra...   :(

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #415 skrivet: 28 aug-10 kl 13:26 »
Jag antar att min hönsledsnad inte är så hiskeligt sorglig. Men ändå:

Det dyker upp en Hedemoratupp och en näve hönor, med genbank (preciiis vad jag vill ha!) när jag precis bestämt mig för att bo i en liten skruttlägenhet över vintern och låta drömförverkligandet vila några månader.  >:(

betsla

• Jämtland
« Svar #416 skrivet: 28 aug-10 kl 16:50 »
Jag antar att min hönsledsnad inte är så hiskeligt sorglig. Men ändå:

Det dyker upp en Hedemoratupp och en näve hönor, med genbank (preciiis vad jag vill ha!) när jag precis bestämt mig för att bo i en liten skruttlägenhet över vintern och låta drömförverkligandet vila några månader.  >:(

Typiskt!! Du känner inte nån som kan husera ett gäng höns i nån gammal lekstuga över vintern då?

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #417 skrivet: 28 aug-10 kl 17:06 »
Typiskt!! Du känner inte nån som kan husera ett gäng höns i nån gammal lekstuga över vintern då?

Känner typ inte nån i närområdet. Alldeles nyinflyttad. Och ska kacklorna bo så långt bort att jag inte själv kan ta hand om dem så känns det vettigare att vänta med att skaffa dem tills jag bor annorlunda.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #418 skrivet: 28 aug-10 kl 23:11 »
Det gör du rätt i, snart hittar du torpet och då kan du skaffa höns mvh.

Therese K

• Skåne
« Svar #419 skrivet: 29 aug-10 kl 11:01 »
En rov fågel har tagit min ena ungtupp...och en av mina små kycklingar..  :'( som hade en bästis som nu går och letar och letar efter sin kompis...
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser