Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 235893 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #380 skrivet: 16 aug-10 kl 22:25 »
Min fina fina biffiga unga Stor Kochin tupp har brutit tån :'( Inte bar klon men hela klofästet  :-\ Det läker fint och han är lika glad som alltid men tån pekar 90o fel. Jag som hade planerat att ställa ut honom :( Nu blir det inget med det :( :( :( Jag får väl hoppas på fina kycklingar efter  honom.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #381 skrivet: 20 aug-10 kl 18:18 »
Snöboll och Gumman är döda... Även Brahmelina och två andra vita lohmann LSL... Dock gör det ondast att tänka på Snöboll och Gumman.  :'( Räv/grävlingselände... Eller vad ska man säga, moder natur elände? Om det inte hade stormat såpass att det lyckades rucka hönshusdörren så att den blåste upp under natten hade de levt! Nu är dörren igenbommad med bord och grejor under nätterna!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #382 skrivet: 20 aug-10 kl 19:28 »
Snöboll och Gumman är döda... Även Brahmelina och två andra vita lohmann LSL... Dock gör det ondast att tänka på Snöboll och Gumman.  :'( Räv/grävlingselände... Eller vad ska man säga, moder natur elände? Om det inte hade stormat såpass att det lyckades rucka hönshusdörren så att den blåste upp under natten hade de levt! Nu är dörren igenbommad med bord och grejor under nätterna!
Rovdjuren är fega ): ger sig på en försvarslös instängd höna. Varför kan dem inte bara nöja sig med "skogensdjur"
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #383 skrivet: 21 aug-10 kl 10:19 »
Eller listiga ,En skjuten räv tar inga höns mvh.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #384 skrivet: 21 aug-10 kl 13:13 »
Mmmm... Det där djuret har nu totalt tagit nära ett 30-tal djur för Emil (på 1 sommar). Det är knappt några höns kvar i den vuxna flocken. Han har dock nu ett helt gäng med ungdjur han fött upp under våren som kommer ersätta platserna...

Tyvärr så är det nog mycket Emils pappas fel (även om jag vet att det inte var meningen, men det hade aldrig hänt om han inte somnat på soffan, det går inte att neka) att så många djur blivit tagna. Han skulle stänga in ett gäng höns som var kvar ute men somnade istället på soffan = Kört. Sedan när Emil varit borta så har det lämnats några kvar ute under natten med. Sedan en gång var det ju någon främmande människa (det var under tiderna när folk fick djur stulna på olika ställen) som varit inne och snokat i hönshuset och lämnat 4 dörrar öppna på rad = djuret passade på.

Men denna gången var faktiskt alla instängda för natten, alla var inne i hönshuset!  :'( Ingen räv ir grävling kan ta sig in, varken bryta eller gräva. De är helt säkra där inne för dessa arter. Men tydligen så kunde vinden blåsa såpass att dörrarna blåste upp... Fast det var omvridet med nyckeln som sitter i? Jag vet inte riktigt vad som hände exakt... *suck* Allt jag vet iaf. är att 6st (för idag kom jag på att en till höna saknades) djur är försvunna och allt vi har hittat är några fjäderhögar efter snöboll ute i padocken. :( Vi har tagit en lång stjärtfjäder i minne utav honom.
« Senast ändrad: 21 aug-10 kl 13:15 av Linkoso »
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #385 skrivet: 21 aug-10 kl 14:10 »
Visst var Snöboll den där fina fina tuppen som var så ynklig i början när ni fick hem honom men som blev så fin? Vad sorgligt!

Måste säga att ni har otur med era föräldrar också båda två...  :-X
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #386 skrivet: 21 aug-10 kl 14:35 »
Det är dags att ni flyttar ihop, Sandra&Emil!! =) Då kan ni tillsammans ta hand om era djur...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #387 skrivet: 21 aug-10 kl 22:01 »
Eländes elände!  >:( >:( >:( Nu sitter en dum j*vla f*cking hönshjärna ute inatt med!!! En andra generations höna från Emils och mitt projekt, som hörde till de få 3 hon individer hittills som uppfyllt de krav för att användas vidare i aveln!

Såg henne senast i EM ute på dynghögen. Tänkte att hon går nog in i stallet sedan... NÄHÄ? Har letat i säkert 1 och en halv timme efter henne, BORTA!  :'( Hon sitter väll i höggräset någonstans och trycker och tänker att hon är skitsmart som kröp in där istället för att gå in igen (hon är inte van att gå ute eller, var första gången de fick komma ut ur den kullen så gör hon såhär på en gång)! Hade väll inte varit någon fara om man inte vetat att det där jävla odjuret stryker här varenda natt. Hittade äckligt många stigar efter det... Eller det kanske är flera!?

Funderade allvarligt en stund på att släpa ut någon madrass, klä på sig och sitta och stirra ute inatt (men då somnar man väll till slut ändå, men de kanske inte törs komma om de känner lukten av mig)...  :-X Men det är väll bara att hoppas att odjuret/djuren inte hittar henne... Vilket risken tyvärr nog är stor för.
« Senast ändrad: 21 aug-10 kl 22:04 av Linkoso »

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #388 skrivet: 21 aug-10 kl 22:11 »
Ni har inte nån hund i närheten som kan finna och "skrämma upp" henne?
Håller med föregående talare - se till att flytta ihop!  :-*
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

betsla

• Jämtland
« Svar #389 skrivet: 22 aug-10 kl 20:26 »
Den enda kycklingen som vår unga Hedemora ruvade fram har nog brutit foten i ett fall ner från redet. Har inte en aning om hur den tog sig över den dryga dm barriär som jag satte dit för att förhindra fall... =/

Den vill inte räta ut foten utan går med tårna inböjda under benet, svårt att förklara men ni hajar nog. Precis där tårna börjar är det rött. Inget att göra förutom att nacka va?  :-\
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #390 skrivet: 22 aug-10 kl 21:02 »
 Tyvärr är det nog så :-\mvh.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #391 skrivet: 22 aug-10 kl 21:09 »
Måste nog säga emot sambon här.
Ser den ut att lida? Ta bort den utan tvekan.
Men kycklingar är tåliga väsen och speciellt hedemora vad det verkar. Vi har två som fick sig en rejäl omgång av katten vid några veckors ålder och jag var för mesig för att ta bort dom. Dom lever i bästa välstånd idag.

Ge den en dag eller flera för å se om den piggar på sig...
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

betsla

• Jämtland
« Svar #392 skrivet: 22 aug-10 kl 21:12 »
Måste nog säga emot sambon här.
Ser den ut att lida? Ta bort den utan tvekan.
Men kycklingar är tåliga väsen och speciellt hedemora vad det verkar. Vi har två som fick sig en rejäl omgång av katten vid några veckors ålder och jag var för mesig för att ta bort dom. Dom lever i bästa välstånd idag.

Ge den en dag eller flera för å se om den piggar på sig...

Den äter och dricker och stapplar runt efter sin mamma. Alltså som andra kycklingar gör, bara att den inte kan räta ut tårna.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #393 skrivet: 22 aug-10 kl 21:17 »
Ge den ett par dagar, håll den gott instängd bara så inga hungriga rovdjur passar på....

Jag är ju absolut inget proffs efter att bara ha haft höns sedan i våras men så skulle jag ha gjort.
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Torry

« Svar #394 skrivet: 22 aug-10 kl 22:25 »
Kan du inte prova att lägga tårna rätt och lägga nåt spjälkande bandage. Var nån annan tråd om brutna ben där det stod att det växer ihop väldigt snabbt. Stod nånstans för inte så länge under sjukdomar och skador.
//Torry

betsla

• Jämtland
« Svar #395 skrivet: 22 aug-10 kl 22:53 »
Kan du inte prova att lägga tårna rätt och lägga nåt spjälkande bandage. Var nån annan tråd om brutna ben där det stod att det växer ihop väldigt snabbt. Stod nånstans för inte så länge under sjukdomar och skador.
//Torry

Ja, det kanske går. Hmm... vad kan man använda att spjälka med då tro? Sen är det väl bara att vira runt lite frystejp eller så. Den ser ju som sagt inte ut att lida, så jag vill ju hemskt gärna göra allt som går innan jag nackar den.

Torry

« Svar #396 skrivet: 22 aug-10 kl 23:00 »
Kanske en bit glasspinne eller en liten pappbit som du kan klippa till i lagom storlek. Har du inte snöggbandage hemma? Det är ju annars lätt att vira om små kycklingtår.
//Torry

betsla

• Jämtland
« Svar #397 skrivet: 22 aug-10 kl 23:04 »
snöggbandage???

Det låter inte som nåt jag har hemma...

Torry

« Svar #398 skrivet: 22 aug-10 kl 23:09 »
Det är som jättetunn skumgummi som klistrar själv. Jättebra om man har skadat sig på t.ex ett finger bara att vira om så sitter det där. Som plåster och gasbinda i ett.
//Torry

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #399 skrivet: 22 aug-10 kl 23:10 »
snöggbandage???

Det låter inte som nåt jag har hemma...

Snögg används igentligen till korna på spenarna om de gjort sej illa de har vi hemma tror jag :P
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser