Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234661 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #360 skrivet: 14 jul-10 kl 17:09 »
Faaaaaan!  >:( >:( >:( Haft diarré/halvgeggiga magar på det mesta här under de senaste dagarna när värmen varit som värst. Både vuxna höns, hundar, människor (vissa i familjen, jag hör inte till dem tack och lov :P däremot smälter man ju bort i snuskvärmen  :-X) och såklart småkycklingar också!

Tog därför ut en hönsmamma med sina små (2 veckor) i en betesbur igår. Och de piggade på sig så snabbt under dagen bara, blev bättre i magarna. De mådde verkligen bra av att få komma ut i gräset, friska luften och i skuggan. Så tog ut de idag med... Men tro fan då att en av kycklingarna har smitit ut ur buren och troligen blivit uppkäkad!! D: En av de stora MES:arna. såklart med. Har tre st sådana kvar nu... Som man fått satt in igen. För nu vågar jag ju inte ha dem ute än när de är så små att de tar sig ur buren och är så dumma att de springer ifrån mamma och syskon.  :-X "Heeej, kråkor, skator, katter och allt, titta på miiiig! Jag är liten, dunig och god!".  >:D  :(
« Senast ändrad: 14 jul-10 kl 17:12 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #361 skrivet: 15 jul-10 kl 01:46 »
Samma här Linkoso o jag har elnät ""!!! En liten hade rymt o försvann  :'(
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #362 skrivet: 15 jul-10 kl 05:42 »
Jag tappade en liten meskyckling förra veckan :'(
Hedemorahöns

trallallaa

• Gäst
« Svar #363 skrivet: 15 jul-10 kl 06:10 »
Igår var det en hemsk dag.
En kalkonkyckling drunknade,en annan hamnade mellan redet och väggen,hittade den då jag lyfte bort redet. Den var knappt levande, men klarade sig och är nu inne.
Jag glömde stalldörren öppen då jag åkte och handlade, resultatet blev att skatorna tog en MES dvärg kyckling och skadade min stora kalkonkyckling.
Jag jobbade sent igår och min man fick ta in kalkonerna, runt midnatt frågar jag honom, gick det bra att få in kalkonerna, ja då säger han de och deras 4 kycklingar gick in fint.
fyra!!! de ska vara fem!! Vi hittade aldrig den sista kycklingen.
Det har varit en massa grejer runt kalkonerna, det verkar gå åt en kyckling per dag...jag blir så ledsen...och min lilla MES....
 :'( :'( :'(

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #364 skrivet: 02 aug-10 kl 13:45 »
Min yngste son hittade i dag Arn de Gothia, en jättefin blommetuppkyckling död. Bara en halvtimme tidigare när de fick mat och vatten var han pigg och som vanligt, sprang runt och lekte med sin bror Saladin. Han kom alltid fram och hälsade när man kom  :'(

Vad kan det ha varit? Inga tecken på någon sjukdom, ingen ohyra, inga skador...

Jag tycker så synd om yngste sonen också, han är förvisso tretton men hönorna och kycklingarna är ett stort intresse för honom och han blir så ledsen när något händer... Det enda han kunde trösta sig med var att vi hade en tupp mindre att nacka i höst...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Maddie

• Uppland
« Svar #365 skrivet: 02 aug-10 kl 20:09 »
Höken kom och åt upp huvudet på min ena isbar hön kyckling  :'(   :'(    Nu har jag bara 1 ... :'(     :'(

Träsktrollet

• -
« Svar #366 skrivet: 02 aug-10 kl 20:19 »
Höken kom och åt upp huvudet på min ena isbar hön kyckling  :'(   :'(    Nu har jag bara 1 ... :'(     :'(

Usch vad tråkigt!  :(

Jag kan inte få mina faverolle att lägga ägg i redet och  det resulterar i att de trampar sönder ägg... Så en av dem har verkligen insett hur smaskigt det är med ägg  >:(

Har provat både "senapsägg" och träägg... Gjorde så sent som i går en enklare modell av försvinningsrede, fast de la utanför så de har ätit sina ägg idag igen  :'(  :'(  :'(
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

gernsö

• Skåne
« Svar #367 skrivet: 03 aug-10 kl 20:34 »
fick just avliva en av mina favorithönor, hon blev som förlamad,och såg ut att lida så hon fick somna in.... snyfft
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

HannaK

• Blekinge
« Svar #368 skrivet: 03 aug-10 kl 22:25 »
Av 13 GLO-ägg var det bara 2 som det växte i och endast en liten kyckling klarade hela "resan". :(
Aja, får väl vara glad åt att jag har fått en iallafall..

Mvh

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #369 skrivet: 03 aug-10 kl 22:28 »
Av 13 GLO-ägg var det bara 2 som det växte i och endast en liten kyckling klarade hela "resan". :(

Mvh
GLO?   :-[
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

HannaK

• Blekinge
« Svar #370 skrivet: 03 aug-10 kl 22:35 »
Orpington.. Det heter väl gulsvartkantad eller guldsvartkantad på svenska. GLO står för goldlaced orpington :)

Mvh

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #371 skrivet: 03 aug-10 kl 22:41 »
Orpington.. Det heter väl gulsvartkantad eller guldsvartkantad på svenska. GLO står för goldlaced orpington :)

Mvh
Var har du fåt de ifrån. ???
Bara undra för måste ha en ny stamm.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

HannaK

• Blekinge
« Svar #372 skrivet: 04 aug-10 kl 10:44 »

OCH för att jag skulle få nya ägg så fort det finns att skicka förstås. (nu hamnade det glada i fel tråd men det var ju så väldans lite att vara glad åt, så jag tycker det var ok :-[)

Mvh

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #373 skrivet: 04 aug-10 kl 21:29 »
Min svägerska/granne/hönskompis har precis sagt upp sitt delägarskap i vår hönsskock.  :(
Hon har dock lovat hjälpa till när jag är på resande fot .... OM hon är hemma/har tid etc.
Ledsen för att jag ville dela det med henne och nu är vi snudd på ovänner. Lite arg också för att hon är en sån .... Svag ... person. Va fan! Kan inte folk låta bli att sura utan bara säga vad de tycker och vad de vill direkt istället?! >:(
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #374 skrivet: 04 aug-10 kl 22:21 »
En av mina unga höns har förmodligen blivit tagen av duvhöken, så nu har jag två stycken 3 veckors kycklingar som är utan mamma :'( .
Hennes kullsyster som ligger på ägg har på nåt sätt fått ett försvunnet, så nu är där bara 4 och det var äggklägg på dem. Har tvättat dom men har inte hunnit kolla om det är liv i dom.
Mycket möjligt i alla fall att det är kört för dom, ska försöka göra vattentestet i morgon.
(Enligt en anteckning jag gjort borde det vara kläck i helgen)

sarwen

• Södermanland
« Svar #375 skrivet: 06 aug-10 kl 17:13 »
Vi har varit hemifrån ett par dar och när min moster (som skulle vara hönsvakt) kom dit var vår svarta dv kochin och vår fiftyfive flowery var borta, bara en hög med svarta fjädrar...
Någon (grannpojken? brorsans gäster som var förbi och lånade vår strand?) har tydligen varit in till hönsen och inte stängt ordentligt... Depp!
Och de som just skulle börja värpa!!!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #376 skrivet: 06 aug-10 kl 17:27 »
Vi har varit hemifrån ett par dar och när min moster (som skulle vara hönsvakt) kom dit var vår svarta dv kochin och vår fiftyfive flowery var borta, bara en hög med svarta fjädrar...
Någon (grannpojken? brorsans gäster som var förbi och lånade vår strand?) har tydligen varit in till hönsen och inte stängt ordentligt... Depp!

Men det är ju sanslöst! Ska man behöva sjutillhållarlås på hönshusen nuförtiden?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

sarwen

• Södermanland
« Svar #377 skrivet: 06 aug-10 kl 19:19 »
Visst blir man knäckt!
Som tur var blev inte dottern helt förstörd, som man kunnat vänta sig (den ena var hennes älskade Selma) utan frågade bara om hon kunde få se skelettet... Ungar är ju lustiga! Den som tog det hela hårdast var väl maken...
Hur som helst, vi får väl fylla på beståndet, helt enkelt... Ska lysa äggen ikväll som vår andra dv.kochin ligger på och se om det är nåt på g... Annars får jag väl sätta ut en annons, men om nån ser det här som har nåt lite halvvuxet eller vuxet med fff eller isbar i sig, på rimligt avstånd fr sthlm, så kan ni väl pm:a mig?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #378 skrivet: 06 aug-10 kl 23:42 »
Visst blir man knäckt!
Som tur var blev inte dottern helt förstörd, som man kunnat vänta sig (den ena var hennes älskade Selma) utan frågade bara om hon kunde få se skelettet... Ungar är ju lustiga! Den som tog det hela hårdast var väl maken...
Hur som helst, vi får väl fylla på beståndet, helt enkelt... Ska lysa äggen ikväll som vår andra dv.kochin ligger på och se om det är nåt på g... Annars får jag väl sätta ut en annons, men om nån ser det här som har nåt lite halvvuxet eller vuxet med fff eller isbar i sig, på rimligt avstånd fr sthlm, så kan ni väl pm:a mig?
Ska hålla utkik även på annonssidor, fff är ju inte så vanliga så man ser ju om någon säljer det..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Träsktrollet

• -
« Svar #379 skrivet: 08 aug-10 kl 01:41 »

Usch vad hemskt  :o  :'(  men jag hoppas att ni får tag på några riktigt fina hönor  :)

*SUCK* det här med Mille Fleur verkar inte vara så lätt  :-\
Av de ca 38 beställda avelsägg som jag har haft nu i sommar, har det kommit 2 kycklingar och det är troligt att båda blir tuppar  :(
Nu har jag 10 ägg i kläckaren och det är dag 21 nu, inte ett endaste pip hörs  :'(  :'(  :'(
Det är i de äggkläckare som jag har fått toppen resultat i mellan de gånger jag har haft Mille Fleur ägg i...

Skit, det känns inge vidare just nu...
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser