Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234219 gånger)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #240 skrivet: 09 maj-10 kl 13:42 »
Nej men patrick, vad tråkigt :(
Vad har du för avelsraser kvar nu då?  :-\
   Mysankor och gäss och plymot rock (Stavning???).
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #241 skrivet: 09 maj-10 kl 20:36 »
Jag har skaffat två hönor som värper åt mig och kycklingar som förhoppningsvis ska börja värpa åt mig i höst. Jag var och pratade med grannen om detta och jag lovade att de skulle kunna få köpa överskottet på ägg i höst. Nu misstänker jag tyvärr att de kanske norpar ägg av mig. :-\ Detta började rätt direkt när jag fick hem höna nr2. Sen låste jag faktiskt dörren till hönshuset och då fick jag nästan två ägg om dagen i flera veckor. Nu verkar det tyvärr saknas ägg igen och jag undrar om nån då smyger in via hönsgården där jag inte låst ännu. >:D Ska man behöva låsa???!!! Mina dyrbara färska härliga ägg vill jag inte bli av med ju.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Lycka

• Ångermanland
« Svar #242 skrivet: 09 maj-10 kl 20:41 »
Kan vara skator eller ??
Hedemorahöns

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #243 skrivet: 09 maj-10 kl 20:42 »
Har inga höns längre :(
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #244 skrivet: 09 maj-10 kl 20:47 »
Kan vara skator eller ??

Nej, har helnätad hönsgård så det kommer inte in några bevingade eller fyrbenta äggtjuvar. Känns ju inte kul att misstänka grannen :-\ men idag såg jag ju t o m  att den ena hönan låg i redet länge och väl. Sen åkte jag hemifrån tyvärr. Men inga ägg i redet. :(
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #245 skrivet: 09 maj-10 kl 20:49 »
Har inga höns längre :(

Nej men vad sorgligt. Vad har hänt?

Träsktrollet

• -
« Svar #246 skrivet: 09 maj-10 kl 23:53 »
Bara 3 av mina 5 Faverolleägg kläcktes  :-\
Undrar om det är tuppen eller kläckaren...
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

patrick.

• Gäst
« Svar #247 skrivet: 10 maj-10 kl 14:27 »

men 3 av 5 är ju ganska bra väl??

Träsktrollet

• -
« Svar #248 skrivet: 10 maj-10 kl 17:03 »
men 3 av 5 är ju ganska bra väl??

Det kändes inte som ett toppen resultat... Speciellt när det är ägg från mina egna djur  :-\
Har hönsraserna:

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #249 skrivet: 10 maj-10 kl 17:50 »
Har varit glad idag eftersom två av tre ruvhönor har fått kycklingar under sig och dessutom har vi fått massa i kläckaren - kom hem idag på lunchen för att kolla till alla och märker att unghönsen springer runt med en död kyckling i näbbarna och sliter den mellan sig  :'( Visar sig att ruvhöna nummer 3 har fått kycklingar och den ena har lyckats smita ut från ruvburen och då blivit ihjälhackad. Snyyyft....höns kan vara så jä**a grymma!  :'( :'( :'(
Fy faan...
Hoppas lite extraskydd för hönsnätet (finmaskigt) ska göra att dom håller sig hos mamman...
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

fauve

• Gäst
« Svar #250 skrivet: 10 maj-10 kl 18:04 »
Det kändes inte som ett toppen resultat... Speciellt när det är ägg från mina egna djur  :-\

60% är väl iofs inte optimalt när det kommer till egna o-transporterade ägg, men det hade ju kunnat vara värre  ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #251 skrivet: 10 maj-10 kl 18:30 »
Har otur med mina ägg som jag lägger under surhönsen , det vill inte bli kycklingar oavsett vart äggen kommer i från .
Har haft 100% befruktning på både mina o andras ägg o allt har börjat väl , sen har det avstannat i olika stadier  :-X
Ställer sej hönorna upp i redet när jag inte ser ? ......... O_o
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #252 skrivet: 10 maj-10 kl 20:26 »
Det är inget imot 115 ägg och 14 levande kycklingar som jag fick.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Träsktrollet

• -
« Svar #253 skrivet: 11 maj-10 kl 00:43 »
Det är inget imot 115 ägg och 14 levande kycklingar som jag fick.

Jo det är värre och jag hoppas att det går bättre för dig nästa gång :)

Men jag provade oxå lägga in 3 Svarthönsägg och nu har jag ett kvar i kläckaren. Det borde kläckas på onsdag... Där har det oxå varit dålig befruktning =/

Ifs så har jag inte lagt in så många ägg, men det kändes ändå som dåligt resultat.
Det ligger en sur Svarthöna i hönshuset och av 7 ägg så var alla befruktade. Kan befruktningen verkligen skilja sig så mycket på kanske 2 veckor?
Har nu ca 50 Faverolleägg i en annan kläckare, jag ska lysa dem på torsdag... Hoppas det finns liv i dem :)
Har hönsraserna:

Träsktrollet

• -
« Svar #254 skrivet: 11 maj-10 kl 09:36 »
Det låg en Faverollekyckling i kläckaren på morgonen  :o 
Har jag för låg temp i kläckaren tro? Det är inne på dygn 23 nu...

Men nu är det uppe i 4 av 5 ägg, det känns nu som ett väldigt bra resultat  ::)  :-[
Har hönsraserna:

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #255 skrivet: 11 maj-10 kl 09:48 »
Det låg en Faverollekyckling i kläckaren på morgonen  :o 
Har jag för låg temp i kläckaren tro? Det är inne på dygn 23 nu...

Men nu är det uppe i 4 av 5 ägg, det känns nu som ett väldigt bra resultat  ::)  :-[
Ja, det låter som temperaturen varit för låg.

Träsktrollet

• -
« Svar #256 skrivet: 13 maj-10 kl 23:08 »
Har två Holländska hönor som har velat ruva nu ett tag, men jag har tagit bort äggen. Men som la sig på en massa ägg när jag var borta och ingen kom ihåg att plocka hos dem... Idag så rensade jag upp bland äggen och de fick ett antal ägg som de kan ruva utan att några kommer utanför... Då kliver den ena hönan upp!

Då jag även har en Svarthöna som har tomruvat ett tag, så tog jag äggen och la dem under henne. Allt frid och fröjd... Ikväll har även Svarthönan klivit upp!!!  >:( Hon som har morrat och huggit mig hur länge som helst i redet :(

In med äggen i en kläckare och får se att den andra kläckaren har strulat till sig... Ut med alla äggen (Över 40 ägg) och börja lägga in mellanväggarna igen... Att allt ska hända på en endaste gång...

Hur länge kan jag vänta med att lysa äggen och se om de lever eller är döda?  :-\
Har hönsraserna:

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #257 skrivet: 14 maj-10 kl 09:13 »
Å så tradigt :(

Hur länge du ska vänta innan du lyser om äggen beror lite på hur länge de har varit ruvade. Omdom är så långt gågna att man kan se foster rörelser brukar det normalt räcka att ägget blir varmt för att fostret ska börja röra sig igen. Är det tidigare så skulle jag vänta ett par dar så man tydligt ser om det är dött. Tänk också på att ägg som har råkat ut för hönor som har gått upp kan ta lite längre tid på sig och utvecklas lite ojämnt.
Har nu kläck på grannens ägg som råkade ut för samma sak med två hönor. Jag fick 12 ägg att stoppa i kläckaren efter dessa tokhönor. Dom skulle ha kläckts i tisdags. Jag har dock haft kläck på de äggen tisdag, onsdag, torsdag och idag är det två till som har slagit hål i skalet så det kommer nog 2 till. Om så är fallet blir det 8 kycklingar på 12 ägg vilket med tanke på omständigheterna är suveränt tycker jag.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Träsktrollet

• -
« Svar #258 skrivet: 14 maj-10 kl 12:10 »
Å så tradigt :(

Hur länge du ska vänta innan du lyser om äggen beror lite på hur länge de har varit ruvade. Omdom är så långt gågna att man kan se foster rörelser brukar det normalt räcka att ägget blir varmt för att fostret ska börja röra sig igen. Är det tidigare så skulle jag vänta ett par dar så man tydligt ser om det är dött. Tänk också på att ägg som har råkat ut för hönor som har gått upp kan ta lite längre tid på sig och utvecklas lite ojämnt.
Har nu kläck på grannens ägg som råkade ut för samma sak med två hönor. Jag fick 12 ägg att stoppa i kläckaren efter dessa tokhönor. Dom skulle ha kläckts i tisdags. Jag har dock haft kläck på de äggen tisdag, onsdag, torsdag och idag är det två till som har slagit hål i skalet så det kommer nog 2 till. Om så är fallet blir det 8 kycklingar på 12 ägg vilket med tanke på omständigheterna är suveränt tycker jag.

Åh tack för svart! Jag tror att hon kan ha legat ca 7 dagar... Är inte säker  :-\

Då väntar jag några dagar kanske tom en vecka innan jag lyser dem :)
Har hönsraserna:

Jennyt

• Västergötland
« Svar #259 skrivet: 16 maj-10 kl 20:13 »
Idag har höken varit här och tagit min fina Lars-Krister :'( :'( :'( ...... vi var bara inne och åt lunch ..... åsså finns han inte mer :'( :'( :'( Detta var hans tredje avelssäsong och han var nog snyggare än någonsin..... nu står tullorna tuppalösa och jag letar med ljus och lykta efter en grann könsmogen blommetupp.... och det är inte lätt att hitta såhär mitt i säsongen..... jaja..... nu ska jag nog gå ut och sätta mig på en pall i hönshuset och prata med damerna :'( :'( :'(
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 2 användare
eriksjos, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser