Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234394 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #200 skrivet: 21 apr-10 kl 11:05 »
Min lilla ölands dvärg höna låg död i går ,, fattar inte varför  :-\
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #201 skrivet: 21 apr-10 kl 15:26 »
Vår dvärg som har legat på 4 ägg var borta från dem misstänkt länge idag... de hann kallna rejält, så nu vete tusan om det blir några kycklingar där. Jäkla höns att vara orosmoment hela tiden  >:D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Luff

• Västergötland
« Svar #202 skrivet: 21 apr-10 kl 22:47 »
Blev av med minsta dvärghönan idag - hök troligen. Stackars liten.
//Luff

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #203 skrivet: 21 apr-10 kl 23:02 »
Lyste äggen som ligger i kläckaren nyss... Mille Fleur inte ett liv  :'(
Och samma med mina Svarthöns, det var lite svårt att se men det såg då dött ut  :'(  :-\

Bara så jäkla trist :(
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #204 skrivet: 22 apr-10 kl 11:25 »
Höns har en förmåga att ta slut  ??? finns det nån som har haft samma hönor år ut o år in ?
Jag tycker dom kolar av alla möjliga o omöjliga orsaker .
Sista 2½ årens dödsorsaker hos mej :
Ingen aning ( låg bara död en dag)
Skrämd till döds av hund
Tagit livet av sej ( genom att ta sej in till hundarna )
Tagit livet av sej ( genom att vandra i väg ensammna till räven)
Brutit nacken ( föll ner från sittpinnen!!! )
Tagit livet av sej ( flög inte upp på nåt när räven tog sej in )
Tagit livet av sej ( flög inte upp på nåt när illerna tog sej lös)

Höns är en förbruknings vara ..... :o
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #205 skrivet: 22 apr-10 kl 11:53 »
finns det nån som har haft samma hönor år ut o år in ?

Ja, här lever de vanligtvis tills de blir uppåt 14 år gamla. Åtminstone i blandgruppen. Många hönor är barndomshöns sedan jag var liten som lever med mig ännu. Och många av dessa har under flera perioder gått lösa på gården och klarat sig från rovdjur och allt.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #206 skrivet: 22 apr-10 kl 12:35 »
Höns har en förmåga att ta slut  ??? finns det nån som har haft samma hönor år ut o år in ?
Jag tycker dom kolar av alla möjliga o omöjliga orsaker .
Sista 2½ årens dödsorsaker hos mej :
Ingen aning ( låg bara död en dag)
Skrämd till döds av hund
Tagit livet av sej ( genom att ta sej in till hundarna )
Tagit livet av sej ( genom att vandra i väg ensammna till räven)
Brutit nacken ( föll ner från sittpinnen!!! )
Tagit livet av sej ( flög inte upp på nåt när räven tog sej in )
Tagit livet av sej ( flög inte upp på nåt när illerna tog sej lös)

Höns är en förbruknings vara ..... :o

Mycket av orsakerna till att dina höns dör är ju faktiskt ditt fel. De har inte egen förmåga att skydda sig från rovdjur när de går lösa eller på natten om de inte är ordentligt instängda.  :-\

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #207 skrivet: 22 apr-10 kl 22:44 »
Ja du så kan man ju oxå se på saken  :-X o mina höns är alltid instängda på natten .
Att illerna kom sej lös är ännu ett mysterium , han var instängd i en bur + en box o ändå tog sej ut .
Min poäng var nog att höns inte ens flyr rovdjur ...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #208 skrivet: 22 apr-10 kl 23:01 »
När höken var här förra hösten syntes inte en höna till på flera timmar. De satt gömda lite varstans. Så de flydde allt från höken. En kompis tupp till mig flög upp på ett tak när räven kom och tog hans kompisar. En annan lyckades gömma sig på ett annat ställe.
Tror det beror lite på vad för ras/korsningar det är. Vissa är lite segare medan andra har starkare överlevnadsinstinkter.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #209 skrivet: 23 apr-10 kl 02:51 »
När höken var här förra hösten syntes inte en höna till på flera timmar. De satt gömda lite varstans. Så de flydde allt från höken. En kompis tupp till mig flög upp på ett tak när räven kom och tog hans kompisar. En annan lyckades gömma sig på ett annat ställe.
Tror det beror lite på vad för ras/korsningar det är. Vissa är lite segare medan andra har starkare överlevnadsinstinkter.

Känner igen det där, när hönsen försvinner in i skydd så är det nåt jävulstyg i farten..
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #210 skrivet: 23 apr-10 kl 06:51 »
Känner igen det där, när hönsen försvinner in i skydd så är det nåt jävulstyg i farten..

Det är vid dessa tillfällena tupparna är bra att ha.  De varnar med sitt "kurrläte"  och alla hönor ta skydd.   :D

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #211 skrivet: 24 apr-10 kl 01:28 »
Ja som är användbara till mycket tupparna, underskattade... :) sen tar ju en riktig tupp sig an faran som annalkas även om det är en räv, för att skydda siga tjejer..gillar mina små hönsherdar..jag söker förresten med ljus och lykta efter en vorwerktupp och en gul orpington tupp, nån som har en över?
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

yezzika

• Bohuslän
« Svar #212 skrivet: 25 apr-10 kl 15:25 »
I natt strök 2 av mina 3 New Hampshirehönor och en annan liten svart höna med när en mård/iller/liknande hade tagit sig in till dem.
Tur i oturen var att jag hade däckat av i soffan och vaknade till mitt i natten och då gick ut och kom på den lille  >:D
Hade jag gått ut tidigare som det var tänkt hade jag nog inte haft många hönor kvar.  :'(
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #213 skrivet: 25 apr-10 kl 16:35 »
Av mina 115 orpintton ägg har det blivigt 19 kycklingar var av 15 lever :'( >:(
Hoppas på fler.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #214 skrivet: 26 apr-10 kl 07:07 »
Hoppas på fler.
Oj, det var ju inget lysande resulltat precis....   :-X

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #215 skrivet: 26 apr-10 kl 08:05 »
Hoppas på fler.
Hu så trist. Dålig befruktning eller trubbel med kläckaren??
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #216 skrivet: 26 apr-10 kl 14:17 »
Det var 81 befruktade.
kläckaren är den bässta jag haft.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #217 skrivet: 26 apr-10 kl 14:28 »
Nämen? Vad kan då ha gått snett?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #218 skrivet: 26 apr-10 kl 14:35 »
Kommer alla från samma eller är det olika färger?   Min spontana tanke går till kläckaren men det kan ju finnas andra orsaker.  Tråkigt i vilket fall. Vad har du för kläckare?

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #219 skrivet: 26 apr-10 kl 16:03 »
Kommer alla från samma eller är det olika färger?   Min spontana tanke går till kläckaren men det kan ju finnas andra orsaker.  Tråkigt i vilket fall. Vad har du för kläckare?
Några är skickade ägg och några hämtade jag hos en kompis.
En Hermel tror jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser