Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234978 gånger)

dazza

• bless the swedish summer.
    • Västergötland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #160 skrivet: 15 feb-10 kl 18:35 »
idag så hittade jag mix megapol malmö kycklingen "little miss jane tilly" ihjäl trampad i redet under spånet. mamma "susie Q" har inte fattat det där med att man ska vara försiktig med sina små kycklingar och speciellt om det är en dvärg kyckling :( det blev ett trist mail jag fick skicka till mix megapol och berätta att det lilla livet gått bort. för mej suger det otroligt mycket.jag har kämpat och lagt all min energi på dessa fjäderfä! ena ank honan ser ut som fan här hemma,ank hanen är på henne hela tiden och parar sig och plockar henne. hon ser bedrövlig ut och lite mager fast jag tycker i dom alla en massa godsaker och vitaminer. sånt här får mej att tappa lusten helt! jag får väl glädjas åt där fortf är 3 kycklingar vid liv och att dom växter för fullt  :-\
kille från Australien som bott mitt ute på dom skånska slätterna men även i Stockholms innerstad och runt om i världen.har nu sålt mina älskade fjäderfä tyvärr och bor just nu i centrala göteborg och sysslar med bräckvattens fiskar och fiskar från asien. vill lära mej mer om city gardening.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #161 skrivet: 15 feb-10 kl 18:50 »
Du får skaffa fler ankhonor.
När en tupp höll på att slita ut mina två åldersdamer,
 så fick han gå för sig själv ett tag.
Hedemorahöns

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #162 skrivet: 15 feb-10 kl 19:56 »
Min Australorp tupp verkar steril och dessutom börjar han bli aggresiv. Hur gick dett till?  :'( Spelar ingen roll om han helt plötsligt skulle ge befruktade ägg eftersom jag inte vill ha en tupp attackerandes så fort jag tar upp hans hönor  >:( *snyft*

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #163 skrivet: 15 feb-10 kl 20:11 »
Han har inte gett några befruktade ägg än!? Tänk på att aggresivitet är ärftligt också...   :-\ Men som du sa till mig, du har ju en till om det är till någon tröst... >_<'' Han är ju så snygg din stora tupp!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #164 skrivet: 15 feb-10 kl 20:19 »
Det som gjorde mig säker på att han är steril är att efter en dag inne hos de andra tupparna så får jag helt plötsligt 100% befruktning, tidigare hade jag ju 0%. Känns skönt att det inte är hönan det är fel på i alla fall  :-\ Och som jag sa så ser det nog ut som att han åker när min yngre tupp växer på sig (måste ju ge han en chans  ::) ), mest pågrund av aggresiviteten. Tänker inte så mycket på avkommorna, tänker på att ingen vill ju ta hand om hönsen med en galen tupp  :-X Ja, han är så snygg  :( Hoppas tysken bli lika fin!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #165 skrivet: 15 feb-10 kl 21:35 »
Då har man slängt en veckas äggproduktion i soptunnan nu då...  :'( men hönsen är i alla fall lössfria efter varsin droppe Frontline =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

patrick.

• Gäst
« Svar #166 skrivet: 24 feb-10 kl 10:38 »
idag dog min orpingtontupp  :'( :'( ...  det var min förste tupp och han var såååå snäll..
  och jag vet att han hade tvillingtaggar men det skiter jag i han var bäst ändå :'(...

här är de bästa kortet på honom iaf

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #167 skrivet: 24 feb-10 kl 10:51 »
idag dog min orpingtontupp  :'( :'( ...  det var min förste tupp och han var såååå snäll..
  och jag vet att han hade tvillingtaggar men det skiter jag i han var bäst ändå :'(...

här är de bästa kortet på honom iaf
[/quotemin granne har nog en tillsalu !!!
 :'(
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

patrick.

• Gäst
« Svar #168 skrivet: 24 feb-10 kl 10:53 »
tack men jag ska köpa en ny hos han som jag köpte den av.......

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #169 skrivet: 25 feb-10 kl 15:24 »
Efter mycket om och men så får "Lillprinsen", vår älskade Brahmaungtupp fara vidare idag pg.a längre tids sjukdom :'( :'( :'(
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

trallallaa

• Gäst
« Svar #170 skrivet: 25 feb-10 kl 15:30 »
Citera
Efter mycket om och men så får "Lillprinsen", vår älskade Brahmaungtupp fara vidare idag pg.a längre tids sjukdom   
VA!!! neeeej, vad har hänt!! :o

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #171 skrivet: 09 apr-10 kl 22:53 »
Hade 10 australorp-ägg i kläckarn... Inget liv i dom trots att 6 var befruktade. *ledsen* Tråkigt när man skickat efter avelsägg. Har köpt av uppfödaren förrut och blivit nöjd. Vet att det inte är fel på kläckarn då det ligger massor levande ägg i den.
« Senast ändrad: 09 apr-10 kl 22:58 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #172 skrivet: 09 apr-10 kl 23:12 »
Hade 10 australorp-ägg i kläckarn... Inget liv i dom trots att 6 var befruktade. *ledsen* Tråkigt när man skickat efter avelsägg. Har köpt av uppfödaren förrut och blivit nöjd. Vet att det inte är fel på kläckarn då det ligger massor levande ägg i den.

Nej men så tråkigt =/ Lycka till med de levande!!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #173 skrivet: 09 apr-10 kl 23:30 »
Förmodligen ligger "felet" i posthanteringen. Trist är det men tyvärr en risk man tar på skickeägg :-\

Har själv precis lyst bort alla skickäggen jag hade köpt av en ras och alla utom 1 av en annan. Samtidigt kläckte jag 15 kycklingar av 16 skickeägg förra veckan. Det paketet hade varit på villovägar i 10 dagar innan postisen tappade det över hela rummet när han skulle lämna ut lådan till mig. Ibland har man tur :D ibland har man otur :(

Bättre lycka nästa gång!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #174 skrivet: 10 apr-10 kl 09:02 »
Tack. Mailade uppfödaren som ville veta befruktningsgrad. Hon var så himla hygglig att hon erbjöd mig nya ägg gratis om jag betalar frakt bara. :) Så snällt... är ju inte hennes fel heller.

Jag har ju som sagt andra levande ägg att glädjas åt. ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #175 skrivet: 10 apr-10 kl 21:13 »
Fyyy vad jag är mest ARG på min dumma guld appenzellerhönshjärna som sitter NÅGONSTANS ute i mörkret, i värsta fall i väntan på räven! Hon har gjort såhär förut med, att när det börjar skymma det lilla minsta så drar hon ifrån övriga flocken och sätter sig inför natten någonstans istället för att hålla sig vid ingången så man kan ta in henne! Senast hittade jag henne på MARKEN liggandes framför en dörr! Nu var hon inte där, har sökt efter henne i över en timme nu, överallt! Som bortblåst!

Så nu kommer jag ligga halvvaken hela natten känns det som! FAN!

Kan ju tillägga att räven var här och stökade i förrgår natt med sopor och påsar. Så gäller bara att hålla tummarna att den INTE kommer denna natt!

De andra appenzellerna fick vi plocka ned från höga höjder igen. De vägrar gå in, utan ska träa någonstans. Dock inte gulden, hon lägger sig på marken någonstans = INTE BRA!  >:( >:( >:( >:( >:( >:(
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Träsktrollet

• -
« Svar #176 skrivet: 11 apr-10 kl 01:54 »
Oj, hur har det gått  :o  :-\
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #177 skrivet: 11 apr-10 kl 07:58 »
Har letat i ca 40 min nu på morgonen med. Inte ett spår efter hönan. Har gått med en radie runt gården på över 100 meter och letat. Ingen höna, inte en enda fjäder, inget dun, inga rävspår eller spillning.

ÅÅÅH! DUMMA HÖNA! Om hon lever nu lär hon inte göra det länge till om hon inte hittar hem igen!

Träsktrollet

• -
« Svar #178 skrivet: 11 apr-10 kl 08:59 »
Fortfarande inget spår efter hönan  :-\
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #179 skrivet: 11 apr-10 kl 09:00 »
Nope. Ska ut i vedboden nu hade jag tänkt. Ett ställe jag inte kollat på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser