Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234290 gånger)

Lövbacken

• Västmanland
SV: allmänna höns ledsen tråden , eller?
« Svar #140 skrivet: 04 feb-10 kl 15:16 »
Nej!

Stackars dig! Tur att det gick så fort då så att hon slapp lida, klen tröst, men i alla fall.....
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Träsktrollet

• -
« Svar #141 skrivet: 04 feb-10 kl 19:20 »
Jag har sparkat ihjäl min finaste unghöna. Så här går det, om man låter hönsen bli för tama. =(

Hönorna gillar att picka snö från mina stövlar (då gillar de minsan snö, men när den ligger på marken däremot så vägrar de resolut att gå ut överhuvudtaget...) Iom att alla trängs kring mina fötter är jag rädd att trampa på dem, och brukar därför knacka av snön mot väggen när jag kommer in till dem, så kan de picka där istället.

Ja ni vet ju hur man gör när man knackar av snö från skorna, foten 10-15cm från väggen och så en lätt "spark" med foten. Jag gör det här många gånger varje dag en sådan här vinter. Vad tror ni händer den här gången? Jo, på ngt vis lyckas min mest lovande 5-månaders appenzeller, stoppa dit sitt huvud och jag får in en så katastrofal träff att den lätta sparken gör att hon dör knall och fall.

Hur fan lyckas man? oddsen måste vara små. Bättre med hönor som nervöst flaxar iväg när man kommer in, då slipper man sådana här incidenter...

Oj vad hemskt, men som du skriver vad är oddsen  :o
Nu börjar man ju fundera över hur lätt en olycka inträffar  :-\
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #142 skrivet: 04 feb-10 kl 20:09 »
Är det bara jag eller är höns en "förbruknings" art av djur ....?
Kolla bara i denna tråd hur många höns som dör hela tiden av alla möjliga o omöjliga orsaker.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #143 skrivet: 05 feb-10 kl 15:38 »
Är det bara jag eller är höns en "förbruknings" art av djur ....?

Ibland verkar det inte bättre. :-\ Tur att de är tämligen duktiga på att föröka sig!  ::)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #144 skrivet: 05 feb-10 kl 16:02 »
... Bättre med hönor som nervöst flaxar iväg när man kommer in, då slipper man sådana här incidenter...
Hm, somliga tar dig på orden...  jag har själv träffat såna.  "De blir så svårhanterliga när de är tama, bättre att de är rädda för folk"

Ledsen för Din förlust, men hon plågades åtminstone inte, och Du gillar ju helt klart Dina djur!  Det väger upp många sorger!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #145 skrivet: 06 feb-10 kl 13:03 »
Jag är ledsen för att Chabo inte mår bra......... Emil har inte kunnat ta sig ut till byle på grund utav pajat kontokort och med massa snö har han blivit förbjuden att åka ut. Han kom äntligen ut i fredags efter att ha säkert inte träffat hönsen på 2 veckor. Hans chabotupp som var så rund och rar när han åkte han smitit ut i fel inhägnad till de stora matvraken (antagligen när Emils pappa öppnat dörren), gått ned i vikt (antagligen undanträngd) och idag har han blivit blek och uppburrad.

Han vill inte äta själv utan Emil har fått tvångsmatat honom och satt han i en låda med hö i nu. Han lät gråtfärdig i telefonen.......... :(
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

gernsö

• Skåne
« Svar #146 skrivet: 06 feb-10 kl 13:10 »
Ledsen för att min guldfasantupp fick akut avlivad i morse, han fick kramper och jag avslutade hans lidande.... så nu är min hona ensam och jag får nog sätta in henne till min silverfasan hane som även blivit ensam under vintern....
Och sorry att jag skriver ddetta bland höns tråden....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

karsan

• Södermanland
« Svar #147 skrivet: 06 feb-10 kl 19:13 »
Linkoso, din mamma och Emils pappa -  ja den rätta hönskänslan fattas visst i föräldrageneration för er.

Hmm - min son, 27 år, ska bo hemma och ta hand om mina hönor när maken och jag ska på sportlov.  Vågar jag? Har han rätta hönskänslan?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #148 skrivet: 06 feb-10 kl 19:41 »
Har han rätta hönskänslan?

Det går säkert bra, du har väll inte mellan 60-100 djur för honom att ta hand om i olika burar och avdelningar vilket jag och Emil har (emil har ca 50-60, jag 100).
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #149 skrivet: 07 feb-10 kl 20:14 »
Linkoso , om du o pojkvännen tar ena gården o sen får era föräldrar dela på den andra *s* då har du ju löst problemet jue  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #150 skrivet: 07 feb-10 kl 20:50 »
Haha. ;D Problemet då är ju att våra föräldrar bor ju lika långt ifrån som Emil och jag gör. ;D Och hans pappa jobbar ju hela dagarna, åker 5 på morgonen, kommer hem 7 på kvällen. Mamma jobbar ju också hela dagarna hemma och kan knappt och handla ens ibland. >.<

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #151 skrivet: 07 feb-10 kl 20:59 »
Ja men det låter som att din mamma o hans pappa är ensamstående?
Om så är fallet så kanske ljuv musik kan uppstå om ni puchar lite *S*s
O så väljer så klart du o pojkvännen den gården som passar hönsen bäst :) ;D ;D ;D ;D o:)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #152 skrivet: 07 feb-10 kl 21:00 »
Nej, min mamma är gift. xD Och hans pappa har "tant" som han träffar. :P Sedan om mamma och Emils pappa skulle bli ihop... näää, då blir ju Emil typ styvsyskon med mig. DX

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #153 skrivet: 10 feb-10 kl 17:47 »
Och nu är jag LESS på snön (snöade ännu mer igår)!! :( Varför? Jooo, inte nog med att kaklisarna inte kan gå ut då hela gården är igensnöad och kallt och eländigt... Det som är ännu värre nu är att jag inte kan göra rent hos blandgruppen förrän snön börjar smälta! Börjar bli så lortigt där inne nu ju! :( : ( : (

Skottar nämligen ut igenom fönstret i en skottkärra som jag går och tömmer... Men nu ligger en halv meter snö där ute så omöjligt att köra kärran som dessutom har frysit fast! >:( Såhär var det inte förra vintern! D: Det börjar bli lite för mycket nu... Eller, det får i alla fall räcka, behövs ingen mer snö nu (kom inte till skolan idag eller för mammas bil inte startade, men fanns risk att vi inte hade kommit någonstans ändå på grund av väglaget, ni skulle sett för ett par veckor sedan när det snöade - Man såg inte vad som var dike, åker eller väg, bara ett hav av vit snö  :o)
« Senast ändrad: 10 feb-10 kl 17:49 av Linkoso »

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #154 skrivet: 12 feb-10 kl 18:46 »
Och nu är jag LESS på snön (snöade ännu mer igår)!! :( Varför? Jooo, inte nog med att kaklisarna inte kan gå ut då hela gården är igensnöad och kallt och eländigt... Det som är ännu värre nu är att jag inte kan göra rent hos blandgruppen förrän snön börjar smälta! Börjar bli så lortigt där inne nu ju! :( : ( : (

Skottar nämligen ut igenom fönstret i en skottkärra som jag går och tömmer... Men nu ligger en halv meter snö där ute så omöjligt att köra kärran som dessutom har frysit fast! >:( Såhär var det inte förra vintern! D: Det börjar bli lite för mycket nu... Eller, det får i alla fall räcka, behövs ingen mer snö nu (kom inte till skolan idag eller för mammas bil inte startade, men fanns risk att vi inte hade kommit någonstans ändå på grund av väglaget, ni skulle sett för ett par veckor sedan när det snöade - Man såg inte vad som var dike, åker eller väg, bara ett hav av vit snö  :o)

Sådär mycket snö har vi varje vinter =) Jättemysigt ju! Du får hitta nån annan rutin. Sen är motorvärmare till bilen ett tips... om ni nu inte redan har det =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Maddie

• Uppland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #155 skrivet: 12 feb-10 kl 19:20 »
Linkoso !! Jag har funderat på samma problem - snö, snö, snö det går bara inte att köra skottkärran ! MEN !! Man kan ta ....  Snösläden !  ;D 
Yippi ! Sen är det bara att sätta på sig termo byxor och bada fram i snön, dragande på .... snö släden  ! ( med skiten på alltså )  Nu har jag rent och fint i hönshuset !   :)   
Öh,  men det hänger ju på att man har en sådan hemma när man skottar sin snö ...   :-[ 

Så förfärligt hemskt för din hönsvän Lilla Y ... Hoppas det inte drabbar flera...  :'(    :'(

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #156 skrivet: 12 feb-10 kl 19:28 »
Verkligen trist om man får smitta i flocken, men bra att få veta det säkert så man kan undvika att föra smittan vidare.
Ångrar lite att jag inte skickade min tupp på obduktion... det var en massa som inte klaffade just då; lådan jag fick från sva var för liten för honom, de skulle på utbildning på sva och ville jag skulle vänta flera dagar innan jag skickade, men jag kände mig tvungen att nacka honom tidigare, mycket att göra just då och svårt att hinna till posten i rätt tid för att skicka...
Det var bara ett enstaka djur som blev dåligt, ingen av de andra har visat symptom, så förhoppningsvis var det inget smittsamt, men ändå... jag vet inte om jag vill varken sälja eller köpa levande djur. Fast kanske har jag bara blivit nojjig...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #157 skrivet: 12 feb-10 kl 19:40 »
Sådär mycket snö har vi varje vinter =) Jättemysigt ju! Du får hitta nån annan rutin. Sen är motorvärmare till bilen ett tips... om ni nu inte redan har det =)

Vi har motorvärme. :P Det var batteriet som lagt av. >.<
Och hur hade du tänkt med rutinerna? ;D ;D

Om jag beskriver det såhär... ;D Blandgruppen går nu inomhus vintertid och det handlar om ca 70 djur = MASSA BAJS... Det finns ingen dörr att öppna direkt ut utan man måste gå igenom 4st olika rum för att till sist, längst in så kommer man in till blandgruppen. ENDA alternativet är att skotta i små hinkar och bära dessa ca 100 meter till hästarnas dyngstack. Sedan tillbaka, gå in och ta ett spadtag = Fyllt i hinkarna igen... Och om du tänker att man ska skotta ca 15 skottkärror... Um... Får planera in en heldag åt att kånka hinkar, haha. :P

Träsktrollet

• -
« Svar #158 skrivet: 12 feb-10 kl 22:47 »
Vi har motorvärme. :P Det var batteriet som lagt av. >.<
Och hur hade du tänkt med rutinerna? ;D ;D

Om jag beskriver det såhär... ;D Blandgruppen går nu inomhus vintertid och det handlar om ca 70 djur = MASSA BAJS... Det finns ingen dörr att öppna direkt ut utan man måste gå igenom 4st olika rum för att till sist, längst in så kommer man in till blandgruppen. ENDA alternativet är att skotta i små hinkar och bära dessa ca 100 meter till hästarnas dyngstack. Sedan tillbaka, gå in och ta ett spadtag = Fyllt i hinkarna igen... Och om du tänker att man ska skotta ca 15 skottkärror... Um... Får planera in en heldag åt att kånka hinkar, haha. :P

Du slipper iaf gå till ett gym  ;) Bra träning  ;D
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #159 skrivet: 12 feb-10 kl 23:06 »

Här har vi 25 minus och nästan 1 meter snö. Snöhögarna täcker fönstren i stallet. Inte ens min islandshäst vill plumsa i så djup snö,haha. Men snart är det vår ( om ca. 2-3 månader här uppe).  ;D
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser