Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234500 gånger)

Daaniel

• Gäst
SV: allmänna höns ledsen tråden , eller?
« Svar #100 skrivet: 21 dec-09 kl 11:04 »
är säker på att mina höns har ILT nu :'( ännu en höna sjuk, hon blundar helatiden,näsborrarna är täppta med snor och hon är krasslig i halsen :'( :'( :'(
Så snart måste nog hela flocken nackas :'( :'(
« Senast ändrad: 21 dec-09 kl 15:40 av Daaniel »

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #101 skrivet: 21 dec-09 kl 14:44 »
det gåt ju inte  :-\ :-X :'(
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Megan

• Gäst
« Svar #102 skrivet: 21 dec-09 kl 16:35 »
Det måste inte vara ILT för att dom nyser och dör. Finns så himla många sjukdomar som är som samma sjukdom, vid ILT när de är i de sista "stadiet" så kommer de blod som stänker på väggarna. man ser hur de kämpar emot allt slem som de kvävs i. de spärrar upp ögonen och gapar så stort dom kan och sträcker på halsen. de hinner varken äta eller dricka.

Skicka först in till SVA och sen kan du slakta ut alla, det är vad jag tycker. annars kanske du står där och ångrar dig=inte så kul!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #103 skrivet: 21 dec-09 kl 18:02 »
Som jag skrev i en annan tråd också få kan man som sagt inte veta att det är ILT förrän man skickat in och kollat. Som ovan nämnde så finns det väldigt mycket annat. Men kan säga att en bekant fick in ILT i sin flock och de hönsen hostade in blod. De nös mest, var lite hängiga och var "konstiga" i ögonen (svullna, bubbliga). De skickade in en höna och fick kontaterat mild ILT, men eftersom det ändå var sjukdomen så bestämde de sig för att slakta ut för de skulle inte kunna sälja vidare några djur för om en milt drabbad smittspridare kommer till en flock som inte stött på viruset alls kan de få den akuta blodhostande versionen.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #104 skrivet: 21 dec-09 kl 20:02 »
Suck, vi har ju också lilla Ronja, som iofs är bättre nu, som har haft skum, bubblor i ögonen.
Hon verkar att ha svårt att  andas, det liksom sväller ordentligt när hon andas. Men nu piper det inte speciellt mkt om henne i alla fall. Hon är inne hos oss nu i värmen och vi har gett henne noviform för ögonen.

Tuppen tappade en klo och bara pulpan blev kvar. Idag när vi tog bort bandaget såg jag att han förfrusit en liten plutt på kammen men däremot halva slören nästan. Min man hade inte berättat när han satt in en stor skål med vatten att han sett tuppen doppa hela slören i vattnet..... GRRRR om det blir några komplikationer nu så blir jag så ledsen. Håller tummarna för Mattis att han klarar ut detta......

Håller även tummarna för min gamla morfar som åkte in akut idag med ambuland och en puls på 30..... dags att lämna vidare snart, men så ledsamt när det händer.... :'(
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #105 skrivet: 21 dec-09 kl 20:10 »
Nej, ursch vad mycket det händer på sista tiden...  :( Fick meddelande från mamma idag att 3 vaktelkycklingar dött, resten ser dock pigga ut... Dvs. 24st kvar, hoppas de klarar sig bra tills jag kommer hem imorgon.. Som jag nämnt förut så brukar mina djur ha förmågan att dö av alla möjliga anledningar när mamma ska ha hand om dem... >_<'' Vaktlarna misstänker vi fått för lite vatten, försvagats och de blev sedan nedtrampade av sina syskon. ;___; Har hänt med en unghöna en gång också när jag var borta med och mamma brukar inte alltid vara så duktig på att ta undan svaga individer från gruppen så då blir det lätt att de ramlar omkull, kommer inte upp svaga som de är och sedan blir nedtrampade.  :'(

Sedan fick man ju ytterligare en tråkig nyhet igår... Min farbror är död... Pappa ringde mig idag och pratade med och aj vad ont det gjorde i hjärtat när jag hörde pappa, han lät så ledsen.  :'( De hade varit på julbord och hans bror började känna sig dålig... Fick svårt att andas. När de kom hem så ringde pappa 112, hans bror la sig på soffan för att vila och var inom någon minut medvetslös. De försökte få liv i honom i 1 timme men det gick inte att rädda honom... Han blev bara 62 år... Detta är tredje gången pappa får se en släkting dö... Först hans pappa när min pappa var 18 år som fick hjärtattack i hallen... Sedan på julafton för ett antal år sedan hittade han sin mamma livlös inne på toaletten och nu några dagar innan jul dör hans bror på soffan i vardagsrummet för honom. :(
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #106 skrivet: 21 dec-09 kl 20:19 »
Nej, ursch vad mycket det händer på sista tiden...  :( Fick meddelande från mamma idag att 3 vaktelkycklingar dött, resten ser dock pigga ut... Dvs. 24st kvar, hoppas de klarar sig bra tills jag kommer hem imorgon.. Som jag nämnt förut så brukar mina djur ha förmågan att dö av alla möjliga anledningar när mamma ska ha hand om dem... >_<'' Vaktlarna misstänker vi fått för lite vatten, försvagats och de blev sedan nedtrampade av sina syskon. ;___; Har hänt med en unghöna en gång också när jag var borta med och mamma brukar inte alltid vara så duktig på att ta undan svaga individer från gruppen så då blir det lätt att de ramlar omkull, kommer inte upp svaga som de är och sedan blir nedtrampade.  :'(

Sedan fick man ju ytterligare en tråkig nyhet igår... Min farbror är död... Pappa ringde mig idag och pratade med och aj vad ont det gjorde i hjärtat när jag hörde pappa, han lät så ledsen.  :'( De hade varit på julbord och hans bror började känna sig dålig... Fick svårt att andas. När de kom hem så ringde pappa 112, hans bror la sig på soffan för att vila och var inom någon minut medvetslös. De försökte få liv i honom i 1 timme men det gick inte att rädda honom... Han blev bara 62 år... Detta är tredje gången pappa får se en släkting dö... Först hans pappa när min pappa var 18 år som fick hjärtattack i hallen... Sedan på julafton för ett antal år sedan hittade han sin mamma livlös inne på toaletten och nu några dagar innan jul dör hans bror på soffan i vardagsrummet för honom. :(

neeej...fy vad synd om din pappa!!! Lider med honom :'(
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #107 skrivet: 21 dec-09 kl 20:32 »
 :'( :'(
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Datic

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 21 dec-09 kl 21:34 »

Åh lider men honom :/ :'( men nu måste daniel klaga lite också :) vad har detta med höns att göra? ;D vaktlar och farbror? :P hehe

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #109 skrivet: 21 dec-09 kl 21:37 »
Klaga på personen innan mig. :P  ::) ::) Det var den som började ta upp människor och då kom jag och tänka på min farbror. :P Och jag er knasigt nog mina vaktelkycklingar som vilka kycklingar (bara lite mindre ;D) som helst, de hör ju till och med till hönsfåglar. Annat hade det varit om jag snackat om ällingar eller gässlingar. :P

Datic

• Gäst
« Svar #110 skrivet: 21 dec-09 kl 21:38 »
Klaga på personen innan mig. :P  ::) ::) Det var den som började ta upp människor och då kom jag och tänka på min farbror. :P Och jag er knasigt nog mina vaktelkycklingar som vilka kycklingar (bara lite mindre ;D) som helst, de hör ju till och med till hönsfåglar. Annat hade det varit om jag snackat om ällingar eller gässlingar. :P
haha aha, läste bara ditt inlägg :P
jaja, finns ju ingen almänna vaktel ledsentråd direkt :P

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #111 skrivet: 22 dec-09 kl 12:47 »
Datic, sorry jag ska hålla mig till någon anna tråd nästa gång jag har släktingar som håller på dör.
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Datic

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 22 dec-09 kl 13:03 »
Datic, sorry jag ska hålla mig till någon anna tråd nästa gång jag har släktingar som håller på dör.
Nä! var inte så jag menade du skrev ju faktiskt nästan allt om hönsen! :)
det enda du gjorde var att lägga till litet på slutet = gör inget :)
riktade mer åt Sandra  ;D som skrev inget om höns ;) haha.. man vaktlar är ju hönsfåglar så..
nu återkår vi till tråden.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #113 skrivet: 01 jan-10 kl 18:31 »
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅå när jag äntligen får ett vackert litet rosa ägg så har det fryst SÖNDER *morr*
Vädret är emot mej  :'(
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Träsktrollet

• -
« Svar #114 skrivet: 06 jan-10 kl 18:10 »
Kläckte i höstas fram 8 st faverolle av 20 st skickade avelsägg. Nu har de börjat bli "vuxna" och jag har sett att hönorna har blivit lite "mörk" på huvudena...

3 st tuppar - en som går att ha "kvar", de andra har jätte kammar och/eller tå fel.
5 st hönor - EN  som inte är "sotad"... Resten här mörkbruna på huvudena och svarta/bruna fläckar på bröstet...  :'(  :-\

Det var sista gången jag köper dyra (15:-/st) avelsägg utan att kräva bilder på föräldra djuren!  >:(
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Gamina

« Svar #115 skrivet: 06 jan-10 kl 18:43 »
Är lite ledsen nu.
Två gånger den här veckan har någon stängt av elen till mitt hönshus. Första gågen var det bara en kort kort stund innan det upptäcktes idag var det störmlöst 45 minuter under en tid när elementet inte går. Usch det känns så osäkert om de har värme eller inte nu. Tänk om någon stänger av och sedan går det ett helt dygn innan det upptäcks då kommer det ju vara svinkallt hos stackarna. Varför ska folk pilla på knappar de inte vet vad de är till för?
Genbank för Gotlandshöns

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #116 skrivet: 07 jan-10 kl 10:49 »
Gamina:
 :o Vad är det för människa som gör nåt sånt!?
Är du säker på att det inte bara är strömmen som går? Vi har problem med att säkringen till hönshuset går när man till exempel sätter på torktumlaren, då pallar inte elnätet det...vi har 3 värmelampor i hönshuset och en fläkt som drar ström...
Jag är ständigt orolig för hönsen i kylan, fick flytta ner en grupp dv.kochin och mina två chabos ner till "stora" hönshuset för att det kröp ner till 0 i lilla hönshuset. Nu har dom det gott och varmt (o lite trångt) allihopa.
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Gamina

« Svar #117 skrivet: 07 jan-10 kl 11:00 »
Nej ingen ström som går utan det är avstängt. Jag har dock troligen kommit på orsaken. Det är en kontakt som sätts i och dras ut närmast strömbrytaren så troligen har någon kommit emot den av misstag, lätt nu med alla vantar. Nu är kontakterna flyttade så i urtaget närmast sitter nu en kontakt som alltid ska vara i. Hoppas att det fungerar nu men sluta oroa mig kommer jag nog inte göra förrens det blir varmt ute.
Genbank för Gotlandshöns

trallallaa

• Gäst
« Svar #118 skrivet: 07 jan-10 kl 11:04 »
Citera
Det var sista gången jag köper dyra (15:-/st) avelsägg utan att kräva bilder på föräldra djuren! 
Mina Faveroller som var "köpeägg" var det exakt samma problem med.Jag gav upp den rasen... :-\
Citera
Två gånger den här veckan har någon stängt av elen till mitt hönshus. Första gågen var det bara en kort kort stund innan det upptäcktes idag var det störmlöst 45 minuter under en tid när elementet inte går
Jisses, jag skulle bli så förbannad om jag såg den som gjorde så! Men som Dixiebelle sa, kolla så det inte är en överbelastning eller någon kabel som det blir kortslutning.

Nu till min anledning att skriva...Min ena silverhalsade Leghorn låg död på golvet i morse. Kan inte förstå vad som var fel? Det var blod på äggen i redet och blod på hennes fötter, men hon var skadefri. Något som gick fel vid värpningen och att hon dog i redet och de andra puttade ner henne på golvet  :'(

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #119 skrivet: 07 jan-10 kl 11:25 »
Gamina: Kan vara en anledning ;D Hoppas det var det som var orsaken! Jag kommer inte heller komma till ro förrän våren är här....

Trallallaa: Nej vad tråkigt!  :'( :'( Kanske var ett ägg som inte ville komma ut och hon pickade sig själv därbak, därav blodet?
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser