Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234330 gånger)

Daaniel

• Gäst
SV: allmänna höns ledsen tråden , eller?
« Svar #80 skrivet: 17 dec-09 kl 21:06 »
neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!!!!!! jag har precis varit nere och kollat till hönsen då jag upptäckte min framtida avelstupp (dvkochin ) ligga livlös i ena hörnet huvudlös :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(   
Nej, gud var tråkigt! :( lider med dig.

Bergslagsflickan

• -
« Svar #81 skrivet: 17 dec-09 kl 21:19 »
Jag förstår att man blir ledsen när man förlorar höns vid hundattack, det skulle jag bli för vilket djur som helst.
Dock ser jag det från flera perspektiv. Jag är ju själv hundägare och trots bra kontakt med mina hundar nnan jag skaffade hönsen fick jag faktiskt jobba (med klicker och positiv inlärning) för att stegvis göra det möjligt för hönsen att vara frigående med hundarna oberörda bredvid.

Det är ju inte svart eller vitt, att vissa hundar är hönsmördare och andra inte. Det vore att förenkla att begära att alla hundägare alltid har uppsikt över sin hund FÖR att det kan finnas lösa höns på en tomt de passerar. Det finns flera olika faktorer som kan trigga av ett jaktbeteende och utlösa det hos en hund.

Mina höns är lösa på gårdsplan när jag själv är hemma. Ofta med öppen ytterdörr och hundarna som hönsvakter, dvs mina hundar markerar vid ankomst av ankommande hund, och då hinner jag ut för att avvärja katastrofen.

Eftersom jag inte har staket utmot vägen ser jag hur det begränsar mina grannars dagliga liv, hur paret med jämthunden numera om sommaren drar sig för att gå förbi min gård när de gissar att hönsen är ute, trots att deras jakthund alltid är kopplad. De är lite till årna komna, och de kanske flyger i backen för att JAG VALT att ha lösa höns, som kan åstadkomma en riktig olycka när de innan jag flyttade hit hade en annan trygghet och säkerhet i att kunna cykla förbi min gård med hunden vid styret. Av rädsla att deras hund ska ta en höna eller att de själva ska flyga i backen har jag sett att de antingen vänder eller försöker spana från håll om de kan passera eller ej.

Men jag ser det såhär, att eftersom jag väljer att låta hönsen riskera sina liv för att må bra som frigående, då är det mitt ansvar och skyldighet att skydda hönsen från faktorer som kan skada dem, saker som jag känner till och vet är farliga för dem.

Räv, hök, grävling, katter, lösa hundar, bilar.. allt detta är jag ju medveten om. Och jag skulle, vid händelse av angrepp och hönsens död bar ha mig själv att skylla. För tillfället gör tjuven. Det är lättare för mig att ta mitt ansvar, och erbjuda mina höns skydd från faror, än att bli förbannad på någon annan, som inte har ont uppsåt, egentligen.

Det vore en helt annan situation ifall någon med berått mod gjorde åverkan på hönsgården eller avsiktligt saboterade. Men en hund är en hund, och jag kan inte begära att områdets andra hundägare tränar sina hundar att bli hönssäkra, för att jag ska kunna ha mina höns lösa. Och att ex jakthundar är lösa eller sommarstugegäster som i all oskuld kommer med sin hund lös utmed vägen, utan att känna till mina höns, och det sker en olycka, ja då tar jag på mig det ansvaret.

Jag skulle bli fruktansvärt ledsen. På mig själv.

C
Har äntligen flyttat ut på landet igen och är i hönstankar igen.

KP

« Svar #82 skrivet: 17 dec-09 kl 21:59 »
Jag håller inte med. Mina höns har vid två tillfällen blivit ihjälbitna av två hundar som håller till på en gård en kilometer bort. Deras ägare släpper dem lösa och de springer hit på egen hand. Jag skyddar mina höns så gott det går mot rovdjur, men en hund har en ägare som alltid ansvarar för vad hunden gör. Alltid. Det framgår tydligt i lagen om tillsyn över katter och hundar.

Ja, jag är fruktansvärt ledsen, men inte på mig själv. Jag är ledsen på hundägarna som inte tycker att våra döda djur är deras bekymmer. Som tycker att det här med strikt hundägaransvar inte gäller just dem.

Jag tycker skillnaden mellan hundattacker och rovdjursattacker är stor. Rovdjuret är vilt, hunden är ett tamdjur. Att en olycka kan hända har jag förståelse för, men det är fortfarande hundägaren som bär ansvaret vid en hundattack. Att du tycker att jag får skylla mig själv gör mig uppriktigt ledsen. Och lite arg, faktiskt.

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #83 skrivet: 17 dec-09 kl 22:19 »
en kompis till mig bor ute i skogen och hon har fått  en del höns ihjälbitna av jakthund...när dom kom på detta kom dom överens om att när dom jagade ringde dom till henne och då hade hon sina höns i gårdarna...så är det ju bra om det funkar....men bara släppa hundarna lösa vind för våg tycker jag inte är OK faktiskt om dom gärna rymmer iväg.....skulle mina hundar göra så skulle jag ersätta givetvis !! Nu har jag tur mina hundar vaktar hönsen och stannar hemma...

Bergslagsflickan

• -
« Svar #84 skrivet: 17 dec-09 kl 22:31 »
Jag är väl av den meningen att oavsett djurslag, så får man ansvar för det djur man själv införskaffar. Därmed inte sagt att jag sitter och gottar mig, och att du får skylla dig själv.
Jag beskrev min situation, och att jag är medveten om att jag riskerar mina höns liv just när jag valt att ha dem frigående.

Som du beskriver det är du ju medveten om att du har ett hot på nära håll, och om du kan räkna med att hundarna kan komma ned på din gård får man ju vidta försiktighetsåtgärder, som ex ett staket. Olyckor kan ske även med hundar, och det är mycket enklare att träna det man själv räknar med finns i vardagen som hundägare.

Om man bråkar och kommer i klinch med grannarna gör det hela inte bättre.

Jag själv har exempelvis en grusväg nära mitt hus som är den enda vägen ned till sjön då jag bor som sista hus på en väg som fortsätter rakt ut i skogen. Varje vår KAN det hända att det kommer en ensam cyklist farandes. Det är svårt att träna det då trafiken är så gott som obefintlig på min väg, vilket gör att man som hundägare inte räknar med den enskilda cyklisten, som då kan råka komma en gång om året eller så. Eller årets första snöscoter.

Om det kom förbi en cirkuselefant eller en get, vad som än kommer skulle mina hundar uppmärksamma och antingen jaga eller vilja skrämma bort, eller skälla för att uppmärksamma mig på. Och då får man stå där med skammen. Men då är man glad över att cyklisten som behövt stanna förstår att den lilla hunden överreagerade för att det aldrig åker någon förbi huset till vardags.

Man skulle ju vilja vara en perfekt mönsterhundägare med strikt ägareansvar till punkt och pricka. Men det KAN hända att en hund är med mig ut och hämtar ved och det då "kan" vara just den minut en cyklist åker förbi, och det kan bli en katastrof. Men för den sakens skull chansar jag.

Men likadant chansar ju både du och jag med våra höns.

Jag var jättenojig under älgjakten då min mark gränsar till jaktmarker på alla tomtgränser, och det händer att jägarna släpper sina hundar. Och då jag vet att en jakthund kan förirra sig in på gårdsplan höll jag uppsikt över hönsen, såklart.

Hönsen är ju attraktiva för vissa hundar, och eftersom jag vet om det måste jag vara extra aktsam. För jag går inte omkring och tror eller kräver att världen ska vara perfekt, utan min grannes jämthund skulle i praktiken kunna smita och sno en höna eftersom när de går förbi här har han ju uppmärksammat att hönsen finns här. Men han kan inte komma åt dem när de är i sin rastgård.

Jag vet ju att mina grannar inte har som uppsåt att döda mina höns. Men för den sakens skull vill jag ju inte förenkla för en hund att komma åt dem. Så tills vi har staket runt hela gården håller jag utkik. Likså ansvarar jag för mina lösa katter efersom de kan glömma att det finns bilar när vi bor så avsiedes och de tvingar bilister att stanna eller köra i myrtakt eller börja putsa sig framför en tutande bil. Jag kan orsaka en trafikolycka. Men det är fortfarande inte bilistens fel, så länge de inte tar sats och kör sick-sack över vägen för att ta död på dem.

Mina hundar har jag helst inte lösa på den oinhägnade delen då det KAN komma timmerbilar. Och även om de är yrkeschaufförer kan de missa att bromsa för en hund.

Vad jag menar är att man får ju förebygga risker så gott det går, särskilt kända sådana. Jag tänker i första hand praktiskt utifrån hur och var jag bor. Alla katter har reflexhalsband och är idmärkta. Men om de blir överkörda är ju för att jag har låtit dem ha frihet att gå ut. Jag förlitar mig inte på att det ingår i körkortsutbildningen att blixtsnabbt tvärbromsa för en katt, och anklaga bilisten för att vara bildrulle om det sker en tragedi.

Det är absolut inte så att jag försvarar rätten att som hundägare låta sin hund springa vind för våg och jaga eller döda andra djur. Jag har inte mina hundar så. Däremot anpassar jag mig till verkligheten, och när jag ser en risk för något av mina djur, gör jag allt för att skydda dem. Och om jag skulle ha en uppenbar risk, i form av hundar som jag vet grannen inte har under uppsikt, skulle jag förmodligen valt bort att ha hönsen frigående. Inte för att tillskriva grannen ansvarsfrihet, utan för att jag vill skydda mina höns, oavsett vems felet är, att hundarna får tillgång till att jaga dem. Konsekvensen är ju att de dör.

Christine

Träsktrollet

• -
« Svar #85 skrivet: 18 dec-09 kl 11:45 »
Mina höns har i alla tider varit i burar under sommarhalvåret. Men när det kommer "sommarstugeägare" och släpper lös sin/sina hundar då blir jag förbannad! För om även bofasta VET att de inte har någon som helst koll på hunden/arna, men väljer att släppa lös. Då blir jag ännu mera förbannad... För höns i bur kan hur lätt som helst bli skadade när de flaxar mot nät och höns i chock - inte många överlever. Och om man sen tar fast hunden och går tillbaka till ägaren, som i sin tur inte bryr sig ett J*vla skit... Jag har oxå haft kaninhonor med ungar som har hållt på att bli ihjäl stressade av lösa hundar.

Hundägare är ersättningsskyldiga om hunden orsakat skada.

Nä, vet man att hunden "kan" bli lite lomhörd - koppel, om än det bara har hänt en gång!
Det är dessutom lag på att ha kopplade hundar när vilda djur har ungar... Varför inte utöka det...

http://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=146
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

trallallaa

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 18 dec-09 kl 12:39 »
Citera
neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!!!!!! jag har precis varit nere och kollat till hönsen då jag upptäckte min framtida avelstupp (dvkochin ) ligga livlös i ena hörnet huvudlös
Fy vad sorgligt  :'( men var det bara den och bara huvudet  ??? Jag menar inte det som det låter, att jag skulle vilja att det vore fler, men vad för djur tar bara ett huvud?? Då kunde den gott gett f-n i allt tycker jag  :(

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #87 skrivet: 18 dec-09 kl 15:53 »
Fy vad sorgligt  :'( men var det bara den och bara huvudet  ??? Jag menar inte det som det låter, att jag skulle vilja att det vore fler, men vad för djur tar bara ett huvud?? Då kunde den gott gett f-n i allt tycker jag  :(

"mördaren" tog konstigt nog bara honom........
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #88 skrivet: 18 dec-09 kl 20:16 »
Jag tyckte dte var så vackert i dag o släppte ut hönsen i solskenet .
Dom satt på buskarna o bara njöt men nu i eftermiddag när jag skulle stänga då det blivit mörkt så hittar jag inte min svarta sara  :'(
Jag har letat överallt o tom haft hundarna att söka henne men inte ett spår  :-\ kan en höna klara natten ute i 20minusgrader ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Träsktrollet

• -
« Svar #89 skrivet: 18 dec-09 kl 20:35 »
Självklart ska man få ha sina hundar lösa och i framtiden när/om jag skaffar en hund ska den få vara lös.
Men sånna som inte har koll på sina djur (Hund - katt - höns) borde absolut inte få ha djuren lösa! (De borde inse det själv)
Har själv blivit biten, efter att hunden sprungit in i cykeln så jag välte, av från en "bofast" i byn (från samma familj som har bitit ihjäl höns hos oss)... Jag gnisslar tänder varje gång jag hör/ser någon från den familjen...

Jag hoppas att alla som har hund kanske tänker till en gång till innan ni knäpper lös era fyrbenta vänner, för jag och så många andra är så fäst vid våra befjädrade två beningar  :-*
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #90 skrivet: 18 dec-09 kl 23:19 »
Något som vi blir rätt irriterade över är när folk kommer till pensionatet och ska lämna en hund t.ex... =/ De öppnar bakluckan och hunden hoppar ut lös. Det står till och med på hemsidan att man INTE får släppa hunden lös och anledningar... Vad som kan hända är mkt -t.ex

Hunden springer ut till våra hästar och blir sparkad
Hunden springer ned och biter ihjäl lösgående hönor (har sprungit ned flera gånger men tack och lov har inga varit lösa då)

Många hundar är kattilskna enligt ägarna och har dödat katter...Vi har 3st katter som springer ofta runt omkring hundgårdarna och de är inte rädda för hundar då de är vana vid våra. Om en sådan hund skulle släppas lös och se en av katterna är nog den katten död.

Någon kan komma ifrån en promenad med en annan hund i koppel och om hunden är ilsken på andra hundar kan det bli kaos där med.

Det går en väg där vissa kör som dårar ca 5m ifrån där de släpper ut sin hund lös, den kan springa ut och bli överkörd.

En granne som driver kennel brukar komma cyklandes med flera av sina stora saint bernard hundar i span... Ajsing bajsing om hon skulle komma cyklandes ifall det är någon hund som inte lyder och ska springa fram av olika anledningar...

Fattar inte varför folk inte tar hänsyn ibland... =// Både för oss andra och de verkar inte tänka på att de utsätter sin egen hund för stora risker också.  :(

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bergslagsflickan

• -
« Svar #91 skrivet: 19 dec-09 kl 02:49 »

Fattar inte varför folk inte tar hänsyn ibland... =// Både för oss andra och de verkar inte tänka på att de utsätter sin egen hund för stora risker också.  :(

Usch så besvärligt det låter att driva ett hundpensionat bland så mycket liv och rörelse och många egna hundar. Själv brukar jag i regel ha en extra hund inackorderad åt gången under tiden att den söker en egen familj. Men här är det så lugnt. Ingenting hörs annat än fågelsång. Närmsta bilväg är 4 km bort, och det är en liten landsväg med väldigt lite trafik. Jag bor mitt ut i ingenstans, och på en skogsväg rakt ut i skogen som smalnar av efter mitt hus och är en smal grusväg, varav nästa hus ligger ca en halvmil bort, och det är närmre att åka dit från ett annat håll. Så det är väldigt lite trafik utanför huset. En trafikerad dag max två bilar på en hel dag, och jag älskar den tystnaden och lugnet.
"Mina" rådjur ligger och vilar om vintern mitt utanför mitt fönster, och man känner alla grannar. Om det åker en främmande bil utmed vägen är det så illa att folk tom gör sig ärenden ut för att se vem det är och vad bilen har för ärende.
När jag får besök kan vem som helst släppa ut sin hund rakt på min gårdsplan eftersom det inte finns några faror i närheten. Man lever så lugnt och stilla att när de en gång om året avverkar och kör timmerbilar på nätterna blir man helt förskräckt.

Min skogstomt på 2 hektar gränsar direkt till skogen och det finns inte en människa som går i denna skog förutom någon enstaka jägare som kan snitsla i början på hösten. Annars möter man aldrig någon. Det ger mina tre hundar väldigt stor frihet eftersom det varken finns trafik eller mötande hundar eller människor man behöver vara aktsam om. De tre hundar som bor utmed 4 km väg har man koll på när de passerar.

Mina vovvar är sällan eller aldrig ensamma, och de har en matte som uppskattar friluftliv och att vandra, så året om går vi i skogen 3-4 timmar varje dag, då jag fotograferar och aktiverar dem. De får inte jaga älg eller rådjur i skogen heller, och har fått vänja sig vid våra lösa rådjur som jag matar om vintern.

Den här lilla platsen är som en idyll, ett paradis, både för hundar, katter och höns. Dock kan mina hundar springa fram mot en ensam fotgängare eftersom de med all rätt vaktar vår tomt, det är också något jag ser som önskvärt då man bor ensligt och vill veta om/när det kommer någon. Ingen av dem BITER dock eller ser hotfulla ut, utan de agerar glada och upphetsat, översvallande. Men de är mycket människokära och två av hundarna har "jobbat" med mig som vård och besökshundar medan vi bodde i en stad, just för sina unika egenskaper. (Men visst kan det innebära att de jagar EN CYKLIST om året, just för att det är roligt. Och eftersom det är så sällan någon kommer förbi här begränsar jag inte deras frihet till att bli kennelhundar bara för ATT det i praktiken skulle kunna ske. Idag kom jag på att jag inte har sett en människa till fots på vägen på 5 veckor. Och då blir man ju rätt avslappnad, även som hund.

Men, en hundrädd person blir ju rädd oavsett, och för att måna om grannsämjan ser man ju helt enkelt till att man inte "missar". Hundarna springer inte omkring själva utan mig, de har sällan det behovet då de utsätts för rätt mycket motion i vardagen och då blir friheten inte lika lockande.

Däremot är man rädd för att jakthundar ska förirra sig in på tomten och komma för nära hönsen, eller att hundarna ska bli störda av vargen som i somras ylade i grupp precis vid tomtgränsen. När man har djur är man alltid orolig. Men oron gäller ju också människor, grannar, och hur de ska uppfatta ens djur. Mina grannar skulle inte uppskatta hundskall eller ett allmänt kaos. Utan jag har en extra hund här åt gången, och tre egna hundar som är 8-11 år, och det är rofyllt så.

Christine

trallallaa

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 19 dec-09 kl 07:01 »
Citera
kan en höna klara natten ute i 20minusgrader
Mina höns får välja om de vill sova inne, eller ute. Inatt var det banne mig upp mot 20 grader och 6 st valde att sova ute  :o ??? . Helt sjukt...och det sa jag till dem  ::) :-[ De kan alltså gå in under natten om de vill...men nej, jag brukar hitta dem sittandes på ute pinnen .
Så jag tror att det borde din höna pöna klara, hoppas verkligen att du hittar henne ;) *Håller tummarna*

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #93 skrivet: 20 dec-09 kl 00:13 »
Mina höns får välja om de vill sova inne, eller ute. Inatt var det banne mig upp mot 20 grader och 6 st valde att sova ute  :o ??? . Helt sjukt...och det sa jag till dem  ::) :-[ De kan alltså gå in under natten om de vill...men nej, jag brukar hitta dem sittandes på ute pinnen .
Så jag tror att det borde din höna pöna klara, hoppas verkligen att du hittar henne ;) *Håller tummarna*

Jag hittade henne kl 24 i natt högt uppe i ett träd , mina vovvar markerade att dom funnit henne som tur var annars hade jag aldrig sett henne.
Hon var nedkyld men klarade sej fint , vi fick klättra upp o hämta ner henne.
Stoppade in henne under värmelampan när hon kom in .
jag hade aldrig kunnat sova annars ,
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #94 skrivet: 20 dec-09 kl 08:07 »
Jag hittade henne kl 24 i natt högt uppe i ett träd , mina vovvar markerade att dom funnit henne som tur var annars hade jag aldrig sett henne.
Hon var nedkyld men klarade sej fint , vi fick klättra upp o hämta ner henne.
Stoppade in henne under värmelampan när hon kom in .
jag hade aldrig kunnat sova annars ,
tur :P
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Neaa

« Svar #95 skrivet: 20 dec-09 kl 10:06 »
"mördaren" tog konstigt nog bara honom........

Låter som du har haft minkbesök tycker jag, jag hade en sådan på gården och han plockade mina en efter en tills jag ställde upp en minkfälla...jag hittade dem huvudlösa!

Daaniel

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 20 dec-09 kl 11:12 »
Min ena maran höna låg död i hönshuset nyss när jag var nere :'( :'( :'( :'(

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #97 skrivet: 20 dec-09 kl 12:30 »
:'( :-\ :-X :'( :-\ :-X :'( :-\ :-X :'( :'( :'(
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #98 skrivet: 20 dec-09 kl 21:06 »

Jag beklagar sorgen. Jag vet hur tråkigt det är när en speciell höna försvinner sådär. Hoppas du kan komma åt förövaren eller täta hönshuset så ingen kan ta sig in igen.

Daaniel

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 20 dec-09 kl 21:12 »
Jag beklagar sorgen. Jag vet hur tråkigt det är när en speciell höna försvinner sådär. Hoppas du kan komma åt förövaren eller täta hönshuset så ingen kan ta sig in igen.
Var nog ingen som tagit sig in för hon låg död under sittpinnen,mamma hade varit nere i hönshuset 1 timme innan mig och då var alla pigga. men när jag kom ner låg hon där , död. alla hennes syskon och tuppen var jätte rädda och hade tryckt upp sig i ett hörn...

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, Henkeman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser