Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234291 gånger)

Flemming

• Skåne
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1300 skrivet: 02 sep-12 kl 23:13 »
Nu precis hörde jag lite tilltufsade ljud från hästarnas sadelkammare. Och där var han. Med repig kam och lite blodstänk men vid liv.
Han hade förmodligen gömt sig under ett skåp som vi har där för att ha smågrejor i.

Skönt. Det hade varit så hemskt om han bara försvunnit.

Bra att det ordnade sig,annars hade jag kommit över och hjälpt till med letandet...
Tuppen jag fotograferade är det någon av slagskämparna,jag har så dåligt minne för namn ?
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #1301 skrivet: 03 sep-12 kl 16:28 »
Bra att det ordnade sig,annars hade jag kommit över och hjälpt till med letandet...
Tuppen jag fotograferade är det någon av slagskämparna,jag har så dåligt minne för namn ?
Jo det tror jag det var....
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #1302 skrivet: 04 sep-12 kl 11:13 »
Trodde att en av mina tre jyckar hade vant sig vid att INTE röra hönsen när de går lösa ute ...
Men icke. Ett rovdjur är alltid ett rovdjur. Hon tog min enda maranunhöna  :'(

Mitt fel, som inte såg till att skydda hönsen! Arrrghhh!! Blir så irriterad på mig själv!

//ARCTICA

Wildvittra

• -
« Svar #1303 skrivet: 04 sep-12 kl 12:32 »
Ormvråken har tagit två av våra bästa värphönor  :'( Vid första angreppet skadade han vår stiliga brahmatupp också som troligtvis försökte skydda sin höna, så nu har tuppen ett stort fult sår och måste rehabiliteras. Där emellan dog en dv.kochin av stopp i krävan, hittade henne död i hönshuset. Allt detta på bara en vecka  :(  ibland är det tufft att ha höns. Nu får våra tidigare lösgående höns gå runt i hönsgården och ha tråkigt på dagarna, de som är vana att ha 2500 kvadrats naturtomt att roa sig på, törs inte ha dem ute pga ormvråken. :(
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Jennyt

• Västergötland
« Svar #1304 skrivet: 04 sep-12 kl 16:51 »
Det är duvhöken som tar höns. Ormvråken äter grodor, ormar och möss.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1305 skrivet: 04 sep-12 kl 17:12 »

Det har jag också alltid hävdat eftersom jag från flera fågelkunniga håll fått veta att ormvråkar inte har tillräckligt kraftiga klor och ben för att ge sig på höns.

Men folk hävdar likväl att det är ormvråkar som tar deras höns.

Här flyger ett ormvråkspar över gården mest hela tiden, de skriker så där ormvråkigt, och spanar. Hönsen bryr sig inte.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1306 skrivet: 04 sep-12 kl 19:58 »
Men folk hävdar likväl att det är ormvråkar som tar deras höns.
Här flyger ett ormvråkspar över gården mest hela tiden, de skriker så där ormvråkigt, och spanar. Hönsen bryr sig inte.

Har säkert hänt någon gång om vråken är tillräckligt desperat men i de flesta fall tror jag nog snarare att de blandar ihop ormvråk med unga duvhökar, de är ju bruna de med och en hök är större än vad man tror ... Det upptäckte jag när jag mötte en vuxen hona som löft ca 3 meter ifrån mig. REJÄLT vingspann. Inget man tänkt på när man ser de på håll.

Har heller aldrig varit med om att en vråk tagit något för mig. Ibland har det hänt att en vråk kan sitta på en stolpe i en hage och det gått höns ca 10 meter ifrån den och varken hönsen eller vråken bryr sig liksom vråkarna aldrig sett ut o visa något intresse när de seglat omkring o pipit heller. Däremot har en hök nästan haft kål på en höna för mig och pojkvännen har råkat ut för en ung hök som tagit höns för honom ... Första gången dödade den 2st och jagade en tredje som satt utan stjärt gömd bland nässlorna, så där sprack ju det där om "de tar bara en per gång" ...  :-\ Om den blivit instängd i en hönsgård bland hönsen hade man ju förstått men dessa höns var ju frigående. En annan gång räddade kråkorna livet på en dvärghöna som höken höll på o "bollade med" i luften.  :-X

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Flemming

• Skåne
« Svar #1307 skrivet: 04 sep-12 kl 20:15 »
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Pullarius

• Uppland
« Svar #1308 skrivet: 04 sep-12 kl 21:27 »
Ang. Ormvråk.
Jag förlorade en tupp och en höna till ormvråk förra sommaren. Kom båda gånger väldigt nära och såg undersidan av vingarna när fågeln lyfte. Skillnaden är enorm på form och teckning på vingarnas undersida. Går inte att misstaga sig på duvhök när man ser på nära håll.
Min granne fick sedan besök i sin hönsgård både av ormvråken och en duvhök. ( Dock inte samtidigt.)Såg dom på väldigt nära håll innan de släptes ut.
Det är säkert väldigt sällsynt med ormvråksanfall på höns men det verkar som om dom kan lära sig. Min ormvråk cirklade på vanligt sätt hela sommaren innan den hade bestämt sig för att anfalla.
Hoppas att vi alla slipper sådant besök.
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Wildvittra

• -
« Svar #1309 skrivet: 05 sep-12 kl 09:17 »

Jag är relativt säker på att det var ormvråk, sista gången kom vi nämligen på den. Den har även suttit på taket till hönshuset tidigare och det är ormvråk vi har i skogen som vi både ser och hör ofta. Ormvråk och ung duvhök är ju inte så himla lika, ormvråken är mycket brunare enligt bilderna jag hittar. Vi har även haft duvhök på besök som har attackerat en höna (utan att lyckas döda den) och den såg helt annorlunda ut.
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1310 skrivet: 05 sep-12 kl 10:10 »
Blir så less på att alltid det man är mest rädd om ska råka ut för något (vilket jag tror många andra känner igen också). =( Jag har klarat mig hela tiden från coccidios detta år men nu kom skiten. Och självklart strök min isabell viltfärgade araucana jag fått fram med.  :'( Han hade ju blivit såpass gammal med så man tänkte att risken för att han skulle åka på skiten var väldigt liten. Men antar att hans immunförsvar drogs ned efter han åkte på spö av en vuxen höna, tog undan honom med mindre kompisar för att han skulle få repa sig men istället för att repa sig la jag märke till att han började tappa vikt och upptäcker sedan att han bajsar ju löst med blod! Hittat esbetre jag hade kvar men för sent... Känns inte som det gått så bra på araucanafronten för mig i år. Man kläcker o kläcker men det är väldigt lite som man blir nöjd med och det råkar såklart ut för någon olycka och nu detta ... Medan allt man inte planerar o spara klarar sig. ::) Ja, det är väll bra men om något var tvunget att dö så hellre någon sådan individ än det man kämpat för såpass o är mest rädd om.  :-X
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #1311 skrivet: 05 sep-12 kl 10:17 »
Tog bara bilder på denna tupp.
http://www.alternativ.nu/MGalleryItem.php?id=6409

Näpp Gandhi ( dvs han på bilden) var inte inblandad.... han håller sig fn undan för bråk...
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

ängesgården

• Dalarna
« Svar #1312 skrivet: 06 sep-12 kl 12:33 »
nu har den förbannade höken varit här, jag hatar den  >:D
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

Smajsan

• -
« Svar #1313 skrivet: 06 sep-12 kl 12:36 »
nu har den förbannade höken varit här, jag hatar den  >:D

Oj vad hände? Hökar är vackra men oj vad jag inte gillar dom :-\
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #1314 skrivet: 06 sep-12 kl 12:55 »
Ni får passa era höns så gör vi,
annars vore de hökmat.
Hedemorahöns

ängesgården

• Dalarna
« Svar #1315 skrivet: 06 sep-12 kl 15:32 »
men jag vet då en som ska passa sig för mig  >:( det finns möss och annat den kan knapra på
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #1316 skrivet: 06 sep-12 kl 21:28 »
Ni får passa era höns så gör vi,
annars vore de hökmat.
Kan vi inte försöka hålla denna tråd utan förebråelser och bara låta de som är ledsna vara det? Att passa hönsen mot hök innebär att stänga in dem (har själv haft hökatack 5 meter ifrån där jag stod) och jag har ändå mina hönor ute eftersom de är så lyckliga när de är ute. Sen har jag en höksäker hönsgård att stänga in dem då det behövs.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Hänsyn..
« Svar #1317 skrivet: 07 sep-12 kl 06:10 »
Likaså kan vi väl låta bli att hetsa mot rovdjur i tråden, (dom vill bara ha något att äta för att överleva!)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ängesgården

• Dalarna
« Svar #1318 skrivet: 07 sep-12 kl 07:19 »
att jag hatar höken efter att han tagit en av mina gullhönor :'( det har jag nog rätt att tycka ??? Och ska den överleva så finns det ju annat i naturen att leva av, men den är inte bara stygg , den är oxå lat, tar det som finns lättast tillgängligt

Lycka

• Ångermanland
« Svar #1319 skrivet: 07 sep-12 kl 07:27 »
Jodå det är alldeles sant .
Man väljer själv, hur man har sina höns.
Mina är ute under tillsyn vi bor nästan i skogen.
Skulle inte ha en höna kvar om vi inte passade
Jag vill så gärna behålla dem.
« Senast ändrad: 07 sep-12 kl 08:40 av Lycka »
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser