Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234429 gånger)

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1260 skrivet: 16 jul-12 kl 21:51 »
Nej nu blir jag ledsen, min stora fina tama marantupp är också försvunnen :'( Hönsen försvinner en efter en, söta vetefärgade Aracuanaflickan, marankycklingarna, stridshönsblandisarna, blommehönsen och nästan alla tupparna m.m. Vet inte ens om det är en räv eller vad. De försvinner ljudlöst utan ett enda spår. Borde man inte hitta fjädrar någonstans? Jag är hemma om dagarna men märker ingenting. Jättetråkigt är det :-\
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Idalun

• Småland
« Svar #1261 skrivet: 22 jul-12 kl 20:14 »
Kom hem för att hitta min favorittupp sönderslagen och nere för räkning... :'(
Han är nu omplåstrad, vilar, äter och dricker.
Uppstickaren fick veta att om man inte kan hålla sams med Tuppe så finns det bara ett alternativ.
Jag väljer aldrig bort världens snällaste tupp!  :-*

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #1262 skrivet: 31 jul-12 kl 23:21 »
Titta vad vi hittade i vår kycklingbur!  8) Behöver vi säga att kycklingarna var döda? Behöver vi säga att illern också är ett minne blott?  >:D
Självklart var den tvungen att ha ihjäl pojkvännens två O-shamo han lyckats få fram ur 10 postägg... De hann bli 3 v. gamla.  :-\

www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #1263 skrivet: 04 aug-12 kl 17:11 »
Jag tycker den ser rätt tam ut?  Någon som egentligen borde ha tagit ansvar för den?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

lena70

• Gäst
« Svar #1264 skrivet: 04 aug-12 kl 18:17 »
Nej nu blir jag ledsen, min stora fina tama marantupp är också försvunnen :'( Hönsen försvinner en efter en, söta vetefärgade Aracuanaflickan, marankycklingarna, stridshönsblandisarna, blommehönsen och nästan alla tupparna m.m. Vet inte ens om det är en räv eller vad. De försvinner ljudlöst utan ett enda spår. Borde man inte hitta fjädrar någonstans? Jag är hemma om dagarna men märker ingenting. Jättetråkigt är det :-\
En räv??.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #1265 skrivet: 04 aug-12 kl 22:54 »
En räv??.

Ja nu är det konstaterat att det är en räv. Grannen såg den en tidig morgon. För två veckor sedan tog den min finaste Cröllwitzerkalkon bara tio minuter efter jag varit och tittat till djuren. Precis bakom ryggen på mig mitt på dagen. Fast vi hörde ett himla oväsen och sprang dit så fort vi kunde var kalkonen helt borta. En halvtimme senare kom grannen och skulle slå vårt gräs och han hittade kalkonen halväten fortfarande varm långt ute i stycket. Helt otroligt vad snabba och starka rävar är.

Nu har den inte synts till sedan vi slog gräset och inga fler djur har försvunnit. Kanske vågar den sig inte fram nu när den inte kan gömma sig längre i det höga gräset. Grannen har fått tillstånd att skjuta den om den kommer igen >:D
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #1266 skrivet: 04 aug-12 kl 23:05 »
Typiskt mårddjur att vara väldigt stilla när de hålls, kunde själv trott den var hanterad. Men när man försökte byta grepp/lättade greppet, då jäfflar! Den vred sig som en orm & visade upp hela garnityret bestående av sylar i långa rader... Fråga Linkoso hur en mink de fångade hos sina höns reagerade, satt lugnt & tittade på dem, de trodde gott den kunde vara tam.

"Rör jag mig inte, så syns jag inte. Syns jag inte, så finns jag inte."
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1267 skrivet: 05 aug-12 kl 12:38 »
Fråga Linkoso hur en mink de fångade hos sina höns reagerade, satt lugnt & tittade på dem, de trodde gott den kunde vara tam.

Japp, den satt där och mumsade på sina byten i buren utan att bry sig. Morfar som avlivade den kunde stå alldelles bredvid buren med minken i utan att den verkade bry sig om honom, hade kunnat flytt hur enkelt som helst och kutat därifrån om den velat. Andra minken som fångades i en fälla kom nyfiket fram och tröck nosen typ mot vapnet o skulle lukta.  :-X "Vad är det här för något?" ...
« Senast ändrad: 05 aug-12 kl 12:43 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

JQHANNES

• Gotland
« Svar #1268 skrivet: 11 aug-12 kl 23:31 »
En dvärgkochinhöna låg stendöd när jag till hönshuset häromdagen :(
Den måste trillat ner från pinnen och ner på golvet... ajajaj :/

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #1269 skrivet: 11 aug-12 kl 23:46 »
Höns har vingar, och trillar därför inte ner från pinnar o slår ihjäl sig på ströbädden.
Hon dog sannolikt av något helt annat.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #1270 skrivet: 12 aug-12 kl 01:12 »
Hade beställt efter ägg.De var gamla och läkte ut sur äcklig illaluktande vätska genom porerna redan efter 1 dygn i kläckaren  :'(
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

JQHANNES

• Gotland
« Svar #1271 skrivet: 12 aug-12 kl 10:11 »
Höns har vingar, och trillar därför inte ner från pinnar o slår ihjäl sig på ströbädden.
Hon dog sannolikt av något helt annat.
Ja, det kanske var dåligt formulerat. Jag förstår att höns inte kan trilla ner från pinnen och dö. Det jag menade var att hönan dött i sömnen och trillat ner på golvet.  :P

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #1272 skrivet: 12 aug-12 kl 10:27 »
Hade beställt efter ägg.De var gamla och läkte ut sur äcklig illaluktande vätska genom porerna redan efter 1 dygn i kläckaren  :'(

Vad trist... varför skickar man sånt till sina kunder?
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Lisen

« Svar #1273 skrivet: 12 aug-12 kl 11:02 »
Typiskt mårddjur att vara väldigt stilla när de hålls, kunde själv trott den var hanterad. Men när man försökte byta grepp/lättade greppet, då jäfflar! Den vred sig som en orm & visade upp hela garnityret bestående av sylar i långa rader... Fråga Linkoso hur en mink de fångade hos sina höns reagerade, satt lugnt & tittade på dem, de trodde gott den kunde vara tam.

Mina 4 TAMA illrar skulle bete sig precis så om en okänd plockade upp dem så var inte så säker på att illern inte var någons husdjur.

Smajsan

• -
« Svar #1274 skrivet: 12 aug-12 kl 11:54 »
Jag köpte 2 stycken små kycklingar som var 1 vecka gamla, när de var 4 veckor gamla blev den ena sjuk....min lilla Badanka,jag kallade honom det för han badade hela tiden,i gräset,i sand,i havregryn,i skuggan och i sol,ja överallt. Han fick eksem? han kliade bort alla fjädrar(dun) runt ögonen och på bröstet och han var riktigt risig  :( Jag tvättade och smorde och droppade i över 1 vecka,han sov på min mage på eftermiddagarna. Jag tyckte han var lite bättre en dag, men igår var han så svullen runt sina små ögon och jag tror han hade feber...........Jag gick med honom till skogen,han kvittrade lite till mig precis som han gjorde när vi sov,jag sa till honom att allt skulle bli bra nu,fan att man ska behöva göra sånt här... :'( :'( :'(
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1275 skrivet: 12 aug-12 kl 20:03 »
Jag köpte 2 stycken små kycklingar som var 1 vecka gamla, när de var 4 veckor gamla blev den ena sjuk....min lilla Badanka,jag kallade honom det för han badade hela tiden,i gräset,i sand,i havregryn,i skuggan och i sol,ja överallt. Han fick eksem? han kliade bort alla fjädrar(dun) runt ögonen och på bröstet och han var riktigt risig  :( Jag tvättade och smorde och droppade i över 1 vecka,han sov på min mage på eftermiddagarna. Jag tyckte han var lite bättre en dag, men igår var han så svullen runt sina små ögon och jag tror han hade feber...........Jag gick med honom till skogen,han kvittrade lite till mig precis som han gjorde när vi sov,jag sa till honom att allt skulle bli bra nu,fan att man ska behöva göra sånt här... :'( :'( :'(

Åh... det är så sorgligt när sånt händer! Kram!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #1276 skrivet: 15 aug-12 kl 23:31 »
Mina 4 TAMA illrar skulle bete sig precis så om en okänd plockade upp dem så var inte så säker på att illern inte var någons husdjur.

Vi bor mitt ute i ingenmansland, inga av "grannarna" (milsradier snackar vi om nu) har iller som husdjur, & vi har sett iller under årens lopp lite varstanns i trakterna, samt spår på vintern. Grannen som fångat iller & mink i decennier bekräftar: "dä beter sekk som dä vorö tama, tillomä gla'a över å se en, men man lär sekk aldri att dä luktar så illavöert hämskt varenna gång!"

Jag gissar på att illern borde gå under liknande tillsynslag som hund & katt, att den skall hållas under såpass tillsyn att den inte kan störa eller skada vilt(eller tamdjur). Skulle detta ha varit en tamiller så är ägaren mycket välkommen att höra av sig, då dess iller har tagit sig in i en bur med kycklingar flera mil bort & blir ersättningsskyldig. Dessutom har den nog tagit en del vilt på vägen. Fast hade det varit en tamiller har vi ju gjort en välgärning eftersom den sannolikt inte hade överlevt vintern & gått en utdragen svältdöd till mötes. Så njae, den hörde nog till gänget vi sett i skogarna. Annars har ju en ev. ägare förhoppningsvis lärt sig något, är inte de ganska dyra & småsvåra att få tag på dessutom? Blev lite väl mkt O.T. med det här inlägget, därför sätter jag punkt. Precis här. Punkt.  ;)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #1277 skrivet: 15 aug-12 kl 23:59 »
... coh jag trycker på "gilla"
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #1278 skrivet: 16 aug-12 kl 01:15 »
Två döda kycklingar i dag igen ... :'(
Är det nån annan som har ovanligt hög dödlighet i år??
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #1279 skrivet: 16 aug-12 kl 01:40 »
Ville bara tillägga att det där var en tam-iller o ett ovanligt vackert exemplar oxå  :'(

Fångar ni en så snälla ring myndigheterna o lämna in den .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser