Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 235161 gånger)

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1240 skrivet: 14 jun-12 kl 08:31 »
- en av mina värsta mardrömmar med :o
Stackars er änga!   :'(
>tröstkram<
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #1241 skrivet: 14 jun-12 kl 20:08 »
Nu har kråkjävlarna gått över gränsen med råge!! De lärde sig stjäla ägg från dvärggruppen när de nyanlända (lätt korkade) Welsumerdamerna inte gick in för att värpa, sen tog asen alla fem 2-3dagars pycklingar från en av våra dvärgkochinhönor. Sen lärde de sig att gåsägg är gott och nu idag tod de en 7-8 veckors Sussex (i storlek med kråkan själv) och var på jakt efter fler!!! När vi var runt och samlade ihop alla förskrämda överlevare passade fanskapen på att ta två Welsumerkycklingar som låg med sina adoptivmammor i en bur som är kråksäker om inte morsan låg med småttingarna mot nätet.. NU ÄR DET KRIG!!!!!  >:D
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #1242 skrivet: 15 jun-12 kl 16:33 »
Men fy vilka marodörer :o Inte visste jag att kråkor är så rovgiriga. Skator vet jag kan ta ägg och kycklingar. Här håller sig kråkfåglarna lugna än så länge , tack och lov.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Nina W

• Värmland
« Svar #1243 skrivet: 15 jun-12 kl 17:27 »
Nu har kråkjävlarna gått över gränsen med råge!! De lärde sig stjäla ägg från dvärggruppen när de nyanlända (lätt korkade) Welsumerdamerna inte gick in för att värpa, sen tog asen alla fem 2-3dagars pycklingar från en av våra dvärgkochinhönor. Sen lärde de sig att gåsägg är gott och nu idag tod de en 7-8 veckors Sussex (i storlek med kråkan själv) och var på jakt efter fler!!! När vi var runt och samlade ihop alla förskrämda överlevare passade fanskapen på att ta två Welsumerkycklingar som låg med sina adoptivmammor i en bur som är kråksäker om inte morsan låg med småttingarna mot nätet.. NU ÄR DET KRIG!!!!!  >:D

Svar: Enda sättet är att ta död på kråkorna! Jag minns att jag sett olika fällor här på alternativ där man kan fånga kråkfåglar levande. Sedan kan en skytt skjuta dom. Skjuter man en direkt på vanligt sätt, så är risken att resten blir extra försiktiga och nervösa och svåra att få tag i.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #1244 skrivet: 18 jun-12 kl 13:51 »
Det är skönt att man nu har nytta av sin jägarexamen.  o:)
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Dajen

• Uppland
« Svar #1245 skrivet: 20 jun-12 kl 09:25 »
För två veckor sedan tog jag räven på bar gärning utanförhönshuset - mitt på blanka dagen.

Fyra hönor var borta, tolv låg utspridda döda i trädgården. En skottkärra full. En höna överlevde, henne fick jag nacka i lördags då hon fortfarande inte kunde gå ordentligt.

Idag när jag tittade till de sorgliga resterna av min dvärggrupp, nu fem istället för tolv, fattas en liten söt ungtupp. Inte SÅ liten, snart fem månader gammal, så han har liksom inte slunkit ut genom nätet. Sommarburen består av en stor låda, typ hundkoja, med tungt lock, hopbyggd med en utebur klädd med ganska finmaskigt nät. Inte en fjäder, inte ett spår av strid. Jag hade glömt stänga luckan ut till buren, men han borde knappast gå någonstans på natten?! Och något rovdjur kommit in borde det finnas fjädrar och fler djur borde vara skadade/dödade. Ett mysterium. Förutom räven har vi väl nu tjuvar eller spöken också.

näshulta

• Uppland
« Svar #1246 skrivet: 28 jun-12 kl 10:57 »
Var i hönshuset med min lilla dotter på 20 månader.
Plockar lite ägg.
En av mina svarta värphybrider ( vet inte riktigt vad det är för ras.. ) sitter inne och pickar på något gott hon hittat i spånet.

Plötsligt ställer hon sig helt still och det ser ut som hon försöker kräkas upp något.. Vinglar till, skakar på sig, vinglar omkull och tvärdör.
( jag inser att hon satt något ihalsen och för att inte skrämma min dotter går jag ut med henne, det flaxade rätt mycket efter hon ramlat omkull )

Bara sådär, ena stunden glatt pickande, nästa död.
Fort gick det, jättejättefort. *rys*

saknar min Judit. hade två st likadana och döpt dom efter Judit och Judith ( com hem reklamen )

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1247 skrivet: 28 jun-12 kl 11:37 »
Så tråkigt! :( Och sådan otur! Har också råkat ut för att de kvävt sig själva. Maximala oturen var väll när en höna kvävde sig själv med ETT korn. De stod och åt, precis som du beskriver. Plötsligt börjar en höna hosta, jag plockar upp henne och plötsligt så bara slaknar huvudet på henne och börjar dödsrycka och flaxa ... Stendöd. Öppnade upp henne och kollade luftstrupen och där, långt nere hittade jag ett litet korn som lagt sig som en liten plugg. :(
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

näshulta

• Uppland
« Svar #1248 skrivet: 28 jun-12 kl 13:33 »
Ja man vet ju inte riktigt hur man gör hemlich-manövern på en höna.... ( resv. för stavfel )

Och fort går det, så in i hel...

ETT korn, det var verkligen otur...

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #1249 skrivet: 05 jul-12 kl 14:24 »
Min 13v vackra Sussex tupp har troligen Marek Han kan fortfarande gå men vilar mycket  :-\ Har behandlat i dag så vi får av vakta till i morgon om de nu kan vara annat Han lider ju inte ännu min keliga,glada goa lilla stora tupp  :'(
 // Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #1250 skrivet: 05 jul-12 kl 18:02 »
Min 13v vackra Sussex tupp har troligen Marek Han kan fortfarande gå men vilar mycket  :-\ Har behandlat i dag så vi får av vakta till i morgon om de nu kan vara annat Han lider ju inte ännu min keliga,glada goa lilla stora tupp  :'(
 // Cokett

tråkigt  :(
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Jennim

• Västmanland
« Svar #1251 skrivet: 05 jul-12 kl 22:06 »
Skat jä**** har på nåt sätt kommit åt mina kycklingar. Alla dvärgsilkes klarade men appenzeller hade inte så bra tur  :'(
Bor på liten gård med make, hundar, katter, kaniner, vaktlar och olika rashöns. Liten uppfödning av new zealand red kaniner. http://www.gillberga.n.nu/

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #1252 skrivet: 07 jul-12 kl 10:21 »

Sååå tråkigt med skatorna.... :'( 
Så arg och lessen man blir på dom!
Här är dom så fräcka att dom går in i hönshuset genom luckan mitt på dan! Mina kycklingar lever också farligt.  Vad gör man...
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #1253 skrivet: 07 jul-12 kl 16:09 »
   Letar rätt på skatbot och river de.. Själv tål jag inte ens ljudet av dom .(men vackra på bild  ;) ). Hit flyttar inte skator och kråkor ostraffat
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #1254 skrivet: 07 jul-12 kl 16:52 »
Sååå tråkigt med skatorna.... :'( 
Så arg och lessen man blir på dom!
Här är dom så fräcka att dom går in i hönshuset genom luckan mitt på dan! Mina kycklingar lever också farligt.  Vad gör man...

sätt upp snöre så du kan stänga luckan när du ser en komma in, sedan nackar du den och hänger upp som varnande exempel och håller tummarna att dom andra fattar poängen.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

suzmagnusson

• Södermanland
« Svar #1255 skrivet: 07 jul-12 kl 18:00 »
För drygt en månad sedan välkomnade vi två fantastiskt fina silkeshöns till oss. De har varje dag varit med oss i trädgården, kacklat i sin utegård och sovit i sitt hönshus. Jag hade längtat så länge efter dem och var så obeskrivligt lycklig varje dag som jag fick se dem och vara nära dem.

Imorse låg de båda, en bit från varandra inne i hönshuset. Utan huvuden. Orörliga. Redan stela. Fjädrar blandade med spån. Vattnet utvält och skräck fortfarande i luften. Under natten har ett litet listigt djur lyckats ta sig in.

Igensvullna ögon. Doftande jasmin på graven. Så ledsen idag. Hjärtat fyllt av sorg. Saknar er så mycket Charles och Diana.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #1256 skrivet: 08 jul-12 kl 01:48 »
fan, fan. var så himla glad för det ser ut att bli ett bra kläck så upptäckte vi att ett fönster i källaren är öppet och ena katten har lyft ur några kycklingar ur lådan och 2 kycklingar saknas. kattrackarn jagades ut och jag samlade ihop kycklingarna och lugnade ner dom som var kvar (17 st kläckaren hade han inte rört vilket var tur för där är en hel del kvar)
2 kycklingar är väll ingen stor förlust eg men man blir ju så himla arg och tycker det är så synd för det var så onödigt, varför stängde vi inte fönstret =(
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Caj

• Finland
    • Om höns och människor
« Svar #1257 skrivet: 15 jul-12 kl 09:10 »
Vår mycket sällskapliga och speciella gammeltupp har lämnat oss i natt.
http://honsochmanniskor.blogspot.fi/2012/07/karleken-till-en-tupp.html

Han har en särskilt rörande historia som ni kan läsa på min frus blogg:
http://engulapelsin.blogspot.fi/2012/07/nekrolog-till-en-alskad-tupp.html

astrojensen

• Danmark
« Svar #1258 skrivet: 15 jul-12 kl 10:00 »
;_;

Thomas, Bornholm

ElinorE

• Västergötland
« Svar #1259 skrivet: 16 jul-12 kl 11:31 »
Har haft påhälsning i tuppgården inatt.

En död.

Givetvis var det min favorittupp som föll rovdjuret i smaken.  :'(

Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser