Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234626 gånger)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1220 skrivet: 31 maj-12 kl 10:12 »
Idag, första rovdjursatacken! >:( Skatorna larmade, hönsen kacklade och Ettan flög upp i fönstret. Jag tittade ut, räven högg tag i Blomman så fjädrarna rök. Jag vrålade Zasy! och svängde upp dörren, Ta RÄVEN! Hynna drog som ett streck och räven tappade blomman. Räv först och hund efter till skogs. Men Zassy hinner inte tillbaka förrän räven kommer farande bakom garaget, passerar mig 2 gånger med bara 3 meters håll. Hynna kommer farande och räven drar mot skogen i östlig riktning. Får tag i en förrymd kycklingmoder i lättare viktsklass och drar vidare. Roddan är också försvunnen men hon kan ju ligga & trycka nånstans.
Nu MÅSTE jag nog skaffa ny hund när Matte & Zassy flyttar, allt ansvar kan man inte lägga på vakt-skatorna. Någon som har billigt och bra vakthundsämne till salu?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #1221 skrivet: 31 maj-12 kl 14:11 »
Tänker fortfarande med sorg på hur tragiskt senaste ruvningen gick när hönan hackade ihjäl alla sina nykläckta. Den hönan är inte mer, men nu har jag två andra hönor som ruvar och oroar mig för att det ska upprepas. Det var HEMSKT att finna små färdiga kycklingar utanför redet,  mördade innan de ens torkat. :'(
Dessa som ruvar nu är inte släkt med den mordiska, hoppas att det där beteendet inte smittar iaf.. Nån som har erfarenhet av det här? Är det vanligt?
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Jennyt

• Västergötland
« Svar #1222 skrivet: 31 maj-12 kl 17:00 »
Det har nog hänt här ett par-tre gånger under mina år. Alla gångerna har det varit förstagångsmammor och nuförtiden är jag alltid mer med när det är förstagångare som ruvar, än odet är en van gammal duktig mamma :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #1223 skrivet: 31 maj-12 kl 17:10 »
Jodå, här har vi en mördarhöna, en vorwerk. En bra värphöna som vill ruva. Men det får hon inte!
Tyvärr var det inte henne räven fick tag på. Det var hennes dotter som värpt ännu bättre och var en bättre mor.

tillyvonn

• Hälsingland
« Svar #1224 skrivet: 31 maj-12 kl 20:35 »
Jennyt : vad gör du om du märker att det går galet vid kläcket?
Lita på det oväntade!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #1225 skrivet: 31 maj-12 kl 21:12 »
Jag har lite is i magen och ser hur det avlöper. Om hon fortsätter och ge sig på fler kycklingar, så tar kycklingarna under värmelampa istället. Låter hönan ruva en gång till, men om det inte funkar då heller, så får hon flyga till höns-himl.... helvetet >:D

Just nu har jag två yra systrar som har samruvat och kläcker fram en herrans massa kycklingar. Båda två blir superstressade av kycklingarnas pipanden och vet inte riktigt vad de ska ta sig till. Jag kan inte se att de hackar efter de små, men de är inte alls bra på vad de ska göra utan springer runt och kluckar hej vilt. Det har allt strukit med ett par småttingar, men jag vet att hönorna övar sig och att de båda kommer bli bättre på sin uppgift med övning. Moderskapet faller sig inte helt naturligt för alla, så är det bara o:)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

tillyvonn

• Hälsingland
« Svar #1226 skrivet: 01 jun-12 kl 09:08 »
Tack Jenny  ;D en superbra beskrivning av förstagångsmödrarna, vimsiga jo.  :o men dom hackar i allmänhet inte ihjäl barna iaf, skönt att höra.
Jag har också två systeryster som ruvar nu, den första fick bara tre ägg som hon får träna på. Den andra har dock fått en massa ägg av de andra- det är minst 10 ägg under henne nu. Jag ska ta bort några senkomna.
Lita på det oväntade!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #1227 skrivet: 01 jun-12 kl 09:57 »
 ;D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1228 skrivet: 01 jun-12 kl 16:05 »
Inte ledsen, mer arg irriterad. Som jag alltid blir när vi har kycklingar. Man ställer dit omsorgsfullt utvald finhackad mat åt dem så kommer klumpemamma med sina fötter, krafs krafs och så ligger allt nergrävt i spån och skit. Stackars kycklingarna. :(

Är det verkligen bara jag som har det problemet? Och jag VET att det är hennes instinkt och hon vill visa hur man gör när man sprätter men hon förstör ju maten för dem. Inte en chans att de hittar de små små bitarna kokt broccoli och hackat ägg djupt nere i spånet. Och vattnet får man ju byta varje timme för att de ska få dricka nåt.

Annars är hon en toppenmamma så jag ska väl vara nöjd. Förstagångsmamma till sju. Hon är blandning lohmann blomme och vit leghorn. Mig veterligen...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #1229 skrivet: 01 jun-12 kl 19:14 »
Jag brukar skippa spånet första tiden. Golvet är i formplyfa, jag skrapar det rent med stor färgskrapa istället.

Sprätta hinner de lära sig, 3:e dan brukar de gå ut med de andra.

tillyvonn

• Hälsingland
« Svar #1230 skrivet: 01 jun-12 kl 19:20 »
- å jag ställer in en uppånervänd trådkorg ovanpå kycklingmaten i så hönan inte kommer åt kycklingarnas matplats. Kycklingar kan äta alldeles av sig själva!
Lita på det oväntade!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1231 skrivet: 01 jun-12 kl 21:53 »
- å jag ställer in en uppånervänd trådkorg ovanpå kycklingmaten i så hönan inte kommer åt kycklingarnas matplats. Kycklingar kan äta alldeles av sig själva!

Jo, jag plockade ut en korg ur frysen (alldeles ny så maken blev lite fundersam) och välte över maten. Men det känns lite synd egentligen... I början var hon så försiktig, plockade upp små bitar och matade sina kycklingar näbb mot näbb, så fint att se, men nu ska de visst sprätta... jo de är jätteduktiga på att göra det, så små de är...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Pullarius

• Uppland
« Svar #1232 skrivet: 01 jun-12 kl 22:48 »
Och jag tog en ölback och förstorade hålet där man bär så att det nästan gick ner till botten. Lade tidningspapper i.  Sedan i med finfördelad mat (mixerstav) och vatten. Avslutade med en skiva ovanpå så ingen av de vuxna kunde hoppa i. Backen ställde jag en bit från väggen så att de små kunde söka skydd där om de blev rädda.
Mats
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1233 skrivet: 12 jun-12 kl 08:36 »
I går kväll fick jag ta bort en av mina finaste (om man nu kan kalla dem för fina  ;) ) Cou-Nu hönor  :'( Hon fick ett litet framfall för ett par dagar sedan som jag lyckades peta in. Hon har varit pigg och framåt hela tiden och jag började tro att det kanske skulle gå vägen  :D Men icke  >:( >:( Igår kväll när jag kom ut för att natta dem så hade hon fått ett större framfall :( :( :( Nödslakt var oundvikligt  :'( :'( :'( Stackars höna pöna  :'( :'( :'(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #1234 skrivet: 12 jun-12 kl 08:46 »
Citera
(om man nu kan kalla dem för fina   )
  ;D ;D ;D ;D ;D  :-[ Ja om man nu kan det.  o:) Bedrövligt att behöva ta bort den var det i alla fall. De har ju sin charm!

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #1235 skrivet: 13 jun-12 kl 10:53 »
Räven har tagit alla våra hönor utom två, vår fina, fina tupp, vår ruvhöna och ALLA ägg hon låg på och som skulle kläckas om bara en dag.  :'( De två sista hönorna är nu instängda i hönshuset och vi vet inte vad vi ska göra. Nu blir det till att bygga och hägna in och inget mer äta middag i trädgården och dela stol med två nyfikna hönstjejer, eller vakna på morgonen och dela frukostmackan med tuppen på trappan. Fy fan. :(

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1236 skrivet: 13 jun-12 kl 20:55 »
Räven har tagit alla våra hönor utom två, vår fina, fina tupp, vår ruvhöna och ALLA ägg hon låg på och som skulle kläckas om bara en dag.  :'( De två sista hönorna är nu instängda i hönshuset och vi vet inte vad vi ska göra. Nu blir det till att bygga och hägna in och inget mer äta middag i trädgården och dela stol med två nyfikna hönstjejer, eller vakna på morgonen och dela frukostmackan med tuppen på trappan. Fy fan. :(

:'( :'( :'( :'( En av mina största skräckar... lider med dig!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #1237 skrivet: 13 jun-12 kl 21:12 »

Jag vet precis vad du menar! Fast här tog räven bara en. Den enda som kläckts fram här hittills, fenomenal värphöna och hann ruva fram en kyckling. Nu får de husera i hönsgården tills vidare. Ingen mat på trappan, inte gräva ner sig vid söderväggen eller krafsa i lövdungen.
Ny tideräkning; Före räven och efter räven........ Du är inte ensam!

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #1238 skrivet: 13 jun-12 kl 21:23 »
Här har räven tagit en skånegås hona och en mysk hona :'(,Räven fick betalt dagen efter när den skulle hämta mer mat >:D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #1239 skrivet: 13 jun-12 kl 23:07 »
Räv här också.  :'( Hönorna och ungdjur/kycklingar har varit i hönsgården när jag jobbat. Jag kom hem kvart i 5 och släppte ut dem i trädgården. Bor i ett samhälle. Gick in och fixade mat och käka och så. När jag kom ut vid halv 7 fann jag en hög fjädrar. Räknar in hönsen.... Saknade 3 unghönor och en tuppkyckling. Hittade två döda, bara nått endaste litet sår. Kropparna var såklart varma. De andra 2 saknas.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 1 användare
Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser