Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 235292 gånger)

Lurpa

• Gästrikland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1200 skrivet: 15 maj-12 kl 13:10 »
Jätte ledsamt idag då min mamma ringde och sa att min kyckling jag köpte av linkoso på hönsträffen i ramstalund hade dött.
Jag som var så förtjust i den. :'(
Bor med min make, mina 3 barn, en powderpuff tik och 2 katter.
Jag samäger även några höns med min mamma (hönan-agda)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1201 skrivet: 15 maj-12 kl 13:34 »
Nej, lille plutt! Vad kan ha hänt (hur gamla var de andra kycklingarna den skulle vara ihop med, tänkte så de inte trampat ned den eller mobbat utanför lampan)?  :'( Hoppas det poppar fram 3 av 3 av äggen ni köpte så det blir några nya små grönvärparnakenfisar.
« Senast ändrad: 15 maj-12 kl 13:57 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lurpa

• Gästrikland
« Svar #1202 skrivet: 15 maj-12 kl 14:18 »
Nej, lille plutt! Vad kan ha hänt (hur gamla var de andra kycklingarna den skulle vara ihop med, tänkte så de inte trampat ned den eller mobbat utanför lampan)?  :'( Hoppas det poppar fram 3 av 3 av äggen ni köpte så det blir några nya små grönvärparnakenfisar.

De andra var snäll med den. En la till å med den lille under vingen (min friserade dv kochin på 5 veckor). Men den gick med 6 veckors brahma å de är ju rätt klumpiga. men tror att den virrat bort sig från värmetaket då de andra inte ligger där alls.

Men det går lite troll hos oss va det gäller nakenhalsat tror jag. Vi har klackt 18 ägg i 2 omgångar (24 tillsammans) och de har bara kläckts 4 st varav 3 dött av dom. iofs var dom cou.nu men de är ju liknande.

vi får hoppas på mer tur med äggen vi köpte av dig.

Bor med min make, mina 3 barn, en powderpuff tik och 2 katter.
Jag samäger även några höns med min mamma (hönan-agda)

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #1203 skrivet: 16 maj-12 kl 17:37 »
Dagen före en stor kläckning så råkade en traktor kapa våran elledning. Vi var ju och jobbade så innan vi hade kommit hem och fixat bombnedslaget hade de kycklingar som inte hade hunnit få hål i ägget DÖTT. SUCK
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1204 skrivet: 16 maj-12 kl 17:38 »
Nej, vad trist. :( Hur många ägg handlade det om?
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #1205 skrivet: 16 maj-12 kl 17:40 »
20 +. Naturligtvis var det också isbarägg som jag hade köpt  :'(
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1206 skrivet: 16 maj-12 kl 17:43 »
:(

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #1207 skrivet: 16 maj-12 kl 20:49 »
Var tvungen att avliva en höna som fått äggledarinflammation. Hemskt att bestämma sådant, speciellt när jag gråter varenda gång. Försökte spruta in koksaltlösning igår för att det skulle bli bättre och lösas upp, men idag så låg hon bara och flämtade. Då fick det vara nog.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #1208 skrivet: 19 maj-12 kl 11:44 »
För en stund sen bet min ena hund ihjäl min favorithöna. :'( Mitt eget fel, jag stängde bara med haspen och tvärslån för jag skulle ju bara hämta vatten.

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #1209 skrivet: 19 maj-12 kl 12:21 »
Kan konstatera första fallet ab Marek.Får se pm det stannar vid den hönan eller om flera insjuknar.Blandade känslor,nu får man ju se hur många som är resistenta,men ändå.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #1210 skrivet: 19 maj-12 kl 13:17 »
Räv attack i natt. Glömde stänga luckan. Å då passade Mickel på.

Såg att luckan var öppen och gubben gick ut o kollade, trodde han skämtade när han kom in.

- Det här var ledsamt, bara två hönor, den som ruvar o en röd som sitter på pinnen. Å hade det inte varit för alla fjädrarna som ligger på backen så hade jag kunnat tro att de gått någonstans. Sa han.

Jag var tvungen o kolla själv. Jo så var det. Bara två hönor. Å sen gick jag runt tomten o följde spåren. Tuppen hade inte gett sig utan strid man kunde följa spåren efter hans fjädrar 3-4 meter innan han blev dödad. Men de flesta hönorna var det bara en rund plätt med fjädrar kvar efter.  :'(

Efter att gladan attakerat i fjol så visste jag att de ibland sitter tysta o chokade o gömmer sig o kommer inte när man kallar så jag gick runt och kallade o pratade med den röda hönan och då hörde en liten kyckling henne och började pipa för fullt.
Han hade gömt sig bland stockarna bredvid där alla fjädrarna låg. Jag tror att det var hans mamma eller styvmamma som lockade för han kom medetsamma och sedan fick de lite bröd och gick in å la sig i den värplådan som de brukade ligga i.

Gubben var riktigt ledsen för han tyckte så mycket om dem.   :'(
Hönsen o tuppen var ju familjemedlemmar sa han så han saknar dem verkligen. Å nu när jag sitter här å skriver så känns det, å tårarna rullar.  :'(

Nu har jag stängt  luckan, alldeles för sent men tänk om räven kommer igen mitt på ljusa dagen bara därför att han fått smak på hönsen och tänker knipa resten.  :-X

Jäkla räv.  >:(

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #1211 skrivet: 19 maj-12 kl 13:38 »
Jag blir tårögd bara av att läsa  :'( Jag sörjer verkligen med dig............. Nu börjar jag gråta också  :'(

getalina

• Halland
« Svar #1212 skrivet: 19 maj-12 kl 13:45 »
Ja å de var så fina.  :'(

Nu måste jag ha tag i en kläckare för det ligger ägg där ute sedan i går och flera nya finns i kylskåpet. Ruvhönan ligger nämligen på ankägg så där blir inte fler Dorkingkycklingar i år.   :-\

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #1213 skrivet: 19 maj-12 kl 13:49 »
jag som trodde att du åtminstone skulle få njuta av några gulliga kycklingar framöver men då får du njuta av ankor istället.... Tur att du har ägg kvar i alla fall. Lycka till med kläckningen  :) Styrkekramar 

getalina

• Halland
« Svar #1214 skrivet: 19 maj-12 kl 13:58 »
jag som trodde att du åtminstone skulle få njuta av några gulliga kycklingar framöver men då får du njuta av ankor istället.... Tur att du har ägg kvar i alla fall. Lycka till med kläckningen  :) Styrkekramar 

Tack  :-*

Nu letar jag kläckare. Här hittade jag en på avbetalning. Å snabb leverans. Dyr men har inte lyckats hinna köpa de som ploppat upp på blocket av privat säljare de går medetsamma. Får grunna på om jag ska ha den.

http://www.zoosajten.se/aggklackningsmaskin-fraktfri-p-2344-c-452.aspx

Fia743

• Blekinge
« Svar #1215 skrivet: 30 maj-12 kl 18:40 »
Idag slog rovfågeln till för första gången  :'(
Hörde ett fasligt skrik och rusade ut. Såg att den lyfte från skogsbrynet utan byte men jag hittar inte min ungtupp som jag själv fött upp :'(
De andra tre ungdomarna hittade jag och bar in i hönsgården, tack och lov att de är så tama. Gammelgruppen trycker under terassen och vägrar gå hem till hönsgården. Har försökt locka dem med godis men de kommer bara precis utanför sen rusar de in igen.

Åh min son ich jag har verkligen gått skallgång efter min lille tupp utan resultat  :'( Hoppas han inte ligger och lider någonstans bara!
Hönstoka har man blivit ja. En liten härlig flock med Sussex, Welsumer och New hampshire sprätter loss här hemma!

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #1216 skrivet: 30 maj-12 kl 19:23 »
Fan, fan, fan! Hittar inte vår fina, fina tupp Daniel. Spårlöst försvunnen verkar det som.  :'(

Hittade senare ett fjäderspår som ledde in i skogen och sen en massa fjädrar men inget kadaver. Det finns både lo och räv här så det är väl någon av dem, men jag har inte förlorat några djur till fyrbenta rovdjur förut. Och mitt på dagen dessutom  :(
« Senast ändrad: 30 maj-12 kl 20:44 av Jenny på Björkkulla »
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Fia743

• Blekinge
« Svar #1217 skrivet: 30 maj-12 kl 19:32 »
Han kom hem nu  ;D ;D ;D
Han kom smygande från skogen rädd, smutsig och tufsig men oskadd  ;D

Idag slog rovfågeln till för första gången  :'(
Hörde ett fasligt skrik och rusade ut. Såg att den lyfte från skogsbrynet utan byte men jag hittar inte min ungtupp som jag själv fött upp :'(
De andra tre ungdomarna hittade jag och bar in i hönsgården, tack och lov att de är så tama. Gammelgruppen trycker under terassen och vägrar gå hem till hönsgården. Har försökt locka dem med godis men de kommer bara precis utanför sen rusar de in igen.

Åh min son ich jag har verkligen gått skallgång efter min lille tupp utan resultat  :'( Hoppas han inte ligger och lider någonstans bara!
Hönstoka har man blivit ja. En liten härlig flock med Sussex, Welsumer och New hampshire sprätter loss här hemma!

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #1218 skrivet: 30 maj-12 kl 20:45 »
Åhh, så skönt för er Fia743!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #1219 skrivet: 31 maj-12 kl 06:00 »
Jaaa!  - ett fall för 'hönsglädjetråden' !  ;D
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 1 användare
junneboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser