Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234448 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1180 skrivet: 24 apr-12 kl 19:13 »
Fin tupp, vad hände med honom?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1181 skrivet: 25 apr-12 kl 11:53 »
Fick ett sms för en stund sedan som gjorde en glaaad! ;D Skriver varför i hönsglädjetråden. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #1182 skrivet: 25 apr-12 kl 12:39 »
Har jättedåliga kläck...På alla tre maskinerna.
Ur äggen vi skickat har många fått full pott och kycklingar har poppat ut som popcorn. Men när vi försöker själva så går det åt skogen.
Aldrig tidigare har det varit såhär. Givetvis vårat eget dumma fel, men det är bittert!
Oavsett köpeägg eller egna ägg.

Värdelöst.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Jennim

• Västmanland
« Svar #1183 skrivet: 26 apr-12 kl 00:28 »
Räven har magen full och jag miste 2 hönor   >:(

Bor på liten gård med make, hundar, katter, kaniner, vaktlar och olika rashöns. Liten uppfödning av new zealand red kaniner. http://www.gillberga.n.nu/

FM

• Skåne
« Svar #1184 skrivet: 26 apr-12 kl 00:33 »
Fick avliva min enda vackra Appenzeller höna Afir idag  :'(  :'( Dock bra jag har ägg i kläckaren!
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #1185 skrivet: 26 apr-12 kl 10:28 »
Av två kycklingar finns bara en kvar. Den var bara puts väck igår. Antagligen har det hänt något ute i terrängen.                 
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

ElinorE

• Västergötland
« Svar #1186 skrivet: 26 apr-12 kl 11:07 »
Fick plocka bort ytterligare två Hedemoraägg idag. Knäckte dom och i den ena kunde man SE att det var en kyckling. Har nu bara tre Hedemoraägg kvar i kläckaren...  :'(

I mina tolv "utfyllnadsägg" från granntanten var det dock full rulle i alla.
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

hajens

• Skåne
« Svar #1187 skrivet: 26 apr-12 kl 11:23 »
Haft rävterror i veckan. Råder rena gravstämning i hönshuset och man mår nästan dåligt när man kommer in där.

(jag var ej hemma) men min fru hörde konstiga ljud när hon skulle sova i tisdags kväll och gick ut. Utanför ytterdörren låg en av tupparna på marken, bakom huset låg den andra illa skada. Båda ankorna var borta och en höna saknades.
Den enda som klarat sig undan var hönan som ligger på ägg i ett undanskymt rede.

Ankhanen kom tillbaka efter en halvtimme, men skadad. Dock nog inte allvarligare än att han klarar sig, han blödde lite, men tvättade honom och han verkar ok. Men oj vad vilsen han verkar vara utan sin hona.

Den ena tuppen klarade sig utan synliga fysiska skador, men vågar inte längre gå ut ur hönshuset, den andra dog tyvärr.

Enda hoppet nu står till att vi lyckas få fram kycklingar ur det som ruvas av den återstående hönan, samt kan köpa en ny ankhona. Och...att det är jag som stänger om fåglarna på kvällarna i fortsättningen. (rätt säker på att human error är orsaken, men det hjälper ingen att gnälla om det) Men jag lider så med djuren som uppenbarligen är skärrade.

Gör ont när man inte lyckas skydda sina djur, och man får så himla dåligt samvete.

« Senast ändrad: 26 apr-12 kl 11:44 av hajens »
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #1188 skrivet: 27 apr-12 kl 07:14 »
Vad jag lider med dej. Hoppas någon mer kommer tillbaka. Det har hänt att det dykt upp hönor två dagar efter räder av div fåglar och rävar här hos mej :-\.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #1189 skrivet: 27 apr-12 kl 22:12 »
Vad sorgligt! Det är så lätt att glömma stänga om dem fast man vet att man måste. Har råkat göra det själv vid flera tillfällen men haft lyckan på min sida och sluppit besök av räven. Peppar, peppar....
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

asta

« Svar #1190 skrivet: 27 apr-12 kl 22:54 »
Räven igen  :( För nån vecka sedan tog den vår största och finaste australorp och vi hittade den gömd bakom en kruka i trädgården. Mitt på dagen och hönsen gick lösa i trädgården och vaktas normalt av vår stora hund, men hon hade följt med oss in för att äta middag och då slog räven till.
I dag saknades våra 2 vithättor, en höna och en tupp. De såg lite dåligt pga hättorna och gick för sig själva. De förirrade sig ofta ner i hagarna så vi fick gå och bära in dem på kvällen för då hade de "gått vilse". Men i kväll fanns inga vithättor någonstans. Hittar inga fjädrar eller tecken på att nån tagit dem, men nu får hönsen inte gå ut mer. De får hålla sig i sin lilla, inbrottsäkra hönsgård.  :( Det som är så mysigt att ha dem lösa på gården. Men vi har varit ute hela dagen i dag också så det måste vara en fräck och orädd räv.

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #1191 skrivet: 28 apr-12 kl 18:59 »
Faaaan djävla skit! :-X
Hittade drunknad i en vattenskål som jag glömt ute...
Nu är det mitt fel att den är borta :(
Djävligt klumpigt!!!

Förlåt att jag tar till svordommar men jag blir så besviken på mig själv...
Vill man så kan man ;P

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #1192 skrivet: 02 maj-12 kl 01:48 »
Jag fick hjälp att fixa fönstren i hönshuset. Tyvärr så kollade jag inte efter. Någon vecka senare såg min granne att en tupp hade skadat ögat. Jag trodde att det var en fäktskada... men ser nu att byggarna satt en spik för att säkra fönsterhaspen... och den stack ut en bra bit. Ser livsfarligt ut, och säkert där han blivit skadat.

Tusan också - jag skulle ha kollat. Och nu har tuppen bara ett öga och svårt att hävda sig mot de andra tupparna. Konsekvenser av slarv kan vara så mycket större än man skulle tro. Trist.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1193 skrivet: 05 maj-12 kl 22:16 »
Fy f-n vilken eländig dag på fjäderfä fronten :'(

Först Myskankmasaker i natt (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=105380.40) och sedan när jag kom ut i kväll för att natta hönsen hade en av mina fina Leghornhönor fått framfall och hade halva äggledaren utanför blandat med kloak, spån och hönsskit  :-X :'( :-X  Det blev hönshimmeln direkt och hon var så svag att hon knappt blödde ur efter avlivningen. Stackars stackars höna  :'( :'( :'(

Jag hade tänkt att ta med lite kycklingar till Franks Zoo marknad i morgon men jag tappade lusten  :( Jag nöjer mig nog med att åka dit och titta om jag känner mig lite mer uppåt i morgon....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

FM

• Skåne
« Svar #1194 skrivet: 06 maj-12 kl 01:59 »
Stor bamse tröst kram till dig Lina! Så sorgligt  :'(

Men ser fram emot att träffa dig i morgon så hoppas verkligen du orkar ta dig dit.

Styrkekram  :-*
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1195 skrivet: 11 maj-12 kl 22:21 »
Huuuu, hu hu  :( Känns som jag just nu blivit stammis i denna tråden.  :-\

I morse såg jag att min fina vita Ko Shamo tupp såg lite hängig ut. Fångade honom och kollade igenom honom och upptäckte vad som såg ut som en böld vid gumpen. Han hamnade i sjukbur och fick lite extra gott att äta under dagen. När jag kom hem från jobbet var han mer hängig och när jag kollade igenom honom igen upptäckte jag att det inte var en böld utan att han var förstoppad  :o  och det var därför han verkade vara svullen och röd om gumpen :'(  Jag har lyckats peta ut klumpar stora som singel och lika hårda ur rumpan på stackarn och han ser alldeles bedrövligt eländig ut   :(

Nu är han i varje fall urspolad i kloaken och har fått en rejäl dos paraffinolja. Jag hoppas verkligen att han mår bättre tills i morgon...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Torry

« Svar #1196 skrivet: 11 maj-12 kl 22:25 »
Hoppas du kan skriva i glädjetråden i stället i morgon  ;)
//Torry

Jennyt

• Västergötland
« Svar #1197 skrivet: 12 maj-12 kl 23:41 »
Idag somnade min kompis in i min famn  :'(
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #1198 skrivet: 13 maj-12 kl 08:20 »
Idag somnade min kompis in i min famn  :'(

vad tråkigt  :-\
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1199 skrivet: 13 maj-12 kl 09:24 »
Och min stackars KO Shamotupp  blev sämre så igår kväll tog jag bort honom  :'( :'( :'(

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser