Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234540 gånger)

Minimika

• Västerbotten
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1160 skrivet: 15 apr-12 kl 12:36 »
Trist!
Var tvungen att förkorta lidandet för en kyckling idag. Den hade varit dålig några dagar med problem att andas. Lunginflammation?
Det är baksidan med att ha djur!  :'(
Tur att alla underbara upplevelser uppväger!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #1161 skrivet: 15 apr-12 kl 12:57 »
Mmm det är väl typ så att när de går in i klimakteriet så minskar mängden kvinnliga könshormon. Vissa djurarter som tex fiskar kan ju byta kön helt och ändå vara fertila... ( vilket vad jag vet "tupphönor" inte är...)

Jissessssssssss! :o Å jag som föredragit ej fertila kvinnor många år :-[  Att jag aldrig märkt nått.........! :P
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #1162 skrivet: 15 apr-12 kl 13:24 »
Jissessssssssss! :o Å jag som föredragit ej fertila kvinnor många år :-[  Att jag aldrig märkt nått.........! :P

Tja du höns och människor är faktiskt inte samma art så exakt hur det fungerar skiljer sig åt.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #1163 skrivet: 16 apr-12 kl 20:16 »
JÄVLA STEVE hålla på..fan..

You want some..Come get some

Caj

• Finland
    • Om höns och människor
« Svar #1164 skrivet: 19 apr-12 kl 21:40 »
Några fina kycklingar har fötts i går och i dag. Jag är ledsen för att den usla hönsmamman plötsligt kom på att ge sig iväg på en promenad och lämnade de nykläckta ungarna i boet, varpå en kyckling frös ihjäl. Som tur var upptäckte jag det innan det var alltför sent och kunde rädda resten av kycklingarna.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #1165 skrivet: 19 apr-12 kl 21:53 »
Dåligt kläck.  :-\ Har haft väldigt bra kläckresultat hitintills (hämtade ägg) men har nu postfraktade ägg. Första lysningen visade att endast 3 av 10 var befruktade av ena rasen men 8 av 10 av den andra så det var väl ok. Nu verkar de 3 kläckas men av de 8 har bara 1 kläckts och 3 redan konstaterats döda efter hålslag. Är liv i 3 till men det känns inte som det kommer gå väl. :-\
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Pullarius

• Uppland
« Svar #1166 skrivet: 22 apr-12 kl 22:07 »
Gick ut för att natta mina höns. Hajade till för det vandrade en tupp på gårdsplanen. Hur var det möjligt? Jag hade ju stängt så noga. Efter en första förvirring insåg jag att det inte var någon av mina två tuppar.

Så jag ringde till grannfrun som omtalade att en av hennes hade mobbats svårt och att det troligen var den.Och så var det. Vi fångade in den och hon visade att den hade fått ett öga sönderhackat. Hon vandrade hem med tuppen, destination huggkubben.

Stackars tuppen som fruktade för sitt liv kom till mig och sökte skydd men tyvärr så slutade det så illa. Sitter här ledsen och illa till mods.
Mats
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Flemming

• Skåne
« Svar #1167 skrivet: 22 apr-12 kl 22:15 »
Gick ut för att natta mina höns. Hajade till för det vandrade en tupp på gårdsplanen. Hur var det möjligt? Jag hade ju stängt så noga. Efter en första förvirring insåg jag att det inte var någon av mina två tuppar.

Så jag ringde till grannfrun som omtalade att en av hennes hade mobbats svårt och att det troligen var den.Och så var det. Vi fångade in den och hon visade att den hade fått ett öga sönderhackat. Hon vandrade hem med tuppen, destination huggkubben.

Stackars tuppen som fruktade för sitt liv kom till mig och sökte skydd men tyvärr så slutade det så illa. Sitter här ledsen och illa till mods.
Mats

Om det inte är försent,så gå över och rädda tuppen !
Här i Svedala har vi en anka som är blind på ena ögat men han klarar sig galant.
Tycker det är lite väl mycket dödande !
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Pullarius

• Uppland
« Svar #1168 skrivet: 22 apr-12 kl 22:25 »
Tyvärr för sent. Hade hon släppt tillbaka tuppen så hade misshandeln fortsatt till det bittra slutet och samma hade hänt om mina två tuppar fått tag på den.
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #1169 skrivet: 22 apr-12 kl 22:35 »
Det är jobbigt att göra i ordning hönshuset! Det är roligt, men det är jobbigt också! Så det så!  :P
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Flemming

• Skåne
« Svar #1170 skrivet: 22 apr-12 kl 22:42 »
Tyvärr för sent. Hade hon släppt tillbaka tuppen så hade misshandeln fortsatt till det bittra slutet och samma hade hänt om mina två tuppar fått tag på den.

Jaha,vila i frid Tuppis  :'(
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #1171 skrivet: 23 apr-12 kl 00:00 »
Oskar den I hade nog lunginflamation han repade sig inte igen.  :-\
Men han trivdes i vår farstu med mat och egen bädd.

Nu ligger han begraven ute vid granarna på vår djurkyrkogård.

Oskar den II går här å struttar rundor i eget majestät och galer.
Men det är en dum tupp han var ute i hällregnet i dag o blev dyblöt. Inte vett att går in. Hoppas han inte blir sjuk nu. Ta i trä. Å inte verkar han hålla ordning på hönorna som ränner runt hela nejden.

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #1172 skrivet: 23 apr-12 kl 11:48 »
Hönan hade gått ifrån ett ensamt maranägg när alla de andra kläckt. (Dag 24)
Tog in ägget och då pep det!
Hjälpte kycklingen ut men den klara sig inte... trist...
Antar att jag borde lite mer på min gamla kära höna.
Hon visste minsann att det där ägget var inte värt att ruva mer, kycklingen skulle helt enkelt inte klara sig
 :'( :'( :'(
Vill man så kan man ;P

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1173 skrivet: 23 apr-12 kl 22:03 »
Fa-an ... :( Jag hittar inte min MES/Sebrighthöna ... La märke till att hon var borta i morse. Hon brukar på kvällarna sitta och sova i taket och igår kväll kollade jag precis inte.  :'( Tänk om jag stängde henne ute och hon blivit rävmat.  :'( När jag tänker efter så har jag nog inte sett henne sedan igår EM ... Den där hönan har fått flyga och gått hur hon vill så risken finns väll också att en av de 6 örnarna vi har här eller någon hök har dykit ned och plockat den lilla hönan (ca 500 gram) och stuckit med.  :-\

Hon hade aldrig lagt något ägg under sitt 2 åriga liv (även fast det såg så ut på henne att hon skulle kunna värpa, såg henne i redet förra året men kom aldrig något ägg så antar att något var fel på äggapparaten) och ja ... Hon kunde vara lite störande ibland då hon var överallt där hon inte skulle vara. ::) ... Men hon var trevlig och fin ändå, känns så konstigt och tomt nu.  :-\ ... Om man har riktig jäkla tur så kanske hon visst har börjat värpa och ligger och ruvar någonstans ... Men känns mest önsketänkande.

Fan ... Tänk om det är jag som stängt ute henne, varför kollade jag inte mer igår kväll, ursch!  :'(
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #1174 skrivet: 24 apr-12 kl 11:05 »
Hur f*n håller du koll på hur många örnar du har där?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1175 skrivet: 24 apr-12 kl 11:47 »
Tjao, MINST 6 örnar är det iaf. för det är vad jag sett som mest samtidigt komma flygandes. 3 par.
Passerar regelbundet över våran gård på morgonen - förmiddagen och flyger tillbaka mot... Ja, där de kom ifrån på kvällarna. =)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #1176 skrivet: 24 apr-12 kl 12:09 »
Haha, ok. Jag tänkte  först "ser hon skillnad på individuella örnar?  :o". :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1177 skrivet: 24 apr-12 kl 12:13 »
;D

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #1178 skrivet: 24 apr-12 kl 15:09 »
Jisses, vilken kam! Aldrig sett en kam med så grunda "dalar" mellan "topparna".

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #1179 skrivet: 24 apr-12 kl 18:23 »
Jisses, vilken kam! Aldrig sett en kam med så grunda "dalar" mellan "topparna".

Håller med dig , har heller aldrig sett något liknande ..  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser