Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234499 gånger)

Lurpa

• Gästrikland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1120 skrivet: 19 mar-12 kl 20:18 »
Jag är lite ledsen för jag har åkt på magsjuka precis då jag har kycklingar som kläcks :(
Bor med min make, mina 3 barn, en powderpuff tik och 2 katter.
Jag samäger även några höns med min mamma (hönan-agda)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #1121 skrivet: 20 mar-12 kl 22:53 »
Har stängt till hönsen... och möttes av att Entofsa låg död i hönshuset.  :'( :'(
Under dagens blåst hade luckan blåst igen vid ett tillfälle... Förmodligen har hon kommit i kläm och fått inre skador för det syntes inget blod eller andra yttre tecken på skada. :-\
Hennes mamma är hälften aracuana och tofs-genen hade hon ärvt till hälften. Den lilla söt-hönan hade alltså bara tofs på ena sidan, därav namnet Entofsa.  :-*

Vilken otur! Tänker på det ibland när ytterdörren till hönshuset åker igen med en smäll när det blåser. Ska ju bara gå in och... men hönsen som är frigående följer ju gärna efter mig och står i dörröppningen. Måste komma ihåg att haka fast den...
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Idalun

• Småland
« Svar #1122 skrivet: 20 mar-12 kl 23:11 »
Vilken otur! Tänker på det ibland när ytterdörren till hönshuset åker igen med en smäll när det blåser. Ska ju bara gå in och... men hönsen som är frigående följer ju gärna efter mig och står i dörröppningen. Måste komma ihåg att haka fast den...

Ja... Vi hakar alltid fast både lucka & dörr, men haspen till luckan var för mjuk så det hjälpte inte i blåsten som var. :(
Nu blir det en ny ordentlig hasp.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #1123 skrivet: 20 mar-12 kl 23:12 »
Ariel hade otur på daten med räven idag, hittade henne halvt uppäten när jag kom ut, av de andra hönsen hittade jag bara två, Svarte Petter o Silva, de satt o kurade inne i hönshuset. Efter en stunds sökande med hundarna titade Tuthankhamon, min andra tupp fram, han hade gömt sig under bilen...
Strax efter kommer två hönor till kavande från granbuskaget vid stenmuren utanför tomten, de hörde när jag ropade och vågade sig fram. Det saknades fortfarande en höna, så jag gick en runda och lockade lite till, men utan resultat  :(
Sen när jag skulle stänga för kvällen hittade jag henne, hon hade smitit in i snickarboden genom kattluckan! 8)
Västgötamor

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #1124 skrivet: 21 mar-12 kl 12:09 »
Verkar inte som den nya wyandott-hönan kommer in i flocken. Att Erika jävlas lite  är bara normalt men hon är livrädd för tuppen också! 
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

David97

• Gäst
« Svar #1125 skrivet: 21 mar-12 kl 13:13 »
Har stängt till hönsen... och möttes av att Entofsa låg död i hönshuset.  :'( :'(
Under dagens blåst hade luckan blåst igen vid ett tillfälle... Förmodligen har hon kommit i kläm och fått inre skador för det syntes inget blod eller andra yttre tecken på skada. :-\
Hennes mamma är hälften aracuana och tofs-genen hade hon ärvt till hälften. Den lilla söt-hönan hade alltså bara tofs på ena sidan, därav namnet Entofsa.  :-*

Jag har en renrasig Araucanatupp med en tofs :D Han är så söt.. Och högljudd.. :)

flax

• Halland
« Svar #1126 skrivet: 21 mar-12 kl 15:01 »
Gjorde mig av med alla ankor och nästan alla hönsen för några veckor sen. Behöll dock mina tre, fina dv. Welsumerhönor och en tupp. Nu är en av hönorna död. Har snart inga djur kvar !

Ska samla till kläckaren, men det blir väl bara tuppar...

*gnäll*
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1127 skrivet: 21 mar-12 kl 15:40 »
I morse hittade jag en av mina favorit tuppar död. Senast för två dagar sedan stog jag och beundrade honom länge för att han blivit så fin och var i så fint kondition.

Inga tecken på sjukdom över huvud taget. Jädra djur att bra gå och dö sådär  :'(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #1128 skrivet: 21 mar-12 kl 15:43 »
Har sett svar på att de har fått för mycket kalk??
Min kompis hade två tuppar som dog med bara några dagars
mellanrum.
De bodde inte ens på samma ställe men samma ras födda samtidigt.
Hos mig har det också varit tupp svinn gnm åren.
Sällan ngn höna har trillat av pinn , utan att ha varit dålig innan .
Hedemorahöns

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1129 skrivet: 21 mar-12 kl 16:36 »
Har sett svar på att de har fått för mycket kalk??
Min kompis hade två tuppar som dog med bara några dagars
mellanrum.
De bodde inte ens på samma ställe men samma ras födda samtidigt.
Hos mig har det också varit tupp svinn gnm åren.
Sällan ngn höna har trillat av pinn , utan att ha varit dålig innan .
Min hönor & tuppar får foder utan kalk och snäckskal bredvid. För mycket kalk är ju svårt att skydda sina tuppar mot om dom går ihop med värpande hönor. Dom lyssnar ju inte om man säger till dem att dom inte får äta för mycket snäckskal :-\   Vet du varför för mycket kalk är farligt? Jag har inte hört att det som dödsorsak på tuppar förut och det skadar aldrig att lära sig något nytt  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #1130 skrivet: 21 mar-12 kl 16:43 »
Ja det är oförskämt   :-X att trilla av pinn så där Azoo-Lina du om någon hittar säkert orsaken
 Tröste kram från Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Lycka

• Ångermanland
« Svar #1131 skrivet: 21 mar-12 kl 17:25 »
Fick ett jättelång "brev" där Grimla förklarade det här med kalk.
Om jag visste hur jag skulle göra så kunde jag skicka det till dig Azoo-Lina.
Fick det som PM.
Hedemorahöns

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #1132 skrivet: 21 mar-12 kl 17:37 »
Fick ett jättelång "brev" där Grimla förklarade det här med kalk.
Om jag visste hur jag skulle göra så kunde jag skicka det till dig Azoo-Lina.
Fick det som PM.

Du kan vidarebefodra pm.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1133 skrivet: 21 mar-12 kl 22:14 »
Du kan vidarebefodra pm.
Lycka har skickat infon vidare till mig  :D Även om överutfodring av kalk inte låter som en rimlig orsak i detta fallet så var det intressant läsning. Om han nu inte var snäckskalsberoende i smyg...  :P

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1134 skrivet: 21 mar-12 kl 23:14 »
Jag har hört talas om det där med, att tuppar och unghöns som inte börjat värpa inte ska äta snäckskal. Men hur löser man det när de går tillsammans?

Lätt: Man häller snäckskal i en rosa behållare! Ingen tupp som vill hålla på manligheten äter ur den då!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #1135 skrivet: 22 mar-12 kl 19:12 »
I förrgår hittade jag min ena gammelhöna som jag köpt av Mazze sittande död på pinnen. Hon hade gått in å satt sig och dött rakt upp å ner.  :'(

Helt oförklarligt. Jag räknade in hönsen på kvällen å såg att ena tuppen hade lagt sitt huvud på hennes rygg så jag gick fram å klappade henne å då var hon stel o kall. Men ögat var svart å klart så hon hade inte varit död länge. Hur lång tid tar det för en höna på ca 6 kg att kallna?

Jag obduserade henne men hittade inget fel. Rund o fin och mat i magen o krävan. Dock var det mycket gult fett på henne. Har jag matat ihjäl henne?

Sedan fick hundarna kalasa på henne och de lever än så det var nog inget råttgift i alla fall.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1136 skrivet: 22 mar-12 kl 19:58 »
Satt hon död på pinnen??!! Kan de göra det? Borde de inte ramla ner när de dör? Jag har aldrig hört talas om en höna som blir kvar på pinnen... är de väldigt breda kanske pinnarna så hon liksom blev liggande där?

Om hon var en gammelhöna kanske det var därför hon dog?

Själv har jag problem med våra tuppar :( Den snygga och rätt trevliga australorpblandtuppen Jack Sparrow har bestämt sig för att pina livet ur vår gamla blommetupp som vi tycker så mycket om. Nu vågar han inte ens gå ut ur hönshuset och det som är så fint väder nu och han älskar ju att vara med oss ute på vedbacken...

Ingen som vill ha Jackie? Han är bra annars, snäll mot folk och fä, vaktar hönsen bra och sätter på bra...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #1137 skrivet: 22 mar-12 kl 20:10 »
Satt hon död på pinnen??!! Kan de göra det? Borde de inte ramla ner när de dör? Jag har aldrig hört talas om en höna som blir kvar på pinnen... är de väldigt breda kanske pinnarna så hon liksom blev liggande där?

Om hon var en gammelhöna kanske det var därför hon dog? 

Hon satt på ena pinnen som är grov som en handled och hade hals/huvud på den andra. Stora hönor så de kan inte ha för små pinnar då blir de konstiga i bröstbenet.

Jag köpte henne 2010 tror jag, å då var hon nog ett år, så det var vår äldsta men inte var hon ålderstigen. Hade ju räknat med många år till.  :-\

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1138 skrivet: 22 mar-12 kl 20:42 »
Nej det var ju ingen jättehög ålder då, tre år eller vad blir det? Jag har hönor som är kläckta våren 2007 och de verkar vara i sina bästa dagar.

Fast jag måste erkänna att jag inte riktigt minns hur gamla hönor kan bli? Tio, femton? Jag har ett svagt minne någonstans i bakhuvudet om den äldsta svenska hönan som kom från Mullsjö, det står om henne i 'Höns' den där boken med ett hönshuvud på.

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #1139 skrivet: 27 mar-12 kl 19:25 »
Sitter just nu med en stackars kyckling mellan mina bröst. ::) Den hade hamnat utanför redet när jag var ute och kollade till dem och jag trodde den var död. Vågar inte släppa in den till de andra tretton kycklingarna ifall att de är elaka mot den innan den kvicknar till.... om den gör det. :-\ Bara hoppas på det bästa. Den lär ju ha det varmt och skönt i alla fall.  ;D
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser