Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234848 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1100 skrivet: 09 mar-12 kl 19:33 »
I fångstburen kan man väl sätta en annan bur så hönan syns men inte riskerar bli biten?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1101 skrivet: 09 mar-12 kl 19:41 »
I fångstburen kan man väl sätta en annan bur så hönan syns men inte riskerar bli biten?

Jo, fast tänk skräcken...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

getalina

• Halland
« Svar #1102 skrivet: 09 mar-12 kl 20:19 »
Jo, fast tänk skräcken...

Jo  :-X

En attrapp på en fjäder så den gungar då? Å en bandspelare med en kacklande höna?

loppan-5

• Småland
« Svar #1103 skrivet: 10 mar-12 kl 18:51 »
Det svider i hela kroppen av sorg, och värst är att det är mitt fel:( Jag lyckades stänga ute hönsen i natt, och nu är 9 av 13 döda! Det känns förjävligt.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1104 skrivet: 10 mar-12 kl 20:20 »
Åh, stackare! Ingen tröst i och för sig kanske. Men jag tycker så synd om dig. Det är en av mina fasor att jag ska glömma stänga till hönorna, jag är så glömsk.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Izze

• Vill lära mig mycket och lite därtill.
    • Västergötland
    • ulfdjuret
« Svar #1105 skrivet: 13 mar-12 kl 08:11 »
Det svider i hela kroppen av sorg, och värst är att det är mitt fel:( Jag lyckades stänga ute hönsen i natt, och nu är 9 av 13 döda! Det känns förjävligt.

Så känner jag med efter att rovfågeln tog två av mina hönor. Först blir man väl sur på rovdjuret som tog hönsena men samtidigt så är det ju på sätt och vis ens egna fel :( Beklagar förlusten av dina kära höns!

Sedan får jag lägga till att jag tycker synd om rovfåglarna som folk skriver ska dödas. De har väl samma rätt till att få leva?

Jag har lärt mig en sak av händelsen då jag stod öga mot öga framför rovfågeln.. de ser så stora ut när de flyger MEN de är mindre än vad jag trodde.

Tog mig tiden att kolla igenom hönsinhägnaden och det tar sin tid... Jag tänkte ofta här 'borde' han inte komma in men jag sätter dit något för säkerhetsskull. Hoppas att den är så säker att kycklingar har svårt att ta sig ut.. fast det är väl svårt att få till.
Håller tummarna för att ormvråkar inte kan göra hål på hönsnät?!?!

Ormvråk va? Jag tog några bilder på den när han/hon var i inhägnaden:

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1106 skrivet: 13 mar-12 kl 14:20 »
Ja, det ser ut som en ormvråk. Rätt ung troligen.

Och jag tror faktiskt de kan ta hål på sådan där vanligt tunt hönsnät om de får lite tid på sig och är tillräckligt desperata. Jag har inte varit med om det själv men jag har för mig att någon annan här har skrivit det. Men det hör säkert till ovanligheterna.

Jag har sådant nät till tak, till väggarna i hönsgården har vi sånt där tjockt nät som brukar vara runt hundgårdar och fabriker. En gång sprang en duvhök fram och tillbaka längs hönsgården och hoppad mot nätet med full fart och fötterna före, hade det varit tunt hönsnät där hade det kanske gått sönder? Vi hörde ju på hönorna att det var något på tok och sprang ut och jagade bort den, men det var en envis jäkel så jag var inte mer än nån meter från den när den flög.

Och ja, de är inte så stora på nära håll, kroppen är mindre än en hönas, men vingarna är rejäla och de har riktigt starka ben och klor. Min fd svåger fångade en i sitt hönshus en gång, den klöste sönder hela armarna på honom.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #1107 skrivet: 13 mar-12 kl 14:34 »
Jag har fånga en duvhök inne i mitt hönshus, det var förra hösten. Den satt uppe på en av takbjälkarna och nere på golvet låg resterna av en av mina tuppar. Jag blev så klart rejält förbannad, men tog en lövräfsa och lyckades få in några smällar på den helt vettskrämda höken, så den hamnade på golvet. Sen lyfte jag ut den genom ingångshålet med hjälp av räfsan och gick o hämtade ett badlakan som jag kastade över den. Hade jag inte gjort det utan tagit den med bara händerna hade det nog slutat med läkarbesök för mig...
Västgötamor

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #1108 skrivet: 16 mar-12 kl 15:39 »
Det är inte alls farligt att ta i en hök, de försvarar sig inte mot människor. Det enda men ska passa sig för är klorna, de kan klämma ihop fötterna rejält så du blir ordentligt punkterad... Först driver man försiktigt in den mot ett hörn, sedan är det bara att ta den med en hand över ryggen så den inte flyger uppåt.  Var försiktig med rovfåglarna, de gör ett viktigt jobb även om man inte vill ha dom i närheten av sina höns. När vi fångar rovfåglar här blir dom ringmärkta och sedan släppta några mil bort vilket noteras hos ringmärkningsansvarige.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

FM

• Skåne
« Svar #1109 skrivet: 16 mar-12 kl 22:10 »
Det är första gången för mig med förkylda kycklingar ..

hur länge varar en förkylning hos dem små egentligen?

Ha tålamod, det kan sitta i ett bra tag, har egen erfarenhet av det. Men med värme och omvårdnad ska det nog gå aldelles finfint ;)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

FM

• Skåne
« Svar #1110 skrivet: 17 mar-12 kl 11:52 »
Fick tips om vitlök i vattnet så nu har dem haft det i 2 dagar ..
Dem är inte rossliga längre men nyser , har värme och får kärlek utav mig ;D

Skönt att höra!

Jag la hela klyftor i hönsens vatten men fick snabt ändra till krossat, då hönorna fiskade upp klyftorna o sprang runt med klyftorna, dom var tydligen delikata  ;D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

getalina

• Halland
« Svar #1111 skrivet: 17 mar-12 kl 21:53 »
Mina hönor börjar se för jäkliga ut. Tupparna försöker göra en AGDA. Å jag tycker inte det ser trevligt ut med nakna höns.

Jag sydde ett gäng sådana i fjol men fick helt fel mått. Får nog försöka igen men hur gör man med nackfjädrarna? Ska de har polokrage?

http://backtobasicliving.com/blog/make-a-chicken-saddle/

David97

• Gäst
« Svar #1112 skrivet: 17 mar-12 kl 21:59 »
Mina hönor börjar se för jäkliga ut. Tupparna försöker göra en AGDA. Å jag tycker inte det ser trevligt ut med nakna höns.

Jag sydde ett gäng sådana i fjol men fick helt fel mått. Får nog försöka igen men hur gör man med nackfjädrarna? Ska de har polokrage?

http://backtobasicliving.com/blog/make-a-chicken-saddle/

Exakt samma här.. Har 5 könsmogna ungtuppar, hönorna kommer knappt ner från sittpinnarna innan de blir våldtagna :( De 2 värsta tupparna ska bort snart, annars vet jag inte vad jag gör.. Jag klarar inte av nackning själv...

David97

• Gäst
« Svar #1113 skrivet: 17 mar-12 kl 22:03 »
Fick tips om vitlök i vattnet så nu har dem haft det i 2 dagar ..
Dem är inte rossliga längre men nyser , har värme och får kärlek utav mig ;D

Fast hönor ska inte äta lök.. inte bra för dem, men har också hört att det hjälper.. Jag har en som är redigt förkyld.. Men hon envisas med att gå ut varje dag..

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #1114 skrivet: 18 mar-12 kl 13:41 »
Fast hönor ska inte äta lök.. inte bra för dem, men har också hört att det hjälper.. Jag har en som är redigt förkyld.. Men hon envisas med att gå ut varje dag..
Det är inte fara att ge vitlök i vattnet....
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1115 skrivet: 18 mar-12 kl 17:28 »
 :'( Berit, min kalkonhöna råkade trampa ihjäl en av minstingarna i Cou nu kullen.  :'( Har kycklingarna i en öppen pallkrage, hon har aldrig kommit på tanken o hoppa ned där förut. Men så hörde jag hur det pep till bakom ryggen på mig, vänder mig om och ser Berit står och klumpar runt på en av mina mignonällingars hals. Jag rusar dit fort som sjutton och lyfter bort Berit ... Sedan ser jag vad som hänt.  :'( En liten Cou Nu ligger på rygg, hela tarmpaketet och muskelmage har tryckts ut genom naveln.  :'( Hon måste ha landat på kycklingen när hon hoppade ned till dem.

Jag stod och jämrade mig med kycklingen i handen, vet ej om det bara är jag ... Om kalkoner kan känna någon form (inte första gången jag tycker det känns som det) sorg ... Berit skulle man kunna jämföra med en ledsen hund eller något. Hela kalkonen som krömp ihop och hennes ögon blev som sorgsna/trötta/lidande, hon tittade hela tiden på kycklingen i min hand som dog sekunden efter jag plockat upp den. Kan inte tänka mig att det var med mening att hon ville skada kycklingen, är en sådan oroligt snäll kalkon mot allt o alla. Tog oroligt upp en annan kyckling och höll framför Berit försiktigt, samt lät det gå på golvet framför henne med mina händer som sköld för att kolla så det inte varit så att hon var elak mot dem. Hon tittade på den länge för att sedan lyckas se ännu mer skamsen och förstörd ut. Tillslut gick hon därifrån och ställde sig mot ett hörn med halvslutna ögon.  :-\

F*n ...  :( Tur i oturen att det var en av minstingarna och inte en av mina storvuxna knattar. Vem vet, det kanske var något fel på den och den kanske dött i framtiden ändå. Ankan som var mycket större verkar ha klarat sig oskadd.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #1116 skrivet: 18 mar-12 kl 17:42 »
Vårat första bidrag till den här tråden handlar om hök-besök. Vi har fram tills häromdagen varit beskonade från rovdjur, men strax efter frukost var höken framme och slog en av våra Maranhönor. Tyvärr var det en av favoriterna såklart! Hon som alltid kom fram när man var ute, pigg och nyfiken, bra värpare också naturligtvis. Enda positiva är att höken inte fick äta utan blev bortskrämd direkt! Hoppas att den inte ser hönor på gården som enkel snabbmat framöver..
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #1117 skrivet: 18 mar-12 kl 19:31 »
Jag är orolig, har ont i magen och svårt att sova.

You want some..Come get some

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #1118 skrivet: 18 mar-12 kl 21:15 »
Vårat första bidrag till den här tråden handlar om hök-besök. Vi har fram tills häromdagen varit beskonade från rovdjur, men strax efter frukost var höken framme och slog en av våra Maranhönor. Tyvärr var det en av favoriterna såklart! Hon som alltid kom fram när man var ute, pigg och nyfiken, bra värpare också naturligtvis. Enda positiva är att höken inte fick äta utan blev bortskrämd direkt! Hoppas att den inte ser hönor på gården som enkel snabbmat framöver..
Så tråkigt  :-\. Ville tillägga att stäng in i hönsen i hönsgården (om du har en innättad med tak) i kanske två veckor för hökar brukar komma tillbaka. Håll tummarna att det är en som inte bor i området.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Idalun

• Småland
« Svar #1119 skrivet: 19 mar-12 kl 18:35 »
Har stängt till hönsen... och möttes av att Entofsa låg död i hönshuset.  :'( :'(
Under dagens blåst hade luckan blåst igen vid ett tillfälle... Förmodligen har hon kommit i kläm och fått inre skador för det syntes inget blod eller andra yttre tecken på skada. :-\
Hennes mamma är hälften aracuana och tofs-genen hade hon ärvt till hälften. Den lilla söt-hönan hade alltså bara tofs på ena sidan, därav namnet Entofsa.  :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser