Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234220 gånger)

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1040 skrivet: 16 feb-12 kl 02:46 »
spåren är från katt eller iller
Västgötamor

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #1041 skrivet: 16 feb-12 kl 03:19 »
Ser ut som våra kattspår här hemma =) Hundarna har mer avlånga tassavtryck, iallafall våra.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1042 skrivet: 16 feb-12 kl 07:33 »
Visst kan det vara hund. De hunddödade höns jag sett har varit  mycket bitna på ryggen.... (jag har haft både egna och andras lösspringa hundar som har tagit fåglar för mig)

Hundar tenderar att döda genom att bita över ryggen och sarga kroppen rätt mycket där innan dom vänder fågeln och börjar tugga på bröstet. Oftast har hunddödade fåglar varit rätt tuggade på vingarna också.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #1043 skrivet: 16 feb-12 kl 12:11 »
Skickade efter 12 Isbar ägg, med kläckning igår. Liven i äggen dog en efter en tills där var 6 kvar, sen blev det 5, sedan 4 och till sist dag 18 fanns där 3 ägg kvar med liv i. Suck, det har fortfrande inte kommit ut en ända kyckling och jh tvivlar på att dem lever . Tror alla är döda tyvärr .. Låter dem ligga kvar i kläckaren nån dag extra ifall att .. men det är väl bara till att söka nya kycklingar eller ägg !!

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #1044 skrivet: 16 feb-12 kl 13:04 »
Skickade efter 12 Isbar ägg, med kläckning igår. Liven i äggen dog en efter en tills där var 6 kvar, sen blev det 5, sedan 4 och till sist dag 18 fanns där 3 ägg kvar med liv i. Suck, det har fortfrande inte kommit ut en ända kyckling och jh tvivlar på att dem lever . Tror alla är döda tyvärr .. Låter dem ligga kvar i kläckaren nån dag extra ifall att .. men det är väl bara till att söka nya kycklingar eller ägg !!
Kolla att din kläckare är stabil, det är inte normalt att det dör kycklingar under hela ruvningen.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #1045 skrivet: 16 feb-12 kl 14:26 »
Kolla att din kläckare är stabil, det är inte normalt att det dör kycklingar under hela ruvningen.

Den borde vara stabil. har kläckt med den en gång förra året och det gick bra, så detta är andra kläcket . Och den är köpt ny !

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1046 skrivet: 16 feb-12 kl 15:45 »
Jag hade samma otur med isbarägg, enda gången jag skickat efter ägg. Av tolv stycken kläcktes två, den ena dog efter bara några timmar, den andra levde kanske en halv dag. Resten vet jag inte, tittade inte i äggen när jag slängde dem, de var svåra att lysa.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #1047 skrivet: 22 feb-12 kl 16:29 »
Skitjobbigt... var tvungen att ta bort en av kycklingarna. Självklart måste man när man ser att ett djur lider, men det skär i hjärtat! :'(  :'( :'(
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
« Svar #1048 skrivet: 22 feb-12 kl 21:13 »
Fått 10 ägg skickat med posten.

1 trasigt av resan trots jättebra packat

8 obefruktade

1 helt svart inuti

Trist efter 3 veckors väntan och längtan efter kycklingar  :'(

Får hoppas någon av mina egna hönor får ruvlust framåt våren så jag kan fylla på i hönshuset.
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

David97

• Gäst
« Svar #1049 skrivet: 22 feb-12 kl 21:50 »

8 obefruktade

1 helt svart inuti

Får hoppas någon av mina egna hönor får ruvlust framåt våren så jag kan fylla på i hönshuset.

Vad tråkigt! Men tyvärr så är det ju inte riktigt rätt årstid, o posten behandlar inte ägg som de bör behandlas (Endel behandlar rätt)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #1050 skrivet: 22 feb-12 kl 21:57 »
Vad tråkigt! Men tyvärr så är det ju inte riktigt rätt årstid, o posten behandlar inte ägg som de bör behandlas (Endel behandlar rätt)

Vad jag har förstått så behandlas paket maskinellt så det är ingen mänsklig hand hela vägen under leveransen. Frågade mitt postkontor. Så det är nog mer tur och bra packning när det går bra  ???
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

David97

• Gäst
« Svar #1051 skrivet: 22 feb-12 kl 22:03 »
Vad jag har förstått så behandlas paket maskinellt så det är ingen mänsklig hand hela vägen under leveransen. Frågade mitt postkontor. Så det är nog mer tur och bra packning när det går bra  ???

Vet inte, men när äggen transporteras (I bil till dörr eller affär) så handskar ju posten det, o de kan vara otroligt ovarsamma!

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
« Svar #1052 skrivet: 23 feb-12 kl 07:47 »

8 obefruktade

1 helt svart inuti

Jag hörde pip från kläckaren så varför dog den enda kycklingen?
Men det kanske var lika bra, att ha en ensam kyckling hade inte varit bra.
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Josie82

• Uppland
« Svar #1053 skrivet: 23 feb-12 kl 08:15 »
Jag är arg för smälltvattnet har runnit in i hönshuset så det plaskar på golvet. Idag blir det till att dränera, täta, torka, städa... blääää...
Hovslagarinna från Vallentuna med sambo, 1 son (som är bebis), en underbar Aussietik, en väldigt hårig och vacker katt, en stooor och en väääääldigt liten häst, en brahma, en faveroll, en Cochin, en orpington och två rubinhönor. Nyinflyttade i villa i Brottby. Hästarna fick dock inte plats.

David97

• Gäst
« Svar #1054 skrivet: 24 feb-12 kl 12:30 »
Min lilla Dv. Kochin som vart förkyld i några veckor, värpt, ätit, druckit, inte visat några tecken på att må dåligt.. Har nu dött.. Igår kväll satt hon på pinnen o andades tungt, imorse när jag gic ut med matrester, låg hon på golvet, stel o död.. Jag tog upp hene, pratade med henne, sedan begravde jag henne.. Jag mår så sjukt dåligt nu, jag har tänkt massa gånger att ta in henne i värmen, men har inte gjort det, o igår tänkta jag, ''jag tar in henne imorgon'' o så finner man henne där.. Liggandes på golvet..

FAN!

Josie82

• Uppland
« Svar #1055 skrivet: 24 feb-12 kl 13:43 »
David97 Stackars dej och stackars hönan och stackars hönans kompisar. Men det är inte ditt fel, sånt kan händ även den bäste.
En undran. Hur märkte du att hon var förkyld? Jag har en höna som nyser ibland men verkar må bra i övrigt. Undra om jag ka ta in den i värmen..!!!???
Hovslagarinna från Vallentuna med sambo, 1 son (som är bebis), en underbar Aussietik, en väldigt hårig och vacker katt, en stooor och en väääääldigt liten häst, en brahma, en faveroll, en Cochin, en orpington och två rubinhönor. Nyinflyttade i villa i Brottby. Hästarna fick dock inte plats.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Förkylnings symptom
« Svar #1056 skrivet: 24 feb-12 kl 13:59 »
Förkylnings symptom kan vara flera olika allvarliga sjukdommar. Står mycket i sjukdomstråden om sånt. Kolla där =)
« Senast ändrad: 24 feb-12 kl 14:02 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

David97

• Gäst
« Svar #1057 skrivet: 24 feb-12 kl 19:14 »
David97 Stackars dej och stackars hönan och stackars hönans kompisar. Men det är inte ditt fel, sånt kan händ även den bäste.
En undran. Hur märkte du att hon var förkyld? Jag har en höna som nyser ibland men verkar må bra i övrigt. Undra om jag ka ta in den i värmen..!!!???

Hon nös, ''snöt'' sej, eller fräste eller vad  man sak säga..
 Jag misstänkte även förkylning, då mina ungtuppar har förmågan att välta allt med vatten i, o hon har alltid lyckats vara precis där, så hon har fått vatten över sej..

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #1058 skrivet: 24 feb-12 kl 19:58 »
Frida oxå
You want some..Come get some

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1059 skrivet: 24 feb-12 kl 20:19 »
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 2 användare
eriksjos, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser