Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234239 gånger)

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1000 skrivet: 22 jan-12 kl 23:40 »
 Tackar er för uppmärksamheten det var inte förväntat.känslorna kommer det värmer ihjärtat fast det "bara " är en höna. Nu finns enbart två av syskonen kvar som är födda under Clara år 2000// Stort Tack Hälsar Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

FM

• Skåne
« Svar #1001 skrivet: 23 jan-12 kl 00:12 »
Cokett, det var tråkigt  :'( Tröstekram
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
« Svar #1002 skrivet: 24 jan-12 kl 15:02 »
Min fina brahmahöna Paula dog idag  :'(

Hon har haft en varböld på ryggen men det har läkt fint och hon verkade bli pigg först men så gick det så här, så ledsamt att förlora henne.
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #1003 skrivet: 24 jan-12 kl 18:54 »
En av mina bästa utställningssultaner dog igår natt. En blodåder vid hjärtat hade spruckit, så hon slapp lida. Dog i sömnen.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #1004 skrivet: 24 jan-12 kl 19:37 »
En av mina bästa utställningssultaner dog igår natt. En blodåder vid hjärtat hade spruckit, så hon slapp lida. Dog i sömnen.
Fy vad tråkigt :(((
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1005 skrivet: 24 jan-12 kl 20:44 »
Jag blir ledsen för alla som har förlorat kompisar i hönshuset på sista tiden  :'(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #1006 skrivet: 24 jan-12 kl 23:22 »
Vintern är ju en svår tid där det gäller att hålla det torrt men ändå dragfritt.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

David97

• Gäst
« Svar #1007 skrivet: 04 feb-12 kl 12:09 »
Vad tråkigt med så många som dött, jag har klarat mej ifrån det, men mina 2 dv. Kochin har vart vid vattnet vid fel tillfälle.. När tupparna bråkade lite, så vattenhinken välte (I automaten är det vatten som frysit, så den funkar inte, så dom har en hink nu ist.) och dom fick massa vatten över sej, och i denna kyla, så har vattnet fryst, och nu vet jag inte vad jag ska göra, får nog ta o sätta upp en värmelampa till dem..

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #1008 skrivet: 05 feb-12 kl 18:40 »
Tror bara jag har liv i 2 ägg utav 12 st Isbar , tycker det är svårt att lysa dem och se igenom  :'( Hoppas där är fler och att jag har fel ! :(

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #1009 skrivet: 05 feb-12 kl 21:27 »
Tror bara jag har liv i 2 ägg utav 12 st Isbar , tycker det är svårt att lysa dem och se igenom  :'( Hoppas där är fler och att jag har fel ! :(
Det är verkligen svårt att se i Isbaräggen! Hav förtröstan - kan finnas fler fast du inte ser  :) När är det kläck?
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #1010 skrivet: 06 feb-12 kl 10:30 »
Igår lämnade hybridhönan sina 13 ägg och lade sej i ett annat rede.Äggen var djupfrysta så det vara bara att slänga dom :( Hon vill fortfarande ruva så när jag kommer hem ska jag stoppa in henne i en egen bur låta henne ligga där.Eller,ska hon få ruva ett par ersätt och låta henne på ett par kycklingar?Det är kläck i helgen så hon behöver ju inte ligga så länge.Tänker på kylan och att det kanske sliter på henne att börja om?Vad är bäst för hönan?

mul

• Östergötland
« Svar #1011 skrivet: 06 feb-12 kl 11:14 »
Jag har inte så mycket höns kvar.. Men sparade Antwerpen.. Av 4 hönor och en tupp så är det inte mycket kvar.. Hönan coh tuppen som är kvar är dåliga med.. Vinter är ett skit.. Samma med flertalet av ungdjuren.. Först var det fuktigt och rått, sen fryser eländet och det är 20minusgrader..

Bubblaren

• Skåne
« Svar #1012 skrivet: 06 feb-12 kl 13:56 »
Igår lämnade hybridhönan sina 13 ägg och lade sej i ett annat rede.Äggen var djupfrysta så det vara bara att slänga dom :( Hon vill fortfarande ruva så när jag kommer hem ska jag stoppa in henne i en egen bur låta henne ligga där.Eller,ska hon få ruva ett par ersätt och låta henne på ett par kycklingar?Det är kläck i helgen så hon behöver ju inte ligga så länge.Tänker på kylan och att det kanske sliter på henne att börja om?Vad är bäst för hönan?

Sommartid klarar de två "ruvningsperioder bra" Vinter har jag inte erfarenhet av. Min Brahma låg hela sommaren, ville inte sluta, men tog bara livet av dem när de föddes så hon fick bli en extra resurs för ägg som hönor lämnat när de andra kläckts. Men hon föll väldigt mycket i vikt och är inte riktigt tillbaka än! Men två perioder har funkat okej sommartid.

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #1013 skrivet: 06 feb-12 kl 23:03 »
Det är verkligen svårt att se i Isbaräggen! Hav förtröstan - kan finnas fler fast du inte ser  :) När är det kläck?
Gustavo och Tom var här idag med deras ägglampa som jag fått låna och dem lyste äggen tillsammans med mig, slängde 4 st som definitivt var döda , det återstår att se vad som blir utav dem andra .. Får väl lysa till helgen igen och se vad som hänt tills dess .. håller tummarna att där är fler än 2 vid liv och att dem tar sig ut levande. Kläck är den 15/2

mul

• Östergötland
« Svar #1014 skrivet: 07 feb-12 kl 16:28 »
Nu är alla Antwerpen borta:-( Likaså nästan alla ungdjur.. DOm som är kvar ser dock pigga ut.. Jag är helt klart irriterad kan jag erkänna.. Jag kan nog inte ha med mig så mycket i hönsväg, men det är ändå tråkigt när det dör :-( Nu har vädret vänt och det är något mildare.. Och jag hoppas verligen att det inte blir kallt igen..

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #1015 skrivet: 07 feb-12 kl 16:43 »
Sommartid klarar de två "ruvningsperioder bra" Vinter har jag inte erfarenhet av. Min Brahma låg hela sommaren, ville inte sluta, men tog bara livet av dem när de föddes så hon fick bli en extra resurs för ägg som hönor lämnat när de andra kläckts. Men hon föll väldigt mycket i vikt och är inte riktigt tillbaka än! Men två perioder har funkat okej sommartid.

Ajdå,det var inte bra,min ena lilla silkeshöna har lagt sej igen,hennes andra omgång sen oktober.Vad gör jag nu då?Hon ligger platt fall,jag har tänkt lägga henne och hybriden i samma bur.Jag ska kanske lura henne och ge henne ett ägg från kläckren oxå?Det är kläckdags på lördag.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #1016 skrivet: 07 feb-12 kl 16:54 »
fick köra min ena tupp till veterinären idag, han var helt slut, förkylning förmodligen, så nu sitter han i bur inomhus och är nöjd, pickar i sig frön o dricker duktigt. Veterinären tyckte jag hade en social tupp, inte hysterisk o flaxig... Han fick en spruta i låret o liten vitaminshot i munnen, och det verkar ha gett effekt...
Västgötamor

Bubblaren

• Skåne
« Svar #1017 skrivet: 07 feb-12 kl 20:28 »

Ajdå,det var inte bra,min ena lilla silkeshöna har lagt sej igen,hennes andra omgång sen oktober.Vad gör jag nu då?Hon ligger platt fall,jag har tänkt lägga henne och hybriden i samma bur.Jag ska kanske lura henne och ge henne ett ägg från kläckren oxå?Det är kläckdags på lördag.
Jadu silkeshönor ligger ju typ hela tiden  :-\ Jag har en som legat i flera veckor på allt hon kommer åt. Men jag tar ut henne från redet någon/några gånger per dag och så slutar hon någon dag och sen påt igen.

Om din silke och hybriden samlegat ett tag funkar det säkert att de ligger i samma bur. Jag satte ihop två i en bur som inte legat ihop innan, de hade precis fått kycklingar. Det slutade med (efter två dagar när jag trodde att allt fungerade) att de började slåss och en kyckling kom i vägen och var död.

Om du vill ha fler kycklingar så kan du ju låta silkeshönan ligga på ägg annars kan du ju ge henne två kläckta. Det är inga problem att låta henne ligga en andra gång. Så höll mina silkisar på hela sommaren. Fick kycklingar och när de började värpa igen så ville de ruva...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1018 skrivet: 09 feb-12 kl 17:56 »
Jädra hönshjärnor.  >:D Äggen har försvunnit igen trotts att många i blandgruppen har så fina, stora röda kammar o slör och massa annat tyder på att de värper. Måste vara någon äggätare i farten ... Gjorde om reden till försviningsreden men som de då vägra o använda... Fångade ett ägg under en höna i förrgår morse när hon ställde sig o börja trycka mitt på golvet och de andra som blivit lagda där när inte jag varit o passat lär ju ha försvunnit snabbt...

Tog bort försvinningsfunktionen och la i rejält med mysigt halm istället ... Igår var det ett bo i halmen men inga ägg ... Idag när jag kom hem låg där ett ägg... Totalt nedsmetat i andra ägg som funnits där tidigare idag och all halm likaså nedsmetad.   >:D ... Då blev det äggtest ... Hämtade ett icke nedsmetat ägg och la ut. Höns gick förbi, endel fick långa halsar, nyfikna... Någon provpickade lite försiktigt för o gå ... SEN PLÖTSLIGT ... Kommer en vit Bovan och bara kastar sig över äggen och våldsamt hackar hål i det på en gång och ska sluka det!  :o  :-X Jag haffar hönan och sätter i fängelse, samt toppa näbben på henne. Lägger ut ett nytt ägg som efter en stund blir angripen av ytterligare en vit Bovan som visar att hon skulle inte slutat hacka på äggen förrän hon fått hål på det. In med den hönan i fängelse med ... Få se om det börjar komma lite mera ägg nu ... Så får vi se hur det går för dessa hetsiga äggätartanter. Har blivit kvitt med beteendet förut, så de ska få en chans iaf ...
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

David97

• Gäst
« Svar #1019 skrivet: 09 feb-12 kl 20:29 »
Jädra hönshjärnor.  >:D Äggen har försvunnit igen trotts att många i blandgruppen har så fina, stora röda kammar o slör och massa annat tyder på att de värper. Måste vara någon äggätare i farten ... Gjorde om reden till försviningsreden men som de då vägra o använda... Fångade ett ägg under en höna i förrgår morse när hon ställde sig o börja trycka mitt på golvet och de andra som blivit lagda där när inte jag varit o passat lär ju ha försvunnit snabbt...

Tog bort försvinningsfunktionen och la i rejält med mysigt halm istället ... Igår var det ett bo i halmen men inga ägg ... Idag när jag kom hem låg där ett ägg... Totalt nedsmetat i andra ägg som funnits där tidigare idag och all halm likaså nedsmetad.   >:D ... Då blev det äggtest ... Hämtade ett icke nedsmetat ägg och la ut. Höns gick förbi, endel fick långa halsar, nyfikna... Någon provpickade lite försiktigt för o gå ... SEN PLÖTSLIGT ... Kommer en vit Bovan och bara kastar sig över äggen och våldsamt hackar hål i det på en gång och ska sluka det!  :o  :-X Jag haffar hönan och sätter i fängelse, samt toppa näbben på henne. Lägger ut ett nytt ägg som efter en stund blir angripen av ytterligare en vit Bovan som visar att hon skulle inte slutat hacka på äggen förrän hon fått hål på det. In med den hönan i fängelse med ... Få se om det börjar komma lite mera ägg nu ... Så får vi se hur det går för dessa hetsiga äggätartanter. Har blivit kvitt med beteendet förut, så de ska få en chans iaf ...

J*vla höner! Var samma med någa vita lohmann hos mej.. Dom skulle bort, sen kom illern o tog alla.. Så vi slapp det, men nu vet vi ju att det finns en iller här.. Men tror att den åt upp sej innan vintern..

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 3 användare
Hans Hultén, Robert Magnusson, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser