Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234226 gånger)

Majasmamma

• Gästrikland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #920 skrivet: 24 nov-11 kl 18:21 »
Är ledsen idag då jag upptäckte att min kära Frasse (en härlig friserad dv kochin tupp)är puts väck! :o
Finns inga spår alls efter honom. Har gått runt i området härikring och letat men inte sett minsta fjäder av honom.
Om det var en rovfågel eller annat rovdjur skulle jag hur som helst gärna vilja veta. Gillar inte ovetskapen... :'(

Saknar honom och undrar vem av årets ungtuppar som nu blir kvar i gruppen och slipper hemna i grytan...
Vill man så kan man ;P

David97

• Gäst
« Svar #921 skrivet: 24 nov-11 kl 18:23 »
Mina ''hat-hönor'' har dött :( Något djur har kommit in i stallet och bitit i nacke, bitit av huvud, och begravt dem :(

Fia743

• Blekinge
« Svar #922 skrivet: 21 dec-11 kl 21:12 »
Åh jag har haft en riktig sk*tdag med mina höns idag  :'( I morse när jag skulle städa och fixa i hönshuset så så jag att en av mina sussexhönor satt kvar inne på binnen uppburrad. Hon protesterade  knappt när jag lyfte henne och när jag satte ner henne på golvet så lade hon sig nästan direkt. Ringde till min mycket hönskunniga granne som lovade att komma och titta till henne så jag lyfte upp henne på favoritpinnen igen och gjorde mina sysslor.
Medan jag väntade på grannen så gick jag in och började med middagen och får då genom fönstret se mina två tuppar komma springande. hann bara uppfatta att de såg annorlunda ut innan de rök ihop så blodet skvätte. Bästisarna höll på att ta kål på varandra och var helt nerblodade!  :o Ut och fick fatt i den ena tockens stjärtfjädrar och lyfte honom rakt upp så, stackarn  :-\ In med honom i hönsgården, ja då börjar de slåss genom gallret! Fick fatt i den andra tuppen och in med honom i mitt badrum här. *pust*
Grannen kom och kollade på hönan som hade drabbats av vad vi tror var stopp i krävan. ja bad honom ta med en av tupparna hem till sig och så in med hönstackaren i badrummet i stället.

Jag har gjort vad jag har kunnat ikväll med massage, vatten, olja och fil men till slut dog hon.  :'(

Usch vilken dag!
Nu har jag gnällt av mig lite
Hönstoka har man blivit ja. En liten härlig flock med Sussex, Welsumer och New hampshire sprätter loss här hemma!

pytte

• -
« Svar #923 skrivet: 22 dec-11 kl 20:12 »
Usch! Hittade min ena welsumer höna död i hönshuset i dag hade blivit strypt av min upphängning till foder automaten :'(
Och läxa för guds skull inte upp mig! Jag lider redan av alla helv-kval redan och nytt system är insatt!
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #924 skrivet: 23 dec-11 kl 07:44 »
Usch! Hittade min ena welsumer höna död i hönshuset i dag hade blivit strypt av min upphängning till foder automaten :'(
Och läxa för guds skull inte upp mig! Jag lider redan av alla helv-kval redan och nytt system är insatt!
Hu vad tråkigt, beklagar verkligen  :'( Vore däremot glad om du kunde berätta hur du hade hängt upp automaten så att vi andra kan undvika liknande tragedier.
Tröstkram.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

pytte

• -
« Svar #925 skrivet: 23 dec-11 kl 09:13 »
Vågar knappt säga det men den hängde i ståltråd....och har gjort så i över 1 års tid, och gud jag skäms över detta!
Nu ska det aldrig upp så mer, nu är det klädd vajer eller kedja som gäller!
Hon såg med andra ord inte ståltråden och flög in i den men det känns surt ändå. Mitt i allt är det tur i oturen att det inte vart tuppen, då jag precis tog bort mina överfödiga och valt ut avelstuppen, de är 28 veckor.
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

FM

• Skåne
« Svar #926 skrivet: 23 dec-11 kl 11:23 »
Vågar knappt säga det men den hängde i ståltråd....och har gjort så i över 1 års tid, och gud jag skäms över detta!
Nu ska det aldrig upp så mer, nu är det klädd vajer eller kedja som gäller!
Hon såg med andra ord inte ståltråden och flög in i den men det känns surt ändå. Mitt i allt är det tur i oturen att det inte vart tuppen, då jag precis tog bort mina överfödiga och valt ut avelstuppen, de är 28 veckor.

Tack för att du delade med dig!

Slå dig inte gul och blå mentalt över det som var hänt. Jag beklagar att det hände och det är sorgligt  :'(
Men det händer olyckor. Man kan inte förutspå allt, det man kan lära sig med åren med de olika djurslagen är att 'se möjliga faror' i förväg, för man kan mer eller mindre sätta sig in i hur dom fungerar... Dock  kan man inte skydda mot allt och kanske inte bör överbeskydda (även om det är relativt vad som är att skydda/överbeskydda) . Djur och människor råkar ut för olyckor. Man lär sig ibland den hårda vägen.

MvH/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

pytte

• -
« Svar #927 skrivet: 23 dec-11 kl 20:03 »
Tack för de tröstande orden!

Ska ärligt talat säga att det tog mig ganska hårt, men få kan förstå hur det känns om man inte har höns. De betyder ganska mycket för mig.
Men jag ska inte deppa för mycket jag lovar :-\

FM

• Skåne
« Svar #928 skrivet: 23 dec-11 kl 20:49 »
Jag har höns nu igen och jag vet hur det känns när de mår dåligt lr något händer dem. Man blir jätteledsen.

Kram
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

pytte

• -
« Svar #929 skrivet: 23 dec-11 kl 22:13 »
Ja det gäller alla mina djur!
Ja givetvis familjen oxå ;)

4-ever

• Skåne
« Svar #930 skrivet: 26 dec-11 kl 13:17 »
Ledsen är jag nu. Fick begrava ena hönan och tuppen idag  :'(
Hund j*vlen tyckte tydligen att när vi alla var upptagna med julstök så kunde hon ta sig in i hönsgården och jaga hönsen!!
Det hela slutade ju med en katastrof och hon har lyckats få tag på dem och tuffsat till dem rejält!
Varför flög de inte ur hönsgården när hon var där inne och stöka!?!?!? De kan, det har jag ju sett när de inte är där de ska vara utan är ute och springer i trädgården!
Nu blir det VERKLIGEN hundträning på alla djur! Jäkla ögontjänare är hon, hon har ALDRIG gjort ngt innan mot något av djuren här, hon tom leker och hälsar fint på kaninerna  ???
Och hönsen har hon ju träffat innan! Fattar inte vad som for i henne!
Men nu är ju den stora hönan ENSAM!! Och det vill jag ju inte att hon ska vara!
*suck* ingen kul julhelg tycker jag!
Behövde nog mest skriva av min ledsamhet lite!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

David97

• Gäst
« Svar #931 skrivet: 26 dec-11 kl 21:48 »
Nu har jag konstaterat att min brahma-tupp är GROVT missbildad :(.. Benen är olika långa,.och då menar jag inte lite, när han står upprätt så ligger ena benet (det långa) och det korta benet,.saknar en tå,.och ena tån på samma fot är typ bruten.. Jag kunde böja det lite uppåt.. Och han kan inte gå = lätt offer för dom andra tupparna.. Så imorgon hoppas jag det blir slakt.. På dom 2 våldtäktsmännen och herr brahma.. :-\

Kan man äta hans kött tro? Kanske är någon farlig infektion i benen??

Mvh en ledsen David

David97

• Gäst
« Svar #932 skrivet: 28 dec-11 kl 11:30 »
Blev ingen slakt igår, men blir nog idag.. :/ tråkigt men det måste hända snart.. Hade inte tänkt slakta förrän i jan/feb men nu när det blev såhär vill jag bara se dom döda!!

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #933 skrivet: 28 dec-11 kl 16:26 »
Jag tror min ena dväghöna är sjuk på något vis som jag inte kan se, den håller dig ifrån dem andra. Vill inte gå tillsammans med dem riktigt , men sitter med dem på natten. Ikväll när jag stängde in dem så kände jag på henne. Jämfört med dem andra hönsen så har hon verkligen ingen mat i sin kväva. Undra om hon ens får i sig någon mat??? Vad hade ni gjort?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #934 skrivet: 28 dec-11 kl 17:08 »
Ta in henne i huset o se om hon käkar.
Kan hon vara mobbad av dom andra?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #935 skrivet: 28 dec-11 kl 17:43 »
Jag har en hedemora höna som vill vara för sig själv.
har ruvat fram flera kuller , men nu sitter hon mest på pinnen. ::)
De övriga kutar omkring i hönshuset.
äter och dricker och verkar fullt frisk .
Hedemorahöns

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #936 skrivet: 28 dec-11 kl 19:32 »
Ta in henne i huset o se om hon käkar.
Kan hon vara mobbad av dom andra?

Jag tror att det kan vara så att hon är utanför, nog lättare att hålla koll på henne imorgon och ge dem lite gott inneifrån kylen. Hoppas det enbart är ett sådant "lätt" fel .. Hon är välskapt annars så jag tror inte det är några problem, och avföringen är normal.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #937 skrivet: 31 dec-11 kl 16:38 »
Så var det 6 tuppar mindre ... Skar i hjärtat när det kom till den fina pärlgrå grönvärpartuppens tur.   :'( 7-8 tuppar kvar som ska bort. *pust* Sedan ska en bort hemma hos mig också (tupparna som flytta till himlen idag var pojkvännens).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #938 skrivet: 01 jan-12 kl 22:05 »
slaktade mina två gökfärgade igår, det kändes hemskt men var tvungen, ingen köpare och ständigt käbbel i hönshuset...
Måste dock säga att den tuppen som jag stekte till nyårskvällen var riktigt god
Tyvärr har jag en till som måste bort, såvida ingen vill köpa en svart ölandstupp med bevisade goda egenskaper som ger ruvvilliga kycklingar, hans dotter från första kullen ruvade första sommaren efter ettårsdagen...
Västgötamor

David97

• Gäst
« Svar #939 skrivet: 01 jan-12 kl 22:08 »
Jag vet inte hur det är nu.. Men jag hoppas min far har Slaktat 3 tuppar.. 1 missbildad brahmatupp, och 1 översexuell skånsk blomme tupp

Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser