Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234950 gånger)

kackelmann

• Skåne
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #900 skrivet: 08 nov-11 kl 18:25 »
Jaha grannen ringde mig idag på jobbet och sade att räven varit framme :(

Min mest tama höna Sofia Arkelsten och den enda helt bruna, Åsa Romson låg döda på gårdsplan. Stortuppen Reinfeldt var helt borta, han hade nog gjort det han skulle, försvarat flickorna ända in i döden. I riksdagen satt övriga fyra på pinnarna och den vackraste hönan Gudrun satt ledset på golvet, hade ett stort sår på ryggen. Har tvättat det nu och hoppas det läker men hon verkar helt paralyserad av skräck, hade inte rört sig en millimeter under den dryga kvarten jag var borta i skogen och begravde Sofia och Åsa.

Så jävla tråkigt, och så här sent på året undrar jag om jag kan hitta några ersättare, de flesta överblivna har väl skiljts från jordelivet med människans hjälp.
 :'(

Det tråkiga så här års är att jag åker hemifrån när det är mörkt och kommer hem likaså, räven har gott om chanser att plocka.. så gott som dukat. Funderar på om jag kan fördröja öppningen till senare på dagen på något sätt, kanske någon granne. En timerstyrd radio ska i varje fall upp på gården..
« Senast ändrad: 08 nov-11 kl 18:31 av kackelmann »
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #901 skrivet: 10 nov-11 kl 19:32 »
Anna - min erfarenhet är att de inte lockas av att lägga ägg fast man lägger dit låtsasägg. Hönsen är redo när de är redo liksom. vissa av mina som kläcktes i våras har inte börjat ännu dock har tupparna börjat para sig med några dem så det borde ju hända något. Däremot lockas de av att ruva om man har ägg framme. De äldre som värper här är silkeshöns, vithätta och Faverolle. Faverollehönan har inte tagit något uppehåll trots ruggning. De verkar vara otroliga äggläggare. La hela förra vintern med - nu hoppas jag hon vilar snart. Då ingen vill köpa mina dvärgägg om de får välja stora ägg,  så har jag alldeles för mkt småägg... kärt bekymmer kanske  ;)
Glöm inte bara att hålla minst 8 timmars ljus så ska unghönsen enligt andras erfarenhet värpa medan de gamla tar paus. Än så länge är det ju naturligt ljus så än länge.

Jag ska ta bort äggen igen imorgon när jag ska ut och städa, tyvärr bryr dem inte sig ett skit om äggen och min tupp har börjat gala!
Ingen som vill ha små ägg, dem är ju bäst ! Mamma gillar mina små.
Har inte tänkt på det med ljuset, borde kanske sätta upp en lampa till dem, för det blir ju bara mörkare.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #902 skrivet: 10 nov-11 kl 19:56 »
Kackelmann har du dina höns går lösa då du inte är hemma
 eller har räven gått in i hönsgården?
har du dem lösa så lever de vekligen farligt.
Efter hökbesök så är mina lösa bara i mitt/makens sällskap.
Hedemorahöns

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #903 skrivet: 10 nov-11 kl 20:04 »
Svårt att avgöra, vet du om det finns vesslor eller råttor i närheten? Det ser inte direkt ut som räv tycker jag, var det gott om lösa fjädrar runt de döda hönsen? Då kan det ha varit räv.
Västgötamor

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #904 skrivet: 10 nov-11 kl 20:12 »
Jahap... Så börjar det om igen. Börjar bli väldigt frustrerad nu. :X När börjat komma över tuppen som stack o som man endast hittade 3 fjädrar utav i lördags o inte hört ett ljud eller sett till honom så får jag samtal från mamma idag... TUPPEN LEVER, HAN GALER UTE I SKOGEN IGEN!!

Whaaat!?!? Jag blir såklart skitglad o fylld av hopp igen ... Men samtidigt går man nu och oroar sig igen över om man kommer hitta honom eller ej, om han kommer bli svag o dö tillslut innan man hittar honom eller om räven, höken eller annat djur hittar honom före mig. Var ju såklart mörkt igen när jag kom hem så han sover ju... Varit ute och gått i ett tätt sicksackmönster på området mamma "tyckte" ljudet kom ifrån. Lyst från backen upp över varenda träd känns det som. Varit o glott i gamla torp, vid stenrös... Efter 1 timme gav jag upp o gick hem.

Detta blir hans 7:e dygn nu han varit borta... Om han bara kunde öppna näbben när jag är hemma så jag kan få höra med egna öron och försöka spåra vart ljudet kommer ifrån än att han bara ska gapa när mamma är ensam hemma! :( Kan det ha varit så att något djur försökt tagit honom förra fredagsnatten, när vi hittade lite fjädrar i diket vid vägen efter honom, att han lyckats slitit sig o flytt och legat och varit chockad o rädd så han inte vågat gala på några dagar?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #905 skrivet: 12 nov-11 kl 11:49 »
Nu dog det sista hopp man fick. Var ut o letade idag igen. Kom nyss in efter 3 timmar ute i skogen o på åkrar. Har gått igenom hela skogen runt vårat område igen, flera gånger om ... Gick sedan ut på plöjåkern där vi hittade 3 fjädrar förra gången. Denna gången hittade jag inet 3 fjädrar... Denna gången hittade jag först en stor hög fjädrar... Ett spår och sedan en hög till med fjädrar.  :'( Sedan tog spåret slut, gick mot en bäck där jag misstänker räven vandrat mot skogen och ja... Där hittade jag ett dun på andra sidan bäcken. Följde djurstigar in i skogen ... När jag gett upp för o gå tillbaka kom jag fram till att jag började känna mig lite vilse...  :-X Lyckades hitta tillbaka till en hage och hitta tillbaka till plöjåkern efter ett tag (kom ut på ett helt annat ställe än jag gick in i skogen  :-X ).

På tillbakavägen hem hittar jag i närheten av fjäderhögarna en liten klase med fjädrar som sitter fast i en hudbit med lite kött o blod på...  :'( Så nu lär han väll inte komma tillbaka. Varför kunde han inte golt förra helgen, han levde ju då, då kanske jag kunnat hittat honom.  :'( Och hade haft sådan tur o klarat han sig ur rävens käftar första gången... Så hamnade han där till sist ändå.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

David97

• Gäst
« Svar #906 skrivet: 13 nov-11 kl 12:49 »
Idag har man begravt en kyckling då.. :( (ca 5 månader) Antagligen drunknat i gödselstan.. Det blev en ganska fin begravning (förutom graven som belv lite höns,ko o hästskit över hon..) Det var några hönor och hennes far (stor tuppen) som satt på en bräda o det såg nästan ut som dom bad en bön ( :0 ) Det var så fint, tog lite bilder så ni får se hur fint det var när dom satt där..
(Ni ser hon längst bort under stegen)

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #907 skrivet: 14 nov-11 kl 16:13 »
Jag skriver som morsan i Trolltyg i tomteskogen sa..

- Nu räcker de..

Idag såg jag 2 knölar på varsinsida av Doftknölen på Margit..

Vart fan kom dom ifrån =(

Satans jävla skit helvete..
Jag orkar inte mera..Fan ska alla mina älskade hönor bara dö för mig..

/fan ihelvetet
You want some..Come get some

flax

• Halland
« Svar #908 skrivet: 15 nov-11 kl 20:41 »
Harry, mina nya fina tupp fick nog av bråkstakarna på gården och försvann i lördags! :'( :'(
Har letat o letat, men ingen Harry. Förbannat vad ledsen jag blir! Han var en så snäll och go tupp!!  :'( :'(
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

David97

• Gäst
« Svar #909 skrivet: 15 nov-11 kl 20:44 »
Det var hemskt vad många tuppar som försvinner nu..  :o Det var väldigt tråkigt Flax, hoppas ni hittar han, eller tecken på att han är död.. Bättre det än att gå o grunna på om han kanske lever...

flax

• Halland
« Svar #910 skrivet: 15 nov-11 kl 21:01 »
Det var hemskt vad många tuppar som försvinner nu..  :o Det var väldigt tråkigt Flax, hoppas ni hittar han, eller tecken på att han är död.. Bättre det än att gå o grunna på om han kanske lever...

Tack. Det värmer!

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #911 skrivet: 16 nov-11 kl 08:38 »
Harry, mina nya fina tupp fick nog av bråkstakarna på gården och försvann i lördags! :'( :'(
Har letat o letat, men ingen Harry. Förbannat vad ledsen jag blir! Han var en så snäll och go tupp!!  :'( :'(
Det finns chans att han kommer fram ännu. Har haft en tupp som hållit sig borta i flera dagar från de andra när de blivit mobbade. Nu ska jag gå och hämta en i grannens trädgård som varit borta sen igår. Så glad att han var där och att ingen rovdjur hittat hit ännu. Drömde om massa döda höns inatt. Har som strategi att när första hönset åker så får de vara instängda i hönsgården vilket blir så tråkigt för dem när de går fritt hela tiden.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

flax

• Halland
« Svar #912 skrivet: 16 nov-11 kl 08:49 »
Det finns chans att han kommer fram ännu. Har haft en tupp som hållit sig borta i flera dagar från de andra när de blivit mobbade. Nu ska jag gå och hämta en i grannens trädgård som varit borta sen igår. Så glad att han var där och att ingen rovdjur hittat hit ännu. Drömde om massa döda höns inatt. Har som strategi att när första hönset åker så får de vara instängda i hönsgården vilket blir så tråkigt för dem när de går fritt hela tiden.

Då letar jag lite till då! :D
Tänk om...tänk om han sitter och väntar på att bli hittad!

Tösen

• Småland
« Svar #913 skrivet: 16 nov-11 kl 09:21 »
Jag undrar om någon vet vad som kan ha hänt min tupp, han blödde från en klo igår men på kvällen såg det torrt ut iaf. Är det vanligt att de kan fastna i nätet osv och skada sig, eller kan det vara någon sjukdom kanske?
Det blir vad du gör det till!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #914 skrivet: 16 nov-11 kl 09:39 »
Då letar jag lite till då! :D
Tänk om...tänk om han sitter och väntar på att bli hittad!

Bra att ha en bra hund som letar upp försvunna höns.............  :D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #915 skrivet: 16 nov-11 kl 16:30 »
Bra att ha en bra hund som letar upp försvunna höns.............  :D

Åh, en sådan har vi haft. Hon fick en fjäder o lukta på från hönan och sedan bar det iväg. Hon hittade henne men tyvärr var hönan död...  :-\ Men hon var så duktig och jättesnäll o klok. Hundarna vi har nu vet jag inte om de skulle fatta och de som skulle fatta skulle väll vara snabba med och springa och klippa ihjäl fågeln innan man själv hunnit fånga in den.  :-X :-\

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #916 skrivet: 16 nov-11 kl 17:59 »
Jag undrar om någon vet vad som kan ha hänt min tupp, han blödde från en klo igår men på kvällen såg det torrt ut iaf. Är det vanligt att de kan fastna i nätet osv och skada sig, eller kan det vara någon sjukdom kanske?
Höns kan bryta klorna precis som hundar och katter. Det brukar torka in och läka fint av sig själv. Men det skadar inte att ha lite koll så att tån inte börjar svullna och bli röd (tecken på infektion) eller om tuppen börjar halta.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Tösen

• Småland
« Svar #917 skrivet: 17 nov-11 kl 00:00 »
Okej då ska jag ha lite extra koll framöver! Idag såg det ut som klon fallit av helt.. men som sagt inget färskt blod och han verkar må fint ändå..
Det blir vad du gör det till!

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #918 skrivet: 19 nov-11 kl 19:31 »
Kommer hem och hittar min SUPERFINA myskohona totalt uppäten bara en meter från dammkanten samtidigt som jag inte hittar min svartachabotupp, vilken otur man kan ha :(

så nu sitter jag här med en drake till ingen nytta samt 3 svarta chabohönor utan en färglämplig tocke  :'(
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #919 skrivet: 19 nov-11 kl 19:43 »
Kommer hem och hittar min SUPERFINA myskohona totalt uppäten bara en meter från dammkanten samtidigt som jag inte hittar min svartachabotupp, vilken otur man kan ha :(

så nu sitter jag här med en drake till ingen nytta samt 3 svarta chabohönor utan en färglämplig tocke  :'(

:'(  :'(

Jag har några blåa och svarta chabotuppar och även hönor som du kan köpa ;)
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser