Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234396 gånger)

flax

• Halland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #840 skrivet: 16 okt-11 kl 20:18 »
Kycklingar som är kläckta i maskin har oftas otur med höken för att dom har ingen mamma som lär dom. Duvhöken kom till mig för någon dag sedan men som tur var flög han iväg tomhänt. Jag såg unghönsen i kohagen slingrade sig runt höken och sprang iväg, sen kom jag med moppen så blev höken rädd.

Gött! ;D
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #841 skrivet: 18 okt-11 kl 18:35 »
Nu har jag förlorat 1 av mina 2 Pavlovskaja-hönor till vråken. Satans fågel!! Nåja, den får nu agera åtel i rävfällan för vråken blev bortskrämd av sambon och fick inte med sig hönan.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

JQHANNES

• Gotland
« Svar #842 skrivet: 18 okt-11 kl 19:57 »
Vår kochintupp dog igår - efter ett flertal attacker från den andra tuppen som han gång på gång repat sig från.  :( :( :(

tringeling

• Gäst
« Svar #843 skrivet: 19 okt-11 kl 08:48 »
Tuppfäktning är förbjudet i Sverige.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #844 skrivet: 19 okt-11 kl 20:52 »
Såhär ser en av de vanvårdade hönsen ut i skalpen. Hon kom igår kväll. På bilden är hon smörjd en gång och jag håller på att skölja av det. Det är kletigt men bättre på bilden än vad det var när hon kom. Skalpen var knallröd och så spänd att det droppade blod från vissa fjäderfästen. Hon hade så ont att hon gick i cirklar och skrapade huvudet mot väggen plus att en sårskorpa låg över ena ögat.
Jag la på ett tjockt lager idomin och lät henne vara över natten. Det var allt jag vågade göra för att stressa henne mer. Idag var hon betydligt piggare och efter senaste behandlingen är hon uppe och äter samt rör sig lätt och mer ledigt.

Det är hemskt hur vissa behandlar sina djur  :'(
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #845 skrivet: 19 okt-11 kl 21:24 »
Såhär ser en av de vanvårdade hönsen ut i skalpen. Hon kom igår kväll. På bilden är hon smörjd en gång och jag håller på att skölja av det. Det är kletigt men bättre på bilden än vad det var när hon kom. Skalpen var knallröd och så spänd att det droppade blod från vissa fjäderfästen. Hon hade så ont att hon gick i cirklar och skrapade huvudet mot väggen plus att en sårskorpa låg över ena ögat.
Jag la på ett tjockt lager idomin och lät henne vara över natten. Det var allt jag vågade göra för att stressa henne mer. Idag var hon betydligt piggare och efter senaste behandlingen är hon uppe och äter samt rör sig lätt och mer ledigt.

Det är hemskt hur vissa behandlar sina djur  :'(

Är det en vithätta? Är du säker på att det är en höna. Ser väldigt mycket ut som en tupp om det är en vithätta. Har man flera tuppar i en vithätteflock kan dom bli som fan på att hacka varandra i huvudet. Vi har nu en vit ungtupp i vithätteflocken som hackar på de andra ungtupparna så den ska förpassas till högre makter. Hönor brukar inte bli hackade i huvudet.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #846 skrivet: 19 okt-11 kl 21:49 »
Är det en vithätta? Är du säker på att det är en höna. Ser väldigt mycket ut som en tupp om det är en vithätta. Har man flera tuppar i en vithätteflock kan dom bli som fan på att hacka varandra i huvudet. Vi har nu en vit ungtupp i vithätteflocken som hackar på de andra ungtupparna så den ska förpassas till högre makter. Hönor brukar inte bli hackade i huvudet.
Instämmer med föregående. Så där kan de se ut efter en dag om någon får för sig att hacka dem i huvudet om vi pratar vithättor. Dock har ingen reagerat med att stryka huvudet etc. Ingen vithätta får här hemma behålla sin snygga hätta någon längre tid tyvärr  :-\
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #847 skrivet: 19 okt-11 kl 22:05 »
Det är en höna, tyvärr, eller vad man ska säga. Det var 4 stora ungtuppar med ett litet gäng hönor. Två hönor dog på vägen hem och en fick jag ta bort imorse.
Hade det bara varit hon så hade det varit en sak. Hönsdjur hackar gärna på varandra det vet jag med  :-\ Men skicket på de andra gör att jag reagerar extra starkt på detta.  :(

Ska vara Paduan. Nu är hon i alla fall med höns och inga tuppar i sikte och rör sig makligt för att vila en stund. Nu ligger hon inklämd i ett större rede med två andra höns. Varför de trängar ihop sig vet jag inte, men höns är ju lite knäppa  :)
« Senast ändrad: 19 okt-11 kl 22:14 av Neinor »
www.dissolve.blogg.se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #848 skrivet: 20 okt-11 kl 09:07 »
Har du något foto på hela hönan. Tycker nämligen också att av det man ser liknar det en tupp (fjädrarnas utseende).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #849 skrivet: 20 okt-11 kl 13:27 »
Tittade runt lite på bilder igår och är varken övertygad om ras eller kön längre  ??? Jag hade möjlighet att ta hand om gruppen och när jag såg skicket på dem så plockade jag med dem utan att vara så vidare frågrik om raser osv  :-\

Jag vill bara understryka att jag är så upprörd över dennes skalp för att det var fruktansvärt. Jag har sett hackade djur förut men det här var inte lite och jag tror inte att denna skulle överlevt många timmar till utan vård. Det fanns inte mycket kvar på huvudet alls.

Det finns en hyfsad bild på min blogg, ni som har koll på raser kan säkert se. Jag går bara på infon jag fått samt beteendet

www.dissolve.blogg.se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #850 skrivet: 20 okt-11 kl 14:40 »
Har kikat nu o ser ut som en tupp o av rasen holländsk vithätta.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #851 skrivet: 20 okt-11 kl 16:21 »
Jaha, där ser man. Pinsamt lite koll jag har  ::)
Tack för infon  :)

(Kalle med flickor mår toppen och sällskapar numera med gulankan och gässen)
www.dissolve.blogg.se

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #852 skrivet: 20 okt-11 kl 20:12 »
Japp. Vithättetupp. Du kan aldrig sätta in den med de andra tupparna igen. Tyvärr!!! När han har återhämtat sig kan du kolla ut vilken av de andra tupparna som verkar blidast och försöka sätta in den tuppen i gruppen. Har du tur funkar det. LYCKA TILL!!!
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #853 skrivet: 20 okt-11 kl 20:32 »
Jaha, det var typiskt. Du får gärna berätta mer om dem i tråden jag skapade  :)

Just nu är målet att fluffarne ska bli bättre och få en hel skalp. Sen får jag se hur jag löser situtionen.
www.dissolve.blogg.se

JQHANNES

• Gotland
« Svar #854 skrivet: 21 okt-11 kl 06:55 »
Tuppfäktning är förbjudet i Sverige.
??????
Hoppas inte du tror att vi lät dem bråka med varandra??????

tringeling

• Gäst
« Svar #855 skrivet: 21 okt-11 kl 18:59 »
Lät och lät. Jag tror väl inte att ni satt bredvid och hade vadslagning och tyckte det var kul att de slogs. Men du skriver att  efter ett flertal attacker från den andra tuppen som han gång på gång repat sig från. Och då tycker jag inte det verkar som om ni gjort så stora ansträngningar för att hindra dem från att slåss. I djurskyddslagen står att djur skall behandlas väl och skyddas från onödigt lidande.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #856 skrivet: 21 okt-11 kl 19:06 »
1. Man kan inte alltid ha koll på alla tuppar.
2. Oftast (observera oftast, undantag finns uppenbarligen. dock själv aldrig varit med om det) så behöver tupparna slåss för att bestämma sin rangordning. Den ena ger sig och den andra vinner, sen brukar det vara över. Jag skulle aldrig ha tid att se till att alla tuppar inte slogs med varandra. Behöver inte betyda att det är djurplågeri, är det deras natur funkar.. Men kanske inte var så du menade?  :P

tringeling

• Gäst
« Svar #857 skrivet: 21 okt-11 kl 19:33 »
Nej jag menar inte att det är djurplågeri ifall två tuppar har en uppgörelse och man låter dem ha det. Förutsatt att resultatet av uppgörelsen blir att den ene tuppen ger sig och lugnet sedan blir återställt. Vad jag reagerade på var att det i detta fall tydligen varit upprepade attacker som den ene tuppen '"repat sig från". Hade han repat sig fysiskt eller psykiskt? Eftersom han till sist dog frestas man tro att det var fysiska skador. Jag har inte kontinuerlig övervakning av mina tuppar men ifall slagsmålen inte slutar så särar jag på dem eller nackar den ene. Kanske jag är onödigt blödig, vad vet jag. Kanske tuppar tycker det är härligt att dö i strid och får en kick av det, det vet jag inte heller. Jag tror i alla fall att om de hade levat i naturligt tillstånd, d.v.s. de inte varit instängda tillsammans, så hade den som förlorar striden sökt sig till ett annat revir för att undvika vidare strider.

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #858 skrivet: 24 okt-11 kl 11:07 »
                      Hökskrället tog min ringade Giant Jersy tupp!! ARRRGGGHHHH!!

Nu vill jag ha en ny!! Gärna ung så att han passar in i gruppen smidigt, dom går blandat... ringad och svart.

Mvh Pernilla
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #859 skrivet: 24 okt-11 kl 14:16 »
Igår somnade min gamla Valgerd in, lugnt och värdigt. Hon var min första norska kyckling och under tiden min dotter har vuxit upp har hon liksom alltid funnits. Valgerd var med i alla reportage, intervjuer och TV inspelningar som gjorts här och har imponerat många och förundrat fler. Som ung höna på en kulturfestival blev hon omtalad som näbbmarsvin, efter att många föräldrar hade frågat vad det var för ett konstigt djur... Vila i frid, det har du förtjänat  o:)
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser