Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234408 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #780 skrivet: 20 jul-11 kl 11:06 »
Jag har sålt alla Isbarkycklingar jag har kläckt under våren och nu när jag äntligen har sparat kycklingar till mig själv blev 8 eller 9 av 10 tuppar :-\
Himla tur att jag har några yngre kycklingar också.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #781 skrivet: 20 jul-11 kl 11:28 »
Jag har sålt alla Isbarkycklingar jag har kläckt under våren och nu när jag äntligen har sparat kycklingar till mig själv blev 8 eller 9 av 10 tuppar :-\
Himla tur att jag har några yngre kycklingar också.
Oj det börjar osa tupp hemma hos dig med  :-\. Av de renrasiga kycklingarna som kommer från dig så blev det två blå hönor och en svart och fyra tuppar, blå med olika mkt guld i och en spättad. Så tre isbarhönor varjefall (äntligen!) och sen två leghorn/isbarhönor som är vita och en vit sådan tupp som blev könsmogen riktigt snabbt! Nu när jag lärt mig hur de ser ut könsmässigt så tycker jag att det var enkelt att se vilka som blev hönor. De har typ inga haklappar alls el så var det nybörjartur.

Sen har jag tänkt att berätta för dig att du efter valet av Aracuanakycklingar till mig kanske kan könssortera dem riktigt tidigt. Du tog en med mörka fjädrar och en med ljusare för att hoppas på att få två kön - den med mörka fjädrar blev tupp och den med ljusa blev höna! Kanske det funkar så hela tiden!... Hoppas nu att dina mindre Isbarkycklingar blir hönor!
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #782 skrivet: 25 jul-11 kl 20:12 »
Första dagen på en vecka som jag inte har hunnit sitta och häcka på blocket. Såg precis att kl 11.00 någon lagt ut en lekstuga i trä för 500:- i en by ca 2 mil bort.

Självklart var den såld när jag ringde- attans den hade blivit ett bra litet hönshus och jag hade sluppit att bygga nåt eget inför vintern....
 :'(
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #783 skrivet: 29 jul-11 kl 22:36 »
Och så var hönsexperten från hönsklubben på besök som kom fram till att: tre av fyra av mina Orpingtonkycklingar var säkert tuppar! Men fina sådana..Alla Faveroller var tuppar. Brakeltuppen var ingen idé att ställa ut för han hade tvillingkam och Dvärgkochintuppen med sina fina föräldrar hade också fel på kammen! Och en gåva som skulle vara Orpinton visade sig vara ngn okänd blandning. Ja ja Faverolletuppen hade varjefall fint skägg men borde varit brunare... Ja om ni är intresserade av tuppar så märker ni vem ni ska vända er till  ;)
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Idalun

• Småland
« Svar #784 skrivet: 07 aug-11 kl 21:04 »
Så har räv-helvetet hittat hit! -3 kycklingar 
Självklart tog den favoritkycklingen som troligtvis också var en höna. :'(
Nu sitter sambon på pass...  >:D

ullabulla

• Norrbotten
« Svar #785 skrivet: 21 aug-11 kl 00:06 »
Hittade en av mina hönskycklingar död..
Tittade till dom vid 16.30 och då var allt som vanligt inget fel och pigga, dom har varit ute hela dan. Vid 20 när jag skulle stänga in dom så låg dotterns favorit död under trappen till hönshuset :'( 
Inga synliga skador och inga loppor lr löss vad kan d vara månne ???
Pust..
Är hushållerska åt Dv.cochiner, 3 hundar ;)

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #786 skrivet: 21 aug-11 kl 09:49 »
I dag är jag ledsen för att mun tupp dog för en vecka sedan det är han som är på min profil bild
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Lillemor Eklund

• Positiv till det mesta :)
    • Uppland
« Svar #787 skrivet: 22 aug-11 kl 18:02 »
Var och besökte Vallby friluftsmuseum i Västerås i helgen. En överlag trevlig upplevelse där djuren till synes har det ganska bra. En grupp med väldigt vackra hedemorahöns fanns i en mycket trevlig och ändamålsenlig inhägnad. När vi sedan satt o fikade kommer hönsen rultande... Jag menar verkligen RULTANDE!! Gamla hönor kan visserligen bli lite stela men det här var mer än lovligt stelt. De flesta hade kalkben och alldeles för långa klor, några hade rejäla bulor på fötterna. Om det är fotbölder eller ledproblem kan inte jag avgöra.
En överlag trevlig upplevelse förvandlades till ilska över att djur på ett offentligt ställe inte tas bättre omhand!
I morgon ska jag ringa och förhöra mig om vad de har för planer med de stackars hönsen. Har de inga planer kommer de att få det av mig >:D >:D >:D
Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #788 skrivet: 22 aug-11 kl 18:53 »
Var och besökte Vallby friluftsmuseum i Västerås i helgen. En överlag trevlig upplevelse där djuren till synes har det ganska bra. En grupp med väldigt vackra hedemorahöns fanns i en mycket trevlig och ändamålsenlig inhägnad. När vi sedan satt o fikade kommer hönsen rultande... Jag menar verkligen RULTANDE!! Gamla hönor kan visserligen bli lite stela men det här var mer än lovligt stelt. De flesta hade kalkben och alldeles för långa klor, några hade rejäla bulor på fötterna. Om det är fotbölder eller ledproblem kan inte jag avgöra.
En överlag trevlig upplevelse förvandlades till ilska över att djur på ett offentligt ställe inte tas bättre omhand!
I morgon ska jag ringa och förhöra mig om vad de har för planer med de stackars hönsen. Har de inga planer kommer de att få det av mig >:D >:D >:D
Sånt gör mig riktigt ledsen att höra. Att inte museum kan ha bättre koll som ska finnas för att visa upp och representera bra saker :( Berätta gärna vad dom har för ursäkter....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #789 skrivet: 22 aug-11 kl 19:15 »
I dag dödade Voldemort en i gryffindorgänget :(

Voldemort är en hö.. kråka menar jag

Gryffindorgänget är, var menar jag, elva kycklingar med namn efter gryffindorstudenterna. Den här kycklingen tror vi var en höna men den hade lite misstänkt stor kam, jag hade tänkt kalla den Lavender Brown eftersom den var brun och vit, men lutade nu åt Colin Crewey, nu slipper jag fundera på det mer... :( Det var en sån söt kyckling...

De hade precis blivit stora nog att få komma ut tillsammans med de andra och så händer detta. Vi var precis intill också, en djärv otäck hö.. kråkäckel. Ung säkert. Kom tillbaka sen och satt och tittade när vi stängt in alla. Otäcka otäcka Voldemort!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Irmelinis

• Gäst
« Svar #790 skrivet: 22 aug-11 kl 19:56 »
I dag dödade Voldemort en i gryffindorgänget :(

Voldemort är en hö.. kråka menar jag

Gryffindorgänget är, var menar jag, elva kycklingar med namn efter gryffindorstudenterna. Den här kycklingen tror vi var en höna men den hade lite misstänkt stor kam, jag hade tänkt kalla den Lavender Brown eftersom den var brun och vit, men lutade nu åt Colin Crewey, nu slipper jag fundera på det mer... :( Det var en sån söt kyckling...

De hade precis blivit stora nog att få komma ut tillsammans med de andra och så händer detta. Vi var precis intill också, en djärv otäck hö.. kråkäckel. Ung säkert. Kom tillbaka sen och satt och tittade när vi stängt in alla. Otäcka otäcka Voldemort!

You better call him he-who-cannot-be-named after this!

:( :(

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #791 skrivet: 23 aug-11 kl 10:01 »
Mina 10 maran- och isbarkyclingar är döda  :'( :'( :'(

Den som gjort detta har klatrat över en 2,60 m hög vägg och in et 20 cm högt hol, så det är inte reven eller duvhöken..

Kan ni se utfrån bildene om det är en katt som gjort detta? I vår tog naboens katt en kaninunge. Vi såg det och "räddade" den, men den dog av shock.

Min dröm om bruna och gröna ägg är knust och jag får ont när jag tänker på rädseln i hästboxen i natt  :-\
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #792 skrivet: 23 aug-11 kl 10:05 »
Mina 10 maran- och isbarkyclingar är döda  :'( :'( :'(

Den som gjort detta har klatrat över en 2,60 m hög vägg och in et 20 cm högt hol, så det är inte reven eller duvhöken..

Kan ni se utfrån bildene om det är en katt som gjort detta? I vår tog naboens katt en kaninunge. Vi såg det och "räddade" den, men den dog av shock.

Urs vad tråkigt, jag beklagar verkligen. Jag skulle inte gissa att en katt gjort detta, vad tror ni andra?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #793 skrivet: 23 aug-11 kl 10:08 »

Mård. Grattis, om du har hönsen i en träbyggnad kommer det inte att upphöra förrän du skaffar en fälla.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #794 skrivet: 23 aug-11 kl 10:23 »
Mård. Grattis, om du har hönsen i en träbyggnad kommer det inte att upphöra förrän du skaffar en fälla.
Dessa bodde midlertidig i en hästbox. Resten av flocken bor "rottefritt" så dom är trygga.

Men kanskje skaffa en fälla och se. Kan det vara mink i såfall? Trodde inte det fanns mår ï området här..
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #795 skrivet: 23 aug-11 kl 10:36 »
Dessa bodde midlertidig i en hästbox. Resten av flocken bor "rottefritt" så dom är trygga.

Men kanskje skaffa en fälla och se. Kan det vara mink i såfall? Trodde inte det fanns mår ï området här..

Har ingen erfarenhet av mink, men de är ju släkt så tillvägagångssättet är säkert liknande.

Lillemor Eklund

• Positiv till det mesta :)
    • Uppland
« Svar #796 skrivet: 23 aug-11 kl 11:23 »
Sånt gör mig riktigt ledsen att höra. Att inte museum kan ha bättre koll som ska finnas för att visa upp och representera bra saker :( Berätta gärna vad dom har för ursäkter....

Jag har nu ringt till Vallby Frilufsmuseum och pratat med deras djurskötare. Hon var ensam med alla djuren eftersom 2 av hennes kollegor var mammalediga, självklart har man inte råd med grav vikarier! Höns var inte hennes specialitet, dock var hon medveten om att de hade kalkben som behandlats med såpabad.... Jag påtalade vad jag sett och hon verkade uppriktigt glad över att jag ringde och verkade ta till sig min kritik och de tips jag gav om Tenutex/salicylsyrevaselinbehandling.... Hon skulle även se till att de höns som var gamla och i dåligt skick skulle tas bort. De är ju såklart genbanksanslutna så jag bad henne ringa genbanksansvarig för Hedemorahönsen för tips och råd. Jag tror nog att hon gjorde sitt bästa utifrån de resurser hon har att tillgå.... 
Ett återbesök på Vallby är inplanerat!!!

Mvh en inte lika ilsken Lillemor o:)
Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter!

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #797 skrivet: 23 aug-11 kl 12:34 »
Har ingen erfarenhet av mink, men de är ju släkt så tillvägagångssättet är säkert liknande.
Ja, nu har jeg sett 2 mink här  :(
Har fodrat dom med döda kycklingar och väntar på "hjälp". Kaninerna och dom vuxna hönsen är hela, men jag hadde släppt ut dom andra hönsen innan jag såg elendet så dom får jag inte i säkerhet för i kväll  :-\

Gamina

« Svar #798 skrivet: 24 aug-11 kl 07:52 »
Fan fan fan
Hittade en av mina vackraste hönor död igår :'(. Hon hade börjat blöda när hon värpte (iallafall fanns de ett rejält blodigt ägg) och sen gick det som det gick. Vad jag jobbat med den hönan. Hon började äta ägg och jag har slitit i månader för att få henne att sluta och nu efter en sommar så går hon och blir ihjälhackad. Varför ska höns vara så elaka mot varandra?
Varför förlorar jag bara de höns som har "rolig" färg? Hittills är det 3 st med olika nyanser av blått och en svart (mycket mörkt viltfärgad kan det varit). Jag älskar mina viltfärgade men det är så fint med blandningen av färger. Nu har jag förlorat nästan hälften av de som har andra färger.
Genbank för Gotlandshöns

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #799 skrivet: 25 aug-11 kl 00:08 »
Igår hade vi sorg här hemma. Barnens favorit, tuppen Gustav 6 månader, insjuknade och dog på loppet av ca 3 timmar. Många tårar blev det kan jag lova. Han var en mycket tjusig liten hedemora herre,  lysande gul med en svart krage och svarta små fläckar. Har var bara ca 1/3 så stor som sina syskon och hade precis tappat sin dunkjol. En här på forumet tror att han dog av hjärtfel pga symtomen vilket jag hoppas, det är ju iaf inte smittsamt. Har nu mist 6 höns på 5 månader.  :(
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser