Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234340 gånger)

Träsktrollet

• -
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #760 skrivet: 02 jul-11 kl 23:09 »
:'( Usch så otrevligt, vet du vad förövaren var för djur?

Två svarthöns uppätna... En tupp och en höna... Ja tror att det kan vara EN av grannens MÅNGA satans katter...
Inga harungar eller liknande överlever länge här omkring  >:(
Hönan hade inget huvud och var bara halväten - inte räv eller grävling, inte mink heller för dem brukar tömma/bita ihjäl hela buren...
Och jag har då Aldrig varit med om en duvhök som äter upp huvudet på en höna...
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Jakobsson

« Svar #761 skrivet: 03 jul-11 kl 08:12 »
Räven har hittat hit till nya stället :(
Hönan hade dock skyddat dom bra, hon har
inga stjärtfjädrar kvar & bara en kyckling. Dom
andra fick den med sig.  :'(

RÄVJ***L!!!  >:D

//
Jakobssons fru

Lycka

• Ångermanland
« Svar #762 skrivet: 03 jul-11 kl 08:41 »
 :'( >:D
Hedemorahöns

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #763 skrivet: 03 jul-11 kl 09:29 »
Igår drabbades vi av ett fruktansvärt åskoväder som varade i över 4 timmar :-\ Det var många smällar och nedslag riktigt nära och vi var ute i regnet flera gånger för att kolla att det inte hade slagit ner och brann någon stans  :P Lyckligtvis klarade vi oss men med tanke på att det luktade brandrök senare på kvällen får man misstänka att alla inte hade lika stor tur :(

Det som var tråkigt var att en av min Cou-Nu hönor förmodligen har blivit rädd av en smäll och flaxat in i väggen eller nätet och brutit nacken. Hon var pigg och glad vid första kontrollrundan och låg med bruten nacke i boxen när jag kom ut en halvtimme senare  :'( Suck... och stackars höna. Jag trodde faktiskt inte att dom skulle kunna flaxa upp sådan fart....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #764 skrivet: 03 jul-11 kl 10:38 »
Det som var tråkigt var att en av min Cou-Nu hönor förmodligen har blivit rädd av en smäll och flaxat in i väggen eller nätet och brutit nacken. Hon var pigg och glad vid första kontrollrundan och låg med bruten nacke i boxen när jag kom ut en halvtimme senare  :'( Suck... och stackars höna. Jag trodde faktiskt inte att dom skulle kunna flaxa upp sådan fart....
Tråkigt att höra och ett så onödigt och olyckligt sätt att dö på, vad är oddsen på det! Vilket fruktansvärt åskoväder det var! Och vilket regn! Strömmen gick några gånger.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Dajen

• Uppland
« Svar #765 skrivet: 09 jul-11 kl 12:49 »
Har efter ynka två månaders hönsägande haft mitt första rävbesök, tror jag. Tre hönor saknas, MEN jag tror att jag såg en av dem springa iväg i samma ögonblick som jag upptäckte att det var något på tok utanför hönshuset. Det var igårkväll och jag tänkte att hon nog kommer hem idag, men än har hon inte synts till. Har det hänt er att skrämda höns varit borta längre än över natten efter ett rovdjursbesök? Eller är hoppet ute, tror ni? :(

Idalun

• Småland
« Svar #766 skrivet: 13 jul-11 kl 15:29 »
Som nybörjare har jag inte tränat upp min förmåga att se om kycklingarna är tuppar eller hönor, men för var dag som går så verkar det bli fler och fler tuppar.  :-\ Först var jag helt säker på att det var minst 3 hönor av 7, nu är jag nere på att det i alla fall är 1 höna. Tanken var ju att jag skulle stoppa överflödet i frysen, men oj så svårt det kommer att bli med dessa sociala djur!
Förhoppningsvis kan jag sälja några av dem...  :-[

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #767 skrivet: 14 jul-11 kl 22:36 »
Det är dags.  :'( Skulle gå och stänga luckan till hönsen och ser att gamla kungen Muffe 13, snart 14 år sitter kvar ensam i hönsgården som tidigare varit i farten idag. Går fram till honom och han ligger på magen med lite slappa vingar, blicken ser som tom ut. Lägger mat framför honom men han tittar inte ens på det. Lyssnar på hjärtat och hör att det här gamla tupphjärtat inte pickar på i den fart som ett tupphjärta annars brukar göra utan pumpar långsammare. Har bäddat ned honom mysigt med halm, där börjar han nu se sömnig ut och slumra. Har en väldigt stark känsla av att inatt somnar han in för alltid gammelgubben...  :'(
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #768 skrivet: 14 jul-11 kl 22:45 »
Beklagar verkligen, Linkoso!!  :'(
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Bubblaren

• Skåne
« Svar #769 skrivet: 14 jul-11 kl 22:59 »
Beklagar verkligen, Linkoso!!  :'(

Instämmer, så ledsamt men ändå vilket långt liv han levt! Att somna in inbäddad i en varm halmhög är ändå ett värdigt slut för en gamling.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #770 skrivet: 14 jul-11 kl 23:15 »
*RIP* Muffe .
Han fick ju ett väldigt långt liv iaf hos dej men jag förstår att det är tungt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #771 skrivet: 15 jul-11 kl 09:22 »
Han är borta nu. Ser ut som han har dött i sömnen. :/ Ursch, inte ofta det gör såhär ont i bröstet när den kluckis dör men när det handlar om någon som har funnits med sedan man var en liten fjuttflicka så känns det ordentligt.  :-\
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Idalun

• Småland
« Svar #772 skrivet: 15 jul-11 kl 11:44 »
Han är borta nu. Ser ut som han har dött i sömnen. :/ Ursch, inte ofta det gör såhär ont i bröstet när den kluckis dör men när det handlar om någon som har funnits med sedan man var en liten fjuttflicka så känns det ordentligt.  :-\

Inte ofta jag sitter framför datorn med tårar i ögonen, men å så fint du har gjort för honom.  :'(

Bubblaren

• Skåne
« Svar #773 skrivet: 15 jul-11 kl 11:48 »
Inte ofta jag sitter framför datorn med tårar i ögonen, men å så fint du har gjort för honom.  :'(

Håller med - inte bra för gravida kvinnor att se såna fina arrangemang, jag storbölar ju  :'(  :-\

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #774 skrivet: 15 jul-11 kl 11:56 »
 :'(
Linkoso, Så synd!!! En sådan tupp vill man inte mista ju  :(

:'(  :'(  :'(  :'(  :'(
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #775 skrivet: 15 jul-11 kl 11:59 »
Ledsen för din skull Linkoso :'( Det var inte meningen att Muffe skulle flytta till något annat än den absolut super ultimata hönsgården. Skulle tro att han har fullt upp att återknyta bekantskapen med alla gamla fjällor  ;)

Själv hittade jag min Dorkingtupp Bull död i morse. Det känns ruttet.... Han var den enda av mina höns som hade namn just för att han var så speciell  :'( Jag är väldigt glad att jag har tre "Bullson" som går här och är nästan lika kul som sin far :)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #776 skrivet: 15 jul-11 kl 19:55 »
Linkoso och Azoo-Lina

Beklagar sorgen vet hur det känns.  :'(

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #777 skrivet: 17 jul-11 kl 19:18 »
helvetes skit med..... hittade nyss min enda silkesbefjädrade chabohöna i en spann med vatten (har varit iväg en vecka och de som passade djuren satte in en hink med vatten för det skulle bli lättare att byta till dom -.-)  :( så typsikt.... ingen som har en liten silkeschabo att undvara? tupp eller höna kvittar  :)
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Lillemor Eklund

• Positiv till det mesta :)
    • Uppland
« Svar #778 skrivet: 18 jul-11 kl 20:00 »
Är det Murphy's lag? :(

I dag känns det för djävligt att vara hönsägare! Inte för att hönsen är dumma utan pga omständigheter som alla rör mina gullor....

I våras gick kläckningen åt pipan. 3 av 12 Brahmor kläcktes, varav 2 klarade sig. Av övriga 8 i kläckaren klarade sig 2. Ja, det var ju min första kläckning så man får vara nybörjarnöjd.

Kycklingarna bor inne hos mina Dv Kochin... lilla Brahmatuppen får rejält med pisk av både hönor och tuppar. Jag får till slut lov att dela på dem.

De stora hönsen bestämmer sig för att sluta värpa i sina reden, letar ute som en galning i 2 veckor innan jag hittar gömmorna....

Hämtade hem en tupp och 2 hönor av Bohusläns Dals Svarthöns. Tuppen fick stryk av en höna med nya kycklingar, fick en infektion och vi fick ta bort honom. Snäll och trevlig var han.

I går hämtar jaghem en ny Svart tupp.... Kalkben. Behandlar och det är en elak jäkel som pickar och nyps mest hela tiden.

I morse, Svart tupp med "blåtira" och kal fläck i nacken, gamla tuppen sårig på kammen. Alltså inte så farligt.
I fm när jag gick ut och skulle titta till en ruvhöna sitter det en skatdjävel i ett av redena och har snott flera ägg!
Jag fick tag på den och tog den av daga...

Svart tuppen går ut och utmanar gamla tuppen igen, får mer stryk.... (hur länge orkar dom?)

Tidig em, ruvhönan kliver av sina ägg och går ut...... Jag lyser äggen när jag ser henne ute, liv i 3 av 13. Hon har skitit i redet och alla äggen är nersmetade...

Sen em, jag flyttar de tre äggen in till de ruvande Dv Kochinhönorna... de har ung samma kläckdag +-1 dag... Hoppas det går vägen. Hönan som klev av har ännu inte lagt sig i sitt rede....

Går ut för en knapp timme sen för att kolla alla efter regnet, de går ju lösa på tomten... Hittar inälvor och fjädrar bakom ett av hönshusen. tror först att det är från en kaja eller kråka men efter närmare inspektion ser jag att det är min Brahmatuppkyckling som strukit med!!!

Vad som tagit honom har jag ingen aning om, troligtvis en rovfågel....
Nu är alla höns utom Svarthönsen instängda... De vägrar som vanligt att bli inmotade...

Det kanske inte var meningen att jag skulle ha några hönor..... Jävla skit!!!!

Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter!

Bubblaren

• Skåne
« Svar #779 skrivet: 18 jul-11 kl 23:18 »
Är det Murphy's lag? :(

I dag känns det för djävligt att vara hönsägare! Inte för att hönsen är dumma utan pga omständigheter som alla rör mina gullor....

Det kanske inte var meningen att jag skulle ha några hönor..... Jävla skit!!!!

Oj, vad mkt på en gång! Vet hur det är - det ska vara roligt att ha höns -inte slavgöra  >:D Dock gläd dig ändå åt att du inte har fått in något smittsamt  -det har varit min värsta farhåga och jag trodde det hände - men sen var det något harmlöst. Att få avliva alla höns vore det värsta. Men tagit mkt tid och ork. Ögoninfektioner, benkvalster, loppor, äggätare, fotbölder, köp av ILT-vaccinerade höns utan först få vetskap = lång karantän, osv osv. Och alla dessa tuppar som kläcks hela tiden som jag inte har vett att göra av mig med i tid  :-\. Men man får vara envis och lär sig av sina misstag. Och inse vad man pallar med. Någon gång kan det ju bara bli bättre. Önskar dig nu fortsättningsvis bara all tur - det förtjänar du!

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 2 användare
ärt, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser