Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234761 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #740 skrivet: 14 jun-11 kl 23:18 »
Nu åker kläckaren ut i förrådet,fattar inte vad det är i år,så jäkla dåligt kläckresultat :'(
jag är skitless jag med!!! först misslyckades jag med gässen..sen med cayuga ankorna.. och nu med fasanäggen oxå.. 5kläckta av 40ägg!!! och 4av dem har dött..1lever..en dyr jävel 350kr..men den dör väl den me... förra året kläcktes 7av 40fasanägg och de levde iallafall över en vecka...
nu piper hönskycklingarna i kläckarn ändå...
Fjäderfän och kaniner

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #741 skrivet: 15 jun-11 kl 10:46 »
Fan också!!!!!

Bakslag på benkvalster, fotböld på 2 damer och tillråga på allt hittade jag äckliga kryp på en höna! Ååååååå....   :'( :'( :'(

Om man är riktigt trött på att mecka med benen - så för benkvalstren kan du ta Ivomec (recept veterinär)  (några veckors karens på ägg) Någon droppe under vingen -sen klart. Brukar ta det på hösten då de ändå slutat värpa. Det tar lite annat med.
Har dubbelkollat med SVA om fotbölder smittar - de gör de inte så du vet. Jag har fått bort mina - PM:a gärna för tips. Många äckliga kryp går snabbt att få bort om de bara är på hönsen.  Har haft en del kvalster som bor på hönsen, inte på pinnarna, vilket ofs är positivt. Nr ett är att de kan gå ute och sandbada. Och det är inte ovanligt/konstigt med några kryp på dem. Men bra att hålla under uppsikt.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

gernsö

• Skåne
« Svar #742 skrivet: 15 jun-11 kl 14:21 »
Helt jävla otroligt. har haft en flock  lite äldre kycklingar gående i en bur på golvet, lite efter lite har jag set sår på deras huvud och nacke, har även en höna med 4 kycklingar gående på golvet runt buren.  första tanken var att hönsmamman, som är väldigt agressiv, hade hackat dem i skallen när de satt ut huvudet genom gallerna.  så jag satte dem i en annan bur där hon absolut inte kan komma åt dem.  har under dagen gjort en stor hage ute med hus dit alla skulle som är i den åldern. Tömde mina tre burar i den gården och när jag kom till den sista vilket är den där skadade förekommit ( har fått nacka 4 st.) så ser jag en skadad. vad fan nu tänker jag?  en var totalt skalad i nacken,  och en var sårad där.  detta get bara en möjlighet, en av kycklingarna hackar de andra, och inte lite heller. En har jag avlivat, en har jag plåstrat om, och resten är fördelade i fyra lådor,  så  nu får vi se vad som händer.
Sen när jag då ser i vilken bur den skylldiga är så åker de andra ut. och de i buren med den skadade får då delas två och två och sen hoppas jag hitta den som är dum.... vilken röra. helt sjukt.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Bubblaren

• Skåne
« Svar #743 skrivet: 15 jun-11 kl 15:57 »
Helt jävla otroligt. har haft en flock  lite äldre kycklingar gående i en bur på golvet, lite efter lite har jag set sår på deras huvud och nacke, har även en höna med 4 kycklingar gående på golvet runt buren.  första tanken var att hönsmamman, som är väldigt agressiv, hade hackat dem i skallen när de satt ut huvudet genom gallerna.  så jag satte dem i en annan bur där hon absolut inte kan komma åt dem.  har under dagen gjort en stor hage ute med hus dit alla skulle som är i den åldern. Tömde mina tre burar i den gården och när jag kom till den sista vilket är den där skadade förekommit ( har fått nacka 4 st.) så ser jag en skadad. vad fan nu tänker jag?  en var totalt skalad i nacken,  och en var sårad där.  detta get bara en möjlighet, en av kycklingarna hackar de andra, och inte lite heller. En har jag avlivat, en har jag plåstrat om, och resten är fördelade i fyra lådor,  så  nu får vi se vad som händer.
Sen när jag då ser i vilken bur den skylldiga är så åker de andra ut. och de i buren med den skadade får då delas två och två och sen hoppas jag hitta den som är dum.... vilken röra. helt sjukt.
Oj - vilken logistik! Hoppas du hittar den skyldiga snart  >:D

freeky

• Gäst
« Svar #744 skrivet: 15 jun-11 kl 16:08 »
Min lilla Orpingtonhöna har det inte lätt, först blev hon av med sina ägg hon ruvat på i lite mer än 2 veckor, sen när hon legat på ett enda ägg i 3 nveckor kläcktes äntligen den lilla kycklingen fram igår. Och jag min idiot tar hönan och kycklingen och placerar dom i en bur och skiter i att stänga luckan, tänkte att hon kanske vill röra på sej lite efter så lång tid i horrisontellt läge. Imorse hade hon hoppat upp i redet igen och låg och kallade på sin stendöda kyckling. Den hade frusti ihjäl. Jag fick världes sämsta samvete :'( och ordnade fram 6 veckogamla kycklingar som jag smugit in under vingarna på henne nu o:). Hon har inte visat några aggressioner mot kycklingarna än, och dom verkade fatta vad som skulle göras direkt. Hoppas, hoppas, hoppas att det går vägen så hon inte legat platt i 6 veckor i onödan! Jag ska akta mej noga för att lägga mej i i framtiden :-[

Gamina

« Svar #745 skrivet: 20 jun-11 kl 09:54 »
Vad  >:D är det med det här året? Nu har ett kläck till gått åt helvete.
Har en höna som ruvade en kull som gick åt fanders. Hon var i vettigt hull så hon fick en ny omgång med ägg som skulle kläckts igår-idag. Hon fick 4 ägg ett försvann under ruvningen så det gick troligen sönder. Igår var det hålslag i ett ägg i morse låg det upp och ner med hinnorna fasttorkade i kycklingen. Jag vet att den är död men fuktade iallafall hinnorna och la in den under hönan igen . De andra två äggen verkar stendöda. Detta var ägg jag verkligen ville ha kläckta då de är från en höna jag vill ha kycklingar efter.
Resultatet iår är.
1.  3 av 6 (ett av äggen försvann så 3 av 5)
2.  2 av 3
3.  2 av 3 (ett ägg gick sönder så 2 av 2)
4.  0 av 3
5.  2 av 3 (en av de två försvann och den andra har blivit hackad av någon troligen mamma så jag tror ena vingen är bruten, den hänger)
6.  0 av 3
Av dessa har endast 1 ägg sett helt helt tomt ut vid lysning innan kassation och det tror jag att jag lyste på dag 5 och då levde det. De flesta döda har varit helt utvecklade men dött innan de slagit hål i skalet.
Resultatet är altså 9 (8) kycklingar på 21 ägg. Possitivt är dock att av de 7 som är lite större ser 5 ut att vara hönor men det hinner väl ändra sig till 5 tuppar innan detta är klart.
Jag ville verkligen ha den här kullen men nu kan jag inte ha henne på en omgång ägg till då det är inte bra för henne (hon ruvade fram kycklingar förra året så det beror inte på hönan).
Bävar för nästa kläckning. Min älsklingshöna ligger på 5 ägg, tyvärr bara 1 från den jag vill avla på eftersom jag hade dessa ägg under den andra hönan. Men den kullen går väl också åt fanders.
Är så ledsen för min lilla höna som legat troget i sisådär 7 veckor nu utan att få en enda kyckling  :'(
Genbank för Gotlandshöns

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #746 skrivet: 21 jun-11 kl 13:57 »
Jag blir så ledsen   :'(  att räven tog Malva min lilla industri höna.    Lessen på mig själv då jag hörde hur Tuppe varnade och jag igorerade det.   
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Jakobsson

« Svar #747 skrivet: 21 jun-11 kl 14:25 »
Min älskade blå/vit fläckiga tupp avled imorse.  :'(
Jag är så ledsen, så ledsen!  :'(

//
Jakobssons fru

Terra77

• -
« Svar #748 skrivet: 21 jun-11 kl 14:36 »
Beklagar...vad snygg han va tuppen! :-\
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #749 skrivet: 22 jun-11 kl 17:14 »
Einar är död.  :'(

Skulle flytta gethägnet och gick längst ner i hagen där ser jag Einar som ligger. Springer fram och ser att han är död men försöker få liv i honom för han är varm, kanske det går. Men nej.

Han hade försökt komma in i gethagen och kommit igenom med halva kroppen och en vinge sedan fastnade han. Hundarna hade inte skällt så han kan inte har skrikigt utan kämpat på i tysthet.  :'(

Så röd som han var om kam och skägg så har han nog kämpat tills hjärtat gav efter av ren utmattning.

Å han var den som överlevde efter att Torsten blev sjuk och dog. Nu har vi ingen tupp alls utom hans barn. Å dom är bara små. Pipisarna hade gått in i hägnet så hönsen var tvungna att klämma sig in till dom för att skydda dom. Men tuppen fastnade. Jävla skit.  :'( :'(

Å ja var ju ute för en stund sen å då var allt bra. Så det har gått snabbt.
« Senast ändrad: 22 jun-11 kl 17:16 av getalina »

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #750 skrivet: 22 jun-11 kl 22:05 »
Nu har räven hittat hit >:(

Min gamla fina blommetupp försvann idag :'(. Efter mycket letande hittade jag en hög med fjädrar och kunde följa spåren långt iväg över en åker upp på en banvall. För några dagar sedan försvann hans lika kraftiga son och ytterligare två unghöns är borta. Konstigt räven tar de största och starkaste med rejäla jättesporrar.

Nu blir det att vakta dem noga, de går ju lösa.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #751 skrivet: 22 jun-11 kl 22:09 »
Konstigt räven tar de största och starkaste med rejäla jättesporrar.

Nu blir det att vakta dem noga, de går ju lösa.

Inte konstigt alls. De ranghöga tupparnas uppgift är ju att skydda sin flock och ge hönorna tid att gömma sig och sätta sig i säkerhet. Dina tuppar gjorde sitt jobb och tack vare det så har du bara blivit av med två hönor.  Men inte desto mindre... Det väldigt trist när man blir av med djur  :'(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #752 skrivet: 22 jun-11 kl 23:15 »
De ranghöga tupparnas uppgift är ju att skydda sin flock

Ja jag hoppas de gav räven en rejäl match. Jättetråkigt är det, speciellt när de var så tama och trevliga som dessa. Nu har jag bara två ungtuppar kvar, de vågar nog inte försvara hönorna så nu vet jag inte hur det går plus att hönorna är förvirrade när ledarna är borta och ungdomarna ska ta över.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Träsktrollet

• -
« Svar #753 skrivet: 23 jun-11 kl 22:38 »
Jag blev så väldigt glad när en av mina Appenzellerhönor ville ruva. 14 ägg hade hon under sig, lyste sista veckan och då var det 12 som levde. Så kläcktes äggen - 9 st kycklingar! Och de var pigga och glada.
Så lämnade hönan redet och 3 dog trots intensivvård... Nästa dag dog 2 till och den 3:e dagen dog 1 till. Då var det nog, tog rätt på kycklingarna men de var väldigt dåliga. Så nu återstår bara 1 av de tidigare 9 kycklingarna...
Hönj*vel som inte tog hand om kycklingarna, hon åt och drack själv och for sen mest runt som en tok. Jag som bara trodde att hon som var en första ruverska behövde lite tid och komma på hur man gör med kycklingarn...

Fan vad sur jag är på mig själv...  >:(
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Bubblaren

• Skåne
« Svar #754 skrivet: 24 jun-11 kl 22:50 »
Jag blev så väldigt glad när en av mina Appenzellerhönor ville ruva. 14 ägg hade hon under sig, lyste sista veckan och då var det 12 som levde. Så kläcktes äggen - 9 st kycklingar! Och de var pigga och glada.
Så lämnade hönan redet och 3 dog trots intensivvård... Nästa dag dog 2 till och den 3:e dagen dog 1 till. Då var det nog, tog rätt på kycklingarna men de var väldigt dåliga. Så nu återstår bara 1 av de tidigare 9 kycklingarna...
Hönj*vel som inte tog hand om kycklingarna, hon åt och drack själv och for sen mest runt som en tok. Jag som bara trodde att hon som var en första ruverska behövde lite tid och komma på hur man gör med kycklingarn...

Fan vad sur jag är på mig själv...  >:(
Förstår dig, det är inte så lätt att veta alltid, när man ska gripa in. Och det är inte alltid man hinner hårdbevaka heller. Tråkigt att så många hann stryka med och bara en ensam stackare kvar! Alltid så tråkigt och nedbrytande när man har små levande glada kycklingar och så dör de. När de är så där virriga kan det vara smart att sätta till en värmelampa snabbt så de både har hönan och den som reserv. Jag tror dock inte att de blir duktigare på att ta hand om dem om det gått någon dag och de fortfarande slarvar och de dör. Någon annan kanske har annan erfarenhet? Men det syns nog ganska snabbt. Ju mer smak de fått på att vara själva och inte ta hand om kycklingarna desto mindre är chansen att de blir omsorgsfulla mammor - tror jag.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #755 skrivet: 27 jun-11 kl 18:55 »
Hmm vår granne ska flytta- det visste vi iofs om men jag trodde det skulle dröja ett bra tag till typ minst ett halvår ett år någonting. Lite panik eftersom jag har fått låna hans hönsgård. Så nu bor mina halvstora cochinkycklingar i hästtransporten om natten och i provisorisk bur av kompostgaller om dagarna. De fyra vuxna sussexarna är fortfarande hos grannen men jag måste ta hem dom ganska snart.

Och det är lite kört att snabbt fixa i ordning ett hönshus med  hyfsat rovdjursäker hönsgård här innan vintern. Iofs kanske jag hade kunnat få tag i nån gammal usel husvagn som de kunde kampera i under vintern- men det ser så himla skräpigt ut och risken är alltid att husvagnen blir en permanent inventarie på gården.

Kan det inte dimpa ner ett snyggt välbyggt hönshus med tillhörande gård från ovan? Bara såsådär!???

Jag är typ usel på att snickra.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Träsktrollet

• -
« Svar #756 skrivet: 01 jul-11 kl 00:35 »
Förstår dig, det är inte så lätt att veta alltid, när man ska gripa in. Och det är inte alltid man hinner hårdbevaka heller. Tråkigt att så många hann stryka med och bara en ensam stackare kvar! Alltid så tråkigt och nedbrytande när man har små levande glada kycklingar och så dör de. När de är så där virriga kan det vara smart att sätta till en värmelampa snabbt så de både har hönan och den som reserv. Jag tror dock inte att de blir duktigare på att ta hand om dem om det gått någon dag och de fortfarande slarvar och de dör. Någon annan kanske har annan erfarenhet? Men det syns nog ganska snabbt. Ju mer smak de fått på att vara själva och inte ta hand om kycklingarna desto mindre är chansen att de blir omsorgsfulla mammor - tror jag.

Man lär sig av sina misstag och tyvärr så var det ett stort och tråkigt misstag denna gången...
Men nästa gång kommer jag INTE att vänta!
Som tur var hade jag maskinkläckta kycklingar som bara var några dagar äldre, så den sista mår som en prins, öh förlåt det är ju såklart en prinsessa  ::)  :-[

Har hönsraserna:

Träsktrollet

• -
« Svar #757 skrivet: 01 jul-11 kl 07:40 »
Jag kan inte och kommer aldrig att kunna vänja mig med att sälja höns!
Det är med sorg i hjärtat jag säljer mina Faverolle  :'(
Har hönsraserna:

Träsktrollet

• -
« Svar #758 skrivet: 02 jul-11 kl 16:25 »
Skit! Hittade nyss en unghöna halvt uppäten... Svarthöna... Skit...
Har hönsraserna:

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #759 skrivet: 02 jul-11 kl 16:51 »
Skit! Hittade nyss en unghöna halvt uppäten... Svarthöna... Skit...

:'( Usch så otrevligt, vet du vad förövaren var för djur?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser