Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234404 gånger)

Gamina

SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #720 skrivet: 28 maj-11 kl 13:21 »
Oj inte roligt alls. Jag skulle plåga hönan med att snabbt tvätta av med väteperoxidlösning. I normala fall rekomenderar jag koksaltlösning då det inte förstör läkmöjligheterna på såret men när de varit i rävkäft tar jag i mer.
Höns i chock kan dö av chocken men de kan även bli som paralyserade och instängda i sig själv. Grannhönsens tupp blev sådan efter en rävatack där han inte blev fysiskt skadad alls. Det var också orpington så jag hoppas dina klarar sig bättre. Som kontrast så klarade sig mina höns utan men av samma rävattack trots att räven skrämt även dem rejält. Om det är raskillnad eller individskillnad vet jag inte men jag håller en tumme för individskillnad :)
Genbank för Gotlandshöns

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #721 skrivet: 28 maj-11 kl 18:05 »
Din höna klarar sig säkert, de har ett otroligt läkekött. Min ena höna var med om en grävlingsattack, och hon var nästan helt fjäderlös, flera stora sår. Jag lät henne sköta såren själv. Att hon kämpade för livet berodde säkert på att hon hade två kycklingar, som hon lockade och fixade med trots att hon var dålig.
En höna var ute för hund, hon klarade sig med, men har inte lagt ett ägg sedan dess.
Lycka till med din höna.
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Qiz

• Västergötland
« Svar #722 skrivet: 28 maj-11 kl 23:50 »
Hönapöna i lådan dog för några timmar sedan.  :'( :'(
Min andra har jag gått igenom noggrant i kväll och hon har ett sår i skinnet på sidan av ryggen som man bara ser om man drar ut vingarna. Hon är väldigt spak även om hon står och går så jag undrar... Tuppen verkar må bra med bara lite fjäderförlust men ack så deppig över sina pullor. :'( Skulle någon kunna tipsa om nya Gul Orp hönor så vore "Allan i Dalen" och jag väldigt glada. Tack till er som svarat på min sorgelåt i alla fall!
Mvh Zandra- som har stängt in sin tupp, sin sargade höna och sin lilla kyckling!!!

Qiz

• Västergötland
« Svar #723 skrivet: 29 maj-11 kl 19:58 »
Kanske skulle skriva i glädjetråden... Nu har jag varit och köpt lite nya fruar till min tupp!  :D Han blev jätteglad. Även lite jämngamla kycklingkompisar till den ensamma som blev kvar.
Rävfällan står riggad!  >:D >:D
Återstår att se om hönan med såret överlever, jag har tvättat rent noga och än så länge står hon på benen. Hoppas bara det inte blir någon elak infektion.
/ Zandra

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #724 skrivet: 29 maj-11 kl 23:07 »
Min lilla Trixi låg död i morse. Vid undersökning var hon väldigt svullen och röd om rumpan så jag förmodar att det var ett ägg som fastnat (eller vad tror ni?)

Det måste gått fort i alla fall. Vi märkte inget på henne innan.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

nina77

• Hälsingland
« Svar #725 skrivet: 31 maj-11 kl 21:51 »
Kråkjäveln tog tre kycklingar för mig idag, när jag kom ut satt han och hackade i sig den sista. Dom var tre v gamla, hade på något sätt tagit sig ur buren från mamman....så trist  :'(

Jennyt

• Västergötland
« Svar #726 skrivet: 04 jun-11 kl 19:43 »
RÄVJÄVEL
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #727 skrivet: 04 jun-11 kl 21:21 »
RÄVJÄVEL

:'( lider med dig! Var hon blommehöna? Söt! Det är alltid de söta, fina, snälla, som går åt. Jag saknar fortfarande blomman Rosa som höken tog för många år sen.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

fauve

• Gäst
« Svar #728 skrivet: 04 jun-11 kl 22:18 »
Kul kläckdag.. Eller inte!

Först hade vi strömavbrott i dryga 6 timmar, fick tillbaka strömmen några timmar för att sedan tappa den i ytterligare dryga 3 timmar = iskalla ägg och inte en har kläckt såklart och jag tvivlar på att det är någon av de som skulle kläckas idag och i morgon som klarat sig, ser mkt dött ut i alla ägg vid lysning  :-\

Har dessutom fullt med ägg i olika stadier av ruvperioden i 3 olika kläckare  :-X

>:D Stormvindar som blåst av träd och ledningar  >:D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #729 skrivet: 06 jun-11 kl 20:16 »
Nämen va i hela grrrrggrgrgrr..... nu var grannen katt här och snodde åt sig gen kyckling..... genom nätet :o Våra katter tittar inte ens åt de små, så jag trodde det var omöjligt..... åsså smyger sig den lurken in i huset och tar den :'(
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #730 skrivet: 07 jun-11 kl 07:17 »
Usch - stackars Gamina. Jag känner nog samma just nu, det är för mycket. Och jag känner att jag bara gör fel, hur mycket jag än försöker. Jag trodde att mina höns hade det bra, nu verkar jag vara djurplågare...

Jag hade tre grupper höns, en med alltför många ungruppar. Efter mycket slit fick jag ungtupparna skilda ifrån hönsen, som jag då släppte in till de tre tupparna som jag tänkte spara. Urd, min gamla höna, den enda kvar från ursprungsgruppen efter ett antal rovdjursattacker, blev mobbad iden nya gruppen efter att ha varit topphöns i förra gruppen. Hon kom uppenbarligen inte åt mat och vatten för hon var mager som en skrika när jag hittade henne med de två rödtupparna ovanpå henne. Hon låg kvar i en hög i ströet och pep ynkligt - orkade inte ens  ta sig upp... Eller så var hon redan sjuk. Nu dog hon efter en dryg veckas intensivvård och skickas idag till SVA. Grinden mellan hönsgårdarna gick upp förregår av oförklarlig anledning och tuppgänget kom in bland de andra. Gammeltuppen som jag vill spara blev illa åtgången och uppför sig lågrang nu även när jag flyttat tillbaka. Och rödtupparna vet jag inte om jag vill ha kvar när de ger sig på den svaga så hårt.

Och nu ser jag att en av hönorna har problem med ett öga. Och att en av ungtupparna skiter löst grönt - kan det vara samma som dödade URD? Är alla smittade? Av vad?  Och nu när de varit sammanblandade på gården så har kanske alla smittats?

Tar det aldrig slut???
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Idalun

• Småland
« Svar #731 skrivet: 08 jun-11 kl 23:18 »
2 hönor ruvar på 16 ägg, men det är bara 5 som det syns något i.  :(
En höna är dessutom försvunnen... hoppas att hon ligger och surar någonstans. Pappa såg en räv stryka omkring för ett par dagar sedan. Vi såg henne efter det, men man vet ju aldrig.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #732 skrivet: 12 jun-11 kl 22:27 »
Usch - stackars Gamina. Jag känner nog samma just nu, det är för mycket. Och jag känner att jag bara gör fel, hur mycket jag än försöker. Jag trodde att mina höns hade det bra, nu verkar jag vara djurplågare...

Jag hade tre grupper höns, en med alltför många ungruppar. Efter mycket slit fick jag ungtupparna skilda ifrån hönsen, som jag då släppte in till de tre tupparna som jag tänkte spara. Urd, min gamla höna, den enda kvar från ursprungsgruppen efter ett antal rovdjursattacker, blev mobbad iden nya gruppen efter att ha varit topphöns i förra gruppen. Hon kom uppenbarligen inte åt mat och vatten för hon var mager som en skrika när jag hittade henne med de två rödtupparna ovanpå henne. Hon låg kvar i en hög i ströet och pep ynkligt - orkade inte ens  ta sig upp... Eller så var hon redan sjuk. Nu dog hon efter en dryg veckas intensivvård och skickas idag till SVA. Grinden mellan hönsgårdarna gick upp förregår av oförklarlig anledning och tuppgänget kom in bland de andra. Gammeltuppen som jag vill spara blev illa åtgången och uppför sig lågrang nu även när jag flyttat tillbaka. Och rödtupparna vet jag inte om jag vill ha kvar när de ger sig på den svaga så hårt.

Och nu ser jag att en av hönorna har problem med ett öga. Och att en av ungtupparna skiter löst grönt - kan det vara samma som dödade URD? Är alla smittade? Av vad?  Och nu när de varit sammanblandade på gården så har kanske alla smittats?

Tar det aldrig slut???

Hur har det gått? Har också känt flera gånger att nu får det väl vara slut - inget mer kan hända och sen gör det det ändå! Nu är troligtvis alla mina friska efter sin andra förkyldning och många sena kvällar med antibiotikagivor. Har du fått svar av SVA? Hoppas att det har lugnat ned sig för dig.
/Nina
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

fauve

• Gäst
« Svar #733 skrivet: 14 jun-11 kl 10:11 »
 :-\ I går upptäckte jag att ett flertal äldre och bra befjädrade kycklingar nog frusit ihjäl nån gång under dagen. De har varit ute i lekstugan med dv.kochinerna i dryga 2 veckor och mått toppen, men tydligen så blev temperaturskillnaden från +30 till +10 för mycket för de små..

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #734 skrivet: 14 jun-11 kl 10:19 »
Jag får nog acceptera att min ena Sebright är borta. Hon försvann i förrförrgår.. Hon brukar ge sig ut på egen hand och vara borta över natten men hon brukar alltid komma fram dagen efter framåt eftermiddagen.. Men hon är spårlöst borta.. Suck!  :-\
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Partax

• Västergötland
« Svar #735 skrivet: 14 jun-11 kl 13:30 »
Aldrig mer får mina brahma hönor ruva, hälften av äggen har på tre veckor trampats till foster/ägg röra! de har trampat ihjäl 5 egna kycklingar!!! Nu räcker det! de skall bara få ha hand om veckogamla för det är de duktiga på, men det är mest för att de hinner ur vägen, Jag mår skit och har gjort det i faan 4 veckor nu pga detta!!!! Jag är väldigt känslig, men detta borde göra mer garvade än mig ledsna!!! Tacka vet jag mina gamla dvärg kochin, aldrig nån död kyckling, aldrig mosade ägg!!!

Så onödigt slöseri på små nya liv! Nu verkar det gå bättre, men så här orkar jag ej gå igenom nån mer gång, de kommer att få nöja sig med att "adoptera!!!!   Jag hatar för 1a gången i mitt liv tre djur som kallar sig mödrar!!! HATAR HATAR HATAR!!!!!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #736 skrivet: 14 jun-11 kl 14:03 »
man kan inte hjälpa om man har stora fötter och svårmanuvrerad.
Olika på olika individer också.
Min kompis hönor tar fram kycklingar varje år.
Hedemorahöns

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #737 skrivet: 14 jun-11 kl 15:37 »
Aldrig mer får mina brahma hönor ruva, hälften av äggen har på tre veckor trampats till foster/ägg röra! de har trampat ihjäl 5 egna kycklingar!!! Nu räcker det! de skall bara få ha hand om veckogamla för det är de duktiga på, men det är mest för att de hinner ur vägen, Jag mår skit och har gjort det i faan 4 veckor nu pga detta!!!! Jag är väldigt känslig, men detta borde göra mer garvade än mig ledsna!!! Tacka vet jag mina gamla dvärg kochin, aldrig nån död kyckling, aldrig mosade ägg!!!

Så onödigt slöseri på små nya liv! Nu verkar det gå bättre, men så här orkar jag ej gå igenom nån mer gång, de kommer att få nöja sig med att "adoptera!!!!   Jag hatar för 1a gången i mitt liv tre djur som kallar sig mödrar!!! HATAR HATAR HATAR!!!!!
'

Oj, förstår att du blir ledsen - är knäckande när liv bara dör -har också väldigt svårt för det! Fick avliva en liten fining idag för att benen fläkt sig efter två dagar. Min andra enda holländska vithätta som jag räddat från att frysa ihjäl innan :-( och äggkläckaren har nog mördat massor av tvåveckorskycklingar då den tokgalet växlar värme hela tiden. Och dessa ägg har jag nu lagt under två brahmor - valet är att de dör i kläckaren eller brahmorna. Har förstått att det är olika med olika brahmor hur det fungerar. En har haft 10 ägg under sig (eftersläntarägg som inte kläckts) och hon trampade inte sönder ett enda. Nu har hon till och med fått massa dvärgägg under sig så jag hoppas på det bästa.... Näe det är hemskt när de dör.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Brokullen

• Dalsland
« Svar #738 skrivet: 14 jun-11 kl 19:48 »
Nu åker kläckaren ut i förrådet,fattar inte vad det är i år,så jäkla dåligt kläckresultat :'(
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Idalun

• Småland
« Svar #739 skrivet: 14 jun-11 kl 23:15 »
Fan också!!!!!

Bakslag på benkvalster, fotböld på 2 damer och tillråga på allt hittade jag äckliga kryp på en höna! Ååååååå....   :'( :'( :'(

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser