Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234253 gånger)

Jennyt

• Västergötland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #700 skrivet: 10 maj-11 kl 13:56 »
Jag tror inte att Blommehönsen är extra dumma. Däremot är min erfarenhet att flera av lantrashönsen har mer instingkter kvar än andra raser. Om hönan är ranghög tycker jag du ska testa att ställa ner redet på golvet och öppna för resten av flocken. Kolla npga vad som händer och var beredd att skilja av dem igen om det går på tok. Lägg mat och vatten precis under näbben på hönan. Då kan hon ge de små utan att behöva gå upp.

Nä, nu har jag nog kapat tråden tillräckligt ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #701 skrivet: 10 maj-11 kl 14:16 »
Det har kommit en till.... vågar man låta den ligga kvar hos henne? Eller kommer jag ångra mig om jag gör det?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #702 skrivet: 10 maj-11 kl 14:22 »
Hur många ägg har hon? ..... Det kan gott hända att hon hackar denna lille oxå, men det kan likaväl hända att det går bra med resten. Kanske var det något fel med den förra som gjorde att hon tog kål på den..... det är sånt vi aldrig får reda på. Naturen är så förunderlig ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #703 skrivet: 10 maj-11 kl 15:26 »
Jag har hönsen helt fritt men bara när jag är ute. Jag var inne en liten stund och när jag komut var en av mina Sebright borta. Puts väck! Hon brukar gömma sig för tupparna men jag brukar alltid hitta henne på något gömställe. Har letat och letat men inte ett spår. Håller tummarna för att hon har gömt sig på ett bra ställe men att hon kommer fram i morgon. Självklart är hon ju min favorit... :-\
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #704 skrivet: 10 maj-11 kl 17:03 »
Det är alltid favoriterna det händer nåt med...  :'(

Än så länge verkar Linnea inte göra nåt med den nya, och en till är på väg att kläckas. Kanske ska jag inte vara där och rota för mycket men vill ju se så den nya inte skadas...

Den första lever än, ligger i plastbalja med värmelampa brevid min säng, kan inte tänka mig att det var nåt fel på den, en kraftig fin kyckling, torr och fin och gick stadigt. Men som sagt, blodiga sår bakom ögonen på båda sidorna, ena ögat kanske förstört, men det var inte så illa som jag tyckte det såg ut i början.

Jag känner mig så tveksam inför om jag ska flytta undan hennes kycklingar allteftersom de kläcks, för säkerhets skull... Hon kan ju ha fattat nu, och då vore det ju synd, vill att de ska få växa upp med sin mamma...

Hon har sju ägg kvar som jag kunde se, ett av dem som var spricka nästan hela vägen runt. Och två kläckta kycklingar då...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #705 skrivet: 10 maj-11 kl 18:46 »
Det är alltid favoriterna det händer nåt med...  :'(

Än så länge verkar Linnea inte göra nåt med den nya, och en till är på väg att kläckas. Kanske ska jag inte vara där och rota för mycket men vill ju se så den nya inte skadas...

Den första lever än, ligger i plastbalja med värmelampa brevid min säng, kan inte tänka mig att det var nåt fel på den, en kraftig fin kyckling, torr och fin och gick stadigt. Men som sagt, blodiga sår bakom ögonen på båda sidorna, ena ögat kanske förstört, men det var inte så illa som jag tyckte det såg ut i början.

Jag känner mig så tveksam inför om jag ska flytta undan hennes kycklingar allteftersom de kläcks, för säkerhets skull... Hon kan ju ha fattat nu, och då vore det ju synd, vill att de ska få växa upp med sin mamma...

Hon har sju ägg kvar som jag kunde se, ett av dem som var spricka nästan hela vägen runt. Och två kläckta kycklingar då...

Jag förstår att du vill kycklingarnas väl, men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att man inte ska störa naturens gång heller. Men det är ju svårt... väldigt svårt.

Kan bara hålla tummarna för att hon fattar att det är hennes bäbisar =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #706 skrivet: 10 maj-11 kl 18:57 »
Två bebisar tittar fram under henne nu och de verkar hon låta vara, frågan är om man kan låta Pirate Pete komma tillbaka sen eller om hon ger sig på honom igen i såfall?

Gamina

« Svar #707 skrivet: 20 maj-11 kl 10:02 »
Det här är inte roligt längre. Först börjar hönorna äta upp äggen. Efter mycket jobb fick jag ordning på alla utom 4 som hamnade i arresten, 2 av dessa  har jag fått ordning på men när jag flyttade ut dem i hönhuset blev de sjuka. De sitter nu i egen kupe i hönhuset och ser bättre ut men så fort jag släpper ut dem till de övriga så blir de rädda och trycker i ett hörn trots att de inte blir attackerade eller dåligt behandlade på något sätt av de övriga. Efter att de gått tillsammans med de övriga så är de genast mycket sämre igen. En av de som fortfarande äter ägg har kommit på den brillianta iden att hon kan hacka hål i äggen och titta om det är gott eller äckligt. Yxan direkt säger alla men jag vill verkligen ha en avkomma av den hönan då jag sålde hennes mor eftersom jag hade en fin dotter.
För några veckor sedan dog en höna helt utan anledning.  Över hälften av hönorna ruvar (och jag har nog med djur), tupparna är översexuella, jag har fått ett utbrott av kalkben  (som jag tror jag fått kontroll på) och nu oroar jag mig givetvis för att kycklingarna ska bli sjuka i vad det nu är de 2 lider av. Igår kom droppen när en av hönorna helt plötsligt blöder ur kloaken.
Jag vill inte längre det är inte kul. Det ska ju vara roligt att ha höns!
Genbank för Gotlandshöns

flax

• Halland
« Svar #708 skrivet: 20 maj-11 kl 22:29 »
Gamina, din stackare!
Och jag som skulle skriva om att en av mina Lohman höns var puts väck borta ikväll när jag skulle stänga för hönshuset. Ingenstans var hon.. Ibland försvinner någob av mina dv.kochins, men de kommer alltid hem efter ca tre veckor med ett gäng kycklingar i släptåg.
Den här hönan är jag dock rädd för att jag förlorat.

Men...i ljuset av andras elände tycks mina bekymmer vara små.

Kram till alla som behöver!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #709 skrivet: 20 maj-11 kl 23:15 »
Av de 18 kopparmaranäggen jag hämtade så var 25% befruktade och inget levde till kläck, övriga ägg (skickade med post)  i kläckaren kläcktes fint.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #710 skrivet: 21 maj-11 kl 22:31 »
Nu är det KRIG!!! Jävla grävling som har grävt sig in och snott mina kycklingar. Bodde tillfälligt i växthuset i väntan på nytt hem. Finns inte så mycket som en fjäder kvar efter 5 kycklingar.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #711 skrivet: 27 maj-11 kl 07:53 »
Av de 18 kopparmaranäggen jag hämtade så var 25% befruktade och inget levde till kläck, övriga ägg (skickade med post)  i kläckaren kläcktes fint.

Man kan undra om du fått ägg från samma ställe som jag och Gattoleone?  ::)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #712 skrivet: 27 maj-11 kl 08:02 »
Har ett riktigt dåligt  kläck... :-\ :'( Av 15 ägg har 3 kläckts varav 2 lever (den tredje där saknade en vinge och kunde inte komma på fötter). 6 ägg har jag fått tagit bort (dött de senaste dagarna eller gjort hålslag men dött sen). Nu ligger 6 ägg kvar i kläckarn som det fortfarande är liv i...
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #713 skrivet: 27 maj-11 kl 17:05 »
Har ett riktigt dåligt  kläck... :-\ :'( Av 15 ägg har 3 kläckts varav 2 lever (den tredje där saknade en vinge och kunde inte komma på fötter). 6 ägg har jag fått tagit bort (dött de senaste dagarna eller gjort hålslag men dött sen). Nu ligger 6 ägg kvar i kläckarn som det fortfarande är liv i...

Saknade en vinge? Oj... hur ofta blir det såna missbildningar? Svår inavel eller kan det bli så ändå?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #714 skrivet: 27 maj-11 kl 18:26 »
Emil har en envingad höna och där är det 0% inavel, bör vara totalt omöjligt då mamman till henne är en blandras av sebright/araucana och pappan med stor sannolikhet är en renrasig Chabo. Om inte så kan det vara en lohmann LSL tupp ir en annan blandras som innehåller helt andra raser än mamman till kycklingen och som kommer från helt andra håll än mina höns där mamman härstammar ifrån.

I vårat fall så tror vi att hon förfrös vingen som foster. Hon blev tillsammans med sina syskon lämnad mitt i smällkalla vintern som halvgånget foster i ägg. Äggen var iskalla och Emil la in dem i kläckaren. Alla äggen kläcktes. En kyckling kläcktes med som en liten "köttig" missfärgning på ett ställe som sedan blev ett naket område (fick inga dun där, men när den blev större o fjädrar började komma så försvann detta nakna område). Sedan så har vi då Sephiroth som också kläcktes med som ett sådant där skumt område med på vingen, det svartnade och trillade bort... Så hon har bara en vinge. Dock allt annat än ett handikapp, som någon sa - "inte mer synd om henne än om silkeshöns". Denna tös kan nog flyga bättre än en silkeshöna till och med trotts att hon bara har en vinge. Problemen är landningar, man får t.ex. inte släppa henne som man kan göra i vanliga fall med hönor så flyger de ned och landar för då finns en risk att hon kan landa på sidan (sidan där hon inte har vinge) då det blir obalans när hon flaxar.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Crappy

• Norrbotten
« Svar #715 skrivet: 27 maj-11 kl 21:29 »
Hittade en av de gamla Åsbo hönorna död, hon blev 7 år och värpte in i slutet.

flax

• Halland
« Svar #716 skrivet: 27 maj-11 kl 22:16 »
Min allra första höna, lilla Lisa, dog igår... :'(
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Qiz

• Västergötland
« Svar #717 skrivet: 28 maj-11 kl 10:17 »
Förbannade j-a hel-es skit!!!!!!!! Vaknade halv fem i morse och gick ut och hela gårdsplan såg ut som en slaktplats. Igår kväll ville inte vår minsta tjej ( 4 mån) somna och efter timmars veleri så somnade jag med henne på soffan. UTAN ATT HA STÄNGT IN HÖNORNA! Stänger givetvis alltid in dem på kvällen men inte igår. Då passade räven på att ta 5 st 12 veckors kycklingar som jag köpte häromveckan och min ena (av tre) Gula Orpingtonhöna. Just som jag gick ut igen efter att ha väckt min man så ser jag räven i skogskanten med den andra i munnen. Vrålar till min man som springer till skogs efter räven med ett basebollträ  >:D >:D >:D i högsta hugg. När han är ca 10 m från räven så släpper den min höna som fortfarande levde. Hönapöna ligger just nu inne i en trälåda med halm och filt. Vet ej hur skadad hon är eller om hon är mest i chock.  En av de andra G Orp. har han haft i munnen men hon ser mest chockad och tufsig ut, står dock på benen. Henne hittade vi i en rishög hon försökt gömma sig i. Tuppen verkar pigg men även han har varit i rävens käftar. Jag har sååå dåligt samvete!  :'( :'( :'(

Torry

« Svar #718 skrivet: 28 maj-11 kl 11:15 »
Usch vilken mardröm, stackars höns och stackars dig.  >:( Ha koll på om hönsen fått några sår efter betten så de inte blir infekterade,
massa bakterier i en rävkäft. Hoppas de blir bra igen.
//Torry

Qiz

• Västergötland
« Svar #719 skrivet: 28 maj-11 kl 12:45 »
Det är ju rispor/märken både här och där under/mellan fjädrarna. Ska jag tvätta så gott det går med något eller hur gör jag? Ser däremot inga stora sårdirekt men det kanske är lätt att missa bland alla dun?

Hur kan jag känna om det är sönder "inuti" eller hur brukar räven göra när den tar hönor?

Nästa fråga är hur länge det är rimligt att låta hönapönan ligga i lådan innan man tar bort henne? Avskyr att se djur lida men än så länge känns det inte helt rätt att ta henne av daga. Finns kanske en mikroskopisk chans att hon artar sig... :-\
Är det inte något speciellt med just fåglar som hamnar i chock? (tänker lite på hönorna i Emil i Lönneberga) :-[
Tacksam för svar /Zandra (som inte är så hemma på just fjäderfän...)

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser