Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234838 gånger)

Gamina

SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #680 skrivet: 25 apr-11 kl 09:25 »
Min "fina" svarta höna är död :'(. Bara sådär helt utan förvarning. Jättepigg igår och jag var så glad eftersom hon varit svårt skadad men läkt utan problem. Hon har aldrig mått så bra förr och nu när jag tittade till dem så låg hon död på golvet. Mitt älskade lilla missfoster enögd med krokiga tår med en vilja av järn och massor av pondus och nu bara död. Så mycket fina kycklingar som hon gett mig (ärvde inte ner sina defekter till någon av avkommorna).
Varför hon var ju bara 2,5 år  :'(.
Genbank för Gotlandshöns

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #681 skrivet: 25 apr-11 kl 16:31 »
Jag har mina hönor helt fria och har räknat med att någon kanske kommer stryka med av något rovdjur någon gång. Jag stänger alltid in dem på kvällen så att de bara har hönsgården att vara i. Just igårkväll så hade de ingen lust att gå in när jag gick in så då tänkte jag (dum som jag är) att de fick väl gå in när de känner för det. Klockan blev mycket och jag hade precis duschat när jag kom på att jag inte hade stängt än. Än en gång tänkte jag att de klara sig nog... I morse när jag kom ut kom inte en av mina hönor fram och hälsade. Jag tänkte att hon nog bara var på upptäcktsfärd som hon brukar vara under dagarna. Sen hittade vi resterna av henne.  :'( Hon var den enda som var så pass tam att hon var knäpp, flyttade inte på sig när man kom körande med lastmaskinen eller jordfräsen. Hon hade även sned näbb men kunde ändå äta så jag tänkte behålla henne tills det inte gick längre.. Nu slipper jag i alla fall ta det beslutet men det känns sorgligt ändå. Bannar mig själv över att jag inte stängde om dem..
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #682 skrivet: 27 apr-11 kl 09:47 »
Jag hade två Brahmatuppar. Jag sålde den guldsvartbandade i förrgår. Idag är den blåa död...!! Jävla skit.
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

trallallaa

• Gäst
« Svar #683 skrivet: 27 apr-11 kl 10:03 »
Jag hade två Brahmatuppar. Jag sålde den guldsvartbandade i förrgår. Idag är den blåa död...!! Jävla skit.
Ja jisses, det var ju verkligen höjden av otur  :o :'( !

Aklejan

• -
« Svar #684 skrivet: 27 apr-11 kl 22:00 »

Guach!!
Jag har en enda ung Guld svartbandad tupp kvar...den är din om du ska hitåt något?
*Lockar lite*  :P ;D

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #685 skrivet: 27 apr-11 kl 22:18 »
Guach!!
Jag har en enda ung Guld svartbandad tupp kvar...den är din om du ska hitåt något?
*Lockar lite*  :P ;D

Det låter ju väldigt frestande! ;D 
Jag har en kompis som ska leverera hö till ridskolan på Hölö på söndag.... fast jag vill ju komma själv och kackla med dej! :P fest här i helgen så jag kan inte komma ned.
Jag måste smälta tuppdöden och samla mig så får vi se senare.
Jag har en araucana tupp på g oxå och vill inte stå med förmånga nya tuppar på en gång... :-\   :P
Alla mina tuppar som gick så bra ihop.. nu e risken att det blir blodvite med nya grabbar i hängnet.

Ha det bra och hoppas att vi ses nån gång :-*
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Aklejan

• -
« Svar #686 skrivet: 27 apr-11 kl 22:40 »
Det låter ju väldigt frestande! ;D 
Jag har en kompis som ska leverera hö till ridskolan på Hölö på söndag.... fast jag vill ju komma själv och kackla med dej! :P fest här i helgen så jag kan inte komma ned.
Jag måste smälta tuppdöden och samla mig så får vi se senare.
Jag har en araucana tupp på g oxå och vill inte stå med förmånga nya tuppar på en gång... :-\   :P
Alla mina tuppar som gick så bra ihop.. nu e risken att det blir blodvite med nya grabbar i hängnet.

Ha det bra och hoppas att vi ses nån gång :-*

;D Du får fundera !!! Tjejen som ska till Hölö är välkommen att plocka med tupp-skrället om du känner för det!
Han är bara en liten sötis på 3,5 månader så han lär väl inte reta upp någon av de stora grabbarna !
Fest...  :o Fasen... att jag är en sån hemma-nörd....annars hade jag ju kunnat glida in på festen med tuppen i famnen! ;D
 :-*

Flisa

• Dalarna
« Svar #687 skrivet: 01 maj-11 kl 21:25 »
Jag tror det går troll i allt jag gör just nu. Beställde 21 ägg, ett skadat vid ankomst resten in i kläckaren. 11 befruktade jippi. 5 försöker ta sig ut 1 misslyckas, alltså 4 små krakar. Dessa adopteras av Stina som är ruskigt "sur". JIPPI.......Natten som var har 2 hamnat i ett hörn i redet och inte kunnat ta sig upp till mamman då halmen var för tjock antagligen, där har dom väl frusit ihjäl antar jag. Usch......nu håller jag tummarna för dom 2 små som är kvar........har haft en sån riktig skitdag idag, skönt att det är kväll så man får lägga sig, det brukar alltid kännas bättre "imorgon". Skönt att skriva av sig också, vissa säger ju att det "bara är höns" men dom fattar ju uppenbarligen inte vilka små fantastisk varelser det är. /Flisa
"Min smak är enkel. Jag nöjer mig alltid med det bästa" /Oscar Wilde

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #688 skrivet: 01 maj-11 kl 21:45 »
Bara 6 ägg (varav jag misstänker att bara 4 verkligen lever) kvar av 18 maranägg i kläckarn. Faverolleäggen är 8 av 9 kvar och korsningarna 5 av 6.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Gattoleone

• Vi lever så länge vi lär
    • Medelpad
    • GattoLeones
« Svar #689 skrivet: 02 maj-11 kl 14:47 »
Bara 6 ägg (varav jag misstänker att bara 4 verkligen lever) kvar av 18 maranägg i kläckarn. Faverolleäggen är 8 av 9 kvar och korsningarna 5 av 6.
Förstår din besvikelse, hade själv ett dåligt Maran kläck nyss 5 av 13, varav 5 var "blanka", sååå om man vill se det lite positivt så var det ju 5 av 8 möjliga som kläcktes ::)
http://skorpanodiana.cybersite.nu/
"I en liten röd stuga där vägen nästan tar slut bor en liten guuube med sina katter o höns, Om än bara några få dagar till ett stenkast från dörr'n ligger skogen full av svamp o bär"

The Game

• Gäst
« Svar #690 skrivet: 04 maj-11 kl 10:43 »
Jag saknar Mojje.

Maddie

• Uppland
« Svar #691 skrivet: 06 maj-11 kl 20:13 »
Hemska Vidriga Räv.....  :'(   2 hedemora hönor, 2 dv silkes hönor och min fina fina tupp Hugo....  :'(          :'(         :'(

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #692 skrivet: 06 maj-11 kl 22:01 »
Jävla skit för dig! Död åt silkes killers!!! :( Kram fr Grekland

Maddie

• Uppland
« Svar #693 skrivet: 07 maj-11 kl 21:06 »
Jävla skit för dig! Död åt silkes killers!!! :( Kram fr Grekland

Tack  :-\

Idalun

• Småland
« Svar #694 skrivet: 08 maj-11 kl 22:46 »
Nu var det bara 7 kycklingar kvar... min favorit låg död i buren idag när jag kom ut.  :'(

Turnit

• Västergötland
« Svar #695 skrivet: 09 maj-11 kl 08:08 »
Jag drog igång två suro....vid lysning fick jag slänga alla äggen i den ena, då den inte hållit värmen......24ägg åt skogen.....trist!
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #696 skrivet: 09 maj-11 kl 14:33 »
Bara 6-7/12 torparhônsägg var befruktade och det ser än sämre ut med maranäggen i kläckaren, men de får ligga kvar lite till då de ãr svårlysta.

Men alla araucanaäggen är det liv i iaf!
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #697 skrivet: 10 maj-11 kl 11:16 »
Jag blev så glad när jag kom ner till hönorna i morse och en liten brun kyckling stod jämte Linneas rede, det är dag 20 i dag men han såg inte klen och svag ut utan fin och hel. Jag tänkte tanken snabbt, att har hon varit dum eftersom han är utanför? Men stoppade in honom under henne och gick ut, tittade till dem då och då men såg inte att hon gjorde något.

Jävla helvetes förbannade skit! När jag kom ut igen hade hon hackat sönder halva huvudet på honom. Jag tog in honom och satte under värmelampa, svårt att se hur svåra skadorna är men jag tror inte han klarar sig. Det är andra gången vi råkar ut för detta. Första gången Sara ruvade hackade hon sin första kyckling, men inte så här illa och den gången tog vi undan dem med en gång. Varför var jag så dum! Jag fick dåliga vibbar redan när jag såg den stå utanför redet i morse. Skit! Vad är det för jävla mördarhöns vi har, har aldrig hört talas om några andra hönor som gör så med sina egna kycklingar!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #698 skrivet: 10 maj-11 kl 11:41 »
Det förekommer emellan varven och speciellt då bland förstagångsruvare ..... ungefär som om de får en förlossningspsykos och inte vet vad de ska göra med de små när de piper ..... de kan ju avslöja redet  :-\ Vår förra honkatt gjorde liknande med sin första kull. När de pep skakade hon dem tills de tystnade .... grrrr. Kolla så attd et inte är något annat som stressar henne. Vill hon ha tuppen hos sig som lugnande sällskap, eller är han inte av den lugnande typen???

Hoppas det går bättre med resten av kläcket :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #699 skrivet: 10 maj-11 kl 11:55 »
Det är första gången för henne, och jag tror inte att något stressar henne, hon ligger i en stor bur byggd under bajsbrädan så hon ser alla och de ser henne, hon kan prata med dem om det är så.

Hon hade elva ägg från början, nu när jag tittade som hastigast när jag tog undan kycklingen såg jag bara högst sju, en liten klump hittade jag som hade varit en kyckling, om det nu var ett ägg som gått sönder eller vad det kan ha varit, det måste varit ett tag sen, men inga äggskal alls, äter hon upp dem då eller?

Det var hålslag i ett ägg, nu blir jag jättenervös, kommer hon döda den stackarn när den kommer eller har hon fattat vid det laget?

Sara har haft två kullar till efter första misslyckade gången, och då gick det jättebra, bortsett från att hon alltid har väldigt dålig utdelning, 2/7, 4/7 och 2/9.

Linnea är en blommehöna, tre år, vet inte om de är extra dumma? Hon är rätt hög i rang. Men Klara en annan blomme ruvade första året och hon var duktig.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser