Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippfria får?  (läst 8007 gånger)

Erik

  • Gäst
Klippfria får?
« skrivet: 21 feb-06 kl 12:25 »
Finns det ngn bra ras som man inte behöver klippa? måste man klippa får? och vad skulle hända om man glömmer att klippa dom hur illa far dom då??

Mvh
Erik

leifhh

  • Gäst
Re:Klippfria får?
« Svar #1 skrivet: 21 feb-06 kl 12:50 »
Läs in dig på Gutefår. De fäller sin päls framåt försommaren, man behöver mao inte klippa dem fast de ser för räliga ut om man inte gör det....

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Klippfria får?
« Svar #2 skrivet: 21 feb-06 kl 13:32 »
Enligt djurskyddslagen måste alla får klippas minst en gång om år.
vissa raser tex gutefår och en del allmogefår kan man "lödja" dvs dra av ullen sommartid utan klippning... Men det är en viss teknik..

Sommar tid då det blir upp emot 25-30 grader varmt så är det ju djurplågeri att inte sett till att fåren blivit av med ullen...

Men att klippa är inte så svårt.. och det finns både profesionella får klippare och andra fårägare som klipper...

Har man inte så många så kan man ju klippa för hand..
Det finns en utmärkt bok som heter ULL- hemligheter och möjligheter dör det står väldigt utförligt hur du klipper för hand..
Kan ju låna boken på biblioteket tex.

Själv har jag bara erfaren heter av mina Allmoge får av raserna roslagsfår, helsingefår och svärdsjöfår...

Vissa av roslagsfåren kan jag dra ullen av under juni månad.

Vänlig hälsning Lollo
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Ann Linnea

  • Gäst
Re:Klippfria får?
« Svar #3 skrivet: 04 mar-06 kl 11:49 »
Får kan lätt få löss om de inte klipps regelbundet, märks genom att de kliar sig på inredningen...

Det finns fårklippare. Även om man inte har så många djur kan de ibland tänka sig att komma, bara de vet om det på förhand, för då svänger de förbi när de ändå ska till någon annan större besättning.

Priset är nånstans ca 300kr i grundavgift, för att han/hon kommer, och ca 25kr per djur, plus moms. De brukar också uppskatta en fika, men de jag träffat har haft så lättsamt humör att det varit ett rent nöje. En del ser över klövar, juver och pungar på samma gång... Många flugor i en smäll.

Går väl emot självförsörjande principen, men, är man ovan, så får man ibland brottas med en tacka i både en och två timmar. För en proffessionell klippare tar det 3-4 minuter per djur. Du får tid till annat och djuren blir mindre stressade. Dessutom brukar klippningen bli både jämnare och snyggare.

Vad gäller gutefåren så ser de nästan vanskötta ut under den perioden när de fäller ullen. Och en del individer gillar inte när man försöker dra loss lösa ullpartier.

lantrasuppfödare

  • Gäst
Re:Klippfria får?
« Svar #4 skrivet: 30 mar-06 kl 20:50 »
Hej!

Jag har Gutefår. De tappar sin ull kring midsommar, vilket fungerar utmärkt. Jag lydjer av den ull som har svårast att släppa.

Det är inte alls svårt utan håll djuret och dra snett och ullen släpper fint.

Fåren gick absolut inte o led i någon värme eftersom ullen släpper naturligt när värmen är på väg.

Plocka upp den ull som har släppt på buskar, ängen så det inte blir en snara för andra djur och att det inte ser så illa ut... :)

Så köp Gutar du! underbara och vackra får tycker jag så klart.

Lycka till

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Klippfria får?
« Svar #5 skrivet: 31 mar-06 kl 10:34 »
Men alla Gutefår tappar inte sin ull...
så om man har otur så lyckas man ju säkert köpa just såna !   :P  :-\
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Klippfria får?
« Svar #6 skrivet: 31 mar-06 kl 23:17 »
 Men, det är ju ullen man vill åt :)

 Klippningen är inte ett så stort besvär.
 Jag har investerat i en begagnad klippstol som gör att jag får en bra arbetsställning och fåren står lugnt och stilla, bland den bästa affären jag någonsin gjort! En liknande anordning borde inte vara så svår att bygga själv. Min är höj och sänkbar om man skulle bygga en själv borde man kunna göra en plattform med en landgång som fåren kliver upp på.
              Mvh
            Charlotte
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Klippfria får?
« Svar #7 skrivet: 01 apr-06 kl 02:34 »
Jag har en klippfri tacka. Hon släpper bara ullen *plupp* så kan man bara dra av det allt på en gång. Hon står still och tycker det är jätteskönt och säger nästan *hörrö, du glömde en tuss!" när man är färdig. Och så är hon alldeles krullig och fjunig under med ny fin ull.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 4 användare
OL, Dalibor, Olofssonskan, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser