Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vi har köpt en gård, ska vi anmäla detta eller sker det per automatik  (läst 7969 gånger)

Fredagård

Hej!

Vi har köpt en gård som vi avser bruka och nyttja som jordbruksfastighet. Den är redan idag använd som sådan bla med två arrendatorer som betalar arrende enligt kontrakt med moms pålagd.

Kommer övertagandet ske per automatik hos skatteverket så att det bara är att deklarera sen för jordbruk eller behöver vi kontakta skatteverket om detta?

PS. Några förslag på duktiga revisorer/ekonomiska rådgivare i Jönköpings län för jordbruk?

MVH

Fredrik & Linda (Freda gård)

Rutan

Om ni ska bruka jorden och bli företagare så ska ni registrera det hos skattemyndigheten, dels kan ni då få F-skatt och dels bli momsregistrerade.
Jag bor själv i Jkpg län, vi har bra hjälp från LRF konsult med bokslut/deklaration, det är många som tycker att de är dyra, det beror ju helt på vad man själv kan/vill göra och dels vad man tycker det är värt. Och så har vi hjälp från Hushållningssällskapet med EU-ansökningar och växtodlingsplaner. Det kostar ganska mycket, men vi har räknat på att för oss blir det billigare än om man varje år ska sätta sig in i nya regler osv. (För några år sedan hade våran EU-rådgivare fått nys om att man kunde få bidrag för stenrösen, hon for runt våra åkrar en em och det tjänade vi ca 20000:- på, det hade vi aldrig kommit på själva)

louise

• Gäst
Ja, ska du driva företag måste du regga det hos Skatteverket, skaffa f-skatt och börja betala din moms och göra bokföring.

Att betala för att söka eu-pengar avråder jag starkt ifrån. Det går utmärkt att läsa Jordbruksverket sinfo, och förstår man inte har både din Länsstyrelse och Kundtjänst på Jordbruksverket extrabemanning vid tiden för ansökan, och svarar på alla dina frågor. Allt helt gratis.

Bidraget för stenmur tex står klart och tydligt om i myndigheternas information. Sen stegar man upp hur många meter man har, och fyller i blanketten.

Rutan

Jag tror att ett jordbruk är som vilken vanlig enskild firma som helst när det gäller sådana saker. Har du redan en enskild firma så tror jag att gården kan ingå i den också.

Ang att söka EU-stöd så visst kan jag också läsa i broschyrerna, men det tar tid och tid är för mig också pengar, därför har vi räknat på att VI vill gärna betala för det, men det är ju upp till var och en.
« Senast ändrad: 06 okt-09 kl 17:26 av Rutan »

take

• Östergötland
    • De Klomp

Annorlunda uttryckt! Är detta jordbruk (en slags enskild firma) registrerat på den tidigare ägaren och därmed även f-skatte sedeln eller följer den nu med jordbruket? Om det är en traditionell enskild firma så är org numret samma som tidigare ägaren men kanske att ett jordbruk ändå fungerar lite annorlunda och mer efterliknar ett vanligt bolag?

Nej, du tar med jordbruket på din enskilda firma, du har ju köpt en fastighet inte en rörelse inkl balansräkning. På din enskilda firma kommer ju jordbruket i balansen med byggnader, marktillgånger och allt vad heter.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

louise

• Gäst
Nej, men missuppfattar vi inte allihop frågan? Inbillar mig jag har svaret..

Du har köpt en fastighet, inte ett företag. Därav förvirringen. Köper du en fastighet följer det inte med några företag, de får du starta själv. För du har väl inte betalat för att få överta själva arrendatorn?

johe71

Det är på grund av detta som jag började fundera i banor som att det kanske finns ett org nummer som inte är kopplat till den tidigare ägaren utan direkt till gården precis som fallet är vid köp av ett AB?

är det en liten gård så har säljaren med stor sannolikhet drivit det som en enskilda firma... en större gård, som tex min granne som är en hyfsat stor mjölkproducent och har två heltidsanställda, drivs gissningvis som ett AB... men hade du köpt ett AB (eller annan förtegasform) så hade säljaren antagligen informerat dig om det :) så det var nog drivet som en enskild firma...

louise

• Gäst
Svaret blir det samma, du har inte köpt ett företag, du har köpt en fastighet. Om du köper ett företag betalar du extra för det, gör ett kontrakt där ni diskuterar kundregister, tillgångar m.m.

Du har köpt en helt vanlig fastighet och har oturen att den belastas av någon som har rätt att nyttja den. Hur den personen betalar till dig väljer du själv. har du inte företag har du inte rätt att ta ut moms av honom, har du företag är du skyldig att ta ut moms.

Det som är jordbruket, det är arrendatorns företag, och det har du inte med att göra. Du själv driver inget som helst jordbruk, utan ägnar dig åt fastighetsuthyrning. Om du känner för det. Du är inte skyldig att ta betalt.

Org.nr kopplas inte till fastigheter, utan till personer, individer, när det är enskild firma. Och som de sa ovan, om du hade köpt ett AB så hade du inte varit omedveten om det. Jag oroar mig för dina företagskunskaper när jag hör hur du tänker, så ska du dra igång firman skulle jag rekommendera dig att gå Skatteverkets kurser, Nyföretagarcentrums kurser, och annat du kan komma över. Det finns en hel del gratis grundläggande kurser, betala inte för sånt.

VAd gäller arrendekontraktet, så ska du ha koll på att han inte har besittningsrätt elle rätnker krångla om det och rättsprocessa. Du har inte rätt att säga upp honom om du inte ska bruka jorden själv. Du får inte ge arrendet till nån annan. Det räcker heller inte, för om plätten är av betydande inkomst för arrendatorn har han rätt att fortsätta arrendera.
« Senast ändrad: 06 okt-09 kl 21:47 av Stabon »

Rutan

Jag oroar mig för dina företagskunskaper när jag hör hur du tänker, så ska du dra igång firman skulle jag rekommendera dig att gå Skatteverkets kurser, Nyföretagarcentrums kurser, och annat du kan komma över. Det finns en hel del gratis grundläggande kurser, betala inte för sånt.
Om du läser första inlägget ser du att han/hon redan driver ett AB och har en vilande enskild firma så jag tror nog att vi kan vara lugna.

Ang hur mycket vi betalar så är vi med i något som heter lilla HIR där är grundavgiften 3900:- och sedan betalar vi 50:-/ha  för 1-50 ha och 40:-/ha för 51-100 ha.
EU-rådgivningen betalar vi 875:-/tim + försäkansavgift 500:- (det är en försäkring som gör att om vi går miste om stöd pga att HS har gjort fel så är de försäkrade så vi kan ändå få ut våra stöd)
Alla belopp är exkl moms.

louise

• Gäst
Det är inte utifrån hur många bolag personen driver som jag har bedömt kompetensen, utan utifrån vissa fakta, idéer m.m om hur företagande går till.

Tex blir jag orolig när prrsonen tror att moms är något ett företag betalar ut, istället för något en företagare "tar in". Grundläggande för att driva ett företag.

Att inte förstå vad man har köpt, tycker jag också är oroande. Att skriva kontrakt på flera hundra tusen, kanske flera miljoner, och inte veta om man köpte ett företag eller en fastighet.

Betala för konsulttjänst - beror ju på hur stor gård man har. På mina 4, 8 får jag in cirka 7000 i stöd om året. Hela din rådgivning äter upp stödet, något som jag undr en förmiddag läste mig till.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
Det mesta har väl sagts i ämnet, men jag vill ändå förtydliga en sak. En jordbruksfastighet är just en fastighet och inte en företagsform. Däremot kan man för det mesta driva jordbruket som ett s.k. "enkelt bolag" (alltså inte enskild firma). Ett enkelt bolag är inte en juridisk företagsform utan ett sätt att skilja ut privata kostnader från "företagets", utan att ha ett företag ... eller hur man ska uttrycka det. Ev. intäkter tror jag beskattas som din privata intäkt (kolla med Skatteverket). Förutsättningen är naturligtvis att du inte har kostnader att dra av intäkterna mot.
Du kan mycket väl fortsätta driva det som ett enkelt bolag. Särskilt om det är passiv näringsverksamhet (ex. vis om du arrenderar ut marken). Viktigt är då att du inte fakturerar med moms utan drar bort den, då du inte är momsredovisningsskyldig.
Om du vid något tillfälle känner att du nog vill ha företaget i en juridisk företagsform så kan du ansöka om det då.

Rutan

Stabon: Moms är väl något man både betalar in och ut. Man får in moms när man säljer något som sedan ska redovisas vidare till staten. Och man betalar moms när man köper något som sedan ska fås tillbaka av staten.
Sedan det där med rådgivning, det är som du säger skillnad. För oss som brukar 60 ha och förra året fick ut ca 284000:- i stöd så tycker jag att det är värt det.  Framför allt att man har en försäkring tycker jag är bra. Man har ju hört om de som har kryssat fel och gått misste om ganska stora pengar.
« Senast ändrad: 07 okt-09 kl 12:33 av Rutan »

louise

• Gäst
nej, moms är något som endast företagare måste betala till staten, ej privata personer. Dvs om du som privatperson hyr ut något lägger du inte på moms.

Rutan

Nej, men nu diskuterade vi ju företag eller?

louise

• Gäst
skratt, ja, det är sant. Många trådar brukar förirra sig iväg:-)

Existens?

• Gäst
Det är ju så att inget sker automatiskt när man köper en gård, mer än att man då betraktas som enskild näringsidkare. F-skatt och momsregisterring får man ju ansöka om speciellt. F-skatten är ju ingen självklarhet, den ansöker man som sagt om, och kan få avslag på. Om man t.ex har skatteskulder hos kfm.
Det är ju dock inget som hindrar att man driver företag utan att ha F-skatt, säljer man bara varor t.ex, så behöver man ingen F-skattsedel. Vid en varuförsäljning blandas ju inga sociala avgifter in och man behöver därför inte kunna visa att man betalar in dom själv, vilket ju är ett av F-skattsedelns syften.

Har du marken utarrenderad och ska fakturera den så blir det ju att du måste momsregistrera dig, man vill ju även kunna dra momsen på det man investerar i fastigheten.

Dom här sakerna är ju sånt som följer personen, inte fastigheten. Den förre ägaren, tex måste ju avregistrera sig från moms och F-skatt för att bli av med dom. Min far, t.ex, jag har glömt att avgregga honom, han sitter senil på hemmet..men sin F-skattsedel har han kvar..

Vill man driva det som Enkelt bolag så kommer det ju bara ifråga om man är 2 delägare som delar på verksamheten, utan att bilda HB eller AB.

Att du inte behövt tänka på att ansöka om F-skatt och moms när du köpte AB, beror ju på att du har köpt ett färdigt lagerbolag, och då har dom som bildade bolaget redan gjort ansökningarna. Startar man ett AB från grunden så får man vackert ansöka själv.

Sen håller jag med Stabon om att man ska vara försiktig med konsulter, allt finns som sagt att läsa gratis, och lite hjärngymnastik har ingen dött av. Samtidigt som det ger en tillfredsställelse att ha lite koll.
Problemet med att anlita konsulter när det gäller jordbruk är att det är lite skilda världar/ekonomier, det man tjänar in på ett års slit med ett hektars spannmålsodling, kan man bränna på en konsult på 2 timmar..

Existens?

• Gäst
Det är riktigt, moms är det ju egentligen bara privatperosner som betalar. Företag betalar moms på sitt påslag på en vara. Moms är ju egentligen en förkortning av mervärdesskatt, alltså en skatt på det man lägger på, på en vara.

Men hur menar du när du säger att du redan har 2 F-skattsedlar? Du blandar inte ihop det med momsregistreringen nu? Såvitt jag vet har man bara en F-skattsedel, på sitt personnummer. Momsregistreingar kan man däremot ha fler, om man driver olika verksamheter som enskild.

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 4 användare (2 dolda)
ärt, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser