Hmm?,,,,
Hos handläggare på tillståndsmyndigheten (Polisen), säger de citat:
"Vi kan inte kräva att du ska köpa ett extra vapenskåp för tillfälligt boende, MEN!, stjäls vapnet under beskrivet
förvaringsförhållanden så kan (obserrvera ordet "kan"), samtliga licenser återkallas."
Tolkar jag detta rätt?, så har jag bara 2 val här för att vara på den säkra sidan.
1. Skaffa ett skåp även i jaktstugan.
2: Håll vapnet under 100%íg uppsikt - och det är i princip omöjligt enligt redan givet scenario.
Ett godkänt skåp kostar xxx antal tusen, men tänk er då att ni har flera jaktstugor som ni nyttjar/besöker, eller
att ni tex åker och "gästjagar"?.
Det går ju f-n inte att köpa skåp varhelst man far fram, bara för att möta en massa krav från div "lagvrängare".
Nu finns det faktiskt en paragraf i FAPén som talar om hur man ska/kan förvara vapen vid bilfärd där man
kanske måste lämna vapnet i bilen för att handla/tanka osv, och där är rekommendationen "delat vapen".
Däremot har jag inte hittat något specifikt om vapenförvaring i fritidshus, och då kommer vi till frågan.
Är det säkrare att ha vapnet fastlåst i ett tidigare godkänt och fastbultat ställ i ett fritidshus, eller bilen?.
Givetvis med vital del och ammunition skilt från vapnet.