Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillfällig vapenförvaring i fritidshus  (läst 9388 gånger)

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Tillfällig vapenförvaring i fritidshus
« skrivet: 04 okt-09 kl 12:41 »
Vad gäller vid tillfällig förvaring av mitt/mina vapen i jaktstugan om den lämnas obevakad under några timmar?.

Exempelvis som jag kör nu,,,,

Jakt på morgonen mellan 06:00 tom 10-11:00 - in med vapnet i stugan där det låses fast i ett gammalt men
rejält ställ av märket "HDF Rustik", och sedan är det skogsarbete som gäller fram till 17-18:00.

"Vital del" plockar jag med mig, och samma gäller ammunitionen.

Note.

Jag vet att låsbart ställ är förbjudet som "pemanentförvaring" av vapen - men vad säger
föreskrifterna om tillfällig dito enl ovanst?.

mobben

SV: Tillfällig vapenförvaring i fritidshus
« Svar #1 skrivet: 04 okt-09 kl 14:32 »
5 kap. Förvaring och transport av skjutvapen och ammunition
1 § Den som innehar skjutvapen eller ammunition är skyldig att ta hand om egendomen och hålla den under sådan uppsikt att det inte finns risk för att någon obehörig kommer åt den.

2 § När skjutvapen inte brukas, skall de förvaras i säkerhetsskåp eller i något annat lika säkert förvaringsutrymme.
   Trots vad som sägs i första stycket får effektbegränsade skjutvapen samt sådana föremål som enligt 1 kap. 3 § jämställs med skjutvapen förvaras på annat betryggande sätt så att det inte finns risk för att någon obehörig kommer åt dem. Ammunition skall förvaras under säkert lås eller på något annat lika betryggande sätt. Lag (2000:147).

Lainde

• -
« Svar #2 skrivet: 04 okt-09 kl 16:07 »
Hmm?,,,,

Hos handläggare på tillståndsmyndigheten (Polisen), säger de citat:

"Vi kan inte kräva att du ska köpa ett extra vapenskåp för tillfälligt boende, MEN!, stjäls vapnet under beskrivet
förvaringsförhållanden så kan (obserrvera ordet "kan"), samtliga licenser återkallas."

Tolkar jag detta rätt?, så har jag bara 2 val här för att vara på den säkra sidan.

1. Skaffa ett skåp även i jaktstugan.
2: Håll vapnet under 100%íg uppsikt - och det är i princip omöjligt enligt redan givet scenario.

Ett godkänt skåp kostar xxx antal tusen, men tänk er då att ni har flera jaktstugor som ni nyttjar/besöker, eller
att ni tex åker och "gästjagar"?.
Det går ju f-n inte att köpa skåp varhelst man far fram, bara för att möta en massa krav från div "lagvrängare".

Nu finns det faktiskt en paragraf i FAPén som talar om hur man ska/kan förvara vapen vid bilfärd där man
kanske måste lämna vapnet i bilen för att handla/tanka osv, och där är rekommendationen "delat vapen".
Däremot har jag inte hittat något specifikt om vapenförvaring i fritidshus, och då kommer vi till frågan.

Är det säkrare att ha vapnet fastlåst i ett tidigare godkänt och fastbultat ställ i ett fritidshus, eller bilen?.
Givetvis med vital del och ammunition skilt från vapnet.

mobben

« Svar #3 skrivet: 04 okt-09 kl 16:31 »
Men om du har alla vitala delar med dig +ammunition och resten fastlåst så borde det funka.

Lainde

• -
« Svar #4 skrivet: 05 okt-09 kl 23:07 »
Hej Mobben.

Kan vidarebefodra "rapport" fr RPS, att det är vapenskåp som gäller även i fritidshus/tillfälligt boende, såfort vapnet lämnas obevakat.
Stjäls vapnet utan vital del/ammunition enl mitt scenario, så återkallas alltså licenserna på övriga vapen med omprövningstid på
3-5 år.
Tänk på det, alla ni som vistas/förvarar vapen tillfälligt i fritidshus/jaktstugor/kojor mm.

Följdfråga!

Var köper man ett billigt/litet och nätt vapenskåp för 2-4 vapen som är SIS godkänt?,,,,

mobben

« Svar #5 skrivet: 06 okt-09 kl 20:35 »
Ok, lite väl hårt kan man tycka men då vet vi. Kolla om du kan hitta nåt på nätet. Vad jagar du mest, med hund eller mer åt smygjakthållet.

mobben

« Svar #6 skrivet: 06 okt-09 kl 20:42 »
Kolla. Tryggsaker.se

Lainde

• -
« Svar #7 skrivet: 17 okt-09 kl 21:05 »
Ok, lite väl hårt kan man tycka men då vet vi. Kolla om du kan hitta nåt på nätet. Vad jagar du mest, med hund eller mer åt smygjakthållet.

Har ingen hund just nu, så det blir bara något sporadikt morgonpass på älg.
Jagar även skogsfågel, så en ny finnspets står hågt på önskelistan.

Kolla. Tryggsaker.se

Tack!, ska kolla adressen!,,,,,

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser