Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325483 gånger)

Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #1240 skrivet: 05 apr-11 kl 16:35 »
Närbild på torken monterad med samtliga ollor. Den kan torka många kg pollen åt gången och kan vara betald redan efter första torken (5 kg).

Curt

« Svar #1241 skrivet: 05 apr-11 kl 18:24 »
De samhällen som tar sig bra i sommar utanför husknuten kommer att få producera pollen i sommar. Hoppas få ihop ca 100 kg på prov.
Brukar torka svamp och har köpt en torkapparat som kan användas till både svamp, frukt och pollen om man lägger på ett nylonnät i ollan.

En hälsokostbutik tog 102 sek inkl moms för ca 200 gram importerat pollen (över 500 sek per kg).

Torken kommer från Schweiz. Bilden visar en uppsättning extra ollor som jag köpt till, torken klarar alla på en gång.
Jag log för mig själv när jag läste ditt inlägg från januari förra året,
"Sorthonung är faktiskt något intressant och man frågar fortfarande efter min Lindhonung. Nästa år satsar jag på minst 300 kg ren Lind med egen etikett och sigill. Mina kunder bryr sig mera om innehållet i burken än vad som står på etiketten."
Skulle inte tro att det blev så mycket av lindhonungen. Tyvärr så är vädret en faktor som man inte kan kalkylera med. Det är därför som man ser på tex honungsskörd över en period på 10 år. Så är det dess värre med pollen också. Man kan bara skörda den mängd som samhället inte behöver. Ett normalt samhälle förbrukar 25 till 30 kg pollen på en säsong. Norpar man för mycket så går det direkt ut över ynglet. Det är bra att vara optimist, men man får inte glömma att vara realist.

Lindell

• Gäst
« Svar #1242 skrivet: 05 apr-11 kl 18:51 »
5-6 kg pollen en bra sommar per kupa är kanske inte att vara överoptimistik på 15 kupor.

Det blev Lind förra sommaren men mindre än vad jag tänkt. Vi hoppas på en bra sommar i år.

Totalt sett blev det ändå en bra sommar med honung som tyvärr inte räckte till försäljaren som bor här ..

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #1243 skrivet: 05 apr-11 kl 19:19 »
Det är viktigt att veta vilken vikt vi pratar om
Torr vikt eller färsk vikt
Min erfarenhet är att den bästa tiden för insamling är i perioder mellan sista veckan i maj och till ca veckan efter midsommar
pollen insamlingen kunde ge upp till 400 gram färsk vikt per dygn vissa dagar när det var soligt väder då blommorna är utslagna
gråa molniga dagar var det knappt 100 gram, här gäller det alltså att hålla koll på vädret när fälla apteras och när de skall kunna flyga fritt
Har nu under vintern tagit ut pollenet från frysen och torkat detta och sålt en del ;D

//M

Gep

• Blekinge
« Svar #1244 skrivet: 05 apr-11 kl 19:23 »
Jag har märkt att torkad pollen smakar lite beskt jämfört med färsk.
Slipper man beskheten om man förvarar i frysen ?

Lindell

• Gäst
« Svar #1245 skrivet: 05 apr-11 kl 19:32 »
Det är en del jobb att samla pollen, jag sätter fällor på lämpliga samhällen där jag är under en vecka eller två i sommar. Det kan bli 5-6 veckor under sommaren totalt. Jag har fällor och samlade ca 2 kg som förvarats i frysen. Den smakar och luktar bäst, den torra luktar lite halm.
Skall bara öka produktionen i sommar och se vad man kan kalkylera med.
Det är här torken kommer in, man måste sätta in en ny skiva varje dag och torka.
« Senast ändrad: 05 apr-11 kl 19:34 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1246 skrivet: 05 apr-11 kl 20:26 »
Här är länken till samma tema (torka pollen)
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=103446.0

Lindell

• Gäst
« Svar #1247 skrivet: 06 apr-11 kl 08:25 »
//
Pollenkornen bör torkas under 38C°. För att förebygga naturlig fermentering och förstöring måste pollen torkas så att de bara innehåller 10% fukt.
Bipollen är en basisk föda och nästan den perfekta födan.
Den innehåller 22 aminosyror så som cystin, lysin, histidin, arginine, aspartiksyra, threonin, glutamin, prolin, glycin, alanin, valin, methionin, isoleucin, leucin, tyrosin, phenylalanin och tryptofan (vilket gör att det är en bra proteinkälla), vitaminerna A, B, C och E, och 27 mineraler så som barium, boron, kalcium, kopper, iodin, järn, magnesium, magnesium, fosfor, potassium, selen, sodium, and zinc.
Den är speciellt rik på B-vitaminer inklusive det svåråtkomliga B12-vitaminet. Om du skulle stranda på en öde ö och bara ha tillgång till bipollen och vatten så skulle du kunna klara dig.
Bipollen innehåller också 5000 enzymer och co-enzymer, bioflavonoider, fytosteroler och karotenoider, och 15% lecithin.
//

Lindell

• Gäst
« Svar #1248 skrivet: 06 apr-11 kl 09:41 »
Det blir alldeles för dyrt att mäta fukthalt i pollen.
När den är så pass torr efter torkning i 30-35 grader en viss tid så får man anse att man fått ner fukthalten så pass att den går att förvara.

Lindell

• Gäst
« Svar #1249 skrivet: 06 apr-11 kl 09:51 »
Den här sorten såg jag i England förrra året och den torkade pollen rätt bra. Men det är på tok för liten för lite större produktion.
Jag vill ha en skiva per veckodag och sedan samla och cirkulera.

Lindell

• Gäst
« Svar #1250 skrivet: 06 apr-11 kl 10:09 »
Men vi skall inte norpa stora mängder pollen och tillräckligt torrt pollen fermenterar inte, alltså får man inga större problem att ojja sig för i förväg (problem som i realiteten inte finns).

Lindell

• Gäst
« Svar #1251 skrivet: 06 apr-11 kl 10:30 »
Man kan alltid leka med siffror även om det är ganska meningslöst egentligen.

Om nu färskt pollen innehåller upp till 20% vatten och man vill ha ner detta till 10% (hur gör man?).

Försiktig torkning. 
1 kg färsk pollen med 20% vatten (2 hg vatten) torkas till vikten blir ca 9 hg (1 hg vatten).

En mellan tummen och pekfingret metod. Man kan alltså väga sitt pollen före och efter tork och få en ganska bra uppfattning om hur torkningsprocessen fungerar.

Mikel

• Östergötland
« Svar #1252 skrivet: 06 apr-11 kl 10:39 »
Tror att böndernas gamla mätmetod (ej digital) byggde på att först kontrollera den befintliga fukten med att toktorka säden till noll. För att då kunna beräkna hur mycket vatten i vikt man måste ta bort för att nå önskat resultat.

Lindell

• Gäst
« Svar #1253 skrivet: 06 apr-11 kl 17:50 »
Har beställt spärrgaller special 100 st med träram och fals för gallret. Tillverkas i Baltikum och blir 10% billigare än tidigare. Spärrgaller där träramen håller för transport! Gallret blir enklare att rengöra också med så mycket värme som behövs utan att kladda ner träramen.

Nackdelen, 2 -3 veckors leveranstid.

Lindell

• Gäst
« Svar #1254 skrivet: 07 apr-11 kl 12:19 »
Det här (första) dokumentet kom lite sent i höstas, men till nästa höst är det i tid!

Något att tänka på alla som har bin, och då avses ALLA!!

Några tar sig friheten att inte behandla - man anser sig inte behöva. Det är därför vi får reinvasion till slut.

http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/411/Hur_f%C3%A5_friskare_bin_20101114_PK.pdf

http://www.lst.se/NR/rdonlyres/608B6120-8BB2-431D-9C6D-BA5E807AB142/0/Ekologiskbekämnpningavvarroa.pdf

Betula_Pendula

• Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
« Svar #1255 skrivet: 07 apr-11 kl 16:27 »
Har beställt spärrgaller special 100 st med träram och fals för gallret. Tillverkas i Baltikum och blir 10% billigare än tidigare. Spärrgaller där träramen håller för transport! Gallret blir enklare att rengöra också med så mycket värme som behövs utan att kladda ner träramen.

Nackdelen, 2 -3 veckors leveranstid.

Får man fråga vilken leverantör ?

/ Jonas
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Lindell

• Gäst
« Svar #1256 skrivet: 07 apr-11 kl 17:28 »
Jag kör det som min egen kanal tills jag fått ordning på mitt i sommar åtminstone.

Curt

« Svar #1257 skrivet: 07 apr-11 kl 18:26 »
Några tar sig friheten att inte behandla - man anser sig inte behöva. Det är därför vi får reinvasion till slut.
Ja du Sten-Åke, detta ämne kräver nog en egen tavla. Jag lyssnade till Fries, Rosenkranz och Kefuss på avelskonferensen 2011-03-19. Om man vill få fram varroaresistenta bin, då är det ickebehandla som gäller. Det strider mot den lag vi har som säger att, alla biodlare som har Varroa i sina samhällen skall bekämpa kvalstret. Metod anges ej. Är det så att det är en metod att strunta i behandling? För den som bygger upp en biodling är det inte särskilt spännande med grannar som väljer denna "metod".
Detta med behandlingsmetoder är mycket kontroversiellt. Ebbersten försökte få igång en debatt om mikroklimatet i ett samhälle. Det gick inget vidare tycker jag. Ändå har säkert mikroklimater en enorm betydelse för bisamhället. Tänk bara på en sådan sak som fermentering av pollen. Det behövs inte mycket myrsyra för att ta död på mjölksyrabakterierna. Om inte augustibina kan bygga upp sin fettkrop så klarar dom inte vintern. Det finns otroligt många fler aspekter i detta ämne.

Lindell

• Gäst
« Svar #1258 skrivet: 07 apr-11 kl 18:52 »
Personligen är jag rädd att vi får ett kaotiskt biodlarsverige med både reinvasion och resistens samtidigt som man strävar efter resistenta bin.

Curt

« Svar #1259 skrivet: 07 apr-11 kl 19:45 »
En mycket intressant faktor var att man ansåg att parningsstationerna skall ha kraftigt infekterade samhällen. Infekterade, eller snarast angripna drönare, klarar inte av att para sig. Därmed har man selektion även på drönarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser