Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325680 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #900 skrivet: 04 nov-10 kl 07:30 »
Kombikärran, eller kombinationskärra som den också kallas finns i olika utföranden. Många är specade till 250 kg, varför just denna är specad för 300 kg vet jag inte och ser man till det mekaniska bygget kanske man inte ens skall prova 300 kg i nedfällt läge.
Hjulinfästningarna på båda sidor är lika dålig som på alla andra kärror.
Denna hade bara en bricka och en saxsprint för ett hål i axeln. Jag skaffade en extra bricka att ha innanför hjulet och den som följde med efterhjulet innan saxsprinten.
De flesta kärror är gjorda i Öst någonstans, det syns tydligt. Vill man ha absolut kvalitet så finns svenska eller skandinaviska kärror, någon amerikansk men de kostar betydligt mera.
http://www.micrologistic.com/index.asp?contentpage=products&kategoriid=7
http://www.jonson.com/index.php?article_id=1826&__from_id__=3072&product_category3=4197
http://www.morework.se/materialhantering/karror.htm
http://www.orderinvest.se/default.asp?Type=3&frtext=produkt.asp&Value=k%C3%A4rra

Kolla även transportpriser och de som har transporten inbakad i sina priser (fri frakt), ibland finns det större utbud där på både kärror och andra produkter samtidigt.
http://www.storeonnet.se/

Jag köpte min över orderinvest. 890 sek + moms. Jag skall bl a lyfta in en topptung frånluftvärmepump på 250 kg med den. Behövde en bred kärra.
« Senast ändrad: 04 nov-10 kl 07:33 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #901 skrivet: 05 nov-10 kl 13:46 »
Planerna för 2011, +50 nya samhällen. +25 egna avläggare. Material och bin avklarade till Juni 2011 till ca 150 samhällen.
Drottningodling +200 Buckfast via friparade drottningar från fem olika landsdelar.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #902 skrivet: 05 nov-10 kl 16:05 »
Handla inte av orderinvest, det är tydligen riktiga klåpare!

Bullen79

• Småland
« Svar #903 skrivet: 05 nov-10 kl 22:49 »
Varför ska det vara + framför alla siffror för??

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #904 skrivet: 05 nov-10 kl 23:37 »
Planerna för 2011, +50 nya samhällen. +25 egna avläggare. Material och bin avklarade till Juni 2011 till ca 150 samhällen.
Drottningodling +200 Buckfast via friparade drottningar från fem olika landsdelar.
Ska du bli drottning odlare ?

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #905 skrivet: 06 nov-10 kl 03:49 »
Japp, det också. Till en början ta fram med överskott, förse min egen expansion med välartade drottningar. Sedan sälja ev överskott.
De jag dragit fram själv i egna bigårdar har fungerat bra. Jag har allt nödvändigt material för att komma igång. Sommaren 2011 kommer att bli riktigt intressant!

Det jag sett under de här åren på jakten efter allt möjligt är hur soppig och statisk all organiserad verksamhet är, den fungerar inte.
Jag har haft möjlighet att prova en del leverantörer, några med fina loggor (märkesodlare) och några seniora entusiaster. Problemet att få tag i bra drottningar kvarstår. De seniora entusiasterna utanför de här organisationerna vinner med råge. Många av dessa drottningar har varit riktigt bra och all heder till dem. Jag beställer fortfarande av dem men fortsätter att prova nya leverantörer och sprida dem väl över landet.

Målsättningen är att slippa problem, slippa svärmande eller ohanterliga bin, att få något som fungerar är faktiskt att hitta de där russinen i kakan. Man får prova sig fram och samla och till slut få ihop tillräckligt eget material som man kan jobba vidare med. Därför är jag så trött på allt vad biavel heter, man undrar lixom vad de egentligen sysslar med och var alla framdragna drottningar/anslag/utveckling tar vägen. Det är ingen öppen och rationell verksamhet.

Jag tror man vinner på att vara kräsen, tala om vad man tycker och sedan dissa allt det här med godkända, märkesodlare, tillstånd att bära loggor eller att få kalla sina drottningar till avsalu för Buckfast. Allt detta är viktigare än kvaliteten på bina för många, det brukas (eller snarare missbrukas) för att få lite anslag, hålla kurser och leverera helt usla drottningar på sina håll. Några jag fått har inte ens varit äggläggande!!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #906 skrivet: 06 nov-10 kl 03:51 »
Varför ska det vara + framför alla siffror för??
En ingenjörsskada kanske, alternativt > eller flera än, eller minst. Det känns något positivare än (-).

Glad över att ha säkrat leveranser för 2011.
Det är nu man skall planera allt som skall ske i sommar, en del ledtider på leveranser gör att man måste starta nya sässongen när den gamla slutat.
« Senast ändrad: 06 nov-10 kl 03:54 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #908 skrivet: 12 nov-10 kl 19:32 »
Puh! 5.000 svarta ekologiska ramar är en j@a massa ramar!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #909 skrivet: 12 nov-10 kl 21:26 »
Jag valde Pierco framför andra fabrikat. 5.000 till är beställt.
Www.Pierco.net

Edward.

• Gästrikland
« Svar #910 skrivet: 13 nov-10 kl 00:26 »
hur många är det på en pall ?

blev det koknings bara? Varför/ varför inte ?

har precis köpt en induktionshäll från Kjell och company för att smälta bi vax i , den kan man ställa in på 60oC - 80oC 100oC.. ... ... ... i 10 steg upp till 240oC.

nu blir det ljus till jul marknaderna.

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #911 skrivet: 13 nov-10 kl 07:51 »
Jag skall återkomma med bilder, just nu är det en +200 kg frånluftvärmepump som skall installeras idag.
De tidigare Agreb lådorna hade 400 ramar och vägde 116 kg, de var skitjobbiga. Det kom 4 lådor per pall förra gången.

Nu köpte jag Pierco av andra skäl och det går 72 st i en låda dvs 70 lådor och 5 pallar . Den kokbara från Anel www.anel.gr känns inte lika robust trots att den är "kokbar".
Jag tror inga ramar mår bra av hög värme, definitivt inte kokning. Allt som passerar kokpunkten har en tendens att ändra form, även trä gör så.
Det är bara den där töntiga ekologidebatten som ser till att andra moderna material måste hanteras på samma sätt som de "övernaturliga" träramarna.
Ramarna blir inte bättre eller renare av det utan det handlar i stort om den konservatism som finns och figurerar stort inom binäringen.
Men när det kommer nya rön och regler så har i alla fall jag bästa möjliga material för att bedriva en rationell näringsbiodling.
« Senast ändrad: 25 nov-10 kl 07:43 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #912 skrivet: 13 nov-10 kl 08:15 »
Problemet är att man tror att man löser binas problem med "natrurliga" material och glömmer bort att på många håll är grunden till det stora problemet själva biaveln.

EPS kupor och plastramar är hygieniskt långt mycket bättre för bina. Bygg din egen toalettstol eller badkar i naturligt trä så får du se hur naturligt det blir.
Det finns en anledning till att man använder porslin till toan och emljerad plåt till badkaret. Det finns inget snuskigare än en vedeldad badtunna utomhus.

RENT som definition är detsamma som tillräckligt rent. Här finns myter om renhet och kokning/flammning/desinfektion och en J*a massa annat som styr.
Många flammar i tron att de gör något fantastiskt för att alla andra gör det. De skrämmer på sin höjd någon tvestjärt och spindel.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #913 skrivet: 13 nov-10 kl 22:45 »
 ;) vi kanske ska prata om biernas gemensamma mage , eller blad lus honung  ;D

Edward.

• Gästrikland
« Svar #914 skrivet: 13 nov-10 kl 23:10 »
 ;D har du börjat i en våg mastar bransch  ???

http://www.blocket.se/dalarna/Gammal_RETRO_vag_30696872.htm?ca=5&w=1

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #915 skrivet: 14 nov-10 kl 20:36 »
Det är Flintab gruppen som äger varumärket idag, KF, Stathmos, Telub, FMV m fl har varit delägare tidigare. Den Taffelvågen på bilden är nog rätt gammal tillverkad i Jönköpingsfabriken.
http://www.forserum.org/dok/industrihistoria/vagfabriken/lindells.htm
« Senast ändrad: 14 nov-10 kl 20:42 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell_

• Uppland
« Svar #916 skrivet: 16 nov-10 kl 07:16 »
Det går in ca 1.000 st Pierco ramar på en pall, 70 lådor á 72 ramar. 
Det blev 5 pallar med 14 kartonger vardera om 72 ramar (1.008 st) på en pall, totalt 5.040 st någonting.

Det blir däremot 8 pallar lådor om 60 st på varje pall + några extra. (ca 500 st).

Dana Api vaxsmältaren och Sheriff kostymen är också med. Men 600 kg behållaren från CMF låter vänta på sig, de har låååånga ledtider.
« Senast ändrad: 16 nov-10 kl 08:18 av Sten-Åke Lindell_ »

Lindell

• Gäst
« Svar #917 skrivet: 17 nov-10 kl 11:42 »
Puh! Alternativ.nu verkar lite väl skrynkligt, man borde fixa SQL databasen så att man kan logga in, får flera felmeddelanden.

Nu har jag haft tid att ta några bilder från leveransen ... 1 ton ramar på gammal sjöpall. Mycke motion blir det ...

Lindell

• Gäst
« Svar #918 skrivet: 17 nov-10 kl 14:08 »
Dana Api mini - den är inte så liten som man tror och kommer att räcka till. Den skall bara separera honung från täckvax.

Bild 1-3

Lindell

• Gäst
« Svar #919 skrivet: 17 nov-10 kl 14:12 »
Bild 4-6.

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser