Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 326005 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #720 skrivet: 26 sep-10 kl 16:50 »
Ur BNB 24:

Lite sidoanmärkningar
1.   Jag försökte utröna varifrån härstammar uttrycket ”levande ymp” eftersom ympen är död som ett dörrstopp och inom fysiken (kristallisering är en fysikalisk process) finns inget som heter ”levande ymp”. De som var inblandade i beskrivningen av processen lät smått irriterade när man tog upp frågan och ville inte gå närmare på saken. Bara att man ”hittade på” en lämplig term. Jag tycker att finkristallin starter beskriver det mycket bättre.
2.   Det som inte alla är medvetna om eller funderat över är att storleken på kristaller bestämmer färgen på den kristalliserade honungen. På följande bild kan man se två glasburkar med exakt samma honung i. Den till vänster är en krämig produkt med små kristaller och den till höger fick kristallisera spontant (sakta) – utan ”ympning” eller omrörning - till en grovkornig produkt.

Bilden som texten refererar till!

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #721 skrivet: 26 sep-10 kl 19:18 »
Ni som använder plastramar,använder ni dom även i yngelrummet?
Eller bara i skattlådor?

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #722 skrivet: 26 sep-10 kl 19:23 »
Är det nån praktisk skillnad på vit eller svart plastram?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #723 skrivet: 26 sep-10 kl 19:56 »
Det finns 100-tals inlägg på plastramar i forumet och i andra forum.

Jag använder plastramar både i yngelrum och skattlådor. Om jag har träramar så beror det på att de hängt med någon avläggare.
Man använder alltså plastramar i hela kupan.
Färgen på plastramen spelar faktiskt ingen roll för bina. Bina är alltid anpassningsbara, problemet är helt och hållet biodlarna.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #724 skrivet: 26 sep-10 kl 19:57 »
Ni som använder plastramar,använder ni dom även i yngelrummet?
Eller bara i skattlådor?Är det nån praktisk skillnad på vit eller svart plastram?

Fråga ett är svaret JA

Fråga två är svaret nej

Fast det är lättare att se yngel mot ett svart bakgrund .

Mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #725 skrivet: 26 sep-10 kl 20:03 »
Tack. På den högra bilden ser man begynnande tendenser att honungen börjar sikta sig (flytande/fast del). Titta på skillnaden mellan ytan och botten av glaset.
Är det inte snarare att så att det är långsam självkristallisering (för hög temperatur) som gör att man inte får fullständig kristallisation ända upp snarare än en begynnande skiktning? Min erfarenhet är att om honungen är tillräckligt torr så kommer inte denna självkristalliserade honung att skikta sig mer, däremot har jag fått ett jämnare resultat när jag låtit självkristallisationen ske i 15-20ºC istället för i rumstemperatur.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #726 skrivet: 26 sep-10 kl 22:01 »
Honungen innehåller ett visst procent vatten. Eller hur? Varken glukos eller fruktos har kristallvatten. Dvs större delen av sockerarten bildar kristaller men vatten inte kan försvinna. Eller hur? "Torra" sockerkristaller är omgivna av den uttarmade honungslösningen. Vid högre temperatur sker separeringen snabbare (har med viskositet att göra). Är honungen finkristalliserad  får mera vätska plats mellan kristaller och "lösningen" inte har ork att flyta samman. Mycket torr honung separerar inte så enkelt. Grovkristalliserad torr (säg 15% eller lägre) honung blir orubblig granit man bryter skedar på.
Prova själv så får du se!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #727 skrivet: 26 sep-10 kl 22:19 »
Jag har lagt undan burkar som förvaras i 4:a olika miljöer. Resultatet av detta får vi se fram till sommaren.

ersam

• -
« Svar #728 skrivet: 26 sep-10 kl 23:04 »
Johannes - du är ny här men verkar väldigt trevlig och bistår med stor kunskap och erfarenheter. Vågar man fråga lite om din bakgrund?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #729 skrivet: 27 sep-10 kl 08:29 »
http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/155/1/

2010-02-25 Säker Honung.pdf

Intressant att veta är att många är omedvetna om kraven i livsmedelproduktionen. (LÄS!!)

Curt

« Svar #730 skrivet: 27 sep-10 kl 10:15 »
Varken glukos eller fruktos har kristallvatten. 
Glukoskristallerna i honung består av glukosmonohydrat. Dvs en mol glukos binder en mol vatten. 180 gram glukos binder sålunda 18 gram vatten.

ersam

• -
« Svar #731 skrivet: 27 sep-10 kl 12:29 »
Frågan är väl vad som ingår i att köpa in honung, förpacka och sälja. Får man köpa in oslungade ramar och ta hand om honungen själv (och lämna tillbaka ramarna) för att sedan förpacka och sälja?  ???

Hmmm - fem i familjen. Det blir 5 ton det.  o:)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #732 skrivet: 27 sep-10 kl 13:05 »
Frågan är väl vad som ingår i att köpa in honung, förpacka och sälja. Får man köpa in oslungade ramar och ta hand om honungen själv (och lämna tillbaka ramarna) för att sedan förpacka och sälja?  ???

Hmmm - fem i familjen. Det blir 5 ton det.  o:)

Erik, varför en massa trixande när en registrering (tillstånd) är gratis? Som motprestation får man leva upp till en nivå som kunderna skulle tycka om.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #733 skrivet: 27 sep-10 kl 16:15 »
Jaha! Då vart det dags igen. 20 st 100 Liters kärl, nya rena med tillhörande lock. Direktleverans från Nordic Pack.

Rymmer 20 x 140 kg honung = 2.8 ton förvaring. Passar bra till mina 300 kg och 600 kg behållare.

ersam

• -
« Svar #734 skrivet: 27 sep-10 kl 17:15 »
Erik, varför en massa trixande när en registrering (tillstånd) är gratis? Som motprestation får man leva upp till en nivå som kunderna skulle tycka om.

Har du inga tillsynsavgifter?
Är övertygad att mina kunder är nöjda med den nivå jag erbjuder!  :)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #735 skrivet: 27 sep-10 kl 17:19 »
Inga avgifter för registrering till Länstyrelsen.

Jag har snart ingen honung kvar och jag har knappast givit bort burkarna och kör min livsmedelhantering öppet utan att skämmas för den.

Tillsynen sker genom IP Sigill (Bihusesyn) vilket man ändå måste igenom för att få leverera, det kan jag stolt visa upp!

Jag tror det kommer att uppskattas! Även om det blir en kostnad så tar man igen det den vägen.
« Senast ändrad: 27 sep-10 kl 20:46 av Sten-Åke Lindell »

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #736 skrivet: 27 sep-10 kl 18:09 »
Vad är IP-sigill för något???
Jag trodde det räckte med bihusesyn.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #737 skrivet: 27 sep-10 kl 18:50 »
Man kan ansluta sig till Svensk Sigill via Biodlarna kollektivt genom dess kontroll.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #738 skrivet: 27 sep-10 kl 20:33 »
Referensburkarna håller än, allt ser bra ut. Kan inte bli bättre än så här.

Det enda problemet jag haft är att någon nallar i burken trots att jag sagt att JUST DEN får ingen röra.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #739 skrivet: 28 sep-10 kl 19:20 »
Nu har jag lagrat burkar i fyra olika miljöer varav det varmaste har varit ett 'svalt' skafferi som är för varmt 16-17 ibland 18 grader om man inte stänger dörren ordentligt.

De enda burkarna som inte "satt sig" och fortfarande har en mjuk kärna är burkarna i skafferiet.
Lagring i ca 6, 10, 13 grader fungerar lika bra vilket man väljer, räknat ett par dagar efter lagringen.
Krämigheten lika, kristallstrukturen lika så här långt. Inga dramatiska ändringar i burkarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 2 användare
ärt, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser