Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325464 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #700 skrivet: 22 sep-10 kl 21:28 »
Vet inte vad du ska ha 140 liter kärl till men om man lämnar till åter taget så finns dessa på den närmaste depå.

Jag planerar att förvara ympad gul fin honung ett tag i dem och ta fram honungen när det behövs!

För distribution av nyslungad honung till någon som gärna vill ha den (och gör mig glad!) nästa sommar.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #701 skrivet: 22 sep-10 kl 21:47 »
Har du räknat bort baksidan av klister etiketen ?

Notera att jag vägde med en 250g etikett, inte undra på att det blev fel ...  ;D ;D ;D

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #702 skrivet: 23 sep-10 kl 17:30 »
Fick mitt Livsmedelgodkännande idag!! Nu skall jag skaffa vita kläder, tofflor och keps med hårnät samt hygienattiraljer ... puh!

Lite sammanfattad information om primärproduktion.
http://www.vikbolandets-biodlare.se/om_honung.pdf
« Senast ändrad: 24 sep-10 kl 09:25 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #703 skrivet: 23 sep-10 kl 19:50 »
Solna Centrum, 18:00 - 19:00 i kväll, Honungsprovning av honung från alla världens hörn med olika smaker.
Först lite om bikupan och visning av en observationskupa med bin för intresserade åskådare.

Gratis tillställning! Jag råkade vara där och passade på att smyga in en burk från Bromma i samlingen ...

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #704 skrivet: 23 sep-10 kl 20:00 »
Rapport om den ympade honungen.

Dag två och allt lungt än, det börjar hända saker så jag har beslutat att tappa på burk i morgon.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #705 skrivet: 23 sep-10 kl 21:37 »
Ministudion har kommit igång, till helgen skall jag fotografera sexiga honungsburkar här med lite bättre belysning och systemkamera.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #706 skrivet: 24 sep-10 kl 20:15 »
Puh! Nu är det bara hälften kvar ... dessa horder av lågprishonung!

Fredagspasset avklarat!

Jag lät den ympade honungen stå i ca 16-18 grader i 3 dygn, det blev inte svalare än så.

Temperaturen (16-18) har inte påverkat honungens struktur, den är fortfarande fin. Att ställa den för svalt direkt tror jag bara blir onödigt hård honung.

Men nu skall de in i svalen i morgon eftermiddag, när honungen kommit tillrätta i burken.

Jag har försökt vara väldigt mån om både struktur, färg och smak. Inget slår naturell honung, men den går inte att förvara så länge.

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #707 skrivet: 24 sep-10 kl 20:21 »
Den optimala förvaringstemperaturen är 12-14 grader, kallare = hårdare honung
Beror också på vilken ympningstemperatur den honung du ympade.

Ser bra ut med dina aktiviteter

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #708 skrivet: 24 sep-10 kl 20:58 »
Jag vet, kylskåp för kallt.  Skafferi för varmt.

Plan B.
=====

Vinkylen!!!! 12-14 grader, enkelt!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #709 skrivet: 24 sep-10 kl 21:47 »
Den optimala förvaringstemperaturen är 12-14 grader, kallare = hårdare honung
Beror också på vilken ympningstemperatur den honung du ympade.

Ser bra ut med dina aktiviteter

Finns det några utarbetade tabeller/data/diagram som visar förhållandet mellan ympningstemp - förvaringstemp kontra viskositet/kristallstruktur på honung?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #710 skrivet: 24 sep-10 kl 23:28 »
Sådär ... honungskylen installerad! 12-14 grader optimalt .. hm! .. då måste 13 grader vara perfekt  :-[

Blixten kvaddade (130) i displayen. 4:a lådor i honungskylen, sedan en batch i svalen och en i skafferiet.

Så får vi se vad som blev bäst eller om det blir någon större skillnad.
« Senast ändrad: 24 sep-10 kl 23:31 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #711 skrivet: 25 sep-10 kl 10:56 »
Första försöket att få till en bild med lite bättre skärpedjup.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #712 skrivet: 25 sep-10 kl 16:26 »
Var på stan och såg att butiken GRANIT som säljer förvaring även säljer lite livsmedel.

Honung med Citron, alldeles vit. Det såg mera ut som misslyckad kandering och gammal ymp i burkarna, det smakade bara socker och knappt citron.

Hötorgshallen hade också en hel del blandningar Honung med bl a Polka som inte såg något vidare ut, många olika smaker, blåbär, lingon etc.
Alla burkar var dammiga och gamla.
Saluhallarna är alltså inget objekt för bussiness att sälja mot, ändå vill många vara där.
« Senast ändrad: 25 sep-10 kl 16:50 av Sten-Åke Lindell »

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #713 skrivet: 25 sep-10 kl 16:50 »
Tja det där med att förstöra en fin råvara som honung med smaksättningar gillar jag inte, men det  kanske är fulhonung de andra har använt sig av (muahhaha)

Ymptemperatur och kristallisering , har sett tabeller men ska gräva lite i datorn vid tillfälle så kanske det dyker upp mailar dessa till dig då forumets bifogade fil funktion liknar ingenting för en data analfabet.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #714 skrivet: 25 sep-10 kl 17:10 »
Jag gjorde upp en liten plan, att inte göra det komplicerat utan lätt hemma och höll mig till den.
Det har blivit bra gul fin honung med bra smak.
Ympen har jag haft temperaturkoll på i kylen inställd på 6 grader (ymp överst i stället för underst i kylen t ex).
Honungen har haft rumstemperatur på värmegolv ca 23 grader.
Då blir det i alla fall ingen blek honung som vitnar utan behåller den där guldgula nyansen.

Men det vore intressant att se om det finns något "typ vetenskapligt" samband.
« Senast ändrad: 25 sep-10 kl 18:47 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #715 skrivet: 26 sep-10 kl 10:19 »
Kontroll av referensburkarna, dagarna efter tapp.

Processen fortgår sakta, färgen stabil, honungen fin och redan lite bredbar (jag anser den vara lite lös men den blir bättre).

Nu vet jag att det inte blir stenhårt i glasburkarna.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #716 skrivet: 26 sep-10 kl 12:41 »
Nu har jag läst allt som givits ut inom kristalliseringsprojekten. Många saker kommer igen och igen i dokumenten.

Men några saker har ingen större påverkan längre. Det är försök gjorda under början på 90-talet innan EKOBI metoden var beprövad.

Idag vet man mera vad som händer och kan avdramatisera metoden och förfarandet något.

Att förvara den levande ympen i exakt +100 har ingen betydelse och jag har nu flera gånger haft min ymp i ett vanligt kylskåp med +6 grader upptill (den skall stå kallt).

Att ta ca 3% till att bereda ympen är ok för det räcker.

Att ta ca 0.3% till startymp är tämligen okritiskt om man tar från en bra SBR burk (3 matskedar är fullt tillräckligt i alla fall).

Att sedan späda ympen med färsk honung 0.5L till max 1L har fungerat bra med regäl vispning i flera minuter innan man tillsätter den.

Att blanda i ympen i 3 skvättar med lite rörning emellan har fungerat alla gångerna. När allt hällts i har jag rört i 3-4 minuter till alla skiftningar försvunnit.

Att inte röra om honungen efter detta, den har fått stå i ett skafferi 16-19 grader (temperaturen har varierat och 2-3 dagar går bra).

Att det beror på vilken sorts honung man har i kärlen (utan vekan). Har provat allt utom höstraps!

Att förvaringstemperaturen inte är så kritisk som man tidigare påstått.

Att kyla honungen direkt är helt destruktivt.

Då kommer frågan - var i ligger det vetenskapliga i dessa tidiga rapporter? Hur guidar man sig fram till en superb honung som har allt man önskat sig?
« Senast ändrad: 26 sep-10 kl 12:47 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #717 skrivet: 26 sep-10 kl 13:56 »
Instämmer, visst borde vattenhalten varit med i processen.

Men INGA dokument (9 st) från denna tid innehåller ordet vattenhalt överhuvudtaget, bara % och temperatur om och om igen, same same.
« Senast ändrad: 26 sep-10 kl 15:18 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #718 skrivet: 26 sep-10 kl 14:56 »
Hur många har kört ur era burkar i A3+ format på Hahnemühle Art konstnärspapper?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #719 skrivet: 26 sep-10 kl 15:29 »
Det finns många studier som fått pengar och fortfarande får som dokumenteras sådär. Man borde ställa högre krav på både offentlighetsprincip och dokumentation.
Många studier som finns att läsa saknar allt vad beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund står för.

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 1 användare
Lagge76

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser