Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325477 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #640 skrivet: 14 sep-10 kl 18:06 »
Danska 350g standardburkar med lock, 4.200 st på en pall (800 kg). Bara att köpa hem!
När honungen stått en dag eller två försvinner bubblorna efter silningen. Det är färsk/naturell honung!

matti

• Södermanland
« Svar #641 skrivet: 14 sep-10 kl 20:19 »
ersam, svensk honung säljer väl sig själv :)

Det är så jäkla gött att köpa en burk nyslungad längs vägen.

Fan vad du jobbar Sten-Åke! Kul att följa.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #642 skrivet: 14 sep-10 kl 20:42 »
Producerade 70 burkar till i kväll!

ersam

• -
« Svar #643 skrivet: 14 sep-10 kl 20:46 »
S-Å - jag blir taggad. Dags att ge sig ner i de undre regionerna och slunga!  :)

En bekant kom med en Phifa avtäckningshyvel. Ska blir spännande att testa.  8)

Matti - visst säljer svensk honung sig självt men en egen "rätt" etikett är inte fel alls. Jag tror/hoppas S-Å tar till sig min kritik konstruktivt för jag är inte ute efter att jävlas med nån.

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #644 skrivet: 14 sep-10 kl 21:00 »
Klart jag silar! Geggan från slungan går inte att burka.
Du skrev att du tappade "gröt från slungan" det uppfattade jag som osilad honung.
Hans

matti

• Södermanland
« Svar #645 skrivet: 14 sep-10 kl 23:21 »
ersam, nej det var inte så jag menade heller - tyckte din kritik var konstruktiv och juste levererad, kan till och med instämma i den.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #646 skrivet: 15 sep-10 kl 05:24 »
Om det var det vita på etiketten så är det inte så konstigt.
Det är vit bakgrund! Jag tycker själv att det är en "varm" etikett som har fungerat bra.
Varför byta ut något som fungerar?
Det är honungssugna kunder som skall köpa burkarna, inga biodlare.
Jag håller dessutom på att göra om den i CMYK format, dvs tryckfärdigt underlag förr tryck på remsa.
Har fått in olika offerter på etikett tryck och stans enligt mina underlag och hoppas få till en etikett som också fungerar i maskin för ett ev återtag nästa år.

ersam

• -
« Svar #647 skrivet: 15 sep-10 kl 08:42 »
Man ska alltid vara beredd att ompröva tidigare lösningar. Efter ett tag kan den mest fantastiska grej man gjort se väldigt tafflig ut.

Angående Phifa avtäckningshyvel så kan jag meddela att det var problem när inte ramarna var jämnt täckta. Lätt att den skar in för mycket. Sen reflekterade jag att honungen lätt "kokade" och det blev en bränd yta på verktyget som gjorde att jag blev rädd för att det skulle komma ner saker i honungen som inte skulle vara där.

Tror man måste göra tricket med att låta bina bygga ut vaxet utanför ramarna och sen ha ett kar med avtappning  under för det verkar bli mer "spill" än gaffel.

Abigail

« Svar #648 skrivet: 15 sep-10 kl 09:03 »
Angående etikettfärg. Det finns så himla mycket fina etiketter lite varstan. För mig är det ett problem att massa snygga färger på bakgrunden gör det svårt att läsa texten. Allt oftare skrivs det med mikroskopiska  bokstäver som om man bara har med texten för att den måste vara där men man egentligen inte vill att någon ska se vad det står. Kan tala om att jag inte går omkring och kisar av fåfänga för att jag inte vill använda glasögon utan jag har jämt mina glasögon på mig.

Skönt med en vit bakgrund där det är lätt att läsa texten.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #649 skrivet: 15 sep-10 kl 09:19 »
Jag tänker inte ändra på min etikett för att någon annan tycker. Jag har en egen plan och den håller jag mig till och vet vart det bär.
Något som är viktigt är just en plan och planering med lite kontinuitet. Det blir stora investeringar och det blir kostsamt med spårbyten hela tiden.
Stabilitet är viktigt och att vara trygg i det man gör. Långsiktig Affärsplan! Långsiktig Budget! Offerter! Plan och budget för nästkommande år!
Att sätta upp mål, vilken tid det tar och vad det kostar samt hur det ekonomiska utfallet ter sig i den långsiktiga planen.
Någonstans på vägen skall den ekonomiska avsättningen betala sig. Ibland tar det lång tid (flera år) och ibland betalar sig investeringen redan under sässongen.
Räknar man producerad honung per nedlagd timme inser man ganska snart att man kan käna lika mycket slantar på halva tiden med rätt investeringar.
Det finns alltså utrymme för produktionsökning och mera intäkter och företaget kan växa. Detta är mitt prio, lång bortom lite vitt på en etikett (kul att den stör någon).

« Senast ändrad: 15 sep-10 kl 10:21 av Sten-Åke Lindell »

ersam

• -
« Svar #650 skrivet: 15 sep-10 kl 10:02 »
S-Å du har rätt företagstänk! Jag förväntar mig inte förändringar - det blir väl annars lätt som pappan, sonen och åsnan som slutar i kalabalik för hur man än försöker rätta sig efter andra så blir det fel. Jag är den person som har svårt att hålla tyst (nån som märkt det?) utan slänger ur mig saker som jag upplever det och vissa kan lätt uppfatta det som en personlig kränkning (tror inte du gör det) fast jag inte menar nått illa.

Är imponerad över din planering och tänk! Jag är precis tvärt om. Burkar som kommer två veckor för sent. Ska man ha vax nu? Jaha - ska man sälja grejerna nu också...  Kanske det som skiljer hobby- mot yrkesodlaren. :)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #651 skrivet: 15 sep-10 kl 20:45 »
Puh! Kvällens arbete! Nu är det bara den kanderade delen kvar.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #652 skrivet: 18 sep-10 kl 10:48 »
Helt otroliga priser på ICA Import från enbart icke-EU land. 700 gram för 39:90   100% import från öst (kanske Kina).

Det andra är Blomster Honung (Göran J) står det på skylten. City Gross. 54:21 / kg  & 700 gram för 37:95

Min 350g naturell kostar lika mycket i butik (> dubbla priset).

Man konkurrerar med pris, javisst! men vad får man för pris till butik?

När man säljer sig billigare än egna importen på ICA då är det något fel.

Det är mera import honung på hyllorna i butik nu än någonsin tidigare.
« Senast ändrad: 18 sep-10 kl 10:54 av Sten-Åke Lindell »

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #653 skrivet: 18 sep-10 kl 14:06 »
Priserna är ju helt  åt helsike för låga. Svårt att konkurrera med vår svenska honung som är dyrare men oftats godare och bättre. Det behövs alltså upplysning om vår förträffliga svenska honung men är konsumenterna beredda att betala det högre priset?
Hans

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #654 skrivet: 18 sep-10 kl 14:19 »
Alternativ så kan man ju i så fall hoppas att konsumenten ännu bättre förstår att finaste honungen får han direkt från den lokala Biodlaren.
De honungsburkar som står i de stora butikerna Coop/ICA Maxi/Willys etc är ju bara importerat snusk.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #655 skrivet: 18 sep-10 kl 15:22 »
Nu är det ymp-dags och så här gör jag helt odramatiskt levande ymp. Många är så villrådiga och spända inför ympningen att de nästan skiter på sig av rädsla.
Det kan ju bli en stor klump av allt! Men det går ju att undvika om man tar det lungt och ägnar sin tid åt det som verkligen sker i processen.

Jag har ett 28 kg kärl som är mycket finsilat och helt otrolig färsk honung. Nästan synd att kristallisera den.

Jag tog ett kärl som jag hade hemma, ett köksmått på 1 liter med handtag. I den hällde jag upp 5-6 dl honung (ca 8 hg) runt 3%.
Man behöver alltså inte väga/mäta i panik. 28 kg x 3/100 = 0,84 kg dvs 8,4 hg.

Sedan tar man en kanderad burk som stått i rumstemperatur och tar 0.3% men gör detta lite relaxat och tar 3 st stora matskedar och lägger i kärlet.

Tar fram elvispen, sätter i en visp bara och håller ORDENTLIGT i kärlet. Det rycker till och tappar man taget snurrar allt okontollerat!!

Man vispar i några minuter tills allt ser ut som vaniljsås med lite bubblor i = Blanda väl!!. Kopplar bort vispen och låter den sitta i kärlet med honungen.
Sätter en 3 liters plastpåse (fryspåse) över kärlet och sätter in det upptill i kylskåpet.

Man låter ympen stå in kylen (6-10 grader) en timme. Tar ut den och rör igen ca 1 minut.

Man rör sedan 1 gång på morgonen innan jobbet och 1 gång på kvällen efter jobbet/maten.

Detta gör man i minst 2 dagar tills ympen blir seg och krämig och följer med vispen upp när man tar ur den.

När man skall blanda denna sega ymp i sin blandning så kan man börja med att blanda i mera färsk honung för att göra allt lättare när man slevar ur den ner i färskhonungen.

Är man osäker kan man ympa en liten del, några burkar ett par gånger tills man vågar på hela 28 kg kärlet i en blandning.

Jag blandar ympen i honungen och rör bara två gånger med ca 2-3 timmars mellanrum (det har blivit så med en liten kaffepaus).

Man kan sedan låta allt stå 2 dagar om det är hösthonung innan tapp. (Är det raps så håll koll!)
Många tappar direkt i panik, men man kan vänta åtminstone drygt en dag så hinner kristalliseringsprocessen komma igång före tapp och man får en mjukare honung i burken.

Många låter den stå och bli hård för att senare värma på den och röra den igen innan tapp. Blir allt en klump - in med allt i bastun och smält en aning så att den går att röra slät.

Burkarna skall i vilket fall som helst stå ett par veckor och mogna i burken. Dag 1 i rumstemp, sedan i ett svalare utrymme (walk in skafferi).
Kylskåpet blir för kallt och skafferiet blir lite för varmt, men hellre det senare om det är ventilerat med uteluft för ca 15-17 grader har fungerat.

Referensdokumentet:
http://www.fsy.se/skebio/dokument/dokument6.pdf

« Senast ändrad: 19 sep-10 kl 10:30 av Sten-Åke Lindell »

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #656 skrivet: 18 sep-10 kl 16:06 »
Jag blev i dag uppmärksammad på att man ska ha försegling /sigill/plomb mellan lock och burk så att kunderna kan se att det är en obruten förpackning. 

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #657 skrivet: 18 sep-10 kl 16:21 »
Det har jag inte på en enda färskhonungsburk, de blir köpta i alla fall. Varför har inte syltburkar sigill? Eller marmelad, you-name-it ..
Det är bara gamla traditioner som sitter kvar i väggarna, precis som träramar och trälådor. Nya tider, nya burkar, nya material, nya leveranser.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #658 skrivet: 18 sep-10 kl 17:05 »
Känner att behovet av en vaxsmältare för vaxgröten snart.

Den lilla klarar av att smälta honung på ett bra sätt samtidigt som man kan separera 20 kg vaxgröt/avtäckningsvax till ett rimligt pris.
Den stora fungerar mera som separator för 120 kg vax/honung från avtäckningsvaxet och är ganska dyr, den har dragit iväg i pris.

De som har 6-800 samhällen och avtäcker med maskin/kniv får några hg täckvax per kupa (250-300 kg). Först då kanske en stor är aktuell, man klarar sig länge med den lilla.

Liten.
http://www.lpsbiodling.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=&artnr=104422&visa=1-1000&Sort=Beskr&Visn=Lista1

Stor.
http://www.lpsbiodling.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=&artnr=104400&visa=1-1000&Sort=Beskr&Visn=Lista1
« Senast ändrad: 18 sep-10 kl 17:07 av Sten-Åke Lindell »

Michailov

• Västergötland
« Svar #659 skrivet: 18 sep-10 kl 18:52 »
Det ser ju ut som att du kan köra ca 50 kupor per omgång i den lilla. Nu vet jag inga tider för att en "loop" skall bli färdig men jag hade nog kört på den lilla och hellre kört fler omgångar. Den kan väl stå och "tugga" medans man gör något annat - så tappar man av och laddar och kör igen. Den stora blir ju inte ens full en gång förrän man är uppe i storleksordningen 300 samhällen! Och då kör man en enda vända och låter står tills nästa år. Håller den i 15 år kostar det över 2000:- per tillfälle/år den går. Verkar möjligen bli intressant vid +1000 samhällen eller nåt.

Eller så köper du den stora och kör vax för andra "snåljåpar"  ;).

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser