Nu är det ymp-dags och så här gör jag helt odramatiskt levande ymp. Många är så villrådiga och spända inför ympningen att de nästan skiter på sig av rädsla.
Det kan ju bli en stor klump av allt! Men det går ju att undvika om man tar det lungt och ägnar sin tid åt det som verkligen sker i processen.
Jag har ett 28 kg kärl som är mycket finsilat och helt otrolig färsk honung. Nästan synd att kristallisera den.
Jag tog ett kärl som jag hade hemma, ett köksmått på 1 liter med handtag. I den hällde jag upp 5-6 dl honung (ca 8 hg) runt 3%.
Man behöver alltså inte väga/mäta i panik. 28 kg x 3/100 = 0,84 kg dvs 8,4 hg.
Sedan tar man en kanderad burk som stått i rumstemperatur och tar 0.3% men gör detta lite relaxat och tar 3 st stora matskedar och lägger i kärlet.
Tar fram elvispen, sätter i en visp bara och håller ORDENTLIGT i kärlet. Det rycker till och tappar man taget snurrar allt okontollerat!!
Man vispar i några minuter tills allt ser ut som vaniljsås med lite bubblor i = Blanda väl!!. Kopplar bort vispen och låter den sitta i kärlet med honungen.
Sätter en 3 liters plastpåse (fryspåse) över kärlet och sätter in det upptill i kylskåpet.
Man låter ympen stå in kylen (6-10 grader) en timme. Tar ut den och rör igen ca 1 minut.
Man rör sedan 1 gång på morgonen innan jobbet och 1 gång på kvällen efter jobbet/maten.
Detta gör man i minst 2 dagar tills ympen blir seg och krämig och följer med vispen upp när man tar ur den.
När man skall blanda denna sega ymp i sin blandning så kan man börja med att blanda i mera färsk honung för att göra allt lättare när man slevar ur den ner i färskhonungen.
Är man osäker kan man ympa en liten del, några burkar ett par gånger tills man vågar på hela 28 kg kärlet i en blandning.
Jag blandar ympen i honungen och rör bara två gånger med ca 2-3 timmars mellanrum (det har blivit så med en liten kaffepaus).
Man kan sedan låta allt stå 2 dagar om det är hösthonung innan tapp. (Är det raps så håll koll!)
Många tappar direkt i panik, men man kan vänta åtminstone drygt en dag så hinner kristalliseringsprocessen komma igång före tapp och man får en mjukare honung i burken.
Många låter den stå och bli hård för att senare värma på den och röra den igen innan tapp. Blir allt en klump - in med allt i bastun och smält en aning så att den går att röra slät.
Burkarna skall i vilket fall som helst stå ett par veckor och mogna i burken. Dag 1 i rumstemp, sedan i ett svalare utrymme (walk in skafferi).
Kylskåpet blir för kallt och skafferiet blir lite för varmt, men hellre det senare om det är ventilerat med uteluft för ca 15-17 grader har fungerat.
Referensdokumentet:http://www.fsy.se/skebio/dokument/dokument6.pdf