Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325489 gånger)

klarre

• Södermanland
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #1700 skrivet: 28 okt-11 kl 12:07 »
Om man har typ 530 LN kupor så är man väll inte envis för att man fortsätter med LN, det är ett vettigt affärsbeslut. Om man har 0 till 30 kupor och vill bli yrkesbiodlare och inte väljer Langstroth så tar man ett väldigt dumt beslut. För nya biodlare är detta i det närmaste ett icke problem, eventuellt så blir dom tvungna att byta format på avläggarna dom köper, vilket är väldigt lätt och går fort. Att priset skulle dramatisk sjunka på bi material för att alla köper ett format ställer jag mig väldigt skeptisk till. Jag misstänker att biredskaps affärernas rabatt ligger på inköpt volym, inte på inköpt volym på specifikt format. Förövrigt så om bi affärerna får mer rabatt så är jag skeptiskt till att vi som slutkonsumenter får ta del av det i någon större utsträckning som marknaden ser ut nu. Att byta format handlar om pengar, det finns inget format som jag vet som inte lätt går att skifta i mellan i juni när samhällena är starka och draget gott. Själv har jag Farrar, Langstroth, Dandant, LN, Svea men jag tänker börja fasa ut LN och gå över till Langstroth storlek, Svea har jag i några trågkupor och dom tänker jag ha kvar.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #1701 skrivet: 28 okt-11 kl 12:27 »
Svea har jag i några trågkupor och dom tänker jag ha kvar.

Man kan enkelt använda dadant i tråg kupor som har Svea format . Man vrider ramarna 90grader och lägger till ett list.

Mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1702 skrivet: 28 okt-11 kl 12:55 »
Man ska satsa på ergonomiskt kup material , de flesta maskiner är anpassade för langstroth formater , slungar man andra format så använder man dom inte maximalt , stoppar man ett LN ram i en slunga som tar langstroth format så slungar man LUFT.

Om man tittar på ett LN ram så kan man förundras av hur enkel den är , 4st raka pinnar som man kan enkelt tillverka  ::)

Hoffman ramar kräver flera maskiner i tillverkning

MEN vid monteringen ser det annorlunda ut från spikning till att smälta fast tar det 10 arbets moment med en hoffman ram , med en LN ram med avstånds stift blir det dubbla , och sen har vi plastramar som kräver bara en arbets moment.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #1703 skrivet: 28 okt-11 kl 13:13 »
Om jag skulle anpassa kupformatet efter slungan skulle det bli HLS. Det går ner 16 HLS-ramar i slungan.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1704 skrivet: 28 okt-11 kl 13:22 »
Fast de flesta slungor med standard format som byggs idag är av langstroth format , alla andra blir specialbeställda format med små serier som kostar mer pga små serier

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #1705 skrivet: 28 okt-11 kl 13:44 »
Nu har jag mätt, det går ner 16 3/4 langstroth också. ;) Kanske värt att fundera på, fast nu är det inte aktuellt att köpa mer ramar på ett tag.

Sanntos

• Gäst
« Svar #1706 skrivet: 28 okt-11 kl 17:06 »
..... Att priset skulle dramatisk sjunka på bi material för att alla köper ett format ställer jag mig väldigt skeptisk till. ...

Njae, så enkelt är det naturligtvis inte, allt hänger ihop, men med ett format så...tillverkare, grossister, butiker, leverantörer och biodlare kan koncentrera sig på det viktiga, större försäljning, mindre tidsåtgång, större serier, mer vital handel, bättre priser på etablerade biodlarföretag. det är möjligt att en del av vinsten skulle gå ner i fickan på bl a redskapshandeln, men vad gör det?

klarre

• Södermanland
« Svar #1707 skrivet: 28 okt-11 kl 19:10 »
Det vore kul att veta hur försäljningen ser ut i Sverige och i resten världen, vad jag förstår så är LN och Svea svenska format som inte finns utomlands. Finns det ramformat i andra länder som är unika i det landet t.ex formatet Tysk som enbart finns i Tyskland ???

Det är trist om det finns folk som startat från scratch med nytt material och köper LN, tycker jag.

Lindell

• Gäst
« Svar #1708 skrivet: 29 okt-11 kl 17:35 »
Skall man ha tag på avläggare och starta upp med en mängd avläggare finns bra ett format från de stora leverantörerna.
De som säljer LN och Lyson prylar dras med dålig lönsamhet. Men det är en standard som växer så det knakar och det är material med 3/4 Langstroth.

Curt

« Svar #1709 skrivet: 29 okt-11 kl 18:29 »
Det är trist om det finns folk som startat från scratch med nytt material och köper LN, tycker jag.
Varför skulle det vara trist? LN är ett alldeles utmärkt ramformat. Om man tänker sig att bli riktigt stor kan det vara en ekonomisk fördel att använda ett ramformat som Langstroth. Det beror helt enkelt på att kvalificerad slungningsutrustning tillverkas i detta format. I en mindre biodling har inte Farrar någon fördel gentemot andra ramformat. Det viktigaste, enligt mitt sätt att se det, är att ha ett ramformat för hela biodlingen.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1710 skrivet: 29 okt-11 kl 18:44 »
Fast LN brukar blir höga hus staplar som blir tung för kroppen att hantera , Bättre att välja ett ergonomisk alternativ om man vill hålla på länge med bi odlade

Curt

« Svar #1711 skrivet: 29 okt-11 kl 18:53 »
Fast LN brukar blir höga hus staplar som blir tung för kroppen att hantera , Bättre att välja ett ergonomisk alternativ om man vill hålla på länge med bi odlade

Alla format kan ge höga hus. Plastramar med 15% större kakyta ger väl inget större tillskott till ergonomin. Ungefär samma vikt som LN. Man behöver inte lyfta av en hel låda, man kan plockskatta.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1712 skrivet: 29 okt-11 kl 18:54 »
Sen beror det hela på vad man har för ambitions nivå på sitt bi odlade , om man ska bara ha några få samhällen så spelar ram sort mindre roll , bierna anpassar sig till det mesta.
Om man ska göra det hela på lite större nivå med krav på avkastning och lönsamhet så börjar det genast bli intressant med ergonomiska och hanterliga format + även vilket skötsel metod man vill välja och använda sig av.

Tror man att man en dag vilja expandera med större drift så välj en av eller en blandning av langstroth formaten så underlättar det mycket.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1713 skrivet: 29 okt-11 kl 18:59 »
Alla format kan ge höga hus. Plastramar med 15% större kakyta ger väl inget större tillskott till ergonomin. Ungefär samma vikt som LN. Man behöver inte lyfta av en hel låda, man kan plockskatta.

Det är klart att de blir 17% tyngre , fast de är bred och låg som gör att man behöver inte lyfta från höga och obekväma ställningar som fel belastar kroppen. De blir 17% lägre oxå  ::) ;D ::) så det kanske jämnar ut sig  ;)

mvh edward  :P

Curt

« Svar #1714 skrivet: 29 okt-11 kl 19:11 »
Det är klart att de blir 17% tyngre , fast de är bred och låg som gör att man behöver inte lyfta från höga och obekväma ställningar som fel belastar kroppen. De blir 17% lägre oxå  ::) ;D ::) så det kanske jämnar ut sig  ;)
Vad då jämnar ut sig? Dom stora biodlarna använder inhyrd arbetskraft vid skattning, det sparar ryggen.

Lindell

• Gäst
« Svar #1715 skrivet: 29 okt-11 kl 19:13 »
Poängen är alltså att någon annan skall bryta ryggen!

Curt

« Svar #1716 skrivet: 29 okt-11 kl 19:19 »
Poängen är alltså att någon annan skall bryta ryggen!
Precis så.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1717 skrivet: 29 okt-11 kl 19:21 »
Vad då jämnar ut sig? Dom stora biodlarna använder inhyrd arbetskraft vid skattning, det sparar ryggen.

De blir 17% tyngre , De blir 17% lägre oxå

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #1718 skrivet: 29 okt-11 kl 21:10 »
Idag när jag är 46 år tycker jag att en låda LN är rätt tung. Om jag räknar rätt väger en 3/4 langstroth med plastramar bra precis lika mycket som en LN med träramar. Om jag vore yrkesodlare och hade att lyfta - låt säga - tusen lådor vid slutskattning skulle jag nog försöka skona den egna ryggen, antingen med hantlangare eller med mekanik.

Om ett antal år kommer jag nog att tycka att en LN är ännu tyngre.

Curt

« Svar #1719 skrivet: 29 okt-11 kl 21:11 »
De blir 17% tyngre , De blir 17% lägre oxå
På vilket sätt skulle det spara ryggen? Allt skall bäras på ett någorlunda obekvämt sätt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 2 användare
lavendula, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser