Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolering - välja vad?  (läst 10763 gånger)

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Isolering - välja vad?
« Svar #20 skrivet: 02 nov-09 kl 15:05 »
Kruxet är väl att ullen blir uppäten av pälsängrar, eller?

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 02 nov-09 kl 15:12 »
jag tänkte säga "vad mysigt!" men sen kom pälsängrarna.
Antar att komersiell ullisolering behandlas med malmedel, finns det nåt sätt att själv behandla med något som inte är alltför toxiskt?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #22 skrivet: 02 nov-09 kl 15:20 »
Skulle det möjligen gå att förpacka tvättad och torr ull i säckar av hållbart material, typ byggfolie?
Och sen lägga säckarna lite omlott i flera lager på vinden.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 02 nov-09 kl 15:22 »
Gråbo och malört, torkad, söndersmulad i ullen...kanske kan funka mot ohyra?
Eller om man behandlade ullen i ett bad av ovan nämnda örter?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

poze

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 02 nov-09 kl 20:57 »
insekt och brandskydd kan man göra med borax. finns på claessons träkära

borax använder man på cellulosaisolering.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

sub rosa

« Svar #25 skrivet: 09 nov-09 kl 20:37 »
Gråbo och malört, torkad, söndersmulad i ullen...kanske kan funka mot ohyra?
Eller om man behandlade ullen i ett bad av ovan nämnda örter?

I Italien har man en ört som heter "Rota" (man smaksätter även en viss Grappa med den om det låter bekant) Den används flitigt för att avhysa allt från mal till pälsänglar och inte minst inälvsmask om man nu har problem med det ;D En liten kvist "Rota" brevid huvudkudden och masken kryper ut själv i vild och förtvivlad flykt! (Svärfars egna ord om barndomen i 40-talets Italien)

Nej men seriöst! Det finns gott om naturliga växter och örter med sådan inverkan på ohyra. Hurvida behandlingen är bestående eller måste upprepas framgår inte. :)
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #26 skrivet: 09 nov-09 kl 21:01 »
Vet inte alls hur det står sig prismässigt eller hur bra det är, men ändå:
http://www.nordicnaturfiber.se/list_varugrupp.asp?varugrupp=201&t=Hampaisolering&lang=sv

Flärso

• Sådan man, sådan häst...
    • Ångermanland
« Svar #27 skrivet: 12 nov-09 kl 21:35 »
När jag jobbade i Järvsö fick jag lära mig att skäktblånor, från linberedning, var bra att h i isoleringen, eftersom mössen, inte gillade dem, då de trasslade in stg i fibrerna, Har sett isoleringsmattor av överrötat lin i Finland, limmet var potatismjöl! Hur det gick har jag ingen aning om, idag är ju hampan i ropet.

Ull
blir till mull
Lin
blir till gull

är ngt gammalt ordstäv jag hört ;D
En odlings- och naturintresserad man besatt av kålodling och all tids teknik, med förkärlek för långfärdskridskor och telemark

tinna.m

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 12 nov-09 kl 22:00 »
Torv samt jord har använts som isolering. Torv är lite "antiseptiskt" o  finns att köpa färdigt :D
Bodde i ett hus som var isolerat med jord/torv, det var så tyst så tyst  i huset.
Billigt blir det med. Kolla med försäkringsbolaget om det finns brandsäkerhets synpunkter eller om det går att blanda i nåt som i pappersisoleringen. Plast i ett 1700-tals hus? :P
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

byggare

• Blekinge
« Svar #29 skrivet: 14 sep-10 kl 21:35 »
Bra info från en leverantör jag varit ikontakt med,se till att du beställer rätt material för din isolering och från en etablerat bolag som leverar snabtt och till ett bra pris.

http://www.abis.se/mer_om.htm

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #30 skrivet: 19 sep-10 kl 11:04 »
Bra info från en leverantör jag varit ikontakt med,se till att du beställer rätt material för din isolering och från en etablerat bolag som leverar snabtt och till ett bra pris.

http://www.abis.se/mer_om.htm

Sånt där är kul, en ny forummedlem har åter igen ägnat sina första inlägg åt att göra reklam för ett företag. Diskret ::) ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 2 användare
karsan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser